Wstęp do programowania/Rekursja/Ćwiczenia: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 384: | Linia 384: | ||
'''for''' i:=2 '''to''' 2*N '''do''' przekdg[i]:=false; | '''for''' i:=2 '''to''' 2*N '''do''' przekdg[i]:=false; | ||
jest:=false; | jest:=false; | ||
rozstaw( | rozstaw(1); | ||
'''if''' '''not''' jest '''then''' writeln('Nie znaleziono żadnego ustawienia') | '''if''' '''not''' jest '''then''' writeln('Nie znaleziono żadnego ustawienia') | ||
'''end''' // Hetmany | '''end''' // Hetmany |
Wersja z 13:30, 1 wrz 2009
To są zadania na rekursję.
Oglądaj wskazówki i rozwiązania __SHOWALL__
Ukryj wskazówki i rozwiązania __HIDEALL__
Zadanie 1 (Labirynt)
Czy istnieje ścieżka miedzy wskazanymi punktami (i1,j1) i (i2,j2) w labiryncie reprezentowanym przez prostokątną tablicę liczb całkowitych o rozmiarze M×N, zawierającą zera (ściana) i jedynki (droga)? Zakładamy, że nie można przechodzić z pola na pole po skosie (np. z (2,5) na (3,6)), a tylko w czterech podstawowych kierunkach (np. z (2,5) na (3,5), (2,4) itd.)
Wskazówka 1
Rozwiązanie 1
Ćwiczenie 1
Ćwiczenie 2
Ćwiczenie 3
Odpowiedź
Dla ciekawskich:
Zadanie 2 (Z górki na pazurki)
W tablicy liczb całkowitych o rozmiarze M×N zapisana jest mapa gór (każdy punkt ma podaną dodatnią wysokość). Sprawdź, czy da się przejść z punktu startowego (i1,j1) do docelowego (i2,j2) idąc:
- tylko w dół lub po płaskim
- tylko w dół
Tak jak w poprzednim zadaniu poruszać się można tylko w czterech kierunkach podstawowych, nie po przekątnej.
Wskazówka 1
Rozwiązanie 1
Rozwiązanie 2
Zadanie 3 (Wieże Hanoi z ograniczeniami)
Na wykładzie omawiane były wieże Hanoi. Ciekawa modyfikacja tego zadania polega na zabronieniu ruchów pomiędzy niektórymi pałeczkami, np. z pierwszej na drugą. Zapisać procedurę realizującą to zadanie przy zabronionych niektórych ruchach.
Wskazówka 1
Rozwiązanie 1
Ćwiczenie 1
Odpowiedź
Zadanie 4 (Ustawianie hetmanów)
Napisz procedurę znajdująca wszystkie takie rozstawienia 8 hetmanów na szachownicy, by żadne dwa hetmany się nie atakowały.
Wskazówka 1
Rozwiązanie 1
Zadanie 5 (Mnożenie wielomianów)
Dane są dwie tablice (array[0..N-1] of real) reprezentujące dwa wielomiany stopnia N-1. Należy obliczyć iloczyn tych wielomianów metodą dziel-i-zwyciężaj. Zakładamy, że N jest potęgą dwójki.
Wskazówka 1
Zadanie 6 (Suma składników)
Napisz procedurę, która wypisze dla zadanej liczby n jej wszystkie rozkłady na sumy nieujemnych liczb naturalnych większych od 1 ustawionych w kolejności nierosnącej. Np. dla n = 3:
3 = 3
3 = 2+1
3 = 1+1+1
Wskazówka 1
Wskazówka 2
Rozwiązanie 1