GKIW Moduł 4: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 8: Linia 8:
{| border="0" cellpadding="5" width="100%"
{| border="0" cellpadding="5" width="100%"
|valign="top" width="400px"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd_0.png|400px]]
|valign="top" width="400px"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd_0.png|400px]]
|valign="top"|
|valign="top"|Przekształcenia 2D, zapis macierzowy
 
Współczesna grafika komputerowa operuje na milionach elementów (punktów, trójkątów). Przy tak dużej liczbie zachodzi konieczność opisania operacji geometrycznych w taki sposób, aby ich wykonanie było z jednej strony efektywne, a z drugiej, aby opis był prosty i ujednolicony. Takie warunki spełnia opis macierzowy.
 
Niech P = opisuje położenie punktu na płaszczyźnie. Najprostszym rozwiązaniem byłoby przyjęcie, że macierz M (2x2) opisuje przekształcenie punktu P na P’ i że 
|}
|}


Linia 15: Linia 19:
{| border="0" cellpadding="5" width="100%"
{| border="0" cellpadding="5" width="100%"
|valign="top" width="400px"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd_1.png|400px]]
|valign="top" width="400px"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd_1.png|400px]]
|valign="top"|
|valign="top"|Przekształcenia 2D, obrót, problem przesunięcia I
 
Można zastanowić się nad tym, czy takie podejście do problemu wystarczy do opisu prostych operacji geometrycznych.
 
Rozpatrzmy zestaw przekształceń na płaszczyźnie: obrót, skalowanie, przesunięcie (translację).
Można zaproponować macierz 2x2, która, opisuje obrót punktu wokół początku układu współrzędnych.
Analogiczny opis można zaproponować dla operacji skalowania.
|}
|}



Wersja z 17:20, 30 wrz 2006


Przekształcenia 2D, zapis macierzowy

Współczesna grafika komputerowa operuje na milionach elementów (punktów, trójkątów). Przy tak dużej liczbie zachodzi konieczność opisania operacji geometrycznych w taki sposób, aby ich wykonanie było z jednej strony efektywne, a z drugiej, aby opis był prosty i ujednolicony. Takie warunki spełnia opis macierzowy.

Niech P = opisuje położenie punktu na płaszczyźnie. Najprostszym rozwiązaniem byłoby przyjęcie, że macierz M (2x2) opisuje przekształcenie punktu P na P’ i że


Przekształcenia 2D, obrót, problem przesunięcia I

Można zastanowić się nad tym, czy takie podejście do problemu wystarczy do opisu prostych operacji geometrycznych.

Rozpatrzmy zestaw przekształceń na płaszczyźnie: obrót, skalowanie, przesunięcie (translację). Można zaproponować macierz 2x2, która, opisuje obrót punktu wokół początku układu współrzędnych. Analogiczny opis można zaproponować dla operacji skalowania.