Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 1: Zbiory liczbowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
m Zastępowanie tekstu – „.</math>” na „</math>.”
Linia 30: Linia 30:


b) <math> \forall a,\ b\in \Bbb C : a\neq b \ \forall n\in \Bbb N :  
b) <math> \forall a,\ b\in \Bbb C : a\neq b \ \forall n\in \Bbb N :  
\frac{a^{n+1}-b^{n+1}}{a-b}=\sum_{k=0}^{n} a^{n-k}b^k.</math>
\frac{a^{n+1}-b^{n+1}}{a-b}=\sum_{k=0}^{n} a^{n-k}b^k</math>.


}}
}}
Linia 41: Linia 41:
Wykażmy wpierw równość a). Dla <math> n=1</math> mamy
Wykażmy wpierw równość a). Dla <math> n=1</math> mamy
<math> \frac{q^2-1}{q-1}=1+q</math>, <math> q\neq 0</math>, równość prawdziwą. Wykażemy,
<math> \frac{q^2-1}{q-1}=1+q</math>, <math> q\neq 0</math>, równość prawdziwą. Wykażemy,
że dla dowolnej liczby <math> n=1,\ 2,\ 3,\ ...</math> zachodzi implikacja
że dla dowolnej liczby <math> n=1,\ 2,\ 3,\ ..</math>. zachodzi implikacja
<center><math> \bigg[1+q+q^2+...+q^n=\frac{q^{n+1}-1}{q-1}\bigg] \implies
<center><math> \bigg[1+q+q^2+...+q^n=\frac{q^{n+1}-1}{q-1}\bigg] \implies
\bigg[1+q+q^2+...+q^n+q^{n+1}=\frac{q^{n+2}-1}{q-1}\bigg].</math></center> Mamy bowiem <math> 1+q+q^2+...+q^n+q^{n+1}=\frac{q^{n+1}-1}{q-1}+q^{n+1}=\frac{q^{n+2}-1}{q-1}</math>. Na mocy zasady indukcji matematycznej dana równość zachodzi więc dla dowolnej liczby <math> n=1,2,3,...</math>, dla  <math> q\neq 1</math>.
\bigg[1+q+q^2+...+q^n+q^{n+1}=\frac{q^{n+2}-1}{q-1}\bigg]</math>.</center> Mamy bowiem <math> 1+q+q^2+...+q^n+q^{n+1}=\frac{q^{n+1}-1}{q-1}+q^{n+1}=\frac{q^{n+2}-1}{q-1}</math>. Na mocy zasady indukcji matematycznej dana równość zachodzi więc dla dowolnej liczby <math> n=1,2,3,..</math>., dla  <math> q\neq 1</math>.


b) Zauważmy, że jeśli np. <math> b\neq 0</math>, to zgodnie z powyżej wykazaną równością mamy <center><math> \begin{align} \frac{a^{n+1}-b^{n+1}}{a-b}=&b^n
b) Zauważmy, że jeśli np. <math> b\neq 0</math>, to zgodnie z powyżej wykazaną równością mamy <center><math> \begin{align} \frac{a^{n+1}-b^{n+1}}{a-b}=&b^n
Linia 61: Linia 61:


<center><math> \forall a,b\in \Bbb C \ \forall n\in \Bbb N \ :
<center><math> \forall a,b\in \Bbb C \ \forall n\in \Bbb N \ :
(a+b)^n=\sum_{k=0}^n \binom{n}{k}a^{n-k}b^k.</math></center>
(a+b)^n=\sum_{k=0}^n \binom{n}{k}a^{n-k}b^k</math>.</center>


}}
}}
Linia 82: Linia 82:
+\sum_{k=1}^{m}\binom{m+1}{k}a^{m+1-k}b^{k} +\binom{m+1}{m+1}b^{m+1}\\
+\sum_{k=1}^{m}\binom{m+1}{k}a^{m+1-k}b^{k} +\binom{m+1}{m+1}b^{m+1}\\
&=\sum_{k=0}^{m+1}\binom{m+1}{k}a^{m+1-k}b^k
&=\sum_{k=0}^{m+1}\binom{m+1}{k}a^{m+1-k}b^k
\end{align}</math></center> Z zasady indukcji matematycznej wynika więc, że równość zachodzi dla każdej liczby naturalnej <math>n=1,2,3,...</math>
\end{align}</math></center> Z zasady indukcji matematycznej wynika więc, że równość zachodzi dla każdej liczby naturalnej <math>n=1,2,3,..</math>.


</div></div>
</div></div>
Linia 88: Linia 88:
{{cwiczenie|1.4.||
{{cwiczenie|1.4.||
Za pomocą zasady indukcji matematycznej
Za pomocą zasady indukcji matematycznej
wykazać, że dla <math>n=0,1,2,3,...</math> zachodzą równości
wykazać, że dla <math>n=0,1,2,3,..</math>. zachodzą równości


a) <math>1+\cos a+ \cos 2a +...+\cos
a) <math>1+\cos a+ \cos 2a +...+\cos
Linia 238: Linia 238:
<math> \cos\frac{\pi}{12}=\cos(\frac{\pi}{3}-\frac{\pi}{4})
<math> \cos\frac{\pi}{12}=\cos(\frac{\pi}{3}-\frac{\pi}{4})
=\cos\frac{\pi}{3}\cos\frac{\pi}{4}+\sin\frac{\pi}{3}\sin\frac{\pi}{4}
=\cos\frac{\pi}{3}\cos\frac{\pi}{4}+\sin\frac{\pi}{3}\sin\frac{\pi}{4}
=\frac{\sqrt{2}+\sqrt{6}}{4}.</math>
=\frac{\sqrt{2}+\sqrt{6}}{4}</math>.


Podobnie
Podobnie
<math> \sin\frac{\pi}{12}=\sin(\frac{\pi}{3}-\frac{\pi}{4})=\sin\frac{\pi}{3}\cos\frac{\pi}{4}-\cos\frac{\pi}{3}\sin\frac{\pi}{4}=\frac{-\sqrt{2}+\sqrt{6}}{4}.</math>
<math> \sin\frac{\pi}{12}=\sin(\frac{\pi}{3}-\frac{\pi}{4})=\sin\frac{\pi}{3}\cos\frac{\pi}{4}-\cos\frac{\pi}{3}\sin\frac{\pi}{4}=\frac{-\sqrt{2}+\sqrt{6}}{4}</math>.


Ze wzorów redukcyjnych łatwo możemy też wyznaczyć
Ze wzorów redukcyjnych łatwo możemy też wyznaczyć
Linia 248: Linia 248:
\frac{17\pi}{12}=\cos(\frac{3\pi}{2}-\frac{\pi}{12})=-\sin\frac{\pi}{12}</math>
\frac{17\pi}{12}=\cos(\frac{3\pi}{2}-\frac{\pi}{12})=-\sin\frac{\pi}{12}</math>
oraz
oraz
<math> \sin\frac{17\pi}{12}=\sin(\frac{3\pi}{2}-\frac{\pi}{12})=-\cos\frac{\pi}{12}.</math>
<math> \sin\frac{17\pi}{12}=\sin(\frac{3\pi}{2}-\frac{\pi}{12})=-\cos\frac{\pi}{12}</math>.
Wobec tego
Wobec tego
<center>
<center>

Wersja z 09:13, 5 wrz 2023

Zbiory liczbowe

Ćwiczenie 1.1.

Sprawdzić, czy liczby: 37, 21, 52, 12, 13 należą do trójkowego zbioru Cantora.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.2.

Wykazać równości

a) q:q1 n:1+q+q2+...+qn=qn+11q1,

b) a, b:ab n:an+1bn+1ab=k=0nankbk.

Wskazówka
Rozwiązanie


Ćwiczenie 1.3.

a) Sprawdzić, że (nk)+(nk+1)=(n+1k+1), dla dowolnych liczb całkowitych nieujemnych n, k takich, że n>k.

b) Wykazać wzór dwumianowy Newtona

a,b n :(a+b)n=k=0n(nk)ankbk.
Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.4.

Za pomocą zasady indukcji matematycznej wykazać, że dla n=0,1,2,3,... zachodzą równości

a) 1+cosa+cos2a+...+cosna=sin(n+12)a+sina22sina2,

b) 0+sina+sin2a+...+sinna=cos(n+12)a+cosa22sina2.

Przypomnijmy, że równości te wyprowadziliśmy w ramach wykładu, korzystając ze wzoru de Moivre'a.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.5.

Uprościć wyrażenia

a) (21)5,

b) (1+i3)6,

c) 2+3+23.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.6.

Rozwiązać w zbiorze liczb zespolonych równania

a) z6+64=0,

b) 1+z+z2+z3+z4+z5=0,

c) 2z3=1+i.

Wskazówka
Rozwiązanie