|
|
Linia 36: |
Linia 36: |
|
| |
|
| </div></div> | | </div></div> |
| <table><tr><td> </td></tr></table> | | <table width="100%"><tr><td> </td></tr></table> |
| | |
| | <div class="thumb tright" id="cw_grafy_iloraz"><div style="width:300px;"> |
| | <flash>file=Cw grafy iloraz.swf|width=300|height=250</flash> |
| | <div.thumbcaption>4. Graf <math>\displaystyle \mathbf{G} </math></div></div> |
| | </div> |
|
| |
|
| {{cwiczenie|2|cw 2| | | {{cwiczenie|2|cw 2| |
| Graf <math>\displaystyle \mathbf{G}=\left( V,E \right) </math> jest przedstawiony | | Graf <math>\displaystyle \mathbf{G}=\left( V,E \right) </math> jest przedstawiony |
| na rysunku [[#cw grafy iloraz|4]]. | | na [[#cw grafy iloraz|rysunku 4]]. |
| Przedstaw graf ilorazowy <math>\displaystyle \mathbf{G}/\!\triangleq </math> dla relacji równoważności | | Przedstaw graf ilorazowy <math>\displaystyle \mathbf{G}/\!\triangleq </math> dla relacji równoważności |
| <math>\displaystyle \triangleq\ \subseteq V\times V </math> | | <math>\displaystyle \triangleq\ \subseteq V\times V </math> |
| zdefiniowanej przez: | | zdefiniowanej przez: |
|
| |
|
| | | <center> |
| <center><math>\displaystyle v_i \triangleq v_j\quad </math> w.t.w. <math>\displaystyle \quad \left\vert i-j \right\vert\ </math> jest wielokrotnością <math>\displaystyle \ 4. | | <math>\displaystyle v_i \triangleq v_j\quad </math> w.t.w. <math>\displaystyle \quad \left\vert i-j \right\vert\ </math> jest wielokrotnością <math>\displaystyle \ 4. |
| </math></center> | | </math> |
| | | </center> |
|
| |
|
| }} | | }} |
|
| |
| {{kotwica|cw_grafy_iloraz||}}
| |
| {rys. 4 Graf <math>\displaystyle \mathbf{G} </math> . [[Rysunek z pliku:cwgrafyiloraz.eps]]}
| |
|
| |
|
| <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> |
Linia 60: |
Linia 62: |
|
| |
|
| <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> |
| | |
| | <div class="thumb tleft" id="cw_grafy_iloraz_odp"><div style="width:300px;"> |
| | <flash>file=Cw grafy iloraz odp.swf|width=300|height=200</flash> |
| | <div.thumbcaption>5. Graf <math>\displaystyle \mathbf{G}/\!\triangleq </math></div></div> |
| | </div> |
| | |
| Iloraz <math>\displaystyle V/\triangleq </math> zbioru <math>\displaystyle V=\left\lbrace v_0,v_1,v_2,v_3,v_4,v_5,v_6,v_7,v_8,v_9 \right\rbrace </math> to | | Iloraz <math>\displaystyle V/\triangleq </math> zbioru <math>\displaystyle V=\left\lbrace v_0,v_1,v_2,v_3,v_4,v_5,v_6,v_7,v_8,v_9 \right\rbrace </math> to |
| <math>\displaystyle \left\lbrace \left\lbrace v_0,v_4,v_8 \right\rbrace,\left\lbrace v_1,v_5,v_9 \right\rbrace,\left\lbrace v_2,v_6 \right\rbrace,\left\lbrace v_3,v_7 \right\rbrace \right\rbrace </math> . | | <math>\displaystyle \left\lbrace \left\lbrace v_0,v_4,v_8 \right\rbrace,\left\lbrace v_1,v_5,v_9 \right\rbrace,\left\lbrace v_2,v_6 \right\rbrace,\left\lbrace v_3,v_7 \right\rbrace \right\rbrace </math> . |
Linia 70: |
Linia 78: |
| w grafie <math>\displaystyle \mathbf{G}/\!\triangleq </math> . | | w grafie <math>\displaystyle \mathbf{G}/\!\triangleq </math> . |
| Ponadto nie występują tu już żadne inne krawędzie. | | Ponadto nie występują tu już żadne inne krawędzie. |
| Graf <math>\displaystyle \mathbf{G}/\!\triangleq </math> został przedstawiony na rysunku [[#cw grafy iloraz odp|5]]. | | Graf <math>\displaystyle \mathbf{G}/\!\triangleq </math> został przedstawiony na [[#cw grafy iloraz odp|rysunku 5]]. |
| | |
| {{kotwica|cw_grafy_iloraz_odp||}}
| |
| {rys. 5 Graf <math>\displaystyle \mathbf{G}/\!\triangleq </math> . [[Rysunek z pliku:cwgrafyilorazodp.eps]]}
| |
|
| |
|
| </div></div> | | </div></div> |
Linia 240: |
Linia 245: |
|
| |
|
| </div></div> | | </div></div> |
| | |
| | <div class="thumb tright" id="cw_grafy_petersen"><div style="width:250px;"> |
| | <flash>file=Cw grafy petersen.swf|width=250|height=150</flash> |
| | <div.thumbcaption>6. Graf Petersena</div></div> |
| | </div> |
|
| |
|
| {{cwiczenie|8|cw 8| | | {{cwiczenie|8|cw 8| |
| Wskaż jakieś drzewo rozpinające w grafie Petersena z rysunku [[#cw grafy petersen|6]]. | | Wskaż jakieś drzewo rozpinające w grafie Petersena z [[#cw grafy petersen|rysunku 6]]. |
|
| |
|
| }} | | }} |
|
| |
| {{kotwica|cw_grafy_petersen||}}
| |
| {rys. 6 Graf Petersena. [[Rysunek z pliku:cwgrafypetersen.eps]]}
| |
|
| |
|
| <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> |
Linia 254: |
Linia 261: |
|
| |
|
| <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> |
| | |
| | <div class="thumb tleft" id="cw_grafy_petersen_tree"><div style="width:250px;"> |
| | <flash>file=Cw grafy petersen tree.swf|width=250|height=150</flash> |
| | <div.thumbcaption>7. Drzewo rozpinające w grafie Petersena</div></div> |
| | </div> |
| | |
| Prykładowe drzewo rozpinające w grafie Petersena zostało przedstawione | | Prykładowe drzewo rozpinające w grafie Petersena zostało przedstawione |
| na rysunku [[#cw grafy petersen tree|7]]. | | na [[#cw grafy petersen tree|rysunku 7]]. |
| | |
| {{kotwica|cw_grafy_petersen_tree||}}
| |
| {rys. 7 Drzewo rozpinające w grafie Petersena. [[Rysunek z pliku:cwgrafypetersentree.eps]]}
| |
|
| |
|
| </div></div> | | </div></div> |
| | <table width="100%"><tr><td> </td></tr></table> |
|
| |
|
| {{cwiczenie|9|cw 9| | | {{cwiczenie|9|cw 9| |
Grafy I
<flash>file=Cw grafy operation.swf|width=300|height=150</flash>
<div.thumbcaption>1. Grafy
oraz
Ćwiczenie 1
Niech oraz
będą grafami przedstawionymi na rysunku 1.
Przedstaw sumę ,
przecięcie ,
oraz różnicę .
Wskazówka
Skorzystaj z definicji sumy, przecięcia, oraz różnicy.
Rozwiązanie
<flash>file=Cw grafy operation.swf|width=300|height=150</flash>
<div.thumbcaption>2. Grafy
<flash>file=Cw grafy operation.swf|width=300|height=150</flash>
<div.thumbcaption>3. Przecięcie
oraz różnica
Suma jest przedstawiona na rysunku 2,
zaś przecięcie
oraz różnica
na rysunku 3.
<flash>file=Cw grafy iloraz.swf|width=300|height=250</flash>
<div.thumbcaption>4. Graf
Ćwiczenie 2
Graf jest przedstawiony
na rysunku 4.
Przedstaw graf ilorazowy dla relacji równoważności
zdefiniowanej przez:
w.t.w. jest wielokrotnością
Wskazówka
Skorzystać z definicji ilorazu podanego na wykładzie.
Rozwiązanie
<flash>file=Cw grafy iloraz odp.swf|width=300|height=200</flash>
<div.thumbcaption>5. Graf
Iloraz zbioru to
.
Z faktu, że wynika, że wierzchołki
oraz
są sąsiednie w grafie .
Z kolei krawędzie dają krawędzie
oraz
w grafie .
Ponadto nie występują tu już żadne inne krawędzie.
Graf został przedstawiony na rysunku 5.
Ćwiczenie 3
Niech będzie grafem prostym z co najmniej dwoma wierzchołkami.
Wykaż, że zawiera dwa wierzchołki tego samego stopnia.
Wskazówka
Skorzystaj z Zasady Szufladkowej Dirichleta.
Rozwiązanie
Niech ma wierzchołków.
Wierzchołek Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle v\in{\sf V}\!\left(\mathbf{G}\right) }
nie może mieć więcej niż Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \left\vert {\sf V}\!\left(\mathbf{G}\right)-\left\lbrace v \right\rbrace \right\vert=n-1 }
sąsiadów.
Stopień dowolnego wierzchołka z Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle {\sf V}\!\left(\mathbf{G}\right) }
leży więc w zbiorze .
Jeśli jakiś wierzchołek ma stopień , czyli jest izolowany,
to każdy inny wierzchołek może mieć co najwyżej sąsiadów.
Z kolei gdyby istniał punkt o stopniu równym ,
to każdy wierzchołek ze zbioru Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle {\sf V}\!\left(\mathbf{G}\right)-\left\lbrace w \right\rbrace }
byłby sąsiadem , więc nie mogłby mieć stopnia równego .
Zbiór stopni wierzchołków grafu zawiera się więc albo w zbiorze
, albo w ,
więc jest co najwyżej -elementowy.
Wszystkich wierzchołków jest ,
więc z Zasady Szufladkowej Dirichleta otrzymujemy,
że istnieją dwa wierzchołki o tym samym stopniu.
Ćwiczenie 4
Wykaż, że w grupie sześciu osób zawsze znajdą się trzy,
które albo znają się nawzajem, albo żadna z nich nie zna dwóch pozostałych.
Wskazówka
Wybierz dowolną osobę i rozważ zbiór jego znajomych oraz osobno zbiór nieznajomych,
zwracając uwagę na większy z tych dwu zbiorów.
Rozwiązanie
Wybierzmy dowolną osobę z rozważanej szóstki i oznaczmy ją za pomocą inicjału A.
Załóżmy, że A w zbiorze pięciu pozostałych osób ma więcej znajomych niż nieznajomych.
A ma więc , , lub znajomych.
Jeżeli istnieje chociaż jedna para w tym gronie,
która się zna, to wraz z A tworzy poszukiwaną trójkę.
Jeśli znajomi A nie znają się nawzajem,
to trójka z nich tworzyłaby z kolei zbiór osób nieznających siebie.
W przypadku, gdy A ma mniej znajomych niż nieznajomych rozumowanie jest symetryczne.
Ćwiczenie 5
Dopełnienie grafu to graf
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \overline{\mathbf{G}}=\left( V,\mathscr{P}_{2}\!\left( V \right)- E \right) }
.
Przedstaw dopełnienie grafu pełnego
oraz dwudzielnego grafu pełnego .
Przedstaw graf, którego dopełnienie jest z nim izomorficzne.
Wskazówka
Przejrzyj definicje kliki, antykliki oraz pełnego grafu dwudzielnego.
Rozwiązanie
Dopełnieniem grafu pełnego jest graf pusty, tzn.
.
Na odwrót dopełnienie grafu pustego jest grafem pełnym:
.
Z kolei dopełnienie pełnego grafu dwudzielnego
jest rozłączną sumą dwóch klik .
Cykl piecioelementowy oraz ścieżka czteroelementowa są przykładami
grafów izomorficznych ze swoimi dopełnieniami.
Ćwiczenie 6
Niech będzie grafem prostym,
w którym każdy wierzchołek ma co najmniej sąsiadów.
Wykaż, że zawiera cykl o długości co najmniej .
Wskazówka
Spróbuj budować indukcyjnie możliwie długą ścieżkę.
Pokaż, że musi mieć co najmniej elementów.
Aby znaleźć cykl, rozważ sąsiadów ostatniego wierzchołka na tej ścieżce.
Rozwiązanie
Wskażemy odpowiednią ścieżkę definiując ją indukcyjnie.
Załóżmy, że istnieje ścieżka o długości tzn. .
Wierzchołek ma co najmniej sąsiadów,
musi więc mieć sąsiada poza -elementowym zbiorem
.
Skonstruowaliśmy więc ścieżkę
odwiedzającą wierzchołków.
Powtarzając tę czynność tak długo jak , otrzymujemy -elementową ścieżkę:
Wiemy więc, że ścieżka o możliwie największej długości ma wierzchołków.
Niech będzie taką ścieżką.
Z jej maksymalności wiemy, że wszyscy sąsiedzi są już na tej ścieżce,
bo inaczej można by ją było przedłużyć.
Niech więc będzie sąsiadem o najmniejszym indeksie.
Ścieżka odwiedza
sąsiadów wierzchołka , więc jest długości co najmniej równej .
Wraz z wierzchołkiem tworzy więc cykl:
o długości co najmniej .
Ćwiczenie 7
Niech będzie grafem prostym o wierzchołkach,
niezawierającym trójkątów.
Wykaż, że ma co najwyżej krawędzi
i podaj przykład grafu, w którym to górne oszacowanie jest osiągnięte.
Wskazówka
Zastosuj indukcję względem usuwając z grafu jedną krawędź, jej końce, a także
krawędzie incydentne z tymi końcami.
Rozwiązanie
Dowód zostanie przeprowadzony indukcyjnie ze względu na .
Dla mamy po prostu graf bez krawędzi.
Załóżmy więc, że ograniczenie liczby krawędzi
zachodzi dla wszystkich grafów o wierzchołkach.
Niech teraz graf posiada wierzchołków.
Jeśli nie posiada krawędzi, to nie ma czego dowodzić.
Załóżmy więc, że Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle vw\in{\sf E}\!\left(\mathbf{G}\right) }
.
Na mocy założenia indukcyjnego podgraf Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \mathbf{G}|_{{\sf V}\!\left(\mathbf{G}\right)-\left\lbrace v,w \right\rbrace} }
posiada co najwyżej krawędzi.
Ponadto, gdyby istniał Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle u\in{\sf V}\!\left(\mathbf{G}\right) }
sąsiadujący zarazem z jak i ,
to byłby trójkątem.
Tak więc zbiór sąsiadów jest rozłączny ze zbiorem sąsiadów .
Zbiór krawędzi łączących wierzchołki oraz z wierzchołkami
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle {\sf V}\!\left(\mathbf{G}\right)-\left\lbrace v,w \right\rbrace }
jest więc nie większy niż rozmiar
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle {\sf V}\!\left(\mathbf{G}\right)-\left\lbrace v,w \right\rbrace }
, czyli ograniczony przez .
Zbiór wszystkich krawędzi w składa się z:
- krawędzi grafu ,
- krawędzi łączących wierzchołki oraz z wierzchołkami Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle {\sf V}\!\left(\mathbf{G}\right)-\left\lbrace v,w \right\rbrace }
,
- krawędzi .
W sumie więc rozmiar zbioru krawędzi grafu jest ograniczony przez
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \left\vert {\sf E}\!\left(\mathbf{G}\right) \right\vert\leq k^2+2k+1=\left( k+1 \right)^2. }
<flash>file=Cw grafy petersen.swf|width=250|height=150</flash>
<div.thumbcaption>6. Graf Petersena
Ćwiczenie 8
Wskaż jakieś drzewo rozpinające w grafie Petersena z rysunku 6.
Wskazówka
Skorzystaj z definicji drzewa rozpinającego.
Rozwiązanie
<flash>file=Cw grafy petersen tree.swf|width=250|height=150</flash>
<div.thumbcaption>7. Drzewo rozpinające w grafie Petersena
Prykładowe drzewo rozpinające w grafie Petersena zostało przedstawione
na rysunku 7.
Ćwiczenie 9
Pokaż, że w dowolnym drzewie o co najmniej dwu wierzchołkach,
istnieją co najmniej dwa wierzchołki o stopniu równym jeden.
Wskazówka
Policz sumę stopni wszystkich wierzchołków,
połącz te sumę z liczba krawędzi i porównaj z zależnością między liczbą
krawędzi i wierzchołków w drzewie.
Rozwiązanie
Niech będzie liczbą wierzchołków drzewa.
Drzewo jest grafem spójnym, więc każdy wierzchołek ma stopień co najmniej jeden.
Załóżmy, że co najwyżej jeden wierzchołek ma stopień jeden,
czyli jest co najmniej wierzchołków o stopniu równym lub więcej.
Sumując teraz stopnie tych wierzchołków i pamiętając,
że suma taka to podwojona liczba krawędzi, dostajemy,
że liczba krawędzi jest równa co najmniej
Przeczy to faktowi, że drzewo o wierzchołkach ma krawędzi.
Ćwiczenie 10
Centrum spójnego grafu
to taki wierzchołek , dla którego maksymalna odległość pomiędzy
i dowolnym innym wierzchołkiem grafu jest możliwie najmniejsza.
Udowodnij, że każde drzewo ma albo dokładnie jedno centrum, albo dwa sąsiednie centra.
Wskazówka
Dowód można przeprowadzić przez sukcesywne usuwanie liści,
czyli wierzchołków posiadających jedynie jednego sąsiada.
Rozwiązanie Zauważmy najpierw, że :
- W drzewie o co najmniej trzech wierzchołkach żaden liść nie może być centrum.
Niech będzie liściem, oraz jedynym jego sąsiadem.
Ścieżka pomiędzy liściem , a dowolnym innym wierzchołkiem
musi przechodzić przez wierzchołek .
Jeśli tylko w drzewie istnieje jeszcze jakiś wierzchołek poza ,
to leży bliżej niż .
- Gdy jest wierzchołkiem drzewa, to wierzchołek najbardziej oddalony od jest liściem.
Rozważmy dowolny wierzchołek realizujący największą odległość od
i załóżmy, że nie jest on liściem w drzewie .
Usunięcie rozspaja drzewo na dwa niepuste drzewa
oraz .
Bez straty ogólności załóżmy, że .
Ścieżka w z do dowolnego wierzchołka
z odwiedza ,
tak więc jest dłuższa niż ścieżka pomiędzy i .
A zatem nie może być najdalej oddalonym wierzchołkiem od .
- Usunięcie liści nie zmienia zbioru centrów w drzewie.
Usunięcie liścia nie zmienia odległości pomiędzy pozostałymi wierzchołkami.
Ustalmy wierzchołek i przez oznaczmy odległość
od wierzchołków najbardziej oddalonych od .
Usuwając wszystkie liście, usuwamy między innymi najbardziej oddalone wierzchołki
od wierzchołka .
W tym zmniejszonym drzewie, parametr zmienia się więc na .
A zatem, usunięcie wszystkich liści,
zmniejsza każdemu wierzchołkowi
parametr decydujący o tym, czy jest on centrum drzewa, o jeden .
Tym samym centra w drzewie z obciętymi liśćmi to centra w oryginalnym drzewie.
- Drzewo o co najmniej trzech wierzchołkach posiada wierzchołek nie będący liściem.
Wynika to z faktu, że drzewo, jak każdy inny graf, posiada centrum,
które nie może być liściem.
Wyposażeni w te obserwacje, z drzewa konstruujemy
sukcesywnie drzewa usuwając wszystkie liście drzewa
tak długo, jak długo otrzymane drzewa są niepuste.
A zatem ostatnie ma jeden lub dwa (ale wtedy połączone) wierzchołki, które są
wobec tego centrami wyjściowego drzewa .