Zpo-4-wyk-Slajd6: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Bwalter (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
 
Bwalter (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
 
Linia 6: Linia 6:
Pierwszym omawianym zestawem metryk jest MOOD – Metrics for Object-Oriented Design. Został on zaproponowany przez F. Brito e Abreu w 1995 roku. Składa on się z 6 metryk, których celem jest ocena stopnia wykorzystania poszczególnych mechanizmów obiektowych: hermetyzacji, dziedziczenia, powiązań i polimorfizmu oraz związku tych wielkości z zewnętrznymi atrybutami oprogramowania: jakością, testowalnością etc.
Pierwszym omawianym zestawem metryk jest MOOD – Metrics for Object-Oriented Design. Został on zaproponowany przez F. Brito e Abreu w 1995 roku. Składa on się z 6 metryk, których celem jest ocena stopnia wykorzystania poszczególnych mechanizmów obiektowych: hermetyzacji, dziedziczenia, powiązań i polimorfizmu oraz związku tych wielkości z zewnętrznymi atrybutami oprogramowania: jakością, testowalnością etc.


Ich charakterystyczną cechą jest bezwymiarowość – są one wyrażone w procentach reprezentujacych stopień wykorzystania badanej cechy w systemie. Licznik procentu odzwierciedla faktyczny stopień użycia mechanizmu, natomiast mianownik – maksymalny, teoretycznie możliwy stopień. Obiektem pomiaru nie są zatem pojedyncze klasy i ich relacje, ale cały system, dlatego metryki te pozwalają oceniać projekt obiektowy na znacznie wyższym poziomie abstrakcji niż poziom klasy/
Ich charakterystyczną cechą jest bezwymiarowość – są one wyrażone w procentach reprezentujacych stopień wykorzystania badanej cechy w systemie. Licznik procentu odzwierciedla faktyczny stopień użycia mechanizmu, natomiast mianownik – maksymalny, teoretycznie możliwy stopień. Obiektem pomiaru nie są zatem pojedyncze klasy i ich relacje, ale cały system, dlatego metryki te pozwalają oceniać projekt obiektowy na znacznie wyższym poziomie abstrakcji niż poziom klasy.


Co ważne, metryki te dobrze się skalują (ich wartości z założenia nie zależą od rozmiaru badanego oprogramowanie), a także nie zależą od języka programowania (możliwe jest porównanie wyników metryk dla języka strukturalnego i języka  obiektowego – oczywiście jeżeli projekt systemów stworzone w tych językach ma cechy obiektowości).  
Co ważne, metryki te dobrze się skalują (ich wartości z założenia nie zależą od rozmiaru badanego oprogramowania), a także nie zależą od języka programowania (możliwe jest porównanie wyników metryk dla języka strukturalnego i języka  obiektowego – oczywiście jeżeli projekt systemów stworzonych w tych językach ma cechy obiektowości).  




[[zpo-4-wyk-Slajd5 | << Poprzedni slajd]] | [[zpo-4-wyk-toc|Spis treści ]] | [[zpo-4-wyk-Slajd7 | Następny slajd >>]]
[[zpo-4-wyk-Slajd5 | << Poprzedni slajd]] | [[zpo-4-wyk-toc|Spis treści ]] | [[zpo-4-wyk-Slajd7 | Następny slajd >>]]

Aktualna wersja na dzień 10:59, 17 paź 2006

Zestaw MOOD

Zestaw MOOD


Pierwszym omawianym zestawem metryk jest MOOD – Metrics for Object-Oriented Design. Został on zaproponowany przez F. Brito e Abreu w 1995 roku. Składa on się z 6 metryk, których celem jest ocena stopnia wykorzystania poszczególnych mechanizmów obiektowych: hermetyzacji, dziedziczenia, powiązań i polimorfizmu oraz związku tych wielkości z zewnętrznymi atrybutami oprogramowania: jakością, testowalnością etc.

Ich charakterystyczną cechą jest bezwymiarowość – są one wyrażone w procentach reprezentujacych stopień wykorzystania badanej cechy w systemie. Licznik procentu odzwierciedla faktyczny stopień użycia mechanizmu, natomiast mianownik – maksymalny, teoretycznie możliwy stopień. Obiektem pomiaru nie są zatem pojedyncze klasy i ich relacje, ale cały system, dlatego metryki te pozwalają oceniać projekt obiektowy na znacznie wyższym poziomie abstrakcji niż poziom klasy.

Co ważne, metryki te dobrze się skalują (ich wartości z założenia nie zależą od rozmiaru badanego oprogramowania), a także nie zależą od języka programowania (możliwe jest porównanie wyników metryk dla języka strukturalnego i języka obiektowego – oczywiście jeżeli projekt systemów stworzonych w tych językach ma cechy obiektowości).


<< Poprzedni slajd | Spis treści | Następny slajd >>