GKIW Moduł 4 - Przekształcenia geometryczne: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
| Linia 317: | Linia 317: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd28.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd28.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|Jeśli macierz <math>M\,</math> opisuje pewną transformację geometryczną, przekształcenie współrzędnych jest opisane równaniem <math>P'=M\cdot P</math> i jeśli istnieje przekształcenie odwrotne opisane macierzą <math>M^{-1}\,</math> to | |valign="top"|Jeśli macierz <math>M\,</math> opisuje pewną transformację geometryczną, przekształcenie współrzędnych jest opisane równaniem <math>P'=M\cdot P</math> i jeśli istnieje przekształcenie odwrotne opisane macierzą <math>M^{-1}\,</math> to <math>P=M^{-1}\cdot P'</math> | ||
Oczywiście nie zawsze konieczne jest wyznaczanie macierzy odwrotnej, np. dla translacji o dany wektor przekształceniem odwrotnym będzie translacja o wektor przeciwny, dla obrotu o zadany kąt obrót wokół tej samej osi o kąt przeciwny itp. | Oczywiście nie zawsze konieczne jest wyznaczanie macierzy odwrotnej, np. dla translacji o dany wektor przekształceniem odwrotnym będzie translacja o wektor przeciwny, dla obrotu o zadany kąt obrót wokół tej samej osi o kąt przeciwny itp. | ||
Wersja z 22:35, 8 lis 2007
Wykład
| Można zaproponować pewien minimalny zestaw operacji: symetrie (względem osi układu współrzędnych i środkowa), obroty, przesunięcie (translacja), skalowanie oraz pochylenie. |
| Pochylenie jest rzadziej stosowanym przekształceniem. Daje możliwość zniekształcenia figury. Nie zachowuje odległości punktów. Figura i jej obraz w tym przekształceniu nie są podobne. |
| Macierze opisujące symetrie płaszczyznowe względem pozostałych dwóch płaszczyzn (XOY i YOZ) mają analogiczną postać ze zmienionym znakiem przy 1 w odpowiedniej kolumnie. |
| Podobnie macierze opisujące symetrie osiowe względem pozostałych dwóch osi (OY i OZ) mają analogiczną postać ze zmienionymi znakami. |
| Przesunięcie w układzie trójwymiarowym odbywa się w sposób analogiczny do przesunięcia na płaszczyźnie. |
| Obiekt na rysunku został obrócony o kat wokół osi OX. |
| Obiekt na rysunku został obrócony o kat wokół osi OY |
| Obiekt na rysunku został obrócony o kat wokół osi OZ. |
| Rysunek pokazuje wynik pierwszej operacji – przesunięcia. Zadana oś obrotu zawiera teraz przekątną prostopadłościanu o bokach A, B, C. Ułatwi to definicje kątów obrotu. |
| Po zrealizowaniu obrotu wokół OX prosta l znalazła się na płaszczyźnie XOZ. |
| Po zrealizowaniu obrotu wokół OY prosta l pokryje się z osią OX układu współrzędnych. Jednocześnie odpowiednio dobrane operacje zapewniły zgodność zwrotów obu osi. |
| Teraz można wreszcie wykonać obrót o kąt wokół prostej l co, dzięki odpowiednim operacjom wstępnym, odpowiada obrotowi o kąt wokół osi OX układu współrzędnych. |
| Jeśli przeanalizujemy algorytm naiwny, to okaże się, że wraz z powiększaniem wartości kąta dodajemy błędy. Błąd się nakłada wraz z postępowaniem obliczeń. |
| Suma i iloczyn są zdefiniowane tak jak na rysunku.
Dodawanie kwaternionów jest operacją łączną i przemienną. Mnożenie kwaternionów jest operacją łączną i nie jest operacją przemienną |











































