GKIW Moduł 7 - Eliminacja powierzchni zasłoniętych: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 224: | Linia 224: | ||
|valign="top"|Algorytm bufora głębokości (Z-bufora) został zaproponowany przez Catmulla w 1974 roku. Jest jednym z najprostszych w implementacji algorytmów rozstrzygania widoczności. Zakłada istnienie bufora o rozmiarze całego wyświetlanego obszaru (ekranu) – występuje w tym przypadku odpowiedniość pozycji piksela ekranu i odpowiadającej mu pozycji w buforze. Dla każdego piksela w buforze zapamiętywana jest odpowiadająca mu głębokość czyli współrzędna <math>z_p\,</math>. | |valign="top"|Algorytm bufora głębokości (Z-bufora) został zaproponowany przez Catmulla w 1974 roku. Jest jednym z najprostszych w implementacji algorytmów rozstrzygania widoczności. Zakłada istnienie bufora o rozmiarze całego wyświetlanego obszaru (ekranu) – występuje w tym przypadku odpowiedniość pozycji piksela ekranu i odpowiadającej mu pozycji w buforze. Dla każdego piksela w buforze zapamiętywana jest odpowiadająca mu głębokość czyli współrzędna <math>z_p\,</math>. | ||
Na początku pracy algorytmu bufor Z jest wypełniany maksymalną wartością współrzędnej '''z''', jaka może wystąpić w analizowanym obszarze. Jednocześnie wszystkie piksele obrazu przyjmują barwę tła. Następnie rysowane są wielokąty (w dowolnej kolejności) – to znaczy wypełniane są ich rzuty odpowiednią barwą. Podczas wypełniania zwykła procedura wypełniająca jest poszerzona o sprawdzenie głębokości odpowiadającej danemu pikselowi. Piksel jest wypełniony tylko wtedy, kiedy jego z jest mniejsze niż wartość zapisana w buforze. | Na początku pracy algorytmu bufor Z jest wypełniany maksymalną wartością współrzędnej '''''z''''', jaka może wystąpić w analizowanym obszarze. Jednocześnie wszystkie piksele obrazu przyjmują barwę tła. Następnie rysowane są wielokąty (w dowolnej kolejności) – to znaczy wypełniane są ich rzuty odpowiednią barwą. Podczas wypełniania zwykła procedura wypełniająca jest poszerzona o sprawdzenie głębokości odpowiadającej danemu pikselowi. Piksel jest wypełniony tylko wtedy, kiedy jego '''''z''''' jest mniejsze niż wartość zapisana w buforze. | ||
Mechanizm ten powoduje, że podczas wypełniania kolejnych wielokątów szukany jest piksel, którego współrzędna z jest najmniejsza – to znaczy szukany jest punkt leżący najbliżej obserwatora – czyli punkt rzeczywiście widoczny. | Mechanizm ten powoduje, że podczas wypełniania kolejnych wielokątów szukany jest piksel, którego współrzędna '''''z''''' jest najmniejsza – to znaczy szukany jest punkt leżący najbliżej obserwatora – czyli punkt rzeczywiście widoczny. | ||
|} | |} |
Wersja z 22:40, 24 lis 2007
Wykład
![]() |
![]() |
![]() |
Zadanie określenia widoczności elementów wielościanu wypukłego można więc rozwiązać na dwa sposoby korzystając z rozwiązań A i B sprawdzających zorientowanie poszczególnych ścian. |
![]() |
Literatura
![]() |