Języki, automaty i obliczenia/Ćwiczenia 1: Słowa, katenacja - elementy teorii półgrup, półgrupy i monoidy wolne: Różnice pomiędzy wersjami
m Zastępowanie tekstu - "\mathds{" na "\mathbb{" |
|||
Linia 3: | Linia 3: | ||
{{cwiczenie|1|| | {{cwiczenie|1|| | ||
Pokaż, że jeśli w zbiorze <math>\ | Pokaż, że jeśli w zbiorze <math>\mathbb{Z}</math> określimy działanie | ||
<center><math>x \star | <center><math>x \star | ||
y = x+y-xy,</math></center> to <math>(\ | y = x+y-xy,</math></center> to <math>(\mathbb{Z}, \star)</math> jest monoidem. Sprawdź, czy jest to monoid przemienny. | ||
}} | }} | ||
Linia 12: | Linia 12: | ||
Najpierw sprawdźmy łączność działania: niech <math>x, y, z | Najpierw sprawdźmy łączność działania: niech <math>x, y, z | ||
\in \ | \in \mathbb{Z}</math>. Pokażemy, że <math>(x \star y) \star z = x \star (y \star z)</math>. Obliczamy: <math>(x \star y) \star z = (x+y-xy)+z-(x+y-xy)z = x+y+z-xy-xz-yz+xyz</math> <math>x \star (y \star z) = x + (y+z-yz) - x(y+z-yz) = x+y+z-xy-xz-yz+xyz.</math> | ||
Zatem działanie jest łączne. Aby pokazać, że struktura jest monoidem, musimy wskazać element neutralny. Pokażemy, że jest nim '''0'''. Istotnie: <center><math>\forall x \in \ | Zatem działanie jest łączne. Aby pokazać, że struktura jest monoidem, musimy wskazać element neutralny. Pokażemy, że jest nim '''0'''. Istotnie: <center><math>\forall x \in \mathbb{Z}\ x \star 0 = 0 \star x = 0 + x - 0 \cdot x = x.</math></center> Monoid jest przemienny, gdyż <math>x \star y = x+y-xy=y+x-yx = y \star x</math>. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie|2|| | {{cwiczenie|2|| | ||
Linia 31: | Linia 31: | ||
Znajdź wszystkie podpółgrupy (podmonoidy) następujących półgrup (monoidów): | Znajdź wszystkie podpółgrupy (podmonoidy) następujących półgrup (monoidów): | ||
: (1) <math>(\ | : (1) <math>(\mathbb{Z}_{mod\ 6}, +)</math>, | ||
: (2) <math>(\ | : (2) <math>(\mathbb{Z}_{mod\ 7}, +)</math>, | ||
: (3) <math>(\ | : (3) <math>(\mathbb{Z}_{mod\ 4}, \cdot)</math>, | ||
: (4) <math>(\{0, 1\}, \vee)</math>. | : (4) <math>(\{0, 1\}, \vee)</math>. | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie punktu 1 </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">.<math>(\ | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie punktu 1 </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">.<math>(\mathbb{Z}_{mod\ 6}, +)</math> jest monoidem. Jego podmonoidy mogą wyglądać następująco: | ||
: (1) <math>\{0\}</math> (generowany przez zbiór <math>\{0\}</math>), | : (1) <math>\{0\}</math> (generowany przez zbiór <math>\{0\}</math>), | ||
Linia 62: | Linia 62: | ||
{{cwiczenie|5|| | {{cwiczenie|5|| | ||
Skonstruuj odwzorowanie <math>h: \ | Skonstruuj odwzorowanie <math>h: \mathbb{Z}_{mod\ 4} \rightarrow | ||
\ | \mathbb{Z}_{mod\ 2}</math> tak, aby było homomorfizmem monoidu | ||
<math>(\ | <math>(\mathbb{Z}_{mod\ 4}, \cdot, 1)</math> w monoid <math>(\mathbb{Z}_{mod\ 2}, \cdot, 1)</math>. | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Połóżmy <math>h(0)=h(2)=0</math>, <math>h(1)=h(3)=1</math>. Sprawdź, że <math>h</math> jest homomorfizmem oraz zauważ, że obrazem elementu neutralnego monoidu <math>\ | Połóżmy <math>h(0)=h(2)=0</math>, <math>h(1)=h(3)=1</math>. Sprawdź, że <math>h</math> jest homomorfizmem oraz zauważ, że obrazem elementu neutralnego monoidu <math>\mathbb{Z}_{mod\ 4}</math> przez homomorfizm <math>h</math> jest element neutralny monoidu <math>\mathbb{Z}_{mod\ 2}</math>. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie|6|| | {{cwiczenie|6|| | ||
Linia 116: | Linia 116: | ||
Określ minimalny zbiór generatorów monoidów: | Określ minimalny zbiór generatorów monoidów: | ||
: (1) <math>(\ | : (1) <math>(\mathbb{Z}, +, 0)</math>, | ||
: (2) <math>(\ | : (2) <math>(\mathbb{Z}, \cdot, 1)</math>, | ||
: (3) <math>(\ | : (3) <math>(\mathbb{Z}_{mod\ 5}, \cdot, 1)</math>, | ||
: (4) <math>(\ | : (4) <math>(\mathbb{Z}_{mod\ 4}, +, 0)</math>. | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie punktu 1 </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie punktu 1 </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Linia 166: | Linia 166: | ||
element neutralny. | element neutralny. | ||
: (1) <math>(\ | : (1) <math>(\mathbb{Z}, +)</math>, | ||
: (2) <math>(\ | : (2) <math>(\mathbb{Z}, \cdot)</math>, | ||
: (3) <math>(\ | : (3) <math>(\mathbb{R}, +)</math>, | ||
: (4) <math>(\ | : (4) <math>(\mathbb{R}, \cdot)</math>, | ||
: (5) <math>(\ | : (5) <math>(\mathbb{Z}_{mod\;5}, +)</math>, | ||
: (6) <math>(\ | : (6) <math>(\mathbb{Z}_{mod\;6}, \cdot)</math>, | ||
: (7) <math>(\{0, 1\}, \vee)</math>, | : (7) <math>(\{0, 1\}, \vee)</math>, | ||
Linia 182: | Linia 182: | ||
: (8) <math>(\{0, 1\}, \wedge)</math>, | : (8) <math>(\{0, 1\}, \wedge)</math>, | ||
: (9) <math>(M_n(\ | : (9) <math>(M_n(\mathbb{R}), +)</math>, gdzie <math>M_n(\mathbb{R})</math> jest rodziną macierzy o wymiarze <math>n \times n</math> o elementach rzeczywistych, | ||
: (10) <math>(M_n(\ | : (10) <math>(M_n(\mathbb{R}), \cdot)</math>, gdzie <math>M_n(\mathbb{R})</math> jest zdefiniowane jak powyżej, | ||
: (11) <math>(n\ | : (11) <math>(n\mathbb{Z}, +)</math>, gdzie <math>n\mathbb{Z}=\{mn:\ m \in \mathbb{Z}\}</math> jest zbiorem liczb całkowitych podzielnych przez <math>n \in \mathbb{N}</math>, | ||
: (12) zbiór <math>B</math> wszystkich drzew binarnych wraz z działaniem <math>+</math>, zdefiniowanym w sposób przedstawiony na rysunku 1 (czyli działanie na drzewach <math>T_1</math> i <math>T_2</math> polega na dodaniu jednego wierzchołka, który jest nowym korzeniem, a jego lewym i prawym dzieckiem są odpowiednio drzewa <math>T_1</math> i <math>T_2</math>). | : (12) zbiór <math>B</math> wszystkich drzew binarnych wraz z działaniem <math>+</math>, zdefiniowanym w sposób przedstawiony na rysunku 1 (czyli działanie na drzewach <math>T_1</math> i <math>T_2</math> polega na dodaniu jednego wierzchołka, który jest nowym korzeniem, a jego lewym i prawym dzieckiem są odpowiednio drzewa <math>T_1</math> i <math>T_2</math>). | ||
Linia 233: | Linia 233: | ||
{{cwiczenie|16|| | {{cwiczenie|16|| | ||
Rozważmy monoid <math>S=(\ | Rozważmy monoid <math>S=(\mathbb{Z}, +)</math> i ustalmy <math>k \in \mathbb{N}</math>. Znajdź monoidy ilorazowe <math>S \slash \rho</math>, gdzie relacja <math>\rho</math> zdefiniowana jest następująco (najpierw sprawdź, czy <math>\rho</math> jest kongruencją!): <br> | ||
<math>x \rho y</math> wtw <math>x = y \mod k</math>. | <math>x \rho y</math> wtw <math>x = y \mod k</math>. |
Wersja z 23:40, 10 cze 2020
Ćwiczenia 1
Ćwiczenie 1
Pokaż, że jeśli w zbiorze określimy działanie
Ćwiczenie 2
Udowodnij, że w monoidzie istnieje dokładnie jeden element neutralny.
Ćwiczenie 4
Niech będzie homomorfizmem półgrup. Pokaż, że jest kongruencją.
Ćwiczenie 5
Skonstruuj odwzorowanie tak, aby było homomorfizmem monoidu w monoid .
Ćwiczenie 6
jest homomorfizmem monoidu na wtw gdy
( Z faktów, że jest homomorfizmem półgrup i suriekcją należy wywnioskować, że jest elementem neutralnym w
).
Ćwiczenie 7
Niech będzie dowolną półgrupą, a dowolnym podzbiorem . Udowodnij, że relacja taka, że
<flash>file=ja-lekcja01-c-rys1.swf|width=350|height=150</flash>
<div.thumbcaption>Rysunek 1Ćwiczenie 11
Sprawdź, które z poniższych struktur są półgrupami, które monoidami, a które ani półgrupami, ani monoidami. W przypadku monoidów wskaż element neutralny.
- (1) ,
- (2) ,
- (3) ,
- (4) ,
- (5) ,
- (6) ,
- (7) ,
- (8) ,
- (9) , gdzie jest rodziną macierzy o wymiarze o elementach rzeczywistych,
- (10) , gdzie jest zdefiniowane jak powyżej,
- (11) , gdzie jest zbiorem liczb całkowitych podzielnych przez ,
- (12) zbiór wszystkich drzew binarnych wraz z działaniem , zdefiniowanym w sposób przedstawiony na rysunku 1 (czyli działanie na drzewach i polega na dodaniu jednego wierzchołka, który jest nowym korzeniem, a jego lewym i prawym dzieckiem są odpowiednio drzewa i ).
Ćwiczenie 12
Które z półgrup i monoidów z zadania 1.11 są przemienne?
Ćwiczenie 13
Niech i będą półgrupami. Sprawdź, czy półgrupami są także:
- (1) , gdzie ,
- (2) , gdzie i .
Ćwiczenie 14
Podaj przykłady:
- (1) jednoelementowego monoidu,
- (2) jednoelementowej półgrupy,
- (3) monoidów o 3, 5 i 11 elementach,
- (4) nieskończonej przeliczalnej półgrupy,
- (5) nieskończonej nieprzeliczalnej półgrupy.
Ćwiczenie 15
Podaj przykład półgrupy i kongruencji taki, że ale Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\slash”): {\displaystyle S \slash \rho} jest skończona.
Ćwiczenie 16
Rozważmy monoid i ustalmy . Znajdź monoidy ilorazowe Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\slash”): {\displaystyle S \slash \rho}
, gdzie relacja zdefiniowana jest następująco (najpierw sprawdź, czy jest kongruencją!):
wtw .
Ćwiczenie 17
Niech będzie dowolną półgrupą, a dowolnym podzbiorem . Udowodnij, że:
- (1) relacja taka, że
jest lewą kongruencją,
- (2) relacja taka, że
jest kongruencją.
Ćwiczenie 18
W monoidzie wolnym rozważamy następujące podmonoidy:
- (1) ,
- (2) .