GKIW Moduł 4: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 18: | Linia 18: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd1.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|Współczesna grafika komputerowa operuje na milionach elementów (punktów, trójkątów). Przy tak dużej liczbie zachodzi konieczność opisania operacji geometrycznych w taki sposób, aby ich wykonanie było z jednej strony efektywne, a z drugiej, aby opis był prosty i ujednolicony. Takie warunki spełnia opis macierzowy. | |valign="top"|Współczesna grafika komputerowa operuje na milionach elementów (punktów, trójkątów). Przy tak dużej liczbie zachodzi konieczność opisania operacji geometrycznych w taki sposób, aby ich wykonanie było z jednej strony efektywne, a z drugiej, aby opis był prosty i ujednolicony. Takie warunki spełnia opis macierzowy. | ||
Linia 27: | Linia 27: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd2.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|Można zastanowić się nad tym, czy takie podejście do problemu wystarczy do opisu prostych operacji geometrycznych. | |valign="top"|Można zastanowić się nad tym, czy takie podejście do problemu wystarczy do opisu prostych operacji geometrycznych. | ||
Linia 40: | Linia 40: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd3.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|Niech <math>M_{T1}=\begin{bmatrix} a & b \\ c & d \\ \end{bmatrix}</math>. Niech wektor <math>P=\begin{bmatrix} T_X & T_Y \\ \end{bmatrix}</math> opisuje translację punktu na płaszczyźnie. | |valign="top"|Niech <math>M_{T1}=\begin{bmatrix} a & b \\ c & d \\ \end{bmatrix}</math>. Niech wektor <math>P=\begin{bmatrix} T_X & T_Y \\ \end{bmatrix}</math> opisuje translację punktu na płaszczyźnie. | ||
Linia 66: | Linia 66: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd4.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|Niech <math>x_p, y_p, z_p\,</math>, opisują położenie punktu w trójwymiarowym kartezjańskim układzie współrzędnych. W grafice komputerowej do opisu położenia oraz opisu operacji (transformacji geometrycznych), którym punkty będą podlegały, jest używany '''układ współrzędnych jednorodnych znormalizowanych'''. Dzięki temu wszystkie stosowane transformacje geometryczne mogą być opisane w identyczny sposób za pomocą mnożenia macierzowego. Jeśli współrzędne <math>x_p, y_p, z_p\,</math> opisują położenie punktu, to odpowiada temu wektor <math>P=\begin{bmatrix} x_p & y_p & z_p & 1 \\ \end{bmatrix}^T</math> we współrzędnych jednorodnych znormalizowanych. We współrzędnych nieznormalizowanych wektor ten miałby postać <math>P=\begin{bmatrix} \overset{\sim}{x_p} & \overset{\sim}{y_p} & \overset{\sim}{z_p} & \overset{\sim}{N} \\ \end{bmatrix}^T</math> dla <math>\overset{\sim}{N}\neq 0</math> . Przy czym <math>\displaystyle x_p=\frac{\overset{\sim}{x_p}}{\overset{\sim}{N}}</math> , <math>\displaystyle y_p=\frac{\overset{\sim}{y_p}}{\overset{\sim}{N}}</math> , <math>\displaystyle z_p=\frac{\overset{\sim}{z_p}}{\overset{\sim}{N}}</math> , co nosi nazwę operacji normalizacji. | |valign="top"|Niech <math>x_p, y_p, z_p\,</math>, opisują położenie punktu w trójwymiarowym kartezjańskim układzie współrzędnych. W grafice komputerowej do opisu położenia oraz opisu operacji (transformacji geometrycznych), którym punkty będą podlegały, jest używany '''układ współrzędnych jednorodnych znormalizowanych'''. Dzięki temu wszystkie stosowane transformacje geometryczne mogą być opisane w identyczny sposób za pomocą mnożenia macierzowego. Jeśli współrzędne <math>x_p, y_p, z_p\,</math> opisują położenie punktu, to odpowiada temu wektor <math>P=\begin{bmatrix} x_p & y_p & z_p & 1 \\ \end{bmatrix}^T</math> we współrzędnych jednorodnych znormalizowanych. We współrzędnych nieznormalizowanych wektor ten miałby postać <math>P=\begin{bmatrix} \overset{\sim}{x_p} & \overset{\sim}{y_p} & \overset{\sim}{z_p} & \overset{\sim}{N} \\ \end{bmatrix}^T</math> dla <math>\overset{\sim}{N}\neq 0</math> . Przy czym <math>\displaystyle x_p=\frac{\overset{\sim}{x_p}}{\overset{\sim}{N}}</math> , <math>\displaystyle y_p=\frac{\overset{\sim}{y_p}}{\overset{\sim}{N}}</math> , <math>\displaystyle z_p=\frac{\overset{\sim}{z_p}}{\overset{\sim}{N}}</math> , co nosi nazwę operacji normalizacji. | ||
Linia 82: | Linia 82: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd5.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|Niech położenie punktu o współrzędnych <math>(x_p, y_p)</math> na płaszczyźnie reprezentuje wektor P : | |valign="top"|Niech położenie punktu o współrzędnych <math>(x_p, y_p)</math> na płaszczyźnie reprezentuje wektor P : | ||
Linia 116: | Linia 116: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd6.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|Można zaproponować pewien minimalny zestaw operacji: symetrie (względem osi układu współrzędnych i środkowa), obroty, przesunięcie (translacja), skalowanie oraz pochylenie. | |valign="top"|Można zaproponować pewien minimalny zestaw operacji: symetrie (względem osi układu współrzędnych i środkowa), obroty, przesunięcie (translacja), skalowanie oraz pochylenie. | ||
|} | |} | ||
Linia 123: | Linia 123: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd7.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
Linia 131: | Linia 131: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd8.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 138: | Linia 138: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd9.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 145: | Linia 145: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd10.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 152: | Linia 152: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd11.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|Pochylenie jest rzadziej stosowanym przekształceniem. Daje możliwość zniekształcenia figury. Nie zachowuje odległości punktów. Figura i jej obraz w tym przekształceniu nie są podobne. | |valign="top"|Pochylenie jest rzadziej stosowanym przekształceniem. Daje możliwość zniekształcenia figury. Nie zachowuje odległości punktów. Figura i jej obraz w tym przekształceniu nie są podobne. | ||
Linia 160: | Linia 160: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd12.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|Możliwe są dwa ustawienia osi trójwymiarowego układu współrzędnych. Najczęściej do opisu położenia obiektów na scenie (w przestrzeni obiektu) stosowany jest układ prawoskrętny. Natomiast w operacjach związanych z rzutowaniem układ lewoskrętny. Wybór układu współrzędnych dla operacji rzutowania jest konsekwencją naturalnego rozumienia odległości obiektu od obserwatora. Jeśli osie OX i OY zdefiniują układ współrzędnych na rzutni (utożsamianej z płaszczyzną XOY) (pozioma oś OX skierowana w prawo i pionowa oś OY skierowana do góry), to kierunek wzrostu odległości od obserwatora wskaże oś OZ. Tak zdefiniowany układ współrzędnych będzie układem lewoskrętnym. | |valign="top"|Możliwe są dwa ustawienia osi trójwymiarowego układu współrzędnych. Najczęściej do opisu położenia obiektów na scenie (w przestrzeni obiektu) stosowany jest układ prawoskrętny. Natomiast w operacjach związanych z rzutowaniem układ lewoskrętny. Wybór układu współrzędnych dla operacji rzutowania jest konsekwencją naturalnego rozumienia odległości obiektu od obserwatora. Jeśli osie OX i OY zdefiniują układ współrzędnych na rzutni (utożsamianej z płaszczyzną XOY) (pozioma oś OX skierowana w prawo i pionowa oś OY skierowana do góry), to kierunek wzrostu odległości od obserwatora wskaże oś OZ. Tak zdefiniowany układ współrzędnych będzie układem lewoskrętnym. | ||
Linia 184: | Linia 184: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd13.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 191: | Linia 191: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd14.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|Macierze opisujące symetrie płaszczyznowe względem pozostałych dwóch płaszczyzn (XOY i YOZ) mają analogiczną postać ze zmienionym znakiem przy 1 w odpowiedniej kolumnie. | |valign="top"|Macierze opisujące symetrie płaszczyznowe względem pozostałych dwóch płaszczyzn (XOY i YOZ) mają analogiczną postać ze zmienionym znakiem przy 1 w odpowiedniej kolumnie. | ||
|} | |} | ||
Linia 198: | Linia 198: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd15.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|Podobnie macierze opisujące symetrie osiowe względem pozostałych dwóch osi (OY i OZ) mają analogiczną postać ze zmienionymi znakami. | |valign="top"|Podobnie macierze opisujące symetrie osiowe względem pozostałych dwóch osi (OY i OZ) mają analogiczną postać ze zmienionymi znakami. | ||
|} | |} | ||
Linia 205: | Linia 205: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd16.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 212: | Linia 212: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd17.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|Jeżeli założyliśmy, że położenie obiektów sceny będzie opisywane w układzie prawoskrętnym, natomiast rzutowanie będzie rozpatrywane w układzie lewoskrętnym, to współrzędne tego samego punktu w obu układach będą się różniły znakiem przy współrzędnej z. Przeliczenie współrzędnych między układami zapewnia macierz symetrii płaszczyznowej względem XOY. | |valign="top"|Jeżeli założyliśmy, że położenie obiektów sceny będzie opisywane w układzie prawoskrętnym, natomiast rzutowanie będzie rozpatrywane w układzie lewoskrętnym, to współrzędne tego samego punktu w obu układach będą się różniły znakiem przy współrzędnej z. Przeliczenie współrzędnych między układami zapewnia macierz symetrii płaszczyznowej względem XOY. | ||
|} | |} | ||
Linia 219: | Linia 219: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd18.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|Przesunięcie w układzie trójwymiarowym odbywa się w sposób analogiczny do przesunięcia na płaszczyźnie. | |valign="top"|Przesunięcie w układzie trójwymiarowym odbywa się w sposób analogiczny do przesunięcia na płaszczyźnie. | ||
|} | |} | ||
Linia 226: | Linia 226: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd19.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 233: | Linia 233: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd20.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|'''Przekształcenie 3D, obroty I''' | |valign="top"|'''Przekształcenie 3D, obroty I''' | ||
Linia 243: | Linia 243: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd21.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|'''Przekształcenie 3D, obroty II''' | |valign="top"|'''Przekształcenie 3D, obroty II''' | ||
Linia 252: | Linia 252: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd22.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|'''Przekształcenie 3D, obroty III''' | |valign="top"|'''Przekształcenie 3D, obroty III''' | ||
Linia 261: | Linia 261: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd23.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|'''Przekształcenie 3D, obroty IV''' | |valign="top"|'''Przekształcenie 3D, obroty IV''' | ||
Linia 270: | Linia 270: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd24.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|'''Przekształcenie 3D, skalowanie''' | |valign="top"|'''Przekształcenie 3D, skalowanie''' | ||
Linia 290: | Linia 290: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd25.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|'''Przekształcenie 3D, pochylenie''' | |valign="top"|'''Przekształcenie 3D, pochylenie''' | ||
Linia 299: | Linia 299: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd26.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|'''Składanie przekształceń I''' | |valign="top"|'''Składanie przekształceń I''' | ||
Linia 314: | Linia 314: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd27.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|'''Składanie przekształceń II''' | |valign="top"|'''Składanie przekształceń II''' | ||
Linia 332: | Linia 332: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd28.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|'''Przekształcenie odwrotne''' | |valign="top"|'''Przekształcenie odwrotne''' | ||
Linia 349: | Linia 349: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd29.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|'''Przykład obrotu wokół prostej l I''' | |valign="top"|'''Przykład obrotu wokół prostej l I''' | ||
Linia 369: | Linia 369: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd30.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|'''Przykład obrotu wokół prostej l II''' | |valign="top"|'''Przykład obrotu wokół prostej l II''' | ||
Linia 378: | Linia 378: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd31.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|'''Przykład obrotu wokół prostej l III''' | |valign="top"|'''Przykład obrotu wokół prostej l III''' | ||
Linia 387: | Linia 387: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd32.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|'''Przykład obrotu wokół prostej l IV''' | |valign="top"|'''Przykład obrotu wokół prostej l IV''' | ||
Linia 396: | Linia 396: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd33.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|'''Przykład obrotu wokół prostej l V''' | |valign="top"|'''Przykład obrotu wokół prostej l V''' | ||
Linia 405: | Linia 405: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd34.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|'''Przykład obrotu wokół prostej l VI''' | |valign="top"|'''Przykład obrotu wokół prostej l VI''' | ||
Linia 416: | Linia 416: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd35.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|'''Problemy dokładności obliczeń numerycznych I''' | |valign="top"|'''Problemy dokładności obliczeń numerycznych I''' | ||
Linia 427: | Linia 427: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd36.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|'''Problemy dokładności obliczeń numerycznych II''' | |valign="top"|'''Problemy dokładności obliczeń numerycznych II''' | ||
Linia 436: | Linia 436: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd37.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|'''Problemy dokładności obliczeń numerycznych III''' | |valign="top"|'''Problemy dokładności obliczeń numerycznych III''' | ||
Linia 445: | Linia 445: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd38.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|'''Problemy dokładności obliczeń numerycznych IV''' | |valign="top"|'''Problemy dokładności obliczeń numerycznych IV''' | ||
Linia 456: | Linia 456: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd39.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|'''Kwaterniony I''' | |valign="top"|'''Kwaterniony I''' | ||
Linia 475: | Linia 475: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd40.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|'''Kwaterniony II''' | |valign="top"|'''Kwaterniony II''' | ||
Linia 488: | Linia 488: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd41.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|'''Kwaterniony III''' | |valign="top"|'''Kwaterniony III''' | ||
Linia 503: | Linia 503: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika: | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd42.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
<hr width="100%"> | <hr width="100%"> |
Wersja z 12:47, 5 lut 2007
Wykład
![]() |
![]() |
![]() |
Można zaproponować pewien minimalny zestaw operacji: symetrie (względem osi układu współrzędnych i środkowa), obroty, przesunięcie (translacja), skalowanie oraz pochylenie. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pochylenie jest rzadziej stosowanym przekształceniem. Daje możliwość zniekształcenia figury. Nie zachowuje odległości punktów. Figura i jej obraz w tym przekształceniu nie są podobne. |
![]() |
![]() |
Macierze opisujące symetrie płaszczyznowe względem pozostałych dwóch płaszczyzn (XOY i YOZ) mają analogiczną postać ze zmienionym znakiem przy 1 w odpowiedniej kolumnie. |
![]() |
Podobnie macierze opisujące symetrie osiowe względem pozostałych dwóch osi (OY i OZ) mają analogiczną postać ze zmienionymi znakami. |
![]() |
![]() |
Przesunięcie w układzie trójwymiarowym odbywa się w sposób analogiczny do przesunięcia na płaszczyźnie. |
![]() |
![]() |
Przekształcenie 3D, obroty II
Obiekt na rysunku został obrócony o kat wokół osi OX. |
![]() |
Przekształcenie 3D, obroty III
Obiekt na rysunku został obrócony o kat wokół osi OY |
![]() |
Przekształcenie 3D, obroty IV
Obiekt na rysunku został obrócony o kat wokół osi OZ. |
![]() |
Przykład obrotu wokół prostej l III
Po zrealizowaniu obrotu wokół OX prosta l znalazła się na płaszczyźnie XOZ. |
![]() |
Przykład obrotu wokół prostej l IV
Po zrealizowaniu obrotu wokół OY prosta l pokryje się z osią OX układu współrzędnych. Jednocześnie odpowiednio dobrane operacje zapewniły zgodność zwrotów obu osi. |
![]() |
Przykład obrotu wokół prostej l V
Teraz można wreszcie wykonać obrót o kąt wokół prostej l co, dzięki odpowiednim operacjom wstępnym, odpowiada obrotowi o kąt wokół osi OX układu współrzędnych. |
![]() |
Kwaterniony II
Suma i iloczyn są zdefiniowane tak jak na rysunku. Dodawanie kwaternionów jest operacją łączną i przemienną. Mnożenie kwaternionów jest operacją łączną i nie jest operacją przemienną |
![]() |