Języki, automaty i obliczenia/Ćwiczenia 1: Słowa, katenacja - elementy teorii półgrup, półgrupy i monoidy wolne: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 99: | Linia 99: | ||
: '''symetria:'''<br/><math> x\rho^r_T y \Leftrightarrow (\forall z \in S\; xz \in T \Longleftrightarrow yz \in T) \Leftrightarrow\\ \Leftrightarrow (\forall z \in S\; yz \in T \Longleftrightarrow xz \in T) \Leftrightarrow y\rho^r_T x \Leftrightarrow </math> | : '''symetria:'''<br/><math> | ||
\begin{align} | |||
x\rho^r_T y \Leftrightarrow (\forall z \in S\; xz \in T \Longleftrightarrow yz \in T) \Leftrightarrow\\ | |||
\Leftrightarrow (\forall z \in S\; yz \in T \Longleftrightarrow xz \in T) \Leftrightarrow y\rho^r_T x \Leftrightarrow | |||
\end{align} | |||
</math> | |||
Linia 123: | Linia 128: | ||
: (4) <math>(\mathbb{Z}_{mod\ 4}, +, 0)</math>. | : (4) <math>(\mathbb{Z}_{mod\ 4}, +, 0)</math>. | ||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie punktu 1 </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie punktu 1 </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Najmniejszym zbiorem generatorów jest zbiór <math>\{-1, 1\}</math>, choć nie jest to jedyny możliwy taki zbiór generatorów: warunek ten spełnia również na przykład zbiór <math>\{-2, 3\}</math>. Aby to pokazać, wystarczy dowieść, że da się z niego wygenerować elementy '''1''' oraz '''-1''' i skorzystać z tego, że <math>\{-1, 1\}</math> jest zbiorem generatorów. Mamy <math>1 = (-2)+3</math> oraz <math>-1 = (-2)+(-2)+3</math>. | Najmniejszym zbiorem generatorów jest zbiór <math>\{-1, 1\}</math>, choć nie jest to jedyny możliwy taki zbiór generatorów: warunek ten spełnia również na przykład zbiór <math>\{-2, 3\}</math>. Aby to pokazać, wystarczy dowieść, że da się z niego wygenerować elementy '''1''' oraz '''-1''' i skorzystać z tego, że <math>\{-1, 1\}</math> jest zbiorem generatorów. Mamy <math>1 = (-2)+3</math> oraz <math>-1 = (-2)+(-2)+3</math>. | ||
Linia 149: | Linia 154: | ||
Które z tych monoidów są wolne? W rozwiązaniu wykorzystaj twierdzenie 2.3 z wykładu 1 (patrz [[Języki, automaty i obliczenia/Wykład 1: Słowa, katenacja - elementy teorii półgrup, półgrupy i monoidy wolne#zainteresowani_2|twierdzenie 2.3.]]) | Które z tych monoidów są wolne? W rozwiązaniu wykorzystaj twierdzenie 2.3 z wykładu 1 (patrz [[Języki, automaty i obliczenia/Wykład 1: Słowa, katenacja - elementy teorii półgrup, półgrupy i monoidy wolne#zainteresowani_2|twierdzenie 2.3.]]) | ||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie punktu 1</span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie punktu 1</span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Niech <math>S=M_1 \backslash \{1\}</math>. Po pierwsze, zauważmy, że <math>\{ab,ba,a\} \subset S \backslash S^2</math>. Weźmy element <math>aba \in S</math>. Ma on dwa rozkłady na elementy zbioru <math>S \backslash S^2</math>, mianowicie: <math>aba=a \cdot ba = ab \cdot a</math>, zatem monoid <math>M_1</math> nie jest wolny. | Niech <math>S=M_1 \backslash \{1\}</math>. Po pierwsze, zauważmy, że <math>\{ab,ba,a\} \subset S \backslash S^2</math>. Weźmy element <math>aba \in S</math>. Ma on dwa rozkłady na elementy zbioru <math>S \backslash S^2</math>, mianowicie: <math>aba=a \cdot ba = ab \cdot a</math>, zatem monoid <math>M_1</math> nie jest wolny. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
<center>ZADANIA DOMOWE</center> | <center>ZADANIA DOMOWE</center> | ||
Wersja z 15:04, 28 wrz 2020
Ćwiczenia 1
Ćwiczenie 1
Pokaż, że jeśli w zbiorze określimy działanie
Ćwiczenie 2
Udowodnij, że w monoidzie istnieje dokładnie jeden element neutralny.
Ćwiczenie 3
Znajdź wszystkie podpółgrupy (podmonoidy) następujących półgrup (monoidów):
- (1) ,
- (2) ,
- (3) ,
- (4) .
Ćwiczenie 4
Niech będzie homomorfizmem półgrup. Pokaż, że jest kongruencją.
Ćwiczenie 5
Skonstruuj odwzorowanie tak, aby było homomorfizmem monoidu w monoid .
Ćwiczenie 6
jest homomorfizmem monoidu na wtw gdy
( Z faktów, że jest homomorfizmem półgrup i suriekcją należy wywnioskować, że jest elementem neutralnym w
).
Ćwiczenie 7
Niech będzie dowolną półgrupą, a dowolnym podzbiorem . Udowodnij, że relacja taka, że
Ćwiczenie 8
Określ minimalny zbiór generatorów monoidów:
- (1) ,
- (2) ,
- (3) ,
- (4) .
Ćwiczenie 9
Dana jest półgrupa oraz jej podpółgrupa generowana przez dwuelementowy zbiór słów . Opisz słownie elementy tej podpółgrupy.
Ćwiczenie 10
W monoidzie wolnym rozważamy następujące podmonoidy:
- (1) ,
- (2) .
Które z tych monoidów są wolne? W rozwiązaniu wykorzystaj twierdzenie 2.3 z wykładu 1 (patrz twierdzenie 2.3.) }}
<flash>file=ja-lekcja01-c-rys1.swf|width=350|height=150</flash>
<div.thumbcaption>Rysunek 1Ćwiczenie 11
Sprawdź, które z poniższych struktur są półgrupami, które monoidami, a które ani półgrupami, ani monoidami. W przypadku monoidów wskaż element neutralny.
- (1) ,
- (2) ,
- (3) ,
- (4) ,
- (5) ,
- (6) ,
- (7) ,
- (8) ,
- (9) , gdzie jest rodziną macierzy o wymiarze o elementach rzeczywistych,
- (10) , gdzie jest zdefiniowane jak powyżej,
- (11) , gdzie jest zbiorem liczb całkowitych podzielnych przez ,
- (12) zbiór wszystkich drzew binarnych wraz z działaniem , zdefiniowanym w sposób przedstawiony na rysunku 1 (czyli działanie na drzewach i polega na dodaniu jednego wierzchołka, który jest nowym korzeniem, a jego lewym i prawym dzieckiem są odpowiednio drzewa i ).
Ćwiczenie 12
Które z półgrup i monoidów z zadania 1.11 są przemienne?
Ćwiczenie 13
Niech i będą półgrupami. Sprawdź, czy półgrupami są także:
- (1) , gdzie ,
- (2) , gdzie i .
Ćwiczenie 14
Podaj przykłady:
- (1) jednoelementowego monoidu,
- (2) jednoelementowej półgrupy,
- (3) monoidów o 3, 5 i 11 elementach,
- (4) nieskończonej przeliczalnej półgrupy,
- (5) nieskończonej nieprzeliczalnej półgrupy.
Ćwiczenie 15
Podaj przykład półgrupy i kongruencji taki, że ale jest skończona.
Ćwiczenie 16
Rozważmy monoid i ustalmy . Znajdź monoidy ilorazowe , gdzie relacja zdefiniowana jest następująco (najpierw sprawdź, czy jest kongruencją!):
wtw .
Ćwiczenie 17
Niech będzie dowolną półgrupą, a dowolnym podzbiorem . Udowodnij, że:
- (1) relacja taka, że
jest lewą kongruencją,
- (2) relacja taka, że
jest kongruencją.
Ćwiczenie 18
W monoidzie wolnym rozważamy następujące podmonoidy:
- (1) ,
- (2) .