GKIW Moduł 9 - Oświetlenie globalne: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Linia 300: | Linia 300: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M9_Slajd_32.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M9_Slajd_32.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Ponieważ jakość uzyskanego obrazu zależy bardzo silnie od liczby powierzchni elementarnych (i tym samym od ich wielkości), to najlepiej byłoby prowadzić obliczenia dla możliwie dużej liczby powierzchni. Jednak ze względu na kwadratową złożoność obliczeniowo takiego zadania trudno uzyskać dobre efekty w rozsądnym czasie. Cohen w 1986 roku zaproponował metodę adaptacyjną podziału powierzchni zależną od gradientu oświetlenia. Proces obliczeniowy rozpoczyna się od zadanego (najczęściej przez użytkownika) poziomu podziału. Następnie prowadzi się obliczenia iteracyjne uwzględniając podział powierzchni w obszarach o dużym gradiencie oświetlenia. Tak realizowany algorytm zapewnia możliwość uzyskania oczekiwanej dokładności (osiągnięcia założonych różnic między podziałami) bez potrzeby prowadzenia obliczeń z dużą dokładnością na całej scenie. | ||
|} | |} | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M9_Slajd_33.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M9_Slajd_33.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Symulacje oświetlenia pokoju zostały zrealizowane metodą bilansu energetycznego. Przyjęto różne warianty podziału sceny na fragmenty elementarne. Górny rząd jest to podział równomierny. Dolny rząd podział adaptacyjny. Lewa kolumna – podział na większe elementy. Prawa kolumna – podział na mniejsze elementy. Widać różnice w wyznaczeniu barw dla różnych schematów podziału. Podział gęsty równomierny, co prawda prosty realizacyjnie, ale nie zapewnia możliwości uzyskania szczegółów chociaż jak widać dla wielu powierzchni podział ten jest już zbyt gęsty (nie uzyskuje się różnic w stosunku do rysunku z podziałem bardzo rzadkim). Szczegóły pojawiają się dopiero przy podziale adaptacyjnym. | ||
Warto zwrócić uwagę na odbiór całego obrazu. Brak realności jest cechą, którą można przypisać rysunkowi lewemu górnemu. Ale nie dlatego że jest ewidentny brak szczegółów oświetlenia na ścianach, ale dlatego, że brak szczegółów cienia przy nogach stołów sprawia, że mamy wrażenie jakby meble wisiały w powietrzu. W wielu sytuacjach generowania obrazów w grafice warto zwrócić uwagę na szczegóły, które decydują o odbiorze rysunku. | |||
Linia 316: | Linia 318: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M9_Slajd_34.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M9_Slajd_34.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Fakt, że metoda śledzenia promieni i metoda energetyczna inaczej analizują odbijanie (i załamanie) światła przez powierzchnie można traktować jako wzajemne uzupełnianie się. Stąd naturalne wydawałoby się łączenie metod na zasadzie łączenia wyników obliczeń: odbicie rozproszone pochodzące z metody energetycznej natomiast odbicie kierunkowe z metody śledzenia. Oczywiście takie połączenie jest praktycznie nierealne. Natomiast bardzo użyteczne jest zastosowanie jednej metody w wybranym problemie realizowanym drugą metodą. Dobrym przykładem jest wyznaczenie współczynnika sprzężenia z wykorzystaniem śledzenia promieni. Śledzenie pozwala obliczyć całkę metodą Monte Carlo dla określonego punktu powierzchni. | ||
|} | |} | ||
Linia 324: | Linia 326: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M9_Slajd_35.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M9_Slajd_35.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
---- | ---- |
Wersja z 11:22, 22 lut 2007
Wykład
![]() |
![]() |
![]() |
Literatura
![]() |