GKIW Moduł 9: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 289: | Linia 289: | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M9_Slajd26.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M9_Slajd26.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
'''Rozwiązanie równania bilansu energetycznego''' | |||
Po opisaniu równaniem bilansu zależności między wszystkimi parami powierzchni elementarnych sceny uzyskuje się układ równań. Wszystkie równania są równaniami liniowymi identycznej postaci. Ze względu na dużą ich liczbę (setki tysięcy, miliony) rozwiązywanie w sposób tradycyjny nie ma sensu. | |||
Układ równań bilansu energetycznego jest rozwiązywany w postaci iteracyjnej. Pierwsze przybliżenie zakłada istnienie niezerowych wartości oświetlenia tylko tych elementów, które wykazują emisję własną (powierzchnie opisujące źródła światła). Na tej podstawie wyznacza się pierwsze przybliżenie wartości oświetlenia, na jego podstawie kolejne itd. Cohen i Greenberg zaproponowali w 1985 roku stosowanie metody Gaussa-Seidela do iteracyjnego rozwiązywania układu równań bilansu energetycznego, aby szybciej osiągnąć zadany poziom rozwiązania. | |||
|} | |} | ||
---- | ---- | ||
Linia 295: | Linia 300: | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M9_Slajd27.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M9_Slajd27.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
'''Siatka podziału na fragmenty''' | |||
Ponieważ jakość uzyskanego obrazu zależy bardzo silnie od liczby powierzchni elementarnych (i tym samym od ich wielkości), to najlepiej byłoby prowadzić obliczenia dla możliwie dużej liczby powierzchni. Jednak ze względu na kwadratową złożoność obliczeniowo takiego zadania trudno uzyskać dobre efekty w rozsądnym czasie. Cohen w 1986 roku zaproponował metodę adaptacyjną podziału powierzchni zależną od gradientu oświetlenia. Proces obliczeniowy rozpoczyna się od zadanego (najczęściej przez użytkownika) poziomu podziału. Następnie prowadzi się obliczenia iteracyjne uwzględniając podział powierzchni w obszarach o dużym gradiencie oświetlenia. Tak realizowany algorytm zapewnia możliwość uzyskania oczekiwanej dokładności (osiągnięcia założonych różnic między podziałami) bez potrzeby prowadzenia obliczeń z dużą dokładnością na całej scenie. | |||
|}--> | |}--> | ||
---- | ---- |
Wersja z 10:50, 30 paź 2006
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |