Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 1: Zbiory liczbowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian
Linia 88: Linia 88:
{{cwiczenie|1.4.||
{{cwiczenie|1.4.||
Za pomocą zasady indukcji matematycznej
Za pomocą zasady indukcji matematycznej
wykazać, że dla <math> \displaystyle n=0,1,2,3,...</math> zachodzą równości
wykazać, że dla <math>n=0,1,2,3,...</math> zachodzą równości


a) <math> \displaystyle 1+\cos a+ \cos 2a +...+\cos
a) <math>1+\cos a+ \cos 2a +...+\cos
na=\dfrac{\sin(n+\frac{1}{2})a+\sin\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}},</math>
na=\dfrac{\sin(n+\frac{1}{2})a+\sin\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}},</math>


b) <math> \displaystyle 0+\sin a+ \sin 2a +...+\sin
b) <math>0+\sin a+ \sin 2a +...+\sin
na=\dfrac{-\cos(n+\frac{1}{2})a+\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}.</math>
na=\dfrac{-\cos(n+\frac{1}{2})a+\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}.</math>


Linia 126: Linia 126:
<center><math>  \sin(n+1)a+\frac{-\cos(n+\frac{1}{2})a+\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}=\frac{-\cos(n+\frac{3}{2})a+\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}.</math></center>
<center><math>  \sin(n+1)a+\frac{-\cos(n+\frac{1}{2})a+\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}=\frac{-\cos(n+\frac{3}{2})a+\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}.</math></center>
Dowodzi to implikacji:
Dowodzi to implikacji:
<center><math> \begin{align} &\bigg[0+\sin a+...+\sin
<center><math>\begin{align} &\bigg[0+\sin a+...+\sin
na=\frac{-\cos(n+\frac{1}{2})a+\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}\bigg]\\
na=\frac{-\cos(n+\frac{1}{2})a+\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}\bigg]\\
&\implies\bigg[0+\sin a+...+\sin
&\implies\bigg[0+\sin a+...+\sin

Wersja z 20:03, 27 sie 2023

Zbiory liczbowe

Ćwiczenie 1.1.

Sprawdzić, czy liczby: 37, 21, 52, 12, 13 należą do trójkowego zbioru Cantora.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.2.

Wykazać równości

a) q:q1 n:1+q+q2+...+qn=qn+11q1,

b) a, b:ab n:an+1bn+1ab=k=0nankbk.

Wskazówka
Rozwiązanie


Ćwiczenie 1.3.

a) Sprawdzić, że (nk)+(nk+1)=(n+1k+1), dla dowolnych liczb całkowitych nieujemnych n, k takich, że n>k.

b) Wykazać wzór dwumianowy Newtona

a,b n :(a+b)n=k=0n(nk)ankbk.
Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.4.

Za pomocą zasady indukcji matematycznej wykazać, że dla n=0,1,2,3,... zachodzą równości

a) 1+cosa+cos2a+...+cosna=sin(n+12)a+sina22sina2,

b) 0+sina+sin2a+...+sinna=cos(n+12)a+cosa22sina2.

Przypomnijmy, że równości te wyprowadziliśmy w ramach wykładu, korzystając ze wzoru de Moivre'a.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.5.

Uprościć wyrażenia

a) (21)5,

b) (1+i3)6,

c) 2+3+23.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.6.

Rozwiązać w zbiorze liczb zespolonych równania

a) z6+64=0,

b) 1+z+z2+z3+z4+z5=0,

c) 2z3=1+i.

Wskazówka
Rozwiązanie