Test Arka: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 20: | Linia 20: | ||
Przedmiot & '''Złożoność obliczeniowa''' <br> | Przedmiot & '''Złożoność obliczeniowa''' <br> | ||
Linia 86: | Linia 74: | ||
}} | }} | ||
{{wskazowka| | {{wskazowka||| | ||
Zwróć uwagę na fakt, że problem REACHABILITY jest związany z wykonywaniem obliczeń przez maszynę Turinga. | Zwróć uwagę na fakt, że problem REACHABILITY jest związany z wykonywaniem obliczeń przez maszynę Turinga. | ||
}} | }} | ||
Linia 246: | Linia 234: | ||
}} | }} | ||
{{wskazowka| | {{wskazowka||| | ||
Pokaż inkluzje w obie strony korzystając z symetrii klas. | Pokaż inkluzje w obie strony korzystając z symetrii klas. | ||
}} | }} | ||
Linia 310: | Linia 298: | ||
}} | }} | ||
{{wskazowka| | {{wskazowka||| | ||
Skorzystaj z redukcji języka z NP oraz dopełnienia języka z coNP do SAT. | Skorzystaj z redukcji języka z NP oraz dopełnienia języka z coNP do SAT. | ||
}} | }} | ||
Linia 376: | Linia 364: | ||
* Klasa AP = ATIME <math>(n^k) = \bigcup_{j>0} </math> ATIME <math>(n^j)</math>, to klasa tych języków, które mogą być akceptowane w alternującym czasie wielomianowym, | * Klasa AP = ATIME <math>(n^k) = \bigcup_{j>0} </math> ATIME <math>(n^j)</math>, to klasa tych języków, które mogą być akceptowane w alternującym czasie wielomianowym, | ||
* Klasa AL = ASPACE(log<math>n</math>), to klasa tych języków, które mogą być akceptowane w alternującej pamięci logarytmicznej, | * Klasa AL = ASPACE(log<math>n</math>), to klasa tych języków, które mogą być akceptowane w alternującej pamięci logarytmicznej, | ||
Linia 386: | Linia 373: | ||
}} | }} | ||
{{wskazowka| | {{wskazowka||| | ||
Pokaż że problem coNP-zupełny TAUTOLOGY należy do AP. | Pokaż że problem coNP-zupełny TAUTOLOGY należy do AP. | ||
}} | }} | ||
Linia 410: | Linia 397: | ||
}} | }} | ||
{{wskazowka| | {{wskazowka||| | ||
Wykorzystaj dwa tryby alternacji. | Wykorzystaj dwa tryby alternacji. | ||
}} | }} | ||
Linia 433: | Linia 420: | ||
# Jeśli <math>f(n)\geqslant n</math> to ATIME <math>(f(n)) \subseteq </math> SPACE <math>(f(n))</math>, | # Jeśli <math>f(n)\geqslant n</math> to ATIME <math>(f(n)) \subseteq </math> SPACE <math>(f(n))</math>, | ||
# Jeśli <math>f(n)\geqslant n</math> to SPACE <math>(f(n)) \subseteq </math> ATIME <math>(f^2(n))</math>, | # Jeśli <math>f(n)\geqslant n</math> to SPACE <math>(f(n)) \subseteq </math> ATIME <math>(f^2(n))</math>, | ||
# Jeśli <math>f(n)\geqslant </math> log <math>n</math> to ASPACE <math>(f(n)) \subseteq </math> TIME <math>(c^{f(n)})</math>. | # Jeśli <math>f(n)\geqslant </math> log <math>n</math> to ASPACE <math>(f(n)) \subseteq </math> TIME <math>(c^{f(n)})</math>. | ||
# Jeśli <math>f(n)\geqslant </math> log <math>n</math> to ASPACE <math>(f(n)) \supseteq </math> TIME <math>(c^{f(n)})</math>. | # Jeśli <math>f(n)\geqslant </math> log <math>n</math> to ASPACE <math>(f(n)) \supseteq </math> TIME <math>(c^{f(n)})</math>. | ||
Linia 478: | Linia 462: | ||
* AL=P, | * AL=P, | ||
* APSPACE = EXP, | * APSPACE = EXP, | ||
* AP=PSPACE. | * AP=PSPACE. | ||
Linia 509: | Linia 491: | ||
* <math>\sum_0 P = \prod_0 P = \Delta_0 P = P</math> | * <math>\sum_0 P = \prod_0 P = \Delta_0 P = P</math> | ||
* <math>\Delta_{i+1} P = P^{\sum_i P},</math> dla <math>i>0</math>, | * <math>\Delta_{i+1} P = P^{\sum_i P},</math> dla <math>i>0</math>, | ||
* <math>\sum_{i+1} P = NP^{\sum_i P},</math> dla <math>i>0</math>, | * <math>\sum_{i+1} P = NP^{\sum_i P},</math> dla <math>i>0</math>, | ||
* <math>\prod_{i+1} P = coNP^{\sum_i P},</math> dla <math>i>0</math>. | * <math>\prod_{i+1} P = coNP^{\sum_i P},</math> dla <math>i>0</math>. | ||
Linia 551: | Linia 530: | ||
}} | }} | ||
{{wskazowka| | {{wskazowka||| | ||
Pokaż, że <math>\sum_{i+1} P = \sum P</math>. | Pokaż, że <math>\sum_{i+1} P = \sum P</math>. | ||
}} | }} | ||
Linia 589: | Linia 568: | ||
}} | }} | ||
{{wskazowka| | {{wskazowka||| | ||
Zauważ, że problem zupełny musi należeć do konkretnego poziomu. | Zauważ, że problem zupełny musi należeć do konkretnego poziomu. | ||
}} | }} | ||
Linia 618: | Linia 597: | ||
}} | }} | ||
{{wskazowka| | {{wskazowka||| | ||
Skorzystaj z faktu, że SAT jest NP-zupełny. | Skorzystaj z faktu, że SAT jest NP-zupełny. | ||
}} | }} | ||
Linia 635: | Linia 614: | ||
# Jeśli <math>f(n)\geqslant n</math> to ATIME <math>(f(n)) \subseteq </math> SPACE <math>(f(n))</math>, | # Jeśli <math>f(n)\geqslant n</math> to ATIME <math>(f(n)) \subseteq </math> SPACE <math>(f(n))</math>, | ||
# Jeśli <math>f(n)\geqslant n</math> to SPACE <math>(f(n)) \subseteq </math> ATIME <math>(f^2(n))</math>, | # Jeśli <math>f(n)\geqslant n</math> to SPACE <math>(f(n)) \subseteq </math> ATIME <math>(f^2(n))</math>, | ||
# Jeśli <math>f(n)\geqslant </math> log <math>n</math> to ASPACE <math>(f(n)) \subseteq </math> TIME <math>(c^{f(n)})</math>. | # Jeśli <math>f(n)\geqslant </math> log <math>n</math> to ASPACE <math>(f(n)) \subseteq </math> TIME <math>(c^{f(n)})</math>. | ||
}} | }} | ||
{{wskazowka| | {{wskazowka|||<br> | ||
Ad. 1 i 3: zasymuluj maszynę alternującą przy pomocy zwykłej.<br> | Ad. 1 i 3: zasymuluj maszynę alternującą przy pomocy zwykłej.<br> | ||
Ad. 2: skorzystaj z idei zaczerpniętej z twierdzenia Savitcha.<br> | Ad. 2: skorzystaj z idei zaczerpniętej z twierdzenia Savitcha.<br> | ||
Linia 687: | Linia 664: | ||
}} | }} | ||
{{wskazowka| | {{wskazowka||| | ||
Skorzystaj z problemu HAMILTON PATH. | Skorzystaj z problemu HAMILTON PATH. | ||
}} | }} |
Wersja z 13:51, 27 lip 2006
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \textnormal{log}(f(n))}
Twierdzenie [Uzupelnij]
Twierdzenie [Uzupelnij]
(twierdzenie Immermana-Szelepcsényi'ego) Jeśli jest konstruowalna pamięciowo, to NSPACE(f(n))coNSPACE(f(n)).
Twierdzenie [Uzupelnij]
(twierdzenie Immermana-Szelepcsényi'ego) Jeśli jest konstruowalna pamięciowo, to .
Przedmiot & Złożoność obliczeniowa
Moduł & 13
Tytuł & Pamięć logarytmiczna i hierarchia wielomianowa
Opracowanie & Przemysław Broniek
{ Syllabus}
Pamięć logarytmiczna i hierarchia wielomianowa
- klasy L, NL i coNL,
- Twierdzenie Immermana-Szelepcsényi'ego,
- klasy coNP i DP,
- maszyny alternujące,
- hierarchia wielomianowa.
Klasy L, NL i coNL
W tym rozdziale zajmiemy się klasami złożoności, w których dajemy bardzo restrykcyjne wymagania odnośnie zużywanej pamięci, a mianowicie ograniczamy jej ilość przez funkcję logarytmiczną. Przypomnijmy:
- Klasa L = SPACE(log), to klasa tych języków, które mogą być akceptowane w deterministycznej pamięci logarytmicznej,
- Klasa NL = NSPACE(log), to klasa tych języków, które mogą być akceptowane w niedeterministycznej pamięci logarytmicznej,
- Klasa coNL = coNSPACE(log), to dopełnienie klasy tych języków, które mogą być akceptowane w niedeterministycznej pamięci logarytmicznej,
Na podstawie następnego rozdziału i twierdzenia Immermana-Szelepcsényi'ego dowiemy się, że NL=coNL . Natomiast pytanie czy L=NL pozostaje wciąż problemem otwartym.
Przyjrzymy się teraz problemom zupełnym w klasie NL. Zupełność definiujemy przy pomocy redukcji w pamięci logarytmicznej, gdyż jak wiemy, wszystkie z powyższych klas są zawarte w klasie P (chociaż nie wiemy, czy ściśle). Dopuszczenie redukcji wielomianowej zniwelowałoby jakiekolwiek różnice pomiędzy językami, gdyż sama redukcja miałaby moc obliczeniową pozwalającą rozwiązać wszystkie problemy z tych klas. Poniższy problem okazuje się być NL-zupełny:
Definicja [Uzupelnij]
Problem REACHABILITY:
Wejście: Graf skierowany oraz wierzchołki i .
Wyjście: Czy istnieje ścieżka od do w ?
Ćwiczenie
Wskazówka
Zwróć uwagę na fakt, że problem REACHABILITY jest związany z wykonywaniem obliczeń przez maszynę Turinga.
Rozwiązanie
Bardzo ciekawy rezultat, który zbliżył nas do odpowiedzi na pytanie czy L=NL, uzyskał w 2004 Reingold. Pokazał on, że problem UNDIRECTED REACHABILITY, czyli osiągalność w grafie nieskierowanym należy do klasy L.
Twierdzenie Immermana-Szelepcsényi'ego
Ten rozdział poświęcony jest bardzo ciekawemu i całkiem młodemu wynikowi udowodnionemu niezależnie przez Neila Immermana i Róberta Szelepcsényi'ego w roku 1987, za który otrzymali w 1995 nagrodę Gödel'a.
Twierdzenie mówi o tym, że klasy niedeterministyczne złożoności pamięciowej są zamknięte na dopełnienie:
Twierdzenie [Uzupelnij]
Dowód [Uzupelnij]
Klasy coNP i DP
Wprowadziliśmy już zarówno klasę NP jak i pojęcie dopełnień klas. Przyjrzyjmy się bliżej klasie coNP. Klasa NP, jest to zbiór tych języków, dla których możemy łatwo weryfikować przynależność słów. Klasa coNP natomiast, to zbiór tych języków, dla których możemy łatwo weryfikować, że słowo nie należy do języka.
Podobnie jak dla NP i twierdzenia Fagina, można scharakteryzować coNP jako zbiór własności teoriografowych wyrażalnych w uniwersalnej logice drugiego rzędu.
Oto przykłady problemów z klasy coNP:
Definicja [Uzupelnij]
Problem TAUTOLOGY:
Wejście: formuła logiczna jak dla problemu SAT.
Wyjście: czy każde wartościowanie spełnia ?
Definicja [Uzupelnij]
Problem HAMILTON PATH COMPLEMENT:
Wejście: graf nieskierowany .
Wyjście: czy nie zawiera ścieżki Hamiltona?
W powyższych problemach weryfikacja negatywna słowa wejściowego jest łatwa, bo opiera się na zgadnięciu wartościowania niespełniającego lub ścieżki Hamiltona.
Nietrudno udowodnić (patrz ćwiczenie końcowe), że są to problemy zupełne dla klasy coNP. Nie jest to nic zaskakującego, bowiem równie prosto można udowodnić, że jeżeli jest NP-zupełny, to jego dopełnienie jest coNP-zupełne.
Jak wiele pytań w teorii złożoności obliczeniowej również i to, czy NP=coNP pozostaje otwarte. Możemy jedynie stwierdzić, że jeżeli P=NP, to NP=coNP, gdyż P jest zamknięta na dopełnienie. Jednak już implikacja w drugą stronę nie jest znana. Inna podobna implikacja to:
Ćwiczenie
Wskazówka
Pokaż inkluzje w obie strony korzystając z symetrii klas.
Rozwiązanie
Poniższy rysunek przedstawia relacje pomiędzy poznanymi klasami i omawianą za chwilę klasą DP:
{1cm}
[width=10cm]{ZO-13-1-rys.jpg}
Relacje pomiędzy klasami NP, coNP i DP
{1cm}
Oczywiście przyglądając się wszystkim takim rysunkom należy pamiętać, że mogą one w wielu miejscach kolapsować.
Klasa DP
Zastanówmy się nad następującym problemem:
Przykład [Uzupelnij]
Problem EXACT TSP:
Wejście: graf nieskierowany ważony i liczba
Wyjście: czy optymalna trasa komiwojażera dla ma wartość dokładnie ?
Jest to wersja dokładna znanego problemu optymalizacyjnego -- problemu komiwojażera. Wiemy że wersja decyzyjna TSP(D) jest NP-zupełna. Nietrudno pokazać również, że EXACT TSP i TSP(D) są wielomianowo równoważne (ćwiczenie końcowe), tzn., że jeśli jeden z nich ma rozwiązanie w czasie wielomianowym to drugi też. W tym rozdziale sklasyfikujemy złożoność EXACT TSP dokładniej przy pomocy klasy DP. Nie umiemy bowiem pokazać, że EXACT TSP należy do NP, wszak jak poświadczyć i szybko zweryfikować, że długość optymalnej trasy wynosi dokładnie ? Widzimy, że odpowiedź na to pytanie wymaga stwierdzenia, że trasa ma długość co najmniej i co najwyżej , co sugeruje pewne specyficzne połączenie problemu TSP(D) i jego dopełnienia.
Definicja [Uzupelnij]
Klasa DP to zbiór języków takich, że , gdzie natomiast .
Przy tak postawionej definicji EXACT TSP należy do DP. Jest on bowiem przecięciem języka TSP(D) i TSP(D) COMPLEMENT, tzn. koszt trasy wynosi dokładnie , gdy jest równy co najwyżej (to przynależność do TSP(D)) oraz co najmniej (to przynależność słowa do TSP(D) COMPLEMENT).
Klasa DP posiada problemy zupełne. Rozważmy problem następujący:
Przykład [Uzupelnij]
Problem SAT-UNSAT:
Wejście: formuły logiczne i jak dla SAT.
Wyjście: czy formuła jest spełnialna, natomiast niespełnialna?
Ćwiczenie
Wskazówka
Skorzystaj z redukcji języka z NP oraz dopełnienia języka z coNP do SAT.
Rozwiązanie
Również wspomniany na początku problem EXACT TSP jest DP-zupełny. Można rozważać także wiele innych wersji EXACT znanych problemów NP-zupełnych, które okazują się DP-zupełne.
Klasa DP zawiera także problemy DP-zupełne innego rodzaju:
Przykład [Uzupelnij]
Problem CRITICAL SAT:
Wejście: formuła logiczna jak dla SAT.
Wyjście: czy formuła jest nie spełnialna, natomiast usunięcie dowolnej klauzuli sprawia, że jest spełnialna?
Przykład [Uzupelnij]
Problem CRITICAL HAMILTON PATH:
Wejście: graf nieskierowany
Wyjście: czy nie ma ścieżki Hamiltona, natomiast dodanie dowolnej krawędzi do powoduje, że już ją posiada?
Maszyny alternujące
W tym rozdziale przedstawimy ciekawe uogólnienie niedeterminizmu, zwane alternacją. Przypomnijmy, że maszyna niedeterministyczna akceptuje słowo, gdy na którejkolwiek ze ścieżek obliczeń trafi do stanu akceptującego.
Maszyna alternująca ma więcej możliwości. Każdy z jej stanów jest oznaczony poprzez "AND" lub "OR", które nazywamy odpowiednio stanami uniwersalnymi i egzystencjalnymi.
Gdy maszyna jest w stanie typu "OR", to dokonuje akceptacji gdy dowolna ze ścieżek obliczeń wychodzących z niego akceptuje słowo. Tak właśnie działają zawsze zwykłe maszyny niedeterministyczne.
Stany typu "AND" są rozszerzają tą funkcjonalność. Maszyna dokonuje akceptacji będąc w takim stanie, gdy każda ze ścieżek obliczeń wychodzących z tego stanu jest akceptująca.
Miarę złożoności czasowej i pamięciowej maszyn alternujących definiujemy zupełnie tak jak dla maszyn niedeterministycznych, tzn. funkcja jest miarą złożoności czasowej, gdy każda ze ścieżek obliczeń ma długość ograniczoną przez oraz złożoność pamięciową gdy na każdej ze ścieżek obliczeń maszyna zużywa co najwyżej pamięci.
Definicja [Uzupelnij]
Poprzez Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\textsc”): {\displaystyle \textsc{ATIME}(f(n))} oznaczamy zbiór języków takich, że są akceptowane przez alternującą maszynę Turinga o złożoności czasowej .
Definicja [Uzupelnij]
Poprzez Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\textsc”): {\displaystyle \textsc{ASPACE}(f(n))} oznaczamy zbiór języków takich, że są akceptowane przez alternującą maszynę Turinga o złożoności pamięciowej .
Wprowadzamy też skróty dla najpopularniejszych klas:
- Klasa AP = ATIME ATIME , to klasa tych języków, które mogą być akceptowane w alternującym czasie wielomianowym,
- Klasa AL = ASPACE(log), to klasa tych języków, które mogą być akceptowane w alternującej pamięci logarytmicznej,
Nietrudno się domyślić, że alternacja jest silniejsza niż niedeterminizm z definicji działania maszyn. Wiemy zatem, w szczególności, że zawiera w sobie . Poniższe ćwiczenie pokazuje, że o AP można powiedzieć więcej:
Ćwiczenie
Wskazówka
Pokaż że problem coNP-zupełny TAUTOLOGY należy do AP.
Rozwiązanie
To jednak nie wszystko co potrafi klasa AP. Znajdują się w niej języki, o których nie wiemy czy należą do NP lub coNP.
Definicja [Uzupelnij]
Problem MIN-FORMULA:
Wejście: formuła logiczna jak dla problemu SAT.
Wyjście: czy jest minimalna, tzn. czy żadna krótsza formuła nie jest jej równoważna?
Ćwiczenie
Wskazówka
Wykorzystaj dwa tryby alternacji.
Rozwiązanie
Teraz przedstawimy kilka relacji pomiędzy klasami obliczeń alternujących:
Twierdzenie [Uzupelnij]
Następujące relacje są prawdziwe:
- Jeśli to ATIME SPACE ,
- Jeśli to SPACE ATIME ,
- Jeśli log to ASPACE TIME .
- Jeśli log to ASPACE TIME .
Dowód [Uzupelnij]
Dzięki wymienionym relacjom pomiędzy klasami alternującymi możemy udowodnić kilka dokładnych równości pomiędzy klasami, a to rzadka rzecz w teorii złożoności. Wiemy zatem, że:
- AL=P,
- APSPACE = EXP,
- AP=PSPACE.
Hierarchia wielomianowa
W tej części zdefiniujemy całą hierarchię klas ponad znanymi nam już P i NP, która stanowi pewne uogólnienie problematyki spotkanej w klasie DP.
W poprzednich rozdziałach zdefiniowaliśmy pojęcie maszyny z wyrocznią na język oznaczanej przez . Przypomnijmy, że jest to zwykła maszyna z dodatkową możliwością zadania pytania postaci "czy ?" które kosztuje jedną jednostkę czasu. Rozszerzenie tego pojęcia na klasy jest naturalne. Poprzez oznaczamy zbiór tych języków, które mogą być rozstrzygane przez maszyny z klasy z wyrocznią na dowolny język z klasy .
Ta klasa okazuje się być mocniejsza od DP, bowiem w DP mogliśmy zadań pytanie tylko raz (dotyczące coNP, ale w sensie wyroczni działa to jak pytanie do NP), a tutaj dowolną liczbę razy i to na dodatek pytań adaptywnych, tzn. takich, które mogą zależeć od wyników odpowiedzi na poprzednie z nich. Kolejną interesującą klasą jest . Wszystkie te klasy dają nam coraz większe możliwości, lecz oczywiście nie wiadomo, czy są to ściśle większe klasy, choć panuje takie przekonanie:
{1cm}
[width=10cm]{ZO-13-3-rys.jpg}
Klasy relatywne
{1cm}
Postępując w ten sposób Meyer i Stockmeyer w latach 70 zdefiniowali całą hierarchię klas:
Definicja [Uzupelnij]
Hierarchia wielomianowa, to ciąg klas indeksowany poprzez :
- dla ,
- dla ,
- dla .
Dodatkowo poprzez oznaczamy sumę wszystkich tych klas, czyli:
.
Ponieważ na poziomie zerowym wszystkie elementy hierarchii to P, więc na poziomie pierwszym, ponieważ taka wyrocznia nic nie daje, otrzymujemy . Drugi poziom, to klasy. Warto zwrócić uwagę, że jest dopełnieniem na każdym poziomie wprost z definicji. Zawieranie się poszczególnych elementów na jednym poziomie obrazuje poniższy rysunek:
{1cm}
[width=10cm]{ZO-13-4-rys.jpg}
Hierarchia wielomianowa
{1cm}
Do tej pory często odwoływaliśmy się do odpowiedniości pomiędzy klasą NP a szczególnymi relacjami wielomianowo zrównoważonymi i rozstrzygalnymi. Przedstawimy teraz zgrabną charakteryzację klas z hierarchii wielomianowej przy pomocy podobnego kryterium:
Twierdzenie [Uzupelnij]
Niech będzie językiem, . Język należy do wtedy i tylko wtedy, gdy istnieje wielomianowo zrównoważona i rozstrzygalna relacja (-argumentowa), taka, że dokładnie wtedy, gdy takie, że jest spełnione (-ty kwantyfikator jest uniwersalny, gdy jest parzyste, natomiast egzystencjalny, gdy jest nieparzyste).
Hierarchia wielomianowa jest strukturą dosyć wrażliwą na kolapsy, tzn. równości klas na pewnym poziomie. Okazuje się, że wtedy przenoszą się one automatycznie w górę:
Ćwiczenie
Wskazówka
Pokaż, że .
Rozwiązanie
Zachodzi również podobny fakt. Otóż, jeśli P=NP (albo tylko NP=coNP), to hierarchia kolapsuje już na pierwszym poziomie.
Można by się zastanowić, czy kolejne poziomy hierarchii wielomianowej są interesujące z punku widzenia problemów, które pozwalają one rozwiązać. Okazuje się, że na każdym poziomie hierarchii posiada ona problemy zupełne:
Definicja [Uzupelnij]
Problem QSAT :
Wejście: formuła logiczna jak dla problemu SAT poprzedzona naprzemiennymi grupami kwantyfikatorów egzystencjalnych i uniwersalnych:
.
Wyjście: czy jest prawdziwa?
Twierdzenie [Uzupelnij]
Problem jest -zupełny dla .
Jednak pytanie czy istnieje problem PH-zupełny (czyli zupełny dla całej hierarchii) jest otwarte i panuje przekonanie, że tak nie jest, gdyż:
Ćwiczenie
Wskazówka
Zauważ, że problem zupełny musi należeć do konkretnego poziomu.
Rozwiązanie
Jak silna jest cała hierarchia? Można łatwo zauważyć, że zawiera się ona w znanej już nam klasie PSPACE, ze względu na fakt, że można łatwo rozstrzygać w wielomianowej pamięci relacje, charakteryzujące problemy z PH, które opisywaliśmy wcześniej.
Jak nietrudno się domyślić pytanie, czy PH=PSPACE jest otwarte. Bardzo interesujące jest jednak, że gdyby równość zachodziła, to ponieważ PSPACE zawiera problemy zupełne, to PH również by je zawierała, stąd zapadła by się na pewnym skończonym poziomie. Stąd przekonanie, że PH zawiera się silnie w PSPACE.
Na koniec ciekawy rezultat autorstwa Seinosuke Tody (laureata nagrody Gödel'a z roku 1998) związany z klasą PH. Pokazał on, że , czyli wyrocznia na klasę jest niesamowicie silna i pozwala pochłonąć tak misternie zbudowaną piramidę coraz silniejszych klas.
Ćwiczenia dodatkowe
Ćwiczenie
Wskazówka
Skorzystaj z faktu, że SAT jest NP-zupełny.
Rozwiązanie
Ćwiczenie
Wskazówka
Ad. 1 i 3: zasymuluj maszynę alternującą przy pomocy zwykłej.
Ad. 2: skorzystaj z idei zaczerpniętej z twierdzenia Savitcha.
<span id="
Ad. 1:
Weźmy dowolny język ATIME akceptowany przez alternującą maszynę Turinga .
Dokonamy symulacji przy pomocy deterministycznej maszyny w pamięci . Wykonujemy algorytm
rekurencyjnego przeglądania grafu konfiguracji w głąb. W momencie powrotu z rekurencji z ostatniego potomka
danego wierzchołka decydujemy na podstawie typu "OR" lub "AND" i akceptacji potomków o tym czy dana konfiguracja
jest akceptująca. Głębokość rekurencji to czas obliczeń maszyny , czyli . Na każdy poziom rekurencji
potrzeba nam jednak , aby zapamiętać konfigurację, czyli łącznie .
Możemy jednak zaoszczędzić na pamięci pamiętając tylko który z niedeterministycznych wyborów dokonała na danym poziomie rekurencji. Teraz aby obliczyć pełną konfigurację, będziemy musieli rozpocząć za każdym razem obliczenia od początku dokonując stosownych wyborów. Taka operacja może być jednak wykonana w pamięci , stąd cała symulacja potrzebuje pamięci, a więc SPACE .
Ad. 2:
Tym razem mamy do dyspozycji maszynę działającą w pamięci i chcemy ją zasymulować przy pomocy maszyny alternującej
w czasie . Jak w twierdzeniu Savitcha odwołamy się do grafu konfiguracji maszyny rozmiaru i będziemy się starali
odpowiedzieć na pytanie, czy istnieje ścieżka od konfiguracji początkowej do końcowej.
Procedura, która oblicza istnienie ścieżki o długości co najwyżej ma do dyspozycji alternację i dokonuje tego w dwóch etapach. W pierwszym zgaduje wierzchołek pośredni na ścieżce działając w trybie "OR". Następnie przełącza się w tryb uniwersalny "AND" i sprawdza rekurencyjnie, czy obydwie części ścieżki, długości poprzez odgadnięty wierzchołek istnieją.
Czas potrzebny do działania to głębokość rekurencji, czyli log co jest rzędu przemnożony przez czas potrzebny do przetworzenia każdego kroku, który wynosi również , gdyż jest to rozmiar konfiguracji. Łącznie daje to czas. Zwróćmy uwagę, że liczymy czas na jednej ścieżce obliczeń, dzięki realizacji rekurencji przy pomocy alternacji!
Ad. 3:
Weźmy dowolny język ASPACE akceptowany przez alternującą maszynę Turinga .
Mamy do dyspozycji czas rzędu wykładniczego względem , a więc możemy wygenerować cały graf konfiguracji
obliczeń maszyny (który jak wiemy ma rozmiar , gdy log ).
Następnie stosownie do typów "AND" i "OR" przeglądamy graf od konfiguracji końcowych i decydujemy
o akceptacji słowa wejściowego.
" style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie
Ćwiczenie
Wskazówka
Skorzystaj z problemu HAMILTON PATH.
Rozwiązanie