Wstęp do programowania / Ćwiczenia 2: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 21: | Linia 21: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | |||
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka 1</span> | |||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Należy przesuwać się indeksem c od początku tablicy, zaś indeksem b od końca. Intencją jest utrzymywanie następującego niezmmiennika: wszystkie elementy tablicy o indeksach mniejszych od c są czerwone, zaś wiekszych od b są białe. Indeksy c i b będą się do siebie zbliżać i ostatecznie gdy c będzie równe b, to tablica będzie uporządkowana.</div> | Należy przesuwać się indeksem c od początku tablicy, zaś indeksem b od końca. Intencją jest utrzymywanie następującego niezmmiennika: wszystkie elementy tablicy o indeksach mniejszych od c są czerwone, zaś wiekszych od b są białe. Indeksy c i b będą się do siebie zbliżać i ostatecznie gdy c będzie równe b, to tablica będzie uporządkowana.</div> | ||
</div> | </div> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | |||
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie 1</span> | |||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
'''program''' FlagaPolska1(N:integer; A:array[1..N] of integer); | '''program''' FlagaPolska1(N:integer; A:array[1..N] of integer); | ||
//Tablica A jest wypełniona zerami i jedynkami | //Tablica A jest wypełniona zerami i jedynkami | ||
Linia 45: | Linia 48: | ||
''Koszt pamięciowy'': stały | ''Koszt pamięciowy'': stały | ||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | ||
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka 2</span> | |||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Rozwiązanie 1 optymalizuje liczbę sprawdzeń kolorów, ale może niepotrzebnie zamieniać białe z białymi. Można tego uniknąć wprowadzając dodatkową pętlę po białych od końca tablicy.</div> | Rozwiązanie 1 optymalizuje liczbę sprawdzeń kolorów, ale może niepotrzebnie zamieniać białe z białymi. Można tego uniknąć wprowadzając dodatkową pętlę po białych od końca tablicy.</div> | ||
</div> | </div> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | |||
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie 2</span> | |||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
'''program''' FlagaPolska2(N:integer; A:array[1..N] of integer); | '''program''' FlagaPolska2(N:integer; A:array[1..N] of integer); | ||
//Tablica A jest wypełniona zerami i jedynkami | //Tablica A jest wypełniona zerami i jedynkami | ||
Linia 79: | Linia 82: | ||
''Koszt pamięciowy'': stały | ''Koszt pamięciowy'': stały | ||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | ||
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka 3</span> | |||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
W Rozwiązaniu 2 można uniknąć zagnieżdżonych while'i, trzeba jednak uważać, aby nie sprawdzać kilka razy koloru tego samego żetonu. </div> | W Rozwiązaniu 2 można uniknąć zagnieżdżonych while'i, trzeba jednak uważać, aby nie sprawdzać kilka razy koloru tego samego żetonu. </div> | ||
</div> | </div> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | |||
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie 3</span> | |||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
'''program''' FlagaPolska3(N:integer; A:array[1..N] of integer); | '''program''' FlagaPolska3(N:integer; A:array[1..N] of integer); | ||
//Tablica A jest wypełniona zerami i jedynkami | //Tablica A jest wypełniona zerami i jedynkami | ||
Linia 124: | Linia 127: | ||
''Koszt pamięciowy'': stały | ''Koszt pamięciowy'': stały | ||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | ||
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka 4</span> | |||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Alternatywne rozwiązanie, unikające zagnieżdżonych pętli jest poniżej. Tu oba indeksy b i c przesuwają się od początku tablicy a niezmiennikiem jest to, że wszystkie elementy tablicy o indeksach mniejszych od c są czerwone, zaś te o indeksach większych lub równych c i miejszych od b są białe. </div> | Alternatywne rozwiązanie, unikające zagnieżdżonych pętli jest poniżej. Tu oba indeksy b i c przesuwają się od początku tablicy a niezmiennikiem jest to, że wszystkie elementy tablicy o indeksach mniejszych od c są czerwone, zaś te o indeksach większych lub równych c i miejszych od b są białe. </div> | ||
</div> | </div> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | |||
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie 4</span> | |||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
'''program''' FlagaPolska4(N:integer; A:array[1..N] of integer); | '''program''' FlagaPolska4(N:integer; A:array[1..N] of integer); | ||
//Tablica A jest wypełniona zerami i jedynkami | //Tablica A jest wypełniona zerami i jedynkami | ||
Linia 154: | Linia 157: | ||
''Koszt pamięciowy'': stały | ''Koszt pamięciowy'': stały | ||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | |||
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Ćwiczenie 1</span> | |||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Dla jakich danych algorytm przedstawiony w Rozwiązaniu 4 dokona N-1 zamian? | Dla jakich danych algorytm przedstawiony w Rozwiązaniu 4 dokona N-1 zamian? | ||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | |||
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Ćwiczenie 2</span> | |||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Jak trzeba by zmienić powyższe rozwiązania, gdyby zamiana Z(i,j) była dozwolona tylko dla i <> j ? | Jak trzeba by zmienić powyższe rozwiązania, gdyby zamiana Z(i,j) była dozwolona tylko dla i <> j ? | ||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> | ||
== Zadanie 2 (Flaga trójkolorowa) == | == Zadanie 2 (Flaga trójkolorowa) == |
Wersja z 14:29, 26 maj 2020
<<< Powrót do modułu Wprowadzenie do programowania
Ta strona zawiera podstawowe zadania na tablice.
Oglądaj wskazówki i rozwiązania __SHOWALL__
Ukryj wskazówki i rozwiązania __HIDEALL__
Zadanie 1 (Flaga polska)
Tablica A typu array[1..N] of integer (N > 0) wypełniona zerami i jedynkami reprezentuje ciąg N urn w których znajdują się żetony białe (0) i czerwone (1). Podaj algorytm działania automatu przestawiającego żetony w urnach tak, by najpierw były żetony czerwone, potem białe. Robot może wykonywać dwa rodzaje operacji:
- Kol(i) - podaje kolor żetonu w i-tej urnie (1 ≤ i ≤ n)
- Z(i,j) - zamienia żetony z i-tej i j-tej urny (1 ≤ i,j ≤ n)
Uwagi:
- Operacja Kol jest bardzo kosztowna, więc zależy nam na tym by kolor każdego żetonu był sprawdzany co najwyżej raz.
- Robot potrafi zapamiętać tylko kilka wartości z przedziału 0..N+1.
- Nie można założyć, że występuje choć jeden żeton w każdym z kolorów.
Wskazówka 1
Rozwiązanie 1
Wskazówka 2
Rozwiązanie 2
Wskazówka 3
Rozwiązanie 3
Wskazówka 4
Rozwiązanie 4
Ćwiczenie 1
Ćwiczenie 2
Zadanie 2 (Flaga trójkolorowa)
Dana jest tablica A typu array[1..N] of integer (N > 0). Należy tak poprzestawiać w niej elementy, żeby najpierw były elementy ujemne, potem równe zero, a na końcu dodatnie.
Wskazówka 1
Rozwiązanie 1
Rozwiązanie 2
Zadanie 3 (Najdłuższe plateau)
Napisz program znajdujący w zadanej tablicy A typu array[1..N] of integer, N > 0, długość najdłuższego stałego segmentu (spójnego fragmentu tablicy).
Wskazówka 1
Rozwiązanie 1
Wskazówka 2
Rozwiązanie 2
Ćwiczenie 1
Inna wersja zadania
A co byłoby gdyby tablica była posortowana ?
Wskazówka 3
Rozwiązanie 3
Zadanie 4 (Segment o maksymalnej sumie)
Napisz program znajdujący w zadanej tablicy A typu array[1..N] of integer, N > 0, maksymalną sumę segmentu (spójnego fragmentu tablicy). Przyjmujemy, że segment pusty ma sumę 0.
Wskazówka 1
Rozwiązanie 1
Wskazówka 2
Rozwiązanie 2
Wskazówka 3
Rozwiązanie 3
Wskazówka 4
Rozwiązanie 4
Rozwiązanie 5
Zadanie 5 (Część wspólna zbiorów)
Dane są dwie tablice A i B typu array[1..N] of integer, N > 0. Obie są posortowane rosnąco. Należy traktując A i B jako reprezentacje dwóch zbiorów wypisać (operacją write) część wspólną tych zbiorów.
Wskazówka 1
Rozwiązanie 1
Zadanie 6 (Suma zbiorów)
Dane są dwie tablice A i B typu array[1..N] of integer, N > 0. Obie są posortowane rosnąco. Należy traktując A i B jako reprezentacje dwu zbiorów wypisać (operacją write) sumę tych zbiorów.
Wskazówka 1
Rozwiązanie 1
Ćwiczenie 1
Wskazówka 2
Rozwiązanie 2
Zadanie 7 (Podciąg)
Dane są dwie tablice A typu array[1..N] of integer i B typu array[1..M] of integer, N, M > 0. Napisz program sprawdzający, czy A jest podciągiem B (tzn. czy istnieje funkcja f, rosnąca, z 1..N w 1..M, t. ze A[i]=B[f(i)]).
Wskazówka 1
Rozwiązanie 1
Zadanie 8 (Odwracanie tablicy)
Dana tablica A typu array[0..N-1] of integer, N > 1. Napisz program odwracający kolejność elementów w A.
Wskazówka 1
Rozwiązanie 1
Wskazówka 2
Rozwiązanie 2
Zadanie 9 (Przesunięcie cykliczne)
Dana tablica A typu array[0..N-1] of integer, N > 1, i liczba naturalna k > 1. Napisz program realizujący przesunięcie cykliczne w prawo o k pól, czyli przesuwający zawartość pola A[i] na A[(i+k) mod N] dla każdego i < N.
Wskazówka 1
Rozwiązanie 1
Wskazówka 2
Rozwiązanie 2
Wskazówka 3
Rozwiązanie 3
Zadanie 10 (Następna permutacja)
Tablica A typu array[1..N] of integer, N > 0, zawiera pewną permutację liczb 1.. N. Napisz program wpisujący do A następną leksykograficznie permutację. Zakładamy, że permutacja w A nie jest ostatnia leksykograficznie.
Przykład Dla N=3 kolejne permutacje w porządku leksykograficznym wyglądają następująco:
1 2 3 1 3 2 2 1 3 2 3 1 3 1 2 3 2 1
Wskazówka 1
Rozwiązanie 1
Zadanie 11 (Segment o danej sumie)
Tablica A typu array[1..N] of integer, N > 0, zawiera tylko liczby dodatnie. Napisz program, który dla danego W typu integer sprawdza, czy w A istnieje segment o sumie W (czyli czy istnieją l, p takie, że W).
Wskazówka 1
Rozwiązanie 1
Wskazówka 2
Rozwiązanie 2
Zadanie 12 (Głosowanie większościowe)
Dana jest tablica A typu array[1..N] of integer, N > 0. Sprawdź, czy jest w niej element wystepujący więcej niż N/2 razy i jeśli tak - wskaż go.
Wskazówka 1
Rozwiązanie 1
Wskazówka 2
Rozwiązanie 2
Zadanie 13 (Arytmetyka liczb wielocyfrowych)
Liczby wielocyfrowe będą reprezentowane w tablicach typu liczba=array[0..N-1] of integer, N > 1, w taki sposób, że najmniej znacząca cyfra jest pod indeksem 0. Rozpatrujemy liczby przy podstawie b > 1. Napisz procedury obliczające:
- sumę liczb A i B do C. Jeśli wynik nie zmieści się w C, to wartość C nie ma znaczenia. Zmienna przepełnienie wskazuje czy do niego doszło czy nie.
- różnicę A i B do C. Jeśli wynik miałby byc liczbą ujemną, to wartość C nie ma znaczenia. Zmienna ujemny wskazuje jaki jest znak wyniku.
- iloczyn A i B do C (C powinno być tablicą dwa razy dłuższą niż A i B, żeby móc pomieścić wynik).
Rozwiązanie 1