Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 1: Zbiory liczbowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
m Zastępowanie tekstu - "<div class="thumb t(.*)"><div style="width:(.*);"> <flash>file=(.*)\.swf\|width=(.*)\|height=(.*)<\/flash> <div\.thumbcaption>(.*)<\/div> <\/div><\/div>" na "$4x$5px|thumb|$1|$6"
Linia 189: Linia 189:


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<div class="thumb tright"><div style="width:338px;">
[[File:am1c01.0010.svg|338x323px|thumb|right|Rysunek do ćwiczenia 1.6.(a)]]
<flash>file=am1c01.0010.swf|width=338|height=323</flash>
<div.thumbcaption>Rysunek do ćwiczenia 1.6.(a)</div>
</div></div>


<div class="thumb tright"><div style="width:338px;">
[[File:am1c01.0020.svg|338x323px|thumb|right|Rysunek do ćwiczenia 1.6.(b)]]
<flash>file=am1c01.0020.swf|width=338|height=323</flash>
<div.thumbcaption>Rysunek do ćwiczenia 1.6.(b)</div>
</div></div>


<div class="thumb tright"><div style="width:338px;">
[[File:am1c01.0030.svg|338x323px|thumb|right|Rysunek do ćwiczenia 1.6.(c)]]
<flash>file=am1c01.0030.swf|width=338|height=323</flash>
<div.thumbcaption>Rysunek do ćwiczenia 1.6.(c)</div>
</div></div>


a) Niech <math> \displaystyle w=-64</math>. Wówczas <math> \displaystyle |w|=64</math>, zaś <math> \displaystyle \text{Arg} w=\pi</math>. Wobec tego na mocy wniosku z twierdzenia de Moivre'a równanie <math> \displaystyle z^6+64=0</math> spełnia sześć liczb o module <math> \displaystyle \sqrt[6]{64}=2</math> i argumentach głównych równych kolejno <math> \displaystyle \frac{\pi}{6}+k\frac{2\pi}{6}</math>. Liczby te są wierzchołkami sześciokąta foremnego wpisanego w okrąg o środku <math> \displaystyle 0</math> i promieniu <math> \displaystyle 2</math> i równe są
a) Niech <math> \displaystyle w=-64</math>. Wówczas <math> \displaystyle |w|=64</math>, zaś <math> \displaystyle \text{Arg} w=\pi</math>. Wobec tego na mocy wniosku z twierdzenia de Moivre'a równanie <math> \displaystyle z^6+64=0</math> spełnia sześć liczb o module <math> \displaystyle \sqrt[6]{64}=2</math> i argumentach głównych równych kolejno <math> \displaystyle \frac{\pi}{6}+k\frac{2\pi}{6}</math>. Liczby te są wierzchołkami sześciokąta foremnego wpisanego w okrąg o środku <math> \displaystyle 0</math> i promieniu <math> \displaystyle 2</math> i równe są

Wersja z 11:09, 3 paź 2021

Zbiory liczbowe

Ćwiczenie 1.1.

Sprawdzić, czy liczby: 37, 21, 52, 12, 13 należą do trójkowego zbioru Cantora.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.2.

Wykazać równości

a) q:q1 n:1+q+q2+...+qn=qn+11q1,

b) a, b:ab n:an+1bn+1ab=k=0nankbk.

Wskazówka
Rozwiązanie


Ćwiczenie 1.3.

a) Sprawdzić, że (nk)+(nk+1)=(n+1k+1), dla dowolnych liczb całkowitych nieujemnych n, k takich, że n>k.

b) Wykazać wzór dwumianowy Newtona

a,b n :(a+b)n=k=0n(nk)ankbk.
Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.4.

Za pomocą zasady indukcji matematycznej wykazać, że dla n=0,1,2,3,... zachodzą równości

a) 1+cosa+cos2a+...+cosna=sin(n+12)a+sina22sina2,

b) 0+sina+sin2a+...+sinna=cos(n+12)a+cosa22sina2.

Przypomnijmy, że równości te wyprowadziliśmy w ramach wykładu, korzystając ze wzoru de Moivre'a.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.5.

Uprościć wyrażenia

a) (21)5,

b) (1+i3)6,

c) 2+3+23.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.6.

Rozwiązać w zbiorze liczb zespolonych równania

a) z6+64=0,

b) 1+z+z2+z3+z4+z5=0,

c) 2z3=1+i.

Wskazówka
Rozwiązanie