GKIW Moduł 4: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 234: | Linia 234: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd20.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd20.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|W układzie współrzędnych kartezjańskich trójwymiarowych zdefiniowanie obrotów wokół osi układu wymaga przyjęcia reguł uznawania obrotów za dodatnie. Najczęściej przyjmuje się konwencję, według której dodatnie obroty są zdefiniowane zgodnie z rysunkiem. | ||
W układzie współrzędnych kartezjańskich trójwymiarowych zdefiniowanie obrotów wokół osi układu wymaga przyjęcia reguł uznawania obrotów za dodatnie. Najczęściej przyjmuje się konwencję, według której dodatnie obroty są zdefiniowane zgodnie z rysunkiem. | |||
|} | |} | ||
Linia 244: | Linia 242: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd21.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd21.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Obiekt na rysunku został obrócony o kat <math>- 45^\circ</math> wokół osi OX. | ||
Obiekt na rysunku został obrócony o kat <math>- 45^\circ</math> wokół osi OX. | |||
|} | |} | ||
Linia 253: | Linia 249: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd22.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd22.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Obiekt na rysunku został obrócony o kat <math>45^\circ</math> wokół osi OY | ||
Obiekt na rysunku został obrócony o kat <math>45^\circ</math> wokół osi OY | |||
|} | |} | ||
Linia 262: | Linia 256: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd23.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd23.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Obiekt na rysunku został obrócony o kat <math>45^\circ</math> wokół osi OZ. | ||
Obiekt na rysunku został obrócony o kat <math>45^\circ</math> wokół osi OZ. | |||
|} | |} | ||
Linia 271: | Linia 263: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd24.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd24.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|zwrócić uwagę na fakt, że jeśli <math>S=S_X=S_Y=S_Z\neq 0</math> to skalowanie można opisać macierzą: | ||
:<math>M_{S1}=\begin{bmatrix} 1 & 0 & 0 & 0 \\0 & 1 & 0 & 0\\0 & 0 & 1 & 0 \\ 0 & 0 & 0 & \frac{1}{S} \end{bmatrix}</math> | :<math>M_{S1}=\begin{bmatrix} 1 & 0 & 0 & 0 \\0 & 1 & 0 & 0\\0 & 0 & 1 & 0 \\ 0 & 0 & 0 & \frac{1}{S} \end{bmatrix}</math> | ||
Linia 291: | Linia 281: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd25.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd25.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Rysunek podaje macierz pochylenia trójwymiarowego dla z stałego, oraz przykład zniekształcenia sześcianu przez takie przekształcenie. Analogicznie można zaproponować przekształcenia i macierze je opisujące dla pochylenia przy stałym x oraz przy stałym y. | ||
Rysunek podaje macierz pochylenia trójwymiarowego dla z stałego, oraz przykład zniekształcenia sześcianu przez takie przekształcenie. Analogicznie można zaproponować przekształcenia i macierze je opisujące dla pochylenia przy stałym x oraz przy stałym y. | |||
|} | |} | ||
Linia 300: | Linia 288: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd26.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd26.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Składanie przekształceń i operowanie macierzą wynikową pozwala realizować operacje efektywniej. | ||
Składanie przekształceń i operowanie macierzą wynikową pozwala realizować operacje efektywniej. | |||
Jeśli zatem <math>M_C\,</math> opisuje całkowite przekształcenie będące wynikiem złożenia przekształceń elementarnych <math>M_1,M_2,M_3\cdots M_N\,</math> (w takiej kolejności) to : | Jeśli zatem <math>M_C\,</math> opisuje całkowite przekształcenie będące wynikiem złożenia przekształceń elementarnych <math>M_1,M_2,M_3\cdots M_N\,</math> (w takiej kolejności) to : | ||
Linia 315: | Linia 301: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd27.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd27.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Często pojawiającym się problemem w próbach implementacji przekształceń geometrycznych w grafice jest problem punktu odniesienia operacji. | ||
Często pojawiającym się problemem w próbach implementacji przekształceń geometrycznych w grafice jest problem punktu odniesienia operacji. | |||
Skalowanie jest operacją zmieniającą proporcje wymiarów względem początku układu współrzędnych. Punkt [0,0,0] jest punktem stałym tego przekształcenia. Wyobraźmy sobie dwukrotne powiększenie pewnego obiektu (np. powiększenie domu jak na rysunku). Powiększenie dwukrotne oznacza nie tylko, że zwiększą się wymiary obiektu. Oznacza również, że każdy punkt obiektu zwiększy dwukrotnie odległość od początku układu współrzędnych. A przecież obiekt jest „osadzony” w pewnych realiach sceny – np. wejście do domu jest w określonym miejscu. Prosta realizacja skalowania prowadzi do pewnych konfliktów. Aby tego uniknąć należy wybrać punkt obiektu, który powinien zachować współrzędne – punkt odniesienia. A następnie zrealizować skalowanie względem tego punktu odniesienia. | Skalowanie jest operacją zmieniającą proporcje wymiarów względem początku układu współrzędnych. Punkt [0,0,0] jest punktem stałym tego przekształcenia. Wyobraźmy sobie dwukrotne powiększenie pewnego obiektu (np. powiększenie domu jak na rysunku). Powiększenie dwukrotne oznacza nie tylko, że zwiększą się wymiary obiektu. Oznacza również, że każdy punkt obiektu zwiększy dwukrotnie odległość od początku układu współrzędnych. A przecież obiekt jest „osadzony” w pewnych realiach sceny – np. wejście do domu jest w określonym miejscu. Prosta realizacja skalowania prowadzi do pewnych konfliktów. Aby tego uniknąć należy wybrać punkt obiektu, który powinien zachować współrzędne – punkt odniesienia. A następnie zrealizować skalowanie względem tego punktu odniesienia. | ||
Linia 333: | Linia 317: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd28.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd28.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Jeśli macierz <math>M\,</math> opisuje pewną transformację geometryczną, przekształcenie współrzędnych jest opisane równaniem <math>P'=M\cdot P</math> i jeśli istnieje przekształcenie odwrotne opisane macierzą <math>M^{-1}\,</math> to | ||
Jeśli macierz <math>M\,</math> opisuje pewną transformację geometryczną, przekształcenie współrzędnych jest opisane równaniem <math>P'=M\cdot P</math> i jeśli istnieje przekształcenie odwrotne opisane macierzą <math>M^{-1}\,</math> to | |||
Oczywiście nie zawsze konieczne jest wyznaczanie macierzy odwrotnej, np. dla translacji o dany wektor przekształceniem odwrotnym będzie translacja o wektor przeciwny, dla obrotu o zadany kąt obrót wokół tej samej osi o kąt przeciwny itp. | Oczywiście nie zawsze konieczne jest wyznaczanie macierzy odwrotnej, np. dla translacji o dany wektor przekształceniem odwrotnym będzie translacja o wektor przeciwny, dla obrotu o zadany kąt obrót wokół tej samej osi o kąt przeciwny itp. | ||
Linia 350: | Linia 332: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd29.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd29.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Zestaw podstawowych operacji obejmował obroty, ale tylko wokół osi układu współrzędnych. Obrót wokół dowolnej osi musi być zatem zrealizowany jako złożenie operacji. Można przyjąć założenie, że generalnie celem operacji wstępnych jest takie przekształcenie przestrzeni, aby zadana oś obrotu (prosta l na rysunku) pokryła się z wybraną osią układu współrzędnych. Przy czym przyjęty zwrot osi obrotu powinien być zgodny ze zwrotem osi okładu. Takie warunki pozwolą obrót o kąt <math>\varphi,</math> wokół zadanej osi zrealizować bezpośrednio jako obrót o kąt <math>\varphi,</math> wokół osi układu. | ||
Zestaw podstawowych operacji obejmował obroty, ale tylko wokół osi układu współrzędnych. Obrót wokół dowolnej osi musi być zatem zrealizowany jako złożenie operacji. Można przyjąć założenie, że generalnie celem operacji wstępnych jest takie przekształcenie przestrzeni, aby zadana oś obrotu (prosta l na rysunku) pokryła się z wybraną osią układu współrzędnych. Przy czym przyjęty zwrot osi obrotu powinien być zgodny ze zwrotem osi okładu. Takie warunki pozwolą obrót o kąt <math>\varphi,</math> wokół zadanej osi zrealizować bezpośrednio jako obrót o kąt <math>\varphi,</math> wokół osi układu. | |||
Zadanie można rozwiązać na wiele sposobów. Przyjęto następujący zestaw operacji: | Zadanie można rozwiązać na wiele sposobów. Przyjęto następujący zestaw operacji: | ||
Linia 370: | Linia 350: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd30.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd30.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Rysunek pokazuje wynik pierwszej operacji – przesunięcia. Zadana oś obrotu zawiera teraz przekątną prostopadłościanu o bokach A, B, C. Ułatwi to definicje kątów obrotu. | ||
Rysunek pokazuje wynik pierwszej operacji – przesunięcia. Zadana oś obrotu zawiera teraz przekątną prostopadłościanu o bokach A, B, C. Ułatwi to definicje kątów obrotu. | |||
|} | |} | ||
Linia 379: | Linia 357: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd31.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd31.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Po zrealizowaniu obrotu wokół OX prosta l znalazła się na płaszczyźnie XOZ. | ||
Po zrealizowaniu obrotu wokół OX prosta l znalazła się na płaszczyźnie XOZ. | |||
|} | |} | ||
Linia 388: | Linia 364: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd32.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd32.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Po zrealizowaniu obrotu wokół OY prosta l pokryje się z osią OX układu współrzędnych. Jednocześnie odpowiednio dobrane operacje zapewniły zgodność zwrotów obu osi. | ||
Po zrealizowaniu obrotu wokół OY prosta l pokryje się z osią OX układu współrzędnych. Jednocześnie odpowiednio dobrane operacje zapewniły zgodność zwrotów obu osi. | |||
|} | |} | ||
Linia 397: | Linia 371: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd33.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd33.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Teraz można wreszcie wykonać obrót o kąt <math>\varphi\,</math> wokół prostej l co, dzięki odpowiednim operacjom wstępnym, odpowiada obrotowi o kąt <math>\varphi\,</math> wokół osi OX układu współrzędnych. | ||
Teraz można wreszcie wykonać obrót o kąt <math>\varphi\,</math> wokół prostej l co, dzięki odpowiednim operacjom wstępnym, odpowiada obrotowi o kąt <math>\varphi\,</math> wokół osi OX układu współrzędnych. | |||
|} | |} | ||
Linia 406: | Linia 378: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd34.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd34.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Następnymi etapami będą operacje przeciwne realizowane w odwrotnej kolejności. | ||
Następnymi etapami będą operacje przeciwne realizowane w odwrotnej kolejności. | |||
Macierz przekształcenia całkowitego jest iloczynem macierzy opisujących przekształcenia odpowiadające kolejnym przedstawionym etapom. | Macierz przekształcenia całkowitego jest iloczynem macierzy opisujących przekształcenia odpowiadające kolejnym przedstawionym etapom. | ||
Linia 417: | Linia 387: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd35.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd35.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Problem dokładności obliczeń przy wykorzystaniu komputerów jest znany od kiedy istnieją komputery. Wiadomo, że liczby w komputerze są reprezentowane przez skończony ciąg cyfr. W przypadku liczb całkowitych stosowana jest reprezentacja stałopozycyjna i i jeśli rozpatrzymy arytmetykę binarną, to liczbie takiej odpowiada rozwinięcie dwójkowe o określonej długości słowa. Liczby rzeczywiste reprezentowane są zmiennopozycyjnie w postaci cechy i mantysy. Stosowanie określonej długości słowa do reprezentacji mantysy powoduje powstanie dokładności danej arytmetyki. Oznacza to, że reprezentacja liczb rzeczywistych obarczona jest zawsze pewnym błędem wynikającym z tej arytmetyki. Przeprowadzanie operacji graficznych wymaga często wielokrotnych obliczeń. Błędy reprezentacji (dokładność arytmetyki) mogą w widoczny sposób wpływać na efekt (graficzny !) obliczeń. Stosowane algorytmy powinny być tak realizowane, aby, o ile jest to możliwe, minimalizować te błędy. | ||
Problem dokładności obliczeń przy wykorzystaniu komputerów jest znany od kiedy istnieją komputery. Wiadomo, że liczby w komputerze są reprezentowane przez skończony ciąg cyfr. W przypadku liczb całkowitych stosowana jest reprezentacja stałopozycyjna i i jeśli rozpatrzymy arytmetykę binarną, to liczbie takiej odpowiada rozwinięcie dwójkowe o określonej długości słowa. Liczby rzeczywiste reprezentowane są zmiennopozycyjnie w postaci cechy i mantysy. Stosowanie określonej długości słowa do reprezentacji mantysy powoduje powstanie dokładności danej arytmetyki. Oznacza to, że reprezentacja liczb rzeczywistych obarczona jest zawsze pewnym błędem wynikającym z tej arytmetyki. Przeprowadzanie operacji graficznych wymaga często wielokrotnych obliczeń. Błędy reprezentacji (dokładność arytmetyki) mogą w widoczny sposób wpływać na efekt (graficzny !) obliczeń. Stosowane algorytmy powinny być tak realizowane, aby, o ile jest to możliwe, minimalizować te błędy. | |||
Rozpatrzmy przykład zegara, dla którego należy wyznaczyć położenie wskazówek. | Rozpatrzmy przykład zegara, dla którego należy wyznaczyć położenie wskazówek. | ||
Linia 428: | Linia 396: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd36.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd36.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Najprostszym rozwiązaniem jest algorytm iteracyjny powiększający w każdym kroku bieżący kąt o zadany przyrost. Niestety takie rozwiązanie prowadzi do powstania widocznych na tarczy zegara błędów już po kilkudziesięciu godzinach. | ||
Najprostszym rozwiązaniem jest algorytm iteracyjny powiększający w każdym kroku bieżący kąt o zadany przyrost. Niestety takie rozwiązanie prowadzi do powstania widocznych na tarczy zegara błędów już po kilkudziesięciu godzinach. | |||
|} | |} | ||
Linia 437: | Linia 403: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd37.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd37.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Jeśli przeanalizujemy algorytm naiwny, to okaże się, że wraz z powiększaniem wartości kąta dodajemy błędy. Błąd się nakłada wraz z postępowaniem obliczeń. | ||
Jeśli przeanalizujemy algorytm naiwny, to okaże się, że wraz z powiększaniem wartości kąta dodajemy błędy. Błąd się nakłada wraz z postępowaniem obliczeń. | |||
|} | |} | ||
Linia 446: | Linia 410: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd38.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd38.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Zadanie może być tak zrealizowane, aby błąd nie powiększał się. | ||
Zadanie może być tak zrealizowane, aby błąd nie powiększał się. | |||
Realizując algorytm graficzny należy zawsze zwrócić uwagę na dokładność obliczeń numerycznych. Aby błąd zaokrągleń nie wpłynął na efekt obliczeń i nie zniweczył naszej pracy psując efekt końcowy. | Realizując algorytm graficzny należy zawsze zwrócić uwagę na dokładność obliczeń numerycznych. Aby błąd zaokrągleń nie wpłynął na efekt obliczeń i nie zniweczył naszej pracy psując efekt końcowy. | ||
Linia 457: | Linia 419: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd39.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd39.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Kwaterniony (quaternions) są czterowymiarowym rozwinięciem liczb zespolonych. Zostały zaproponowane przez Williama Hamiltona w 1953 roku. | ||
Kwaterniony (quaternions) są czterowymiarowym rozwinięciem liczb zespolonych. Zostały zaproponowane przez Williama Hamiltona w 1953 roku. | |||
:<math>i^2=j^2=k^2=ijk=-1</math> | :<math>i^2=j^2=k^2=ijk=-1</math> | ||
Linia 476: | Linia 436: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd40.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd40.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Suma i iloczyn są zdefiniowane tak jak na rysunku. | ||
Suma i iloczyn są zdefiniowane tak jak na rysunku. | |||
Dodawanie kwaternionów jest operacją łączną i przemienną. | Dodawanie kwaternionów jest operacją łączną i przemienną. | ||
Linia 489: | Linia 447: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd41.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd41.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Kwaterniony są wykorzystywane w grafice komputerowej w związku z jedną operacją w przestrzeni trójwymiarowej: z obrotem punktu wokół dowolnie zdefiniowanej osi. Aby skorzystać z tej możliwości należy zdefiniować '''reprezentację punktu w postaci kwaternionu''' oraz '''jednostkowy wektor''' <math>\vec{u}</math> reprezentujący oś obrotu w przestrzeni. | ||
Kwaterniony są wykorzystywane w grafice komputerowej w związku z jedną operacją w przestrzeni trójwymiarowej: z obrotem punktu wokół dowolnie zdefiniowanej osi. Aby skorzystać z tej możliwości należy zdefiniować '''reprezentację punktu w postaci kwaternionu''' oraz '''jednostkowy wektor''' <math>\vec{u}</math> reprezentujący oś obrotu w przestrzeni. | |||
Biorąc pod uwagę kwaternion jednostkowy <math>q_u\,</math> związany z tym wektorem jednostkowym, można wyznaczyć kwaternion <math>Q_{Pu}\,</math> zgodnie z zaproponowanym wzorem. Kwaternion ten reprezentuje punkt będący obrazem w obrocie wokół osi wyznaczonej przez wektor <math>\vec{u}</math> o kąt <math>\varphi\,</math> . | Biorąc pod uwagę kwaternion jednostkowy <math>q_u\,</math> związany z tym wektorem jednostkowym, można wyznaczyć kwaternion <math>Q_{Pu}\,</math> zgodnie z zaproponowanym wzorem. Kwaternion ten reprezentuje punkt będący obrazem w obrocie wokół osi wyznaczonej przez wektor <math>\vec{u}</math> o kąt <math>\varphi\,</math> . |
Wersja z 13:00, 5 lut 2007
Wykład
![]() |
![]() |
![]() |
Można zaproponować pewien minimalny zestaw operacji: symetrie (względem osi układu współrzędnych i środkowa), obroty, przesunięcie (translacja), skalowanie oraz pochylenie. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pochylenie jest rzadziej stosowanym przekształceniem. Daje możliwość zniekształcenia figury. Nie zachowuje odległości punktów. Figura i jej obraz w tym przekształceniu nie są podobne. |
![]() |
![]() |
Macierze opisujące symetrie płaszczyznowe względem pozostałych dwóch płaszczyzn (XOY i YOZ) mają analogiczną postać ze zmienionym znakiem przy 1 w odpowiedniej kolumnie. |
![]() |
Podobnie macierze opisujące symetrie osiowe względem pozostałych dwóch osi (OY i OZ) mają analogiczną postać ze zmienionymi znakami. |
![]() |
![]() |
Przesunięcie w układzie trójwymiarowym odbywa się w sposób analogiczny do przesunięcia na płaszczyźnie. |
![]() |
![]() |
Obiekt na rysunku został obrócony o kat wokół osi OX. |
![]() |
Obiekt na rysunku został obrócony o kat wokół osi OY |
![]() |
Obiekt na rysunku został obrócony o kat wokół osi OZ. |
![]() |
Rysunek pokazuje wynik pierwszej operacji – przesunięcia. Zadana oś obrotu zawiera teraz przekątną prostopadłościanu o bokach A, B, C. Ułatwi to definicje kątów obrotu. |
![]() |
Po zrealizowaniu obrotu wokół OX prosta l znalazła się na płaszczyźnie XOZ. |
![]() |
Po zrealizowaniu obrotu wokół OY prosta l pokryje się z osią OX układu współrzędnych. Jednocześnie odpowiednio dobrane operacje zapewniły zgodność zwrotów obu osi. |
![]() |
Teraz można wreszcie wykonać obrót o kąt wokół prostej l co, dzięki odpowiednim operacjom wstępnym, odpowiada obrotowi o kąt wokół osi OX układu współrzędnych. |
![]() |
Jeśli przeanalizujemy algorytm naiwny, to okaże się, że wraz z powiększaniem wartości kąta dodajemy błędy. Błąd się nakłada wraz z postępowaniem obliczeń. |
![]() |
Suma i iloczyn są zdefiniowane tak jak na rysunku.
Dodawanie kwaternionów jest operacją łączną i przemienną. Mnożenie kwaternionów jest operacją łączną i nie jest operacją przemienną |
Literatura
![]() |