GKIW Moduł 4: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
| Linia 70: | Linia 70: | ||
|valign="top"|'''Współrzędne jednorodne znormalizowane''' | |valign="top"|'''Współrzędne jednorodne znormalizowane''' | ||
Niech <math>x_p, y_p, z_p\,</math>, opisują położenie punktu w trójwymiarowym kartezjańskim układzie współrzędnych. W grafice komputerowej do opisu położenia oraz opisu operacji (transformacji geometrycznych), którym punkty będą podlegały, jest używany '''układ współrzędnych jednorodnych znormalizowanych'''. Dzięki temu wszystkie stosowane transformacje geometryczne mogą być opisane w identyczny sposób za pomocą mnożenia macierzowego. Jeśli współrzędne <math>x_p, y_p, z_p\,</math> opisują położenie punktu, to odpowiada temu wektor <math>P=\begin{bmatrix} x_p & y_p & z_p & 1 \\ \end{bmatrix}^T</math> we współrzędnych jednorodnych znormalizowanych. We współrzędnych nieznormalizowanych wektor ten miałby postać <math>P=\begin{bmatrix} x_p & y_p & z_p & | Niech <math>x_p, y_p, z_p\,</math>, opisują położenie punktu w trójwymiarowym kartezjańskim układzie współrzędnych. W grafice komputerowej do opisu położenia oraz opisu operacji (transformacji geometrycznych), którym punkty będą podlegały, jest używany '''układ współrzędnych jednorodnych znormalizowanych'''. Dzięki temu wszystkie stosowane transformacje geometryczne mogą być opisane w identyczny sposób za pomocą mnożenia macierzowego. Jeśli współrzędne <math>x_p, y_p, z_p\,</math> opisują położenie punktu, to odpowiada temu wektor <math>P=\begin{bmatrix} x_p & y_p & z_p & 1 \\ \end{bmatrix}^T</math> we współrzędnych jednorodnych znormalizowanych. We współrzędnych nieznormalizowanych wektor ten miałby postać <math>P=\begin{bmatrix} \overset{\sim}{x_p} & \overset{\sim}{y_p} & \overset{\sim}{z_p} & \overset{\sim}{N} \\ \end{bmatrix}^T</math> dla <math>\overset{\sim}{N}\neq 0</math> . Przy czym <math>\displaystyle x_p=\frac{\overset{\sim}{x_p}}{\overset{\sim}{N}}</math> , <math>\displaystyle y_p=\frac{\overset{\sim}{y_p}}{\overset{\sim}{N}}</math> , <math>\displaystyle z_p=\frac{\overset{\sim}{z_p}}{\overset{\sim}{N}}</math> , co nosi nazwę operacji normalizacji. | ||
Zastosowanie w przypadku przesunięcia na płaszczyźnie współrzędnych jednorodnych można sobie wyobrazić jako umieszczenie płaszczyzny, na której pracujemy, w trójwymiarowym układzie współrzędnych, w taki sposób, aby nie przechodziła ona przez początek układu (tzn. dla <math>z=h_z\neq 0</math> ). Wtedy analogiczne opisanie operacji translacji na płaszczyźnie (ale już jako macierz 3x3) da poprawne rozwiązanie, gdyż punkt stały – początek układu współrzędnych jest poza płaszczyzną, na której jest wykonywana operacja. Jednocześnie, aby wynik operacji znajdował się na tej samej płaszczyźnie, najprościej operować na współrzędnych znormalizowanych, czyli pracować na płaszczyźnie <math>z=1</math>. | |||
Gdyby operacja normalizacji nie została wykonana mogłoby się zdarzyć, że wynik operacji leżałby na innej płaszczyźnie – a to nie miałoby sensu | |||
A zatem zawsze jeśli wynik operacji będzie nieznormalizowany zostanie przeprowadzona operacja normalizacji. | |||
Analogicznie dla przekształceń trójwymiarowych można wyobrazić sobie umieszczenie przestrzeni 3D i trójwymiarowego układu współrzędnych wewnątrz układu czterowymiarowego, tak aby nie zawierał on początku układu współrzędnych.. | |||
|} | |} | ||
| Linia 76: | Linia 85: | ||
{| border="0" cellpadding="5" width="100%" | {| border="0" cellpadding="5" width="100%" | ||
|valign="top" width="400px"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd_5.png|400px]] | |valign="top" width="400px"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd_5.png|400px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|'''Przekształcenia 2D''' | ||
Niech położenie punktu o współrzędnych <math>(x_p, y_p)</math> na płaszczyźnie reprezentuje wektor P : | |||
:<math>P=\begin{bmatrix} x_p \\y_p \\ 1 \end{bmatrix}</math> | |||
Jeśli macierz M opisuje pewną transformację geometryczną to operację tę można opisać następująco: | |||
:<math>P'=M\cdot P</math> | |||
czyli: | |||
:<math>\begin{bmatrix} x_p^{'} \\y_p^{'} \\ 1 \end{bmatrix}=M\cdot \begin{bmatrix} x_p \\y_p \\ 1 \end{bmatrix}</math> | |||
gdzie P' opisuje położenie punktu po przekształceniu. Oczywiście, jeśli wynik mnożenia macierzy jest nieznormalizowany, to należy dokonać normalizacji. | |||
W grafice komputerowej operacje na płaszczyźnie opisuje macierz 3x3. | |||
Można powiedzieć, że macierz M definiuje liniowe funkcje określające każdą ze współrzędnych punktu tzn.: | |||
|} | |} | ||