|
|
Linia 8: |
Linia 8: |
| {| border="0" cellpadding="5" width="100%" | | {| border="0" cellpadding="5" width="100%" |
| |valign="top" width="400px"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd_0.png|400px]] | | |valign="top" width="400px"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd_0.png|400px]] |
| |valign="top"| | | |valign="top"|Przekształcenia 2D, zapis macierzowy |
| | |
| | Współczesna grafika komputerowa operuje na milionach elementów (punktów, trójkątów). Przy tak dużej liczbie zachodzi konieczność opisania operacji geometrycznych w taki sposób, aby ich wykonanie było z jednej strony efektywne, a z drugiej, aby opis był prosty i ujednolicony. Takie warunki spełnia opis macierzowy. |
| | |
| | Niech P = opisuje położenie punktu na płaszczyźnie. Najprostszym rozwiązaniem byłoby przyjęcie, że macierz M (2x2) opisuje przekształcenie punktu P na P’ i że |
| |} | | |} |
|
| |
|
Linia 15: |
Linia 19: |
| {| border="0" cellpadding="5" width="100%" | | {| border="0" cellpadding="5" width="100%" |
| |valign="top" width="400px"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd_1.png|400px]] | | |valign="top" width="400px"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd_1.png|400px]] |
| |valign="top"| | | |valign="top"|Przekształcenia 2D, obrót, problem przesunięcia I |
| | |
| | Można zastanowić się nad tym, czy takie podejście do problemu wystarczy do opisu prostych operacji geometrycznych. |
| | |
| | Rozpatrzmy zestaw przekształceń na płaszczyźnie: obrót, skalowanie, przesunięcie (translację). |
| | Można zaproponować macierz 2x2, która, opisuje obrót punktu wokół początku układu współrzędnych. |
| | Analogiczny opis można zaproponować dla operacji skalowania. |
| |} | | |} |
|
| |
|