Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 1: Zbiory liczbowe: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
m Zastępowanie tekstu – „\displaystyle ” na „” |
|||
Linia 9: | Linia 9: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Można posłużyć się kalkulatorem i wyznaczyć przybliżenia dziesiętne podanych liczb. Następnie sprawdzić, czy skazane liczby należą do zbiorów <math> C_0</math>, <math> | Można posłużyć się kalkulatorem i wyznaczyć przybliżenia dziesiętne podanych liczb. Następnie sprawdzić, czy skazane liczby należą do zbiorów <math> C_0</math>, <math> C_1</math>, <math> C_2</math>, ... | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 20: | Linia 20: | ||
&\frac{1}{\sqrt{3}}&=0,5773502...&\notin C_1. | &\frac{1}{\sqrt{3}}&=0,5773502...&\notin C_1. | ||
\end{align}</math></center> | \end{align}</math></center> | ||
gdyż mamy <math> | gdyż mamy <math> \frac{19}{81}<\sqrt{5}-2<\frac{20}{81}</math> oraz | ||
<math> | <math> \frac{19}{27}<\frac{1}{\sqrt{2}}<\frac{20}{27}</math>. Stąd żadna z podanych liczb nie należy do trójkowego zbioru Cantora. </div></div> | ||
{{cwiczenie|1.2.|| | {{cwiczenie|1.2.|| | ||
Wykazać równości | Wykazać równości | ||
a) <math> | a) <math> \forall q\in \Bbb C : q\neq 1 \ \forall n\in \Bbb N : | ||
1+q+q^2+...+q^n=\frac{q^{n+1}-1}{q-1},</math> | 1+q+q^2+...+q^n=\frac{q^{n+1}-1}{q-1},</math> | ||
b) <math> | b) <math> \forall a,\ b\in \Bbb C : a\neq b \ \forall n\in \Bbb N : | ||
\frac{a^{n+1}-b^{n+1}}{a-b}=\sum_{k=0}^{n} a^{n-k}b^k.</math> | \frac{a^{n+1}-b^{n+1}}{a-b}=\sum_{k=0}^{n} a^{n-k}b^k.</math> | ||
Linia 39: | Linia 39: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Wykażmy wpierw równość a). Dla <math> | Wykażmy wpierw równość a). Dla <math> n=1</math> mamy | ||
<math> | <math> \frac{q^2-1}{q-1}=1+q</math>, <math> q\neq 0</math>, równość prawdziwą. Wykażemy, | ||
że dla dowolnej liczby <math> | że dla dowolnej liczby <math> n=1,\ 2,\ 3,\ ...</math> zachodzi implikacja | ||
<center><math> | <center><math> \bigg[1+q+q^2+...+q^n=\frac{q^{n+1}-1}{q-1}\bigg] \implies | ||
\bigg[1+q+q^2+...+q^n+q^{n+1}=\frac{q^{n+2}-1}{q-1}\bigg].</math></center> Mamy bowiem <math> 1+q+q^2+...+q^n+q^{n+1}=\frac{q^{n+1}-1}{q-1}+q^{n+1}=\frac{q^{n+2}-1}{q-1}</math>. Na mocy zasady indukcji matematycznej dana równość zachodzi więc dla dowolnej liczby <math> n=1,2,3,...</math>, dla <math> q\neq 1</math>. | \bigg[1+q+q^2+...+q^n+q^{n+1}=\frac{q^{n+2}-1}{q-1}\bigg].</math></center> Mamy bowiem <math> 1+q+q^2+...+q^n+q^{n+1}=\frac{q^{n+1}-1}{q-1}+q^{n+1}=\frac{q^{n+2}-1}{q-1}</math>. Na mocy zasady indukcji matematycznej dana równość zachodzi więc dla dowolnej liczby <math> n=1,2,3,...</math>, dla <math> q\neq 1</math>. | ||
b) Zauważmy, że jeśli np. <math> b\neq 0</math>, to zgodnie z powyżej wykazaną równością mamy <center><math> | b) Zauważmy, że jeśli np. <math> b\neq 0</math>, to zgodnie z powyżej wykazaną równością mamy <center><math> \begin{align} \frac{a^{n+1}-b^{n+1}}{a-b}=&b^n | ||
\frac{(\frac{a}{b})^{n+1}-1}{a-b}=\frac{b^n}{a-b}\bigg(\frac{a}{b}-1\bigg)\bigg(1+\frac{a}{b} | \frac{(\frac{a}{b})^{n+1}-1}{a-b}=\frac{b^n}{a-b}\bigg(\frac{a}{b}-1\bigg)\bigg(1+\frac{a}{b} | ||
+(\frac{a}{b})^2 +...+(\frac{a}{b})^2\bigg)\\=&b^n | +(\frac{a}{b})^2 +...+(\frac{a}{b})^2\bigg)\\=&b^n | ||
Linia 71: | Linia 71: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Dla <math> n=1</math> wzór jest prawdziwy. Wykażemy, że dla każdej liczby naturalnej <math> | Dla <math> n=1</math> wzór jest prawdziwy. Wykażemy, że dla każdej liczby naturalnej <math> m</math> prawdziwa jest implikacja | ||
<center><math> \bigg[(a+b)^{m}=\sum_{k=0}^{m} \binom{m}{k}a^{m-k}b^k\bigg]\implies \bigg[(a+b)^{m+1}=\sum_{k=0}^{m+1} \binom{m+1}{k}a^{m-k}b^k\bigg].</math></center> | <center><math> \bigg[(a+b)^{m}=\sum_{k=0}^{m} \binom{m}{k}a^{m-k}b^k\bigg]\implies \bigg[(a+b)^{m+1}=\sum_{k=0}^{m+1} \binom{m+1}{k}a^{m-k}b^k\bigg].</math></center> | ||
Przekształćmy | Przekształćmy | ||
Linia 82: | Linia 82: | ||
+\sum_{k=1}^{m}\binom{m+1}{k}a^{m+1-k}b^{k} +\binom{m+1}{m+1}b^{m+1}\\ | +\sum_{k=1}^{m}\binom{m+1}{k}a^{m+1-k}b^{k} +\binom{m+1}{m+1}b^{m+1}\\ | ||
&=\sum_{k=0}^{m+1}\binom{m+1}{k}a^{m+1-k}b^k. | &=\sum_{k=0}^{m+1}\binom{m+1}{k}a^{m+1-k}b^k. | ||
\end{align}</math></center> Z zasady indukcji matematycznej wynika więc, że równość zachodzi dla każdej liczby naturalnej <math> | \end{align}</math></center> Z zasady indukcji matematycznej wynika więc, że równość zachodzi dla każdej liczby naturalnej <math> n=1,2,3,...</math> | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 138: | Linia 138: | ||
Uprościć wyrażenia | Uprościć wyrażenia | ||
a) <math> | a) <math> (\sqrt{2}-1)^5,</math> | ||
b) <math> | b) <math> (1+i\sqrt{3})^6,</math> | ||
c) <math> | c) <math> \sqrt{2+\sqrt{3}}+\sqrt{2-\sqrt{3}}.</math> | ||
}} | }} | ||
Linia 151: | Linia 151: | ||
b) Można (choć nie warto) zastosować wzór Newtona. Bardziej efektywne w tym zadaniu jest wykorzystanie wzoru de Moivre'a. | b) Można (choć nie warto) zastosować wzór Newtona. Bardziej efektywne w tym zadaniu jest wykorzystanie wzoru de Moivre'a. | ||
c) Czy liczby <math> | c) Czy liczby <math> 2+\sqrt{3}</math> oraz <math> 2-\sqrt{3}</math> są kwadratami pewnych liczb postaci <math> a+b\sqrt{2}</math>? | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 157: | Linia 157: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
a) Po zastosowaniu wzoru Newtona i redukcji otrzymanych składników otrzymujemy | a) Po zastosowaniu wzoru Newtona i redukcji otrzymanych składników otrzymujemy | ||
<center><math> | <center><math> (\sqrt{2}-1)^5=29\sqrt{2}-41.</math></center> | ||
b) Zauważmy, że <math> | b) Zauważmy, że <math> 1+i\sqrt{3}=2(\frac{1}{2}+i\frac{\sqrt{3}}{2})</math>. | ||
Wobec tego na mocy wzoru de Moivre'a dostajemy <math> | Wobec tego na mocy wzoru de Moivre'a dostajemy <math> (1+i\sqrt{3})^6=2^6(\cos\frac{\pi}{3}+i \sin\frac{\pi}{3})^6=64 (\cos 2\pi +i \sin 2\pi)=64.</math> | ||
c) Zauważmy, że <math> | c) Zauważmy, że <math> 4+2\sqrt{3}=(\sqrt{3}+1)^2</math> oraz <math> 4-2\sqrt{3}=(\sqrt{3}-1)^2</math>, stąd | ||
<center><math> | <center><math> \sqrt{2+\sqrt{3}}+\sqrt{2-\sqrt{3}}=\frac{1}{\sqrt{2}}\bigg(\sqrt{(\sqrt{3}+1)^2}+\sqrt{(\sqrt{3}-1)^2}\bigg)=\sqrt{6}.</math></center> | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 170: | Linia 170: | ||
Rozwiązać w zbiorze liczb zespolonych równania | Rozwiązać w zbiorze liczb zespolonych równania | ||
a) <math> | a) <math> z^6+64=0,</math> | ||
b) <math> | b) <math> 1+z+z^2+z^3+z^4+z^5=0,</math> | ||
c) <math> | c) <math> \sqrt{2}z^3=1+i.</math> | ||
}} | }} | ||
Linia 181: | Linia 181: | ||
We wszystkich trzech zadaniach należy zastosować wzór de Moivre'a. | We wszystkich trzech zadaniach należy zastosować wzór de Moivre'a. | ||
b) Warto zauważyć, że <math> | b) Warto zauważyć, że <math> 1+z+z^2+z^3+z^4+z^5=\frac{z^6 -1}{z-1}</math>, dla <math> z\neq 1</math>. | ||
c) Po przekształceniu równania warto zauważyć, że <math> | c) Po przekształceniu równania warto zauważyć, że <math> z^3=\frac{1}{\sqrt{2}} | ||
+\frac{i}{\sqrt{2}}=\cos\frac{\pi}{4}+i\sin\frac{\pi}{4}</math>. | +\frac{i}{\sqrt{2}}=\cos\frac{\pi}{4}+i\sin\frac{\pi}{4}</math>. | ||
Linia 195: | Linia 195: | ||
[[File:am1c01.0030.svg|338x323px|thumb|right|Rysunek do ćwiczenia 1.6.(c)]] | [[File:am1c01.0030.svg|338x323px|thumb|right|Rysunek do ćwiczenia 1.6.(c)]] | ||
a) Niech <math> | a) Niech <math> w=-64</math>. Wówczas <math> |w|=64</math>, zaś <math> \text{Arg} w=\pi</math>. Wobec tego na mocy wniosku z twierdzenia de Moivre'a równanie <math> z^6+64=0</math> spełnia sześć liczb o module <math> \sqrt[6]{64}=2</math> i argumentach głównych równych kolejno <math> \frac{\pi}{6}+k\frac{2\pi}{6}</math>. Liczby te są wierzchołkami sześciokąta foremnego wpisanego w okrąg o środku <math> 0</math> i promieniu <math> 2</math> i równe są | ||
<center> | <center> | ||
<math> | <math> \begin{align} | ||
&z_0=&\sqrt{3}+i\\ | &z_0=&\sqrt{3}+i\\ | ||
&z_1=&0+2i\\ | &z_1=&0+2i\\ | ||
Linia 208: | Linia 208: | ||
b) Zauważmy, że dane równanie jest równoważne równaniu <math> | b) Zauważmy, że dane równanie jest równoważne równaniu <math> \frac{z^6-1}{z-1}=0</math>, <math> z\neq 1</math>. Spełnia je więc pięć z sześciu pierwiastków równania <math> z^6=1</math> poza pierwiastkiem <math> z_0=1</math>. Są to - zgodnie z wnioskiem z twierdzenia de Moivre'a - liczby o module 1 i argumentach głównych równych kolejno <math> 0+k\frac{2\pi}{6}</math>, <math> k\in\{1, \ 2,\ 3,\ 4,\ 5\}</math>, czyli | ||
<center> | <center> | ||
<math> | <math> \begin{align} | ||
&z_1=&\frac{1}{2}+i\frac{\sqrt{3}}{2}\\ | &z_1=&\frac{1}{2}+i\frac{\sqrt{3}}{2}\\ | ||
&z_2=&-\frac{1}{2}+i\frac{\sqrt{3}}{2}\\ | &z_2=&-\frac{1}{2}+i\frac{\sqrt{3}}{2}\\ | ||
Linia 223: | Linia 223: | ||
c) Równanie <math> | c) Równanie <math> z^3=\cos\frac{\pi}{4}+i\sin\frac{\pi}{4}</math> spełniają trzy liczby zespolone o module 1 i argumentach głównych <math> \frac{\pi}{12}+k\frac{2\pi}{3}</math>, <math> k\in\{0, 1, 2\}</math>. Są one wierzchołkami trójkąta równobocznego wpisanego w okrąg o środku <math> 0</math> i promieniu jednostkowym. | ||
Linia 229: | Linia 229: | ||
<center> | <center> | ||
<math> | <math> \begin{align} &z_0=\cos | ||
\frac{\pi}{12}+i\sin\frac{\pi}{12}\\ | \frac{\pi}{12}+i\sin\frac{\pi}{12}\\ | ||
&z_1=\cos \frac{3\pi}{4}+i\sin\frac{3\pi}{4}\\ | &z_1=\cos \frac{3\pi}{4}+i\sin\frac{3\pi}{4}\\ | ||
Linia 236: | Linia 236: | ||
Zauważmy, że | Zauważmy, że | ||
<math> | <math> \cos\frac{\pi}{12}=\cos(\frac{\pi}{3}-\frac{\pi}{4}) | ||
=\cos\frac{\pi}{3}\cos\frac{\pi}{4}+\sin\frac{\pi}{3}\sin\frac{\pi}{4} | =\cos\frac{\pi}{3}\cos\frac{\pi}{4}+\sin\frac{\pi}{3}\sin\frac{\pi}{4} | ||
=\frac{\sqrt{2}+\sqrt{6}}{4}.</math> | =\frac{\sqrt{2}+\sqrt{6}}{4}.</math> | ||
Podobnie | Podobnie | ||
<math> | <math> \sin\frac{\pi}{12}=\sin(\frac{\pi}{3}-\frac{\pi}{4})=\sin\frac{\pi}{3}\cos\frac{\pi}{4}-\cos\frac{\pi}{3}\sin\frac{\pi}{4}=\frac{-\sqrt{2}+\sqrt{6}}{4}.</math> | ||
Ze wzorów redukcyjnych łatwo możemy też wyznaczyć | Ze wzorów redukcyjnych łatwo możemy też wyznaczyć | ||
<math> | <math> \cos\frac{3\pi}{4}=\frac{\sqrt{2}}{2}</math> oraz | ||
<math> | <math> \sin\frac{3\pi}{4}=-\frac{\sqrt{2}}{2}</math>, a także <math> \cos | ||
\frac{17\pi}{12}=\cos(\frac{3\pi}{2}-\frac{\pi}{12})=-\sin\frac{\pi}{12}</math> | \frac{17\pi}{12}=\cos(\frac{3\pi}{2}-\frac{\pi}{12})=-\sin\frac{\pi}{12}</math> | ||
oraz | oraz | ||
<math> | <math> \sin\frac{17\pi}{12}=\sin(\frac{3\pi}{2}-\frac{\pi}{12})=-\cos\frac{\pi}{12}.</math> | ||
Wobec tego | Wobec tego | ||
<center> | <center> | ||
<math> | <math> \begin{align} z_0 | ||
&=\frac{\sqrt{6}+\sqrt{2}}{4}+i\frac{\sqrt{6}-\sqrt{2}}{4},\\ | &=\frac{\sqrt{6}+\sqrt{2}}{4}+i\frac{\sqrt{6}-\sqrt{2}}{4},\\ | ||
z_1&=\frac{\sqrt{2}}{2}-i\frac{\sqrt{2}}{2}, \\ z_2 | z_1&=\frac{\sqrt{2}}{2}-i\frac{\sqrt{2}}{2}, \\ z_2 |
Wersja z 08:28, 28 sie 2023
Zbiory liczbowe
Ćwiczenie 1.1.
Sprawdzić, czy liczby: , , , , należą do trójkowego zbioru Cantora.
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 1.2.
Wykazać równości
a)
b)
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 1.3.
a) Sprawdzić, że , dla dowolnych liczb całkowitych nieujemnych , takich, że .
b) Wykazać wzór dwumianowy Newtona
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 1.4.
Za pomocą zasady indukcji matematycznej wykazać, że dla zachodzą równości
a)
b)
Przypomnijmy, że równości te wyprowadziliśmy w ramach wykładu, korzystając ze wzoru de Moivre'a.
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 1.5.
Uprościć wyrażenia
a)
b)
c)
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 1.6.
Rozwiązać w zbiorze liczb zespolonych równania
a)
b)
c)
Wskazówka
Rozwiązanie