Wstęp do programowania / Ćwiczenia 5: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Pch (dyskusja | edycje)
Pch (dyskusja | edycje)
Linia 103: Linia 103:


''Koszt pamięciowy'': stały
''Koszt pamięciowy'': stały
Wariant rozwiązania, w którym większość kodu ZnajdźPierwsze i ZnajdźOstatnie jest wpisana wprost do treści procedury:
'''function''' LiczbaWystąpień1(N,x:integer; A:array[1..N] of integer):integer;
//Tablica A posortowana niemalejąco; wyznaczamy liczbę wystąpień x w A
'''var''' p,l,p1,l1: integer;
'''begin'''
  l1:=1; p1:=n;
  '''while''' l1<>p1 '''do'''
    '''begin'''
        s:=(l1+p1) '''div''' 2;
        '''if''' A[s]<x '''then''' l:=s+1
        '''else''' p:=s
    '''end''';
  l:=l1;
  l1:=1; p1:=n;
  '''while''' l1<>p1 '''do'''
    '''begin'''
        s:=(l1+p1+1) '''div''' 2;
        '''if''' A[s]>x '''then''' p:=s-1
        '''else''' l:=s
    '''end''';
    p:=l1;
    LiczbaWystąpień1:=p-l+1
'''end''';


Uwaga: czy  kod ten jest poprawny, gdy x'a nie ma w tablicy?  
Uwaga: czy  kod ten jest poprawny, gdy x'a nie ma w tablicy?  

Wersja z 15:37, 6 gru 2008

<<< Powrót do modułu Składnia i semantyka instrukcji

To są zadania na wyszukiwanie binarne.

Oglądaj wskazówki i rozwiązania __SHOWALL__
Ukryj wskazówki i rozwiązania __HIDEALL__


Zadanie 1 (Pierwsze wystąpienie x)

Dana jest posortowana niemalejąco tablica A typu array[1..N] of integer i x typu integer. Znajdź miejsce pierwszego wystąpienia x (lub 0 gdy nie ma żadnego x)

Rozwiązanie 1

{{{3}}}

Ćwiczenie 1

{{{3}}}

Zadanie 2 (Ostatnie wystąpienie x)

Dana jest posortowana niemalejąco tablica A typu array[1..N] of integer i x typu integer. Znajdź miejsce ostatniego wystąpienia x (lub 0 gdy nie ma żadnego x)

Wskazówka 1

{{{3}}}


Rozwiązanie 1

{{{3}}}

Ćwiczenie 1

{{{3}}}

Zadanie 3 (Liczba wystąpień x)

Dana jest posortowana niemalejąco tablica A typu array[1..N] of integer i x typu integer. Wyznacz liczbę wystąpień x w tablicy A.

Wskazówka 1

{{{3}}}

Rozwiązanie 1

{{{3}}}

Zadanie 4 (Wartość równa indeksowi)

Dana jest posortowana rosnąco tablica A typu array[1..N] of integer. Sprawdź czy występuje w niej element o wartości równej swojemu indeksowi. Jeśli tak, to wyznacz ten indeks, jeśli nie, to funkcja ma dać wartość 0.

Wskazówka 1

{{{3}}}

Rozwiązanie 1

{{{3}}}

Zadanie 5 (Maksimum w ciągu bitonicznym)

Dana jest tablica A typu array[1..N] of integer, w której wartości ułożone są w ciąg bitoniczny (czyli istnieje 1 ≤ i ≤ N, takie że dla wszystkich k, takich że 1 ≤ k < i zachodzi A[k] < A[k+1] a dla wszystkich k, takich że i ≤ k < N zachodzi A[k] > A[k+1]). Znajdź maksimum w tym ciągu.

Wskazówka 1

{{{3}}}

Rozwiązanie 1

{{{3}}}

Zadanie 6 (Pierwiastek z x)

Napisz program obliczający sufit z pierwiastka z x, dla xN,x>0 (oczywiście bez operacji pierwiastek).

Wskazówka 1

{{{3}}}

Rozwiązanie 1

{{{3}}}

Wskazówka 2

{{{3}}}

Rozwiązanie 2

{{{3}}}

Inna wersja zadania

A jak znaleźć podłogę z pierwiastka z x ?

Wskazówka 3

{{{3}}}

Rozwiązanie 3

{{{3}}}

Zadanie 7 (BinPower)

Dla zadanych x,n > 0 wyznacz xn (oczywiscie bez exp i ln).

Wskazówka 1

{{{3}}}

Wskazówka 2

{{{3}}}

Rozwiązanie 1

{{{3}}}

O ile istnieją proste algorytmy mnożące w czasie wielomianowym (choćby szkolne słupki), to w przypadku potęgowania nie ma oczywistego szybkiego algorytmu potęgującego. Można spytać, po co usprawniać kod potęgowania, gdy wykładniki w naturze wcale nie sa takie duże. Nic bardziej mylnego! W jednym z najpopularniejszych algorytmów kryptograficznych - kodowaniu RSA - używa się potęgowania o wykładnikach będących bardzo dużymi liczbami (zazwyczaj stukilkudziesięciocyfrowymi!). Poleglibyśmy sromotnie, gdybyśmy próbowali mnożyć odpowiednią liczbę razy przez siebie podstawę potęgowania.

Zadanie 8 (Najdłuższy podciąg niemalejący)

Dana jest tablica A typu array[1..N] of integer, N > 1. Należy obliczyć długość najdłuższego podciągu niemalejącego w A.

Wskazówka 1

{{{3}}}

Rozwiązanie 1

{{{3}}}

Ćwiczenie 1

{{{3}}}