Semantyka i weryfikacja programów/Ćwiczenia 7: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
|||
Linia 38: | Linia 38: | ||
</math> | </math> | ||
Pętla <math> \mathbf{repeat}\,\, i \,\,\mathbf{until}\,\, b </math> polega na wykonaniu instrukcji ''i'', a następnie wyliczeniu warunku logicznego ''b''. Jeśli warunek jest prawdziwy wykonanie pętli kończy się, w przeciwnym razie powracamy do wykonania instrukcji ''i''. | Pętla <math> \mathbf{repeat}\,\, i \,\,\mathbf{until}\,\, b </math> polega na wykonaniu instrukcji ''i'', a następnie wyliczeniu warunku logicznego ''b''. Jeśli warunek jest prawdziwy, wykonanie pętli kończy się, w przeciwnym razie powracamy do wykonania instrukcji ''i''. | ||
}} | }} | ||
Powyższy język to tak naprawdę | Powyższy język to tak naprawdę TINY z wykładu rozszerzony o jedną | ||
konstrukcję: pętlę '''repeat'''. Spróbuj wykonać to ćwiczenie nie | konstrukcję: pętlę '''repeat'''. Spróbuj wykonać to ćwiczenie nie | ||
sięgając do notatek z wykładu. Jeśli napotkasz trudności, odkrywaj | sięgając do notatek z wykładu. Jeśli napotkasz trudności, odkrywaj | ||
Linia 54: | Linia 54: | ||
Zaczynamy jak zwykle od opisu dziedzin semantycznych. Nie przejmujemy | Zaczynamy jak zwykle od opisu dziedzin semantycznych. Nie przejmujemy | ||
się na razie szczegółami związanymi z konstrukcjami stałopunktowymi | się na razie szczegółami związanymi z konstrukcjami stałopunktowymi | ||
oraz umieszczeniem | oraz umieszczeniem pinezki we właściwych dziedzinach. Zakładamy, że | ||
wszystkie zmienne są zainicjowane na zero. | wszystkie zmienne są zainicjowane na zero. | ||
Linia 95: | Linia 95: | ||
jest wartość stałej liczbowej. | jest wartość stałej liczbowej. | ||
Rozpocznijmy od funkcji semantycznej dla wyrażeń. Musimy | Rozpocznijmy od funkcji semantycznej dla wyrażeń. Musimy zdefiniować | ||
znaczenie (wartość) wyrażenia <math>e</math> w pewnym stanie <math>s</math>. Ową wartość | znaczenie (wartość) wyrażenia <math>e</math> w pewnym stanie <math>s</math>. Ową wartość | ||
zapisujemy jako <math>\mathcal{E} [\![e]\!] s</math>, czyli wartość funkcji E zastosowanej do | zapisujemy jako <math>\mathcal{E} [\![e]\!] s</math>, czyli wartość funkcji E zastosowanej do | ||
Linia 104: | Linia 104: | ||
Funkcje semantyczne definiujemy dla każdej postaci wyrażenia, | Funkcje semantyczne definiujemy dla każdej postaci wyrażenia, | ||
odpowiadając na standardowe pytania: | odpowiadając na standardowe pytania: | ||
# Co jest wartością wyrażenia <math>x</math> w stanie <math>s</math> | # Co jest wartością wyrażenia <math>x</math> w stanie <math>s</math>? Odpowiedź: wartość | ||
zmiennej <math>x</math> w tym stanie, czyli wartość uzyskana przez zastosowanie | zmiennej <math>x</math> w tym stanie, czyli wartość uzyskana przez zastosowanie | ||
funkcji <math>s</math> do identyfikatora <math>x</math>. Zapisujemy to następująco | funkcji <math>s</math> do identyfikatora <math>x</math>. Zapisujemy to następująco: | ||
<center><math>\mathcal{E} [\![x]\!] s = s (x)</math></center> | <center><math>\mathcal{E} [\![x]\!] s = s (x)</math></center> | ||
Często będziemy | Często będziemy pomijać nawiasy przy aplikacji funkcji pisząc po | ||
prostu <math>s\,x</math> zamiast <math>s(x)</math>. To samo można zapisać stosując notację | prostu <math>s\,x</math> zamiast <math>s(x)</math>. To samo można zapisać stosując notację | ||
"lambda": | "lambda": | ||
Linia 168: | Linia 168: | ||
{{cwiczenie| 4|cw4| | {{cwiczenie| 4|cw4| | ||
O pętli for można jednak myśleć jeszcze inaczej. Można wymagać, aby wszelkie zmiany wartości zmiennej sterującej <math>x</math> wewnątrz wykonania pętli nie miały wpływu na liczbę iteracji tej pętli. Przykładowo przy semantyce z poprzedniego zadania pętla: | O pętli '''for''' można jednak myśleć jeszcze inaczej. Można wymagać, aby wszelkie zmiany wartości zmiennej sterującej <math>x</math> wewnątrz wykonania pętli nie miały wpływu na liczbę iteracji tej pętli. Przykładowo przy semantyce z poprzedniego zadania pętla: | ||
'''for''' x :<nowiki>=</nowiki> 1 '''to''' 10 '''do''' | '''for''' x :<nowiki>=</nowiki> 1 '''to''' 10 '''do''' | ||
x:<nowiki>=</nowiki> x + 1; | x:<nowiki>=</nowiki> x + 1; | ||
y:<nowiki>=</nowiki> y + x; | y:<nowiki>=</nowiki> y + x; | ||
wykonuje się pięć razy, a zmienna y jest zwiększana łącznie o 2+4+6+8+10. Jeśli uznamy, że zmiany zmiennej x wewnątrz pętli nie wpływają na liczbę iteracji, to pętla wykona się 10 razy, a zmienna y zostanie zwiększona o 2+3+4+5+6+7+8+9+10+11. | wykonuje się pięć razy, a zmienna <math>y</math> jest zwiększana łącznie o 2+4+6+8+10. Jeśli uznamy, że zmiany zmiennej <math>x</math> wewnątrz pętli nie wpływają na liczbę iteracji, to pętla wykona się 10 razy, a zmienna <math>y</math> zostanie zwiększona o 2+3+4+5+6+7+8+9+10+11. | ||
Zdefiniuj taką semantykę. | Zdefiniuj taką semantykę. | ||
}} | }} |
Wersja z 14:55, 29 wrz 2006
Semantyka bezpośrednia instrukcji. Konstrukcje iteracyjne.
Pętle while i repeat
Ćwiczenie 1
Zdefiniuj semantykę denotacyjną następującego języka:
Pętla polega na wykonaniu instrukcji i, a następnie wyliczeniu warunku logicznego b. Jeśli warunek jest prawdziwy, wykonanie pętli kończy się, w przeciwnym razie powracamy do wykonania instrukcji i.
Powyższy język to tak naprawdę TINY z wykładu rozszerzony o jedną konstrukcję: pętlę repeat. Spróbuj wykonać to ćwiczenie nie sięgając do notatek z wykładu. Jeśli napotkasz trudności, odkrywaj kolejne elementy poniższego opisu.
Kategorie składniowe występujące w tym języku to:
- wyrażenia Exp
- wyrażenia logiczne BExp
- instrukcje Stmt
- oraz, jak zwykle, stałe liczbowe Num
Zaczynamy jak zwykle od opisu dziedzin semantycznych. Nie przejmujemy się na razie szczegółami związanymi z konstrukcjami stałopunktowymi oraz umieszczeniem pinezki we właściwych dziedzinach. Zakładamy, że wszystkie zmienne są zainicjowane na zero.
Użyjemy elementarnych dziedzin z wykładu:
- Int = ..., -1, 0, 1, ... zawierający denotacje stałych
liczbowych
- Bool = {tt}, {ff} zawierający wartości logiczne
- Var zawierający wszystkie dozwolone identyfikatory
Przypomnijmy, że wartość wyrażenia arytmetycznego zależy od
Wartości te są "pamiętane" w stanie, który jest funkcją ze zbioru Var w zbiór Int. Zbiór wszystkich stanów to:
Zdefiniujmy następnie niezbędne funkcje semantyczne.
- Dla wyrażeń mamy
- Dla wyrażeń logicznych:
- Dla instrukcji:
- Oraz oczywistą funkcję dla stałych całkowitych:
Funkcji {Z} nie definiujemy, przyjmując jak zwykle, że jej wynikiem jest wartość stałej liczbowej.
Rozpocznijmy od funkcji semantycznej dla wyrażeń. Musimy zdefiniować znaczenie (wartość) wyrażenia w pewnym stanie . Ową wartość zapisujemy jako , czyli wartość funkcji E zastosowanej do dwóch argumentów: wyrażenia oraz stanu . Przypomnijmy, że taka "dziwna" notacja z nawiasami służy oddzieleniu składni od elementów z metajęzyka.
Funkcje semantyczne definiujemy dla każdej postaci wyrażenia, odpowiadając na standardowe pytania:
- Co jest wartością wyrażenia w stanie ? Odpowiedź: wartość
zmiennej w tym stanie, czyli wartość uzyskana przez zastosowanie funkcji do identyfikatora . Zapisujemy to następująco:
Często będziemy pomijać nawiasy przy aplikacji funkcji pisząc po prostu zamiast . To samo można zapisać stosując notację "lambda":
Pętla for
Ćwiczenie 2
Rozszerzmy język z poprzedniego zadania o instrukcję:
Wykonanie takiej pętli polega na:
- Wyliczeniu wartości wyrażenia .
- Przypisaniu wartości na zmienną .
- Wyliczeniu wartości wyrażenia .
- Jeśli , to pętla kończy się.
- W przeciwnym razie:
- Wykonujemy instrukcję .
- Zwiększamy zmienną o 1.
- Powracamy do punktu 3.
Zauważmy, że wyrażenie jest tu wyliczane tylko raz, ale oblicza się przy każdym obrocie pętli.
Rozwiązanie
Ćwiczenie 3
Zmieńmy semantykę instrukcji for z poprzedniego zadania tak, aby oba wyrażenia obliczały się tylko raz. Tym razem wyliczenie pętli polega na:
- Wyliczeniu wartości wyrażenia .
- Przypisaniu wartości na zmienną .
- Wyliczeniu wartości wyrażenia .
- Jeśli , to pętla kończy się.
- W przeciwnym razie:
- Wykonujemy instrukcję .
- Zwiększamy zmienną o 1.
- Powracamy do punktu 4.
Rozwiązanie
Ćwiczenie 4
O pętli for można jednak myśleć jeszcze inaczej. Można wymagać, aby wszelkie zmiany wartości zmiennej sterującej wewnątrz wykonania pętli nie miały wpływu na liczbę iteracji tej pętli. Przykładowo przy semantyce z poprzedniego zadania pętla:
for x := 1 to 10 do x:= x + 1; y:= y + x;
wykonuje się pięć razy, a zmienna jest zwiększana łącznie o 2+4+6+8+10. Jeśli uznamy, że zmiany zmiennej wewnątrz pętli nie wpływają na liczbę iteracji, to pętla wykona się 10 razy, a zmienna zostanie zwiększona o 2+3+4+5+6+7+8+9+10+11. Zdefiniuj taką semantykę.
Rozwiązanie
Ćwiczenie 5
W języku C pętla for ma następującą postać:
Jej wykonanie polega na:
- Wykonaniu instrukcji .
- Wyliczeniu wartości wyrażenia .
- Jeśli wyrażenie wylicza się do fałszu, to pętla kończy się.
- W przeciwnym razie:
- Wykonujemy instrukcję .
- Wykonujemy instrukcję .
- Powracamy do punktu 2.
Rozwiązanie