MN03: Różnice pomiędzy wersjami
m MN Wykład 3 moved to MN03 |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
<!-- | |||
Konwertowane z pliku LaTeX przez latex2mediawiki, zob. http://www.ii.uj.edu.pl/ pawlik1/latex2mediawiki.php. | |||
Niezb�dne rozszerzenia i modyfikacje oryginalnego latex2mediawiki | |||
wprowadzi� przykry@mimuw.edu.pl | |||
--> | |||
=Arytmetyka zmiennoprzecinkowa= | =Arytmetyka zmiennoprzecinkowa= | ||
Już w [[MN02LAB|poprzednich ćwiczeniach]] mogłeś zauważyć, że niekiedy uzyskujesz wyniki niezgodne z teoretycznymi rachunkami. Twój niepokój zapewne zwiększy się, gdy przyjrzysz się kolejnym przykładom: | |||
<div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;"> | |||
<span style="font-variant:small-caps;">Przykład</span> | |||
<div class="solution" style="margin-left,margin-right:3em;"> | |||
Przyrzyjmy się, jak w dużym zbliżeniu wygląda | |||
wykres funkcji <math>\displaystyle w(x) = x^4-4x^3+6x^2-4x+1</math>, której wartości zostały obliczone na | wykres funkcji <math>\displaystyle w(x) = x^4-4x^3+6x^2-4x+1</math>, której wartości zostały obliczone na | ||
komputerze PC. | komputerze PC. Wykres <math>\displaystyle w</math> (wyznaczony tym wzorem) zdaje | ||
się mieć <strong>mnóstwo</strong> różnych miejsc zerowych w okolicy <math>\displaystyle x=1</math>. Co gorsza, | się mieć <strong>mnóstwo</strong> różnych miejsc zerowych w okolicy <math>\displaystyle x=1</math>. Co gorsza, | ||
wygląda na to, że <math>\displaystyle w</math> wcale nie jest gładka! | wygląda na to, że <math>\displaystyle w</math> wcale nie jest gładka! | ||
[[Image:MNwielomian4.png|thumb| | [[Image:MNwielomian4.png|thumb|550px|center|Wartości funkcji <math>\displaystyle w(x) = x^4-4x^3+6x^2-4x+1</math> obliczone według wzoru. Na marginesie: <math>\displaystyle w(x) = | ||
(x-1)^4</math>. Prawdziwe wartości zaznaczone na czerwono.]] | (x-1)^4</math>. Prawdziwe wartości zaznaczone na czerwono.]] | ||
Tymczasem nietrudno sprawdzić, że <math>\displaystyle w</math> ma dokładnie jedno miejsce zerowe, | |||
gdyż <math>\displaystyle w(x)=(x-1)^4</math>. Jeśli więc <math>\displaystyle w(x)</math> jest zadania w swojej pierwotnej postaci, metody znajdowania miejsca zerowego mogą mieć na niej poważne kłopoty (np. metoda bisekcji może wykazać, że miejsce zerowe <math>\displaystyle w</math> "na pewno" leży na prawo od <math>\displaystyle x=1</math>...) | |||
</div></div> | |||
Wykonywanie realnych obliczeń na liczbach rzeczywistych w komputerze może być | Wykonywanie realnych obliczeń na liczbach rzeczywistych w komputerze może być | ||
źródłem wielu innych zaskoczeń. | źródłem wielu innych zaskoczeń. | ||
<div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;"> | |||
<span style="font-variant:small-caps;">Przykład</span> | |||
<div class="solution" style="margin-left,margin-right:3em;"> | |||
W komputerze, | |||
<center><math>\displaystyle | <center><math>\displaystyle | ||
Linia 21: | Linia 42: | ||
co możesz łatwo sprawdzić: | co możesz łatwo sprawdzić: | ||
<div | <div style="font-family: monospace; white-space: pre; border-style: dashed; border-width: thin; border-color: black; margin: 1em; padding:1em; color: #444; background-color:#fdfdfd;"><nowiki>octave:7> 10 * (1.1 -1) - 1 | ||
octave:7> 10 * (1.1 -1) - 1 | |||
ans = 8.8818e-16 | ans = 8.8818e-16 | ||
</ | </nowiki></div> | ||
Dlatego | (Na wszelki wypadek przelicz, jaki wynik dostaniesz na swoim... kalkulatorze... Jeszcze bardziej zaskoczony?) Dlatego | ||
<blockquote style="background-color:#fefeee"> | <blockquote style="background-color: #fefeee; padding:1em; margin-left,margin-right:2em; margin-top,margin-bottom: 1em;"> | ||
W praktyce numerycznej należy wystrzegać się testów w rodzaju | W praktyce numerycznej należy wystrzegać się testów w rodzaju | ||
<div | <div style="margin: 1em; padding:1em; color: #000; background-color:#fcfcfc;"><pre>if (x == 1.0) | ||
if (x == 1.0) | |||
{ | { | ||
.... | .... | ||
Linia 41: | Linia 58: | ||
</blockquote> | </blockquote> | ||
</div></div> | |||
Źródło naszego zaniepokojenia leży w przyjętym zbyt [[MN01#Model obliczeniowy|uproszczonym modelu obliczeniowym]]. Jest on modelem idealistycznym, tzn. zakłada, że wszystkie operacje matematyczne są wykonywane bezbłędnie. Dlatego w tym przypadku będziemy mówić o <strong>arytmetyce idealnej</strong>. | |||
zakłada | |||
Dlatego w tym przypadku będziemy mówić o <strong>arytmetyce idealnej</strong>. | |||
W praktyce jednak, np. wykonując obliczenia na maszynie cyfrowej, | W praktyce jednak, np. wykonując obliczenia na maszynie cyfrowej, | ||
operacje arytmetyczne na liczbach rzeczywistych wykonywane są | operacje arytmetyczne na liczbach rzeczywistych wykonywane są | ||
z pewnym błędem. Matematycznym modelem arytmetyki maszyny cyfrowej | z pewnym błędem. Matematycznym modelem arytmetyki maszyny cyfrowej | ||
jest <strong>arytmetyka <math>\displaystyle fl_\nu</math></strong> (albo [[ | jest <strong>arytmetyka <math>\displaystyle fl_\nu</math></strong> (albo [[WDP_Reprezentacja_liczb|arytmetyka | ||
<strong>zmiennoprzecinkowa</strong>]]), którą teraz przypomnimy. | <strong>zmiennoprzecinkowa</strong>]]), którą teraz przypomnimy. | ||
Linia 61: | Linia 77: | ||
rozkład jest jednoznaczny i odpowiada przesuwaniu przecinka w rozwinięciu | rozkład jest jednoznaczny i odpowiada przesuwaniu przecinka w rozwinięciu | ||
binarnym liczby do pierwszej cyfry znaczącej, tj. różnej od zera (stąd nazwa: | binarnym liczby do pierwszej cyfry znaczącej, tj. różnej od zera (stąd nazwa: | ||
reprezentacja zmiennoprzecinkowa | reprezentacja zmiennoprzecinkowa (''floating point'')). Mantysa ma w ogólności | ||
nieskończenie wiele cyfr binarnych <math>\displaystyle f_j</math> w swoim rozwinięciu dwójkowym, | nieskończenie wiele cyfr binarnych <math>\displaystyle f_j</math> w swoim rozwinięciu dwójkowym, | ||
Linia 122: | Linia 138: | ||
<div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;"> | <div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;"> | ||
<span style="font-variant:small-caps;">Przykład</span> | <span style="font-variant:small-caps;">Przykład</span> | ||
<div class="solution" style="margin-left: | <div class="solution" style="margin-left,margin-right:3em;"> | ||
Rozważmy bardzo prościutki system, w którym zarówno na cechę, jak i mantysę, | Rozważmy bardzo prościutki system, w którym zarówno na cechę, jak i mantysę, | ||
Linia 144: | Linia 160: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
[[Image:MNbinarysystem.png|thumb| | [[Image:MNbinarysystem.png|thumb|550px|center|Liczby maszynowe: reprezentowane dokładnie w | ||
pięciobitowej arytmetyce o | pięciobitowej arytmetyce o | ||
precyzji <math>\displaystyle 2^{-2}</math>. (Przedstawiliśmy tylko liczby nieujemne)]] | precyzji <math>\displaystyle 2^{-2}</math>. (Przedstawiliśmy tylko liczby nieujemne)]] | ||
Linia 151: | Linia 167: | ||
====Standard IEEE 754==== | ====Standard IEEE 754==== | ||
Z nielicznymi egzotycznymi wyjątkami (np. Cray C90), współczesne procesory | Z nielicznymi egzotycznymi wyjątkami (np. Cray C90), współczesne procesory | ||
Linia 186: | Linia 198: | ||
(maksymalna i minimalna wartość cechy <math>\displaystyle c</math> ma specjalne znaczenie). Dodatkowo, w | (maksymalna i minimalna wartość cechy <math>\displaystyle c</math> ma specjalne znaczenie). Dodatkowo, w | ||
procesorach x86 mamy typ podwójnej rozszerzonej precyzji | procesorach x86 mamy typ podwójnej rozszerzonej precyzji, który także jest | ||
zdefiniowany w IEEE 754 | zdefiniowany w IEEE 754 (dokładnie odpowiadał ówczesnym możliwościom | ||
procesora Intel 8087; procesory Intela mają | procesora Intel 8087; procesory Intela zresztą do tej pory mają jedną z najlepszych implementacji standardu IEEE 754). | ||
implementacji IEEE 754 | |||
Standard IEEE 754 określa także [[#Działania w arytmetyce zmiennoprzecinkowej|reguły wykonywania działań arytmetycznych w arytmetyce zmiennoprzecinkowej]] jest obecnie | |||
[http://www.validlab.com/754R/drafts/754r.pdf uaktualniany], jego nowa wersja powinna ukazać się | |||
pod koniec 2006 roku. | |||
[http://www. | |||
W Octave można łatwo podejrzeć reprezentację binarną liczby zmiennoprzecinkowej | W Octave można łatwo podejrzeć reprezentację binarną liczby zmiennoprzecinkowej | ||
Linia 209: | Linia 210: | ||
Octave), | Octave), | ||
<div | <div style="font-family: monospace; white-space: pre; border-style: dashed; border-width: thin; border-color: black; margin: 1em; padding:1em; color: #444; background-color:#fdfdfd;"><nowiki>octave:9> format bit | ||
octave:9> format bit | |||
octave:10> x = -2 | octave:10> x = -2 | ||
x = 1100000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 | x = 1100000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 | ||
Linia 224: | Linia 223: | ||
octave:15> x = 0.1 | octave:15> x = 0.1 | ||
x = 0011111110111001100110011001100110011001100110011001100110011010 | x = 0011111110111001100110011001100110011001100110011001100110011010 | ||
</ | </nowiki></div> | ||
(w MATLABie możemy zobaczyć tę samą liczbę w zapisie szestnastkowym). | (w MATLABie możemy zobaczyć tę samą liczbę w zapisie szestnastkowym). | ||
Linia 230: | Linia 229: | ||
<div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;"> | <div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;"> | ||
<span style="font-variant:small-caps;">Przykład: Nawet liczba 0.1 nie jest reprezentowana dokładnie!</span> | <span style="font-variant:small-caps;">Przykład: Nawet liczba 0.1 nie jest reprezentowana dokładnie!</span> | ||
<div class="solution"> | <div class="solution" style="margin-left,margin-right:3em;"> | ||
Rozwinięcie dwójkowe liczby 0.1 jest nieskończone: | Rozwinięcie dwójkowe liczby 0.1 jest nieskończone: | ||
Linia 255: | Linia 254: | ||
wyznaczenie parametrów toru lotu nieprzyjacielskiego obiektu! | wyznaczenie parametrów toru lotu nieprzyjacielskiego obiektu! | ||
Na marginesie zauważmy, że np. liczba <math>\displaystyle 0.125</math> | Na marginesie zauważmy, że np. liczba <math>\displaystyle 0.125</math> ''jest reprezentowana | ||
dokładnie | dokładnie'' w arytmetyce zmiennoprzecinkowej (dlaczego?) i nie powodowałaby już | ||
tego problemu. Podobnie dawałoby się uniknąć problemu, działając wyłącznie na różnicach | tego problemu. Podobnie dawałoby się uniknąć problemu, działając wyłącznie na różnicach liczby tyknięć... | ||
liczby tyknięć... | |||
Więcej informacji o najróżniejszych katastrofach spowodowanych błędami w | Więcej informacji o najróżniejszych katastrofach spowodowanych błędami w | ||
Linia 266: | Linia 264: | ||
</div></div> | </div></div> | ||
<div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;"> | |||
<span style="font-variant:small-caps;">Uwaga</span> | |||
<div class="solution" style="margin-left,margin-right:3em;"> | |||
Nie wszystkie maszyny liczące wykorzystują reprezentację dwójkową. Kiedyś | Nie wszystkie maszyny liczące wykorzystują reprezentację dwójkową. Kiedyś | ||
zdarzały się komputery reprezentujące liczby w postaci | zdarzały się komputery reprezentujące liczby w postaci | ||
Linia 276: | Linia 277: | ||
kalkulatorach najczęściej spotykaną podstawą reprezentacji liczb jest <math>\displaystyle \beta = | kalkulatorach najczęściej spotykaną podstawą reprezentacji liczb jest <math>\displaystyle \beta = | ||
10</math>. | 10</math>. | ||
</div></div> | |||
<div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;"> | |||
<span style="font-variant:small-caps;">Uwaga</span> | |||
<div class="solution" style="margin-left,margin-right:3em;"> | |||
Producenci niektórych procesorów świadomie rezygnują z pełnej | |||
implementacji IEEE 754 dla zwiększenia szybkości działania, niestety czasem | |||
kosztem dokładności wyniku. Tak dawno temu było w procesorach Cray; tak też | |||
[http:// | działają niektóre instrukcje wektorowe (z tzw. zestawu 3DNow!) w procesorach | ||
AMD, które np. wynik dzielenia wektorowego zwracają z precyzją tylko 14 bitów | |||
mantysy. Procesor IBM Cell (stosowany w | |||
[http://www.us.playstation.com/PS3 Sony Playstation 3]), choć pod wieloma względami zgodny z IEEE 754, również | |||
[http://domino.watson.ibm.com/comm/research.nsf/pages/r.arch.innovation.html nie w pełni] implementuje ten standard. | |||
</div></div> | |||
====Nadmiar i niedomiar==== | ====Nadmiar i niedomiar==== | ||
Linia 298: | Linia 304: | ||
błąd względny reprezentacji wynosi wtedy <math>\displaystyle 1</math> a nie <math>\displaystyle \nu</math>. | błąd względny reprezentacji wynosi wtedy <math>\displaystyle 1</math> a nie <math>\displaystyle \nu</math>. | ||
[[Image:MNbinarysystem1emptyspace.png|thumb| | [[Image:MNbinarysystem1emptyspace.png|thumb|550px|center|Próżnia wokół zera (na przykładzie 5-bitowej | ||
arytmetyki)]] | arytmetyki)]] | ||
Arytmetyka IEEE 754 przyjmuje, że liczby dla których następuje overflow są | Arytmetyka IEEE 754 przyjmuje, że liczby dla których następuje overflow są | ||
reprezentowane przez specjalną wartość <code>Inf</code> (nieskończoność, ze | reprezentowane przez specjalną wartość <code style="color: #006">Inf</code> (nieskończoność, ze | ||
znakiem), która propaguje się w obliczeniach zgodnie z powszechnie przyjętymi | znakiem), która propaguje się w obliczeniach zgodnie z powszechnie przyjętymi | ||
regułami, np. <code>1+Inf</code> daje <code>Inf</code>, <code>1/Inf</code> daje <code>0</code>, | regułami, np. <code style="color: #006">1+Inf</code> daje <code style="color: #006">Inf</code>, <code style="color: #006">1/Inf</code> daje <code style="color: #006">0</code>, | ||
<code>Inf-Inf</code> daje <code>NaN</code>, itd. | <code style="color: #006">Inf-Inf</code> daje <code style="color: #006">NaN</code>, itd. | ||
[[Image:MNbinarysystem2infinity.png|thumb| | [[Image:MNbinarysystem2infinity.png|thumb|550px|center|Wszystkie liczby większe od największej | ||
zapisywalnej liczby są reprezentowane przez <code>Inf</code> (na przykładzie 5-bitowej | zapisywalnej liczby są reprezentowane przez <code style="color: #006">Inf</code> (na przykładzie 5-bitowej | ||
arytmetyki)]] | arytmetyki)]] | ||
Linia 317: | Linia 323: | ||
<div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;"> | <div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;"> | ||
<span style="font-variant:small-caps;">Przykład: Wyznaczanie normy euklidesowej wektora</span> | <span style="font-variant:small-caps;">Przykład: Wyznaczanie normy euklidesowej wektora</span> | ||
<div class="solution"> | <div class="solution" style="margin-left,margin-right:3em;"> | ||
Jedną z najczęściej wykonywanych operacji na wektorze <math>\displaystyle x = (x_1,\ldots,x_n)^T \in R^n</math> jest obliczenie jego | Jedną z najczęściej wykonywanych operacji na wektorze <math>\displaystyle x = (x_1,\ldots,x_n)^T \in R^n</math> jest obliczenie jego | ||
Linia 341: | Linia 347: | ||
rozwiązania jest to, że wymaga ono dwukrotnego przejrzenia całego wektora (raz, | rozwiązania jest to, że wymaga ono dwukrotnego przejrzenia całego wektora (raz, | ||
by znaleźć <math>\displaystyle M</math>, drugi raz --- by policzyć sumę. Na szczęście można go | by znaleźć <math>\displaystyle M</math>, drugi raz --- by policzyć sumę. Na szczęście można go | ||
zmodyfikować tak, by działał w jednym przebiegu. Zupełnie inny algorytm | zmodyfikować tak, by działał w jednym przebiegu. Zupełnie inny algorytm, w którym --- ciekawostka! --- w ogóle nie oblicza się ani kwadratów, ani pierwiastków, podali | ||
Moler. | [http://www.research.ibm.com/journal/rd/276/ibmrd2706P.pdf Moler i Morrison]. Jak można sprawdzić, ich metoda opierała się w istocie na [http://www.research.ibm.com/journal/rd/276/ibmrd2706Q.pdf sprowadzeniu zadania do pewnego równania nieliniowego] i zastosowaniu szybkozbieżnej iteracji. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 351: | Linia 357: | ||
powinny być reprezentowane przez 0, lecz zazwyczaj zamiast tego | powinny być reprezentowane przez 0, lecz zazwyczaj zamiast tego | ||
<div | <div style="font-family: monospace; white-space: pre; border-style: dashed; border-width: thin; border-color: black; margin: 1em; padding:1em; color: #444; background-color:#fdfdfd;"><nowiki>octave:16> format bit | ||
octave:16> format bit | |||
octave:17> x = 2^(-1022) | octave:17> x = 2^(-1022) | ||
x = 0000000000010000000000000000000000000000000000000000000000000000 | x = 0000000000010000000000000000000000000000000000000000000000000000 | ||
Linia 360: | Linia 364: | ||
octave:19> x = 2^(-1028) | octave:19> x = 2^(-1028) | ||
x = 0000000000000000010000000000000000000000000000000000000000000000 | x = 0000000000000000010000000000000000000000000000000000000000000000 | ||
</ | </nowiki></div> | ||
W ten sposób można (w podwójnej precyzji) zbliżyć się do zera na odległość około | W ten sposób można (w podwójnej precyzji) zbliżyć się do zera na odległość około | ||
<math>\displaystyle 10^{-323}</math>. | <math>\displaystyle 10^{-323}</math>. | ||
[[Image:MNbinarysystem3denormals.png|thumb| | [[Image:MNbinarysystem3denormals.png|thumb|550px|center|Liczby denormalizowane trochę wypełniają | ||
próżnię wokół zera]] | próżnię wokół zera]] | ||
==Działania | ==Działania w arytmetyce zmiennoprzecinkowej== | ||
Standard IEEE 754 określa także "prawidłowy" sposób realizacji działań arytmetycznych w arytmetyce zmiennoprzecinkowej. | |||
W arytmetyce <math>\displaystyle fl_\nu</math> implementującej standard IEEE 754, działania arytmetyczne | W arytmetyce <math>\displaystyle fl_\nu</math> implementującej standard IEEE 754, działania arytmetyczne | ||
na liczbach rzeczywistych (a raczej na ich reprezentacjach) | na liczbach rzeczywistych (a raczej na ich reprezentacjach) muszą być implementowane tak, jakby działanie było | ||
wykonywane dokładnie i tylko wynik | wykonywane dokładnie i tylko wynik reprezentowano w zbiorze liczb maszynowych. Mamy więc | ||
<center><math>\displaystyle fl_\nu(x\,\Box\,y)\,=\,rd_\nu\left(\,rd_\nu(x)\,\Box\,rd_\nu(y)\,\right), | <center><math>\displaystyle fl_\nu(x\,\Box\,y)\,=\,rd_\nu\left(\,rd_\nu(x)\,\Box\,rd_\nu(y)\,\right), | ||
Linia 408: | Linia 413: | ||
5-bitowej arytmetyki). | 5-bitowej arytmetyki). | ||
Mnożenie dwóch liczb rzeczywistych (na przykładzie | Mnożenie dwóch liczb rzeczywistych (na przykładzie | ||
5-bitowej arytmetyki) | 5-bitowej arytmetyki) | ||
[[Image:MNbinarysystem41.png|thumb| | [[Image:MNbinarysystem41.png|thumb|550px|center|Liczba 1.3 nie jest dokładnie reprezentowalna w | ||
naszym systemie]] | naszym systemie]] | ||
[[Image:MNbinarysystem42.png|thumb| | [[Image:MNbinarysystem42.png|thumb|550px|center|Jej reprezentacja to najbliższa jej liczba | ||
maszynowa --- 1.25]] | maszynowa --- 1.25]] | ||
[[Image:MNbinarysystem43.png|thumb| | [[Image:MNbinarysystem43.png|thumb|550px|center|Również drugi czynnik, 2.4, nie jest liczbą | ||
maszynową]] | maszynową]] | ||
[[Image:MNbinarysystem44.png|thumb| | [[Image:MNbinarysystem44.png|thumb|550px|center|A więc jego reprezentacją będzie znów najbliższa mu | ||
liczba maszynowa.]] | liczba maszynowa.]] | ||
[[Image:MNbinarysystem45.png|thumb| | [[Image:MNbinarysystem45.png|thumb|550px|center|Mnożenie odbywa się już na reprezentacjach obu | ||
czynników]] | czynników]] | ||
[[Image:MNbinarysystem46.png|thumb| | [[Image:MNbinarysystem46.png|thumb|550px|center|Wynik dokładnego mnożenia tych liczb maszynowych to | ||
3.125 --- znowu musi być zaokrąglony... ]] | 3.125 --- znowu musi być zaokrąglony... ]] | ||
[[Image:MNbinarysystem47.png|thumb| | [[Image:MNbinarysystem47.png|thumb|550px|center|...do najbliższej liczby maszynowej. Ostatecznie, | ||
błąd względny wyniku wynosi około <math>\displaystyle 10^{-3}</math> i jest znacznie mniejszy niż | błąd względny wyniku wynosi około <math>\displaystyle 10^{-3}</math> i jest znacznie mniejszy niż | ||
pesymistyczne oszacowanie (czasem osiągalne, lecz nie tym razem!) <math>\displaystyle 2^{-3} | pesymistyczne oszacowanie (czasem osiągalne, lecz nie tym razem!) <math>\displaystyle 2^{-3} | ||
\approx 10^{-1}</math>]] | \approx 10^{-1}</math>]] | ||
Podobnie, jeśli <math>\displaystyle \triangle</math> jest operatorem porównania, | Podobnie, jeśli <math>\displaystyle \triangle</math> jest operatorem porównania, | ||
<math>\displaystyle \triangle\in\{<,\le,=,\ne\}</math>, to wartością wyrażenia | <math>\displaystyle \triangle\in\{<,\le,=,\ne\}</math>, to wartością wyrażenia | ||
Linia 439: | Linia 439: | ||
Dosyć dziwnie w porównaniach zachowuje się specjalna liczba <code>NaN</code> | Dosyć dziwnie w porównaniach zachowuje się specjalna liczba <code>NaN</code> | ||
( | (''not-a-number''), dla której zawsze zachodzi, że <code>NaN</code><math>\displaystyle \neq</math><code>NaN</code>. | ||
Liczba <code>NaN</code> pojawia się jako wynik zabronionych operacji matematycznych, | Liczba <code>NaN</code> pojawia się jako wynik zabronionych operacji matematycznych, | ||
np. <math>\displaystyle 0/0, \sqrt{-2},</math> <code>Inf</code> - <code>Inf</code>, itp., i także propaguje się w | np. <math>\displaystyle 0/0, \sqrt{-2},</math> <code>Inf</code> - <code>Inf</code>, itp., i także propaguje się w | ||
dalszych obliczeniach. | dalszych obliczeniach. | ||
Standard IEEE 754 nie gwarantuje, że działania arytmetyczne będą łączne, co widać na poniższym przykładzie: | |||
<div | <div style="font-family: monospace; white-space: pre; border-style: dashed; border-width: thin; border-color: black; margin: 1em; padding:1em; color: #444; background-color:#fdfdfd;"><nowiki>octave:9> 7.1 - (7+0.1) | ||
octave:9> 7.1 - (7+0.1) | |||
ans = 0 | ans = 0 | ||
octave:10> (7.1 - 7) - 0.1 | octave:10> (7.1 - 7) - 0.1 | ||
ans = -3.6082e-16 | ans = -3.6082e-16 | ||
</ | </nowiki></div> | ||
====Praktyczne wyznaczanie precyzji arytmetyki==== | ====Praktyczne wyznaczanie precyzji arytmetyki==== | ||
Linia 467: | Linia 461: | ||
dostajemy prosty algorytm wyznaczania epsilona maszynowego: | dostajemy prosty algorytm wyznaczania epsilona maszynowego: | ||
<div | <div style="margin: 1em; padding:1em; color: #000; background-color:#fcfcfc;"><pre>x = 1.0; | ||
x = 1.0; | |||
while ( 1.0 + x > 1.0 ) | while ( 1.0 + x > 1.0 ) | ||
{ | { | ||
Linia 481: | Linia 473: | ||
algorytm w C następująco | algorytm w C następująco | ||
<div | <div style="margin: 1em; padding:1em; color: #000; background-color:#fcfcfc;"><pre>/* Wyznaczanie epsilona maszynowego, wersja 1 */ | ||
/* Wyznaczanie epsilona maszynowego, wersja 1 */ | |||
#include <stdio.h> | #include <stdio.h> | ||
Linia 502: | Linia 492: | ||
</pre></div> | </pre></div> | ||
dostajemy wynik niezgodny z oczekiwaniami: | dostajemy wynik <strong>niezgodny</strong> z oczekiwaniami: | ||
<div | <div style="font-family: monospace; white-space: pre; border-style: dashed; border-width: thin; border-color: black; margin: 1em; padding:1em; color: #444; background-color:#fdfdfd;"><nowiki>Macheps = 1.0842e-19. Liczba bitów mantysy = 64. | ||
</nowiki></div> | |||
Macheps = 1.0842e-19. Liczba bitów mantysy = 64. | |||
</ | |||
Wynika to stąd, że w C obliczenia wykonują się zawsze z maksymalną możliwą | Wynika to stąd, że w C obliczenia wykonują się zawsze z maksymalną możliwą | ||
Linia 514: | Linia 502: | ||
wykorzystującej 80 bitów do reprezentacji liczb. Dlatego działanie | wykorzystującej 80 bitów do reprezentacji liczb. Dlatego działanie | ||
<div | <div style="margin: 1em; padding:1em; color: #000; background-color:#fcfcfc;"><pre>1.0 + dx > 1.0 | ||
1.0 + dx > 1.0 | |||
</pre></div> | </pre></div> | ||
wykona się w arytmetyce nie podwójnej (64-bitowej), ale <strong>rozszerzonej | wykona się w arytmetyce nie podwójnej (64-bitowej), ale <strong>rozszerzonej | ||
podwójnej</strong> precyzji | podwójnej</strong> precyzji. Aby sprawić, by działanie zostało wykonane z wykorzystaniem | ||
typu <code>double</code>, musimy nasz program trochę zmodyfikować: | typu <code>double</code>, musimy nasz program trochę zmodyfikować: | ||
<div | <div style="margin: 1em; padding:1em; color: #000; background-color:#fcfcfc;"><pre>/* Wyznaczanie epsilona maszynowego, wersja 2 */ | ||
/* Wyznaczanie epsilona maszynowego, wersja 2 */ | |||
#include <stdio.h> | #include <stdio.h> | ||
Linia 547: | Linia 531: | ||
Tym razem wynik jest prawidłowy: | Tym razem wynik jest prawidłowy: | ||
<div | <div style="font-family: monospace; white-space: pre; border-style: dashed; border-width: thin; border-color: black; margin: 1em; padding:1em; color: #444; background-color:#fdfdfd;"><nowiki>Macheps = 2.22045e-16. Liczba bitów mantysy = 53 | ||
</nowiki></div> | |||
Macheps = 2.22045e-16. Liczba bitów mantysy = 53 | |||
</ | |||
<div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;"> | <div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;"> | ||
Linia 558: | Linia 540: | ||
Sprawdź, jak zmienią się wyniki, gdy wykorzystasz w swoim programie (zarówno w | Sprawdź, jak zmienią się wyniki, gdy wykorzystasz w swoim programie (zarówno w | ||
wersji 1, jak w wersji 2) opcje kompilacji: | wersji 1, jak w wersji 2) opcje kompilacji: | ||
* <code>gcc -O3</code> | * <code style="color: #666">gcc -O3</code> | ||
* <code>gcc -ffast-math</code> | * <code style="color: #666">gcc -ffast-math</code> | ||
* <code>gcc -O3 -ffast-math</code> | * <code style="color: #666">gcc -O3 -ffast-math</code> | ||
Spróbuj objaśnić te wyniki, wspomagając się ewentualnie dokumentacją | Spróbuj objaśnić te wyniki, wspomagając się ewentualnie dokumentacją | ||
Linia 566: | Linia 548: | ||
</div></div> | </div></div> | ||
[[ | Biblioteka [[MN06#BLAS, LAPACK i ATLAS|LAPACK]] daje gotową funkcję, <code style="color: #903">DLAMCH</code> (dla liczb podwójnej precyzji) i | ||
<code>SLAMCH</code> (dla pojedynczej precyzji), pozwalającą stwierdzić | <code style="color: #903">SLAMCH</code> (dla pojedynczej precyzji), pozwalającą stwierdzić | ||
eksperymentalnie, jakie są parametry używanej arytmetyki, m.in. zakres liczb | eksperymentalnie, jakie są parametry używanej arytmetyki, m.in. zakres liczb | ||
reprezentowalnych, w jakim systemie reprezentowana jest mantysa, oraz oczywiście | reprezentowalnych, w jakim systemie reprezentowana jest mantysa, oraz oczywiście | ||
precyzję arytmetyki i liczbę cyfr mantysy. Polecamy analizę kodu źródłowego | precyzję arytmetyki i liczbę cyfr mantysy. Polecamy analizę kodu źródłowego | ||
<code>LAPACK/dlamch1.f</code> oraz lekturę prac | <code style="color: #666">LAPACK/dlamch1.f</code> oraz lekturę prac | ||
* Malcolm M. A. (1972) ''Algorithms to reveal properties of floating-point arithmetic.'' Comms. of the ACM, 15, 949-951. | * Malcolm M. A. (1972) ''Algorithms to reveal properties of floating-point arithmetic.'' Comms. of the ACM, 15, 949-951. | ||
* Gentleman W. M. and Marovich S. B. (1974) ''More on algorithms that reveal properties of floating point arithmetic units.'' | * Gentleman W. M. and Marovich S. B. (1974) ''More on algorithms that reveal properties of floating point arithmetic units.'' Comms. of the ACM, 17, 276-277. | ||
Comms. of the ACM, 17, 276-277. | |||
na których oparto tę funkcję LAPACKa. Poniżej przykład zastosowania tej funkcji | na których oparto tę funkcję LAPACKa. Poniżej przykład zastosowania tej funkcji... | ||
<div | <div style="margin: 1em; padding:1em; color: #000; background-color:#fcfcfc;"><pre>/* Wyznaczanie epsilona maszynowego i innych charakterystyk arytmetyki podwójnej | ||
/* Wyznaczanie epsilona maszynowego i innych charakterystyk arytmetyki podwójnej | |||
precyzji z wykorzystaniem funkcji DLAMCH z LAPACKa */ | precyzji z wykorzystaniem funkcji DLAMCH z LAPACKa */ | ||
#include <stdio.h> | #include <stdio.h> | ||
Linia 606: | Linia 585: | ||
</pre></div> | </pre></div> | ||
<div | ...i wyniki uzyskane na procesorze x86: | ||
Epsilon maszynowy: 2.22045e-16 | <div style="font-family: monospace; white-space: pre; border-style: dashed; border-width: thin; border-color: black; margin: 1em; padding:1em; color: #444; background-color:#fdfdfd;"><nowiki>Epsilon maszynowy: 2.22045e-16 | ||
Podstawa arytmetyki: 2 | Podstawa arytmetyki: 2 | ||
Liczba bitów mantysy: 53 | Liczba bitów mantysy: 53 | ||
Zakres: 2.22507e-308 ... 1.79769e+308 | Zakres: 2.22507e-308 ... 1.79769e+308 | ||
</ | </nowiki></div> | ||
==Wpływ błędu zaokrągleń na wyniki obliczeń. Redukcja cyfr i inne | ==Wpływ błędu zaokrągleń na wyniki obliczeń. Redukcja cyfr i inne | ||
Linia 618: | Linia 597: | ||
Korzystając z wprowadzonego powyżej modelu arytmetyki zmiennoprzecinkowej możemy | Korzystając z wprowadzonego powyżej modelu arytmetyki zmiennoprzecinkowej możemy | ||
spróbować uchwycić wpływ błędu reprezentacji i błędu zaokrągleń na wynik | spróbować uchwycić --- na drodze teoretycznych rozważań --- wpływ błędu reprezentacji i błędu zaokrągleń na wynik konkretnego algorytmu. | ||
konkretnego algorytmu. | |||
<div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;"> | <div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;"> | ||
<span style="font-variant:small-caps;">Przykład</span> | <span style="font-variant:small-caps;">Przykład</span> | ||
<div class="solution" style="margin-left: | <div class="solution" style="margin-left,margin-right:3em;"> | ||
Rozważmy banalne zadanie wyznaczenia iloczynu <math>\displaystyle N</math> liczb z tablicy <math>\displaystyle x</math>, | Rozważmy banalne zadanie wyznaczenia iloczynu <math>\displaystyle N</math> liczb z tablicy <math>\displaystyle x</math>, | ||
Linia 632: | Linia 610: | ||
W tym celu stosujemy banalny algorytm: | W tym celu stosujemy banalny algorytm: | ||
<div | <div style="margin: 1em; padding:1em; color: #000; background-color:#fcfcfc;"><pre>s = 1.0; | ||
s = 1.0; | |||
for (i=0; i < N; i++) | for (i=0; i < N; i++) | ||
s *= x[i]; | s *= x[i]; | ||
Linia 677: | Linia 653: | ||
prowadzi do przypuszczenia, że: | prowadzi do przypuszczenia, że: | ||
<blockquote style="background-color:#fefeee; text-decoration: line-through; border-style:dashed; border-color:red; border-width: thin;"> | <blockquote style="background-color:#fefeee; text-decoration: line-through; border-style:dashed; border-color:red; border-width: thin; padding:1em; margin-top,margin-bottom: 1em;"> | ||
"Duży błąd względny wyniku jest możliwy dopiero po <strong>kumulacji</strong> błędów | "Duży błąd względny wyniku jest możliwy dopiero po <strong>kumulacji</strong> błędów | ||
zaokrągleń po przeprowadzeniu <strong>bardzo wielu</strong> działań arytmetycznych." | zaokrągleń po przeprowadzeniu <strong>bardzo wielu</strong> działań arytmetycznych." | ||
Linia 688: | Linia 664: | ||
<div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;"> | <div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;"> | ||
<span style="font-variant:small-caps;">Przykład: Redukcja cyfr przy odejmowaniu</span> | <span style="font-variant:small-caps;">Przykład: Redukcja cyfr przy odejmowaniu</span> | ||
<div class="solution"> | <div class="solution" style="margin-left,margin-right:3em;"> | ||
Tym razem nasze zadanie jest znacznie prostsze od poprzedniego. Trzeba wyznaczyć | Tym razem nasze zadanie jest znacznie prostsze od poprzedniego. Trzeba wyznaczyć | ||
Linia 709: | Linia 685: | ||
A więc, gdy <math>\displaystyle a\approx b</math>, to <math>\displaystyle \frac{|a| + |b|}{|a-b|} \approx \infty</math> i w | A więc, gdy <math>\displaystyle a\approx b</math>, to <math>\displaystyle \frac{|a| + |b|}{|a-b|} \approx \infty</math> i w | ||
efekcie możemy utracić nawet <strong>wszystkie</strong> znaczące cyfry wyniku! To zjawisko | efekcie możemy utracić nawet <strong>wszystkie</strong> znaczące cyfry wyniku! To zjawisko | ||
nosi żargonową nazwę <strong>utraty cyfr przy odejmowaniu</strong>, choć | |||
precyzyjnie powinno się mówić o "''zmniejszeniu liczby dokładnych cyfr znaczących | precyzyjnie powinno się mówić o "''zmniejszeniu liczby dokładnych cyfr znaczących | ||
wyniku przy odejmowaniu dwóch bardzo bliskich sobie liczb''". | wyniku przy odejmowaniu dwóch bardzo bliskich sobie liczb''". | ||
Linia 723: | Linia 699: | ||
się w nadspodziewanie elementarnych sytuacjach. | się w nadspodziewanie elementarnych sytuacjach. | ||
== | <div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;"> | ||
<span style="font-variant:small-caps;">Przykład: Numeryczne kłopoty z wyznaczaniem pierwiastków trójmianu kwadratowego</span> | |||
<div class="solution" style="margin-left,margin-right:3em;"> | |||
Niech <math>\displaystyle a,p,q>0</math>. Korzystając ze szkolenego wzoru na pierwiastki równania kwadratowego <math>\displaystyle ax^2 - | Niech <math>\displaystyle a,p,q>0</math>. Korzystając ze szkolenego wzoru na pierwiastki równania kwadratowego <math>\displaystyle ax^2 - | ||
Linia 734: | Linia 712: | ||
pierwiastków jest bardzo bliski zera (tzn. gdy <math>\displaystyle p \approx \sqrt{\Delta}</math>). | pierwiastków jest bardzo bliski zera (tzn. gdy <math>\displaystyle p \approx \sqrt{\Delta}</math>). | ||
Taka | Taka sytuacja np. powstaje gdy rozważać jednostajnie opóźniony ruch pocisku | ||
sytuacja np. powstaje gdy rozważać jednostajnie opóźniony ruch pocisku | wystrzelonego z działka przeciwlotniczego do celu lecącego na małej wysokości. Czas trafienia w cel jest --- przy pominięciu oporu powietrza --- rozwiązaniem | ||
wystrzelonego z działka przeciwlotniczego do celu lecącego na małej wysokości. Czas | równania kwadratowego, przy czym czas krótki odpowiada bezpośredniemu trafieniu w cel, a czas długi --- wystrzeleniu pocisku z wyprzedzeniem wysoko w górę i | ||
trafienia w cel jest --- przy pominięciu oporu powietrza --- rozwiązaniem | |||
równania kwadratowego, przy czym | |||
cel, a czas długi --- wystrzeleniu pocisku z wyprzedzeniem wysoko w górę i | |||
poczekaniu, aż spadając trafi w cel od góry. Oczywiście, żaden artylerzysta nie | poczekaniu, aż spadając trafi w cel od góry. Oczywiście, żaden artylerzysta nie | ||
będzie się interesował tym ostatnim przypadkiem: interesujące jest więc <strong>dokładne</strong> (bo cel leci szybko) wyznaczenie <strong>mniejszego</strong> pierwiastka. | będzie się interesował tym ostatnim przypadkiem: interesujące jest więc <strong>dokładne</strong> (bo cel leci szybko) wyznaczenie <strong>mniejszego</strong> pierwiastka. | ||
Linia 748: | Linia 723: | ||
zgodnie z często stosowaną w numeryce regułą: | zgodnie z często stosowaną w numeryce regułą: | ||
<blockquote style="background-color:#fefeee"> | <blockquote style="background-color: #fefeee; padding:1em; margin-left,margin-right:2em; margin-top,margin-bottom: 1em;"> | ||
Jeśli problem jest trudny --- najlepiej zmienić problem! | Jeśli problem jest trudny --- najlepiej zmienić problem! | ||
</blockquote> | </blockquote> | ||
Linia 764: | Linia 739: | ||
demonstrujemy program w C, testujący jakość obu podejść. | demonstrujemy program w C, testujący jakość obu podejść. | ||
<div | <div style="margin: 1em; padding:1em; color: #000; background-color:#fcfcfc;"><pre># include <stdio.h> | ||
# include <stdio.h> | |||
# include <math.h> | # include <math.h> | ||
Linia 822: | Linia 796: | ||
</pre></div> | </pre></div> | ||
<div | <div style="font-family: monospace; white-space: pre; border-style: dashed; border-width: thin; border-color: black; margin: 1em; padding:1em; color: #444; background-color:#fdfdfd;"><nowiki>Wielomian w(x) = 2.100000e+00 x^2 - 2.200000e+00 x + 1.000000e-06. | ||
Wielomian w(x) = 2.100000e+00 x^2 - 2.200000e+00 x + 1.000000e-06. | |||
Delta = 1.099999e+00 | Delta = 1.099999e+00 | ||
Linia 845: | Linia 817: | ||
w(x2) = 2.589022e-08 | w(x2) = 2.589022e-08 | ||
w(X2) = -1.357688e-17 | w(X2) = -1.357688e-17 | ||
</ | </nowiki></div> | ||
Jak więc widzimy, nawet z niezbyt dokładnie wyznaczoną deltą, mniejszy | Jak więc widzimy, nawet z niezbyt dokładnie wyznaczoną deltą, mniejszy | ||
pierwiastek jesteśmy w stanie wyznaczyć bardzo precyzyjnie --- o ile tylko | pierwiastek jesteśmy w stanie wyznaczyć bardzo precyzyjnie --- o ile tylko | ||
unikniemy redukcji cyfr przy odejmowaniu. | unikniemy redukcji cyfr przy odejmowaniu. | ||
</div></div> | |||
<div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;"> | <div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;"> | ||
<span style="font-variant:small-caps;">Przykład: | <span style="font-variant:small-caps;">Przykład: Fałszywe powiększenie</span> | ||
<div class="solution"> | <div class="solution" style="margin-left,margin-right:3em;"> | ||
Ten obrazek już widzieliśmy na początku wykładu. | Ten obrazek już widzieliśmy na początku wykładu. | ||
[[Image:MNwielomian4.png|thumb| | [[Image:MNwielomian4.png|thumb|550px|center|Wykres funkcji <math>\displaystyle w(x) = x^4 - 4x^3+6x^2-4x+1 = | ||
(x-1)^4</math> wyznaczony (w bardzo bliskiej okolicy zera) na dwa sposoby w arytmetyce podwójnej | (x-1)^4</math> wyznaczony (w bardzo bliskiej okolicy zera) na dwa sposoby w arytmetyce podwójnej | ||
precyzji.]] | precyzji.]] | ||
jak widzimy, w zależności od sposobu wyznaczenia wartości tego wielomianu, możemy dostać wyniki, których nie spodziewalibyśmy się (np. "graficznie" "wykazaliśmy", że wielomian czwartego stopnia może mieć kilkaset miejsc zerowych... co oczywiście jest wierutną bzdurą!) Teraz już rozumiemy, że przyczyną takich wyników jest zjawisko redukcji cyfr przy odejmowaniu: wartości <math>\displaystyle f</math> są bliskie zera, a uzyskuje się je jako sumy dużych liczb z przeciwnymi znakami. | |||
przy odejmowaniu: wartości <math>\displaystyle f</math> są bliskie zera, a | |||
liczb z przeciwnymi znakami. | |||
</div></div> | </div></div> | ||
==O pakietach obliczeń symbolicznych== | |||
Czasem możemy spotkać się z twierdzeniem, że nie warto zawracać sobie głowy | Czasem możemy spotkać się z twierdzeniem, że nie warto zawracać sobie głowy | ||
metodami numerycznymi, gdyż są dostępne pakiety obliczeń symbolicznych (Maple, | metodami numerycznymi, gdyż są dostępne pakiety obliczeń symbolicznych ([http://www.maplesoft.com Maple], [http://www.wolfram.com Mathematica], [http://www.mupad.de MuPAD], [http://maxima.sf.net Maxima]), które potrafią "wszystko" "policzyć z dowolną precyzją". | ||
Mathematica, MuPAD, Maxima), które potrafią "wszystko policzyć z dowolną | |||
precyzją". | |||
To oczywiście też nie jest do końca prawdą. Precyzja, o której mowa, jest | To oczywiście też nie jest do końca prawdą. Precyzja, o której mowa, jest | ||
jedynie precyzją używanej arytmetyki (rzeczywiście, softwarowo można emulować | jedynie precyzją używanej arytmetyki (rzeczywiście, ''softwarowo'' można emulować dowolną precyzję), ale dokładność <strong>wyniku</strong> nie może być w nich a priori zadana. Wiele bowiem może zależeć od właściwości samego zadania obliczeniowego, o czym mówimy w następnej części wykładu. Na razie prosty przykład: | ||
dowolną precyzję), ale dokładność <strong>wyniku</strong> nie może być w nich a priori | |||
zadana. Wiele bowiem może zależeć od właściwości samego zadania obliczeniowego, | |||
o czym mówimy w następnej części wykładu. Na razie prosty przykład: | |||
<div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;"> | <div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;"> | ||
<span style="font-variant:small-caps;">Przykład: Co oznacza precyzja w pakietach symbolicznych</span> | <span style="font-variant:small-caps;">Przykład: Co oznacza precyzja w pakietach symbolicznych</span> | ||
<div class="solution"> | <div class="solution" style="margin-left,margin-right:3em;"> | ||
Oto fragment sesji pakietu obliczeń symbolicznych MUPAD: | Oto fragment sesji pakietu obliczeń symbolicznych MUPAD: | ||
<div | <div style="font-family: monospace; white-space: pre; border-style: dashed; border-width: thin; border-color: black; margin: 1em; padding:1em; color: #444; background-color:#fdfdfd;"><nowiki>>> ((4/3)*3 - 3) - 1 | ||
>> ((4/3)*3 - 3) - 1 | |||
0 | 0 | ||
Linia 899: | Linia 865: | ||
0 | 0 | ||
</ | </nowiki></div> | ||
Najpierw wyznaczona została wartość wyrażenia algebraicznego, | Najpierw wyznaczona została wartość wyrażenia algebraicznego, przy użyciu rachunków symbolicznych --- oczywiście, system bez trudu stwierdził, że to | ||
wyrażenie upraszcza się do zera. | wyrażenie upraszcza się do zera. | ||
Następnie zażądaliśmy, by <code>DIGITS</code> --- parametr sterujący "liczbą cyfr | Następnie zażądaliśmy, by <code style="color: #006">DIGITS</code> --- parametr sterujący "liczbą cyfr | ||
znaczących dla liczb zmiennoprzecinkowych", jak to określa manual MUPADa --- | znaczących dla liczb zmiennoprzecinkowych", jak to określa manual MUPADa --- | ||
przyjął wartość równą 10. | przyjął wartość równą 10. | ||
Wymuszając | Wymuszając (przez wpisanie <code style="color: #006">3.0</code>, zamiast <code style="color: #006">3</code>) stosowanie w | ||
obliczeniach arytmetyki | obliczeniach arytmetyki zmiennoprzecinkowej w miejsce rachunków symbolicznych dostajemy wynik, który nie ma <strong>ani jednej</strong> cyfry znaczącej dokładnej. Z drugiej strony, widzimy także, iż faktycznie stosowana precyzja obliczeń jest znacznie większa i wynosi około 19 cyfr znaczących, chociaż żądaliśmy jedynie 10... | ||
zmiennoprzecinkowej | |||
wynik, który nie ma ani jednej cyfry znaczącej dokładnej. Z drugiej strony, | |||
widzimy także, iż faktycznie stosowana precyzja obliczeń jest znacznie większa i wynosi | |||
około 19 cyfr znaczących, chociaż żądaliśmy jedynie 10... | |||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 923: | Linia 884: | ||
kosztowna) jest | kosztowna) jest | ||
satysfakcjonująca! | satysfakcjonująca! | ||
==Literatura== | |||
W celu dogłębnego zapoznania się z omawianym na wykładzie materiałem, przeczytaj <b>rozdział 2</b> w | |||
* D. Kincaid, W. Cheney <cite>Analiza numeryczna</cite>, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2006, ISBN 83-204-3078-X. | |||
Znacznie więcej szczegółów podaje | |||
* <span style="font-variant:small-caps">M. Overton</span>, <cite>Numerical Computing with IEEE Floating Point Arithmetic</cite>, SIAM, 2001. |
Wersja z 20:36, 28 wrz 2006
Arytmetyka zmiennoprzecinkowa
Już w poprzednich ćwiczeniach mogłeś zauważyć, że niekiedy uzyskujesz wyniki niezgodne z teoretycznymi rachunkami. Twój niepokój zapewne zwiększy się, gdy przyjrzysz się kolejnym przykładom:
Przykład
Przyrzyjmy się, jak w dużym zbliżeniu wygląda wykres funkcji , której wartości zostały obliczone na komputerze PC. Wykres (wyznaczony tym wzorem) zdaje się mieć mnóstwo różnych miejsc zerowych w okolicy . Co gorsza, wygląda na to, że wcale nie jest gładka!

Tymczasem nietrudno sprawdzić, że ma dokładnie jedno miejsce zerowe, gdyż . Jeśli więc jest zadania w swojej pierwotnej postaci, metody znajdowania miejsca zerowego mogą mieć na niej poważne kłopoty (np. metoda bisekcji może wykazać, że miejsce zerowe "na pewno" leży na prawo od ...)
Wykonywanie realnych obliczeń na liczbach rzeczywistych w komputerze może być źródłem wielu innych zaskoczeń.
Przykład
W komputerze,
co możesz łatwo sprawdzić:
(Na wszelki wypadek przelicz, jaki wynik dostaniesz na swoim... kalkulatorze... Jeszcze bardziej zaskoczony?) Dlatego
W praktyce numerycznej należy wystrzegać się testów w rodzaju
if (x == 1.0) { .... }
Źródło naszego zaniepokojenia leży w przyjętym zbyt uproszczonym modelu obliczeniowym. Jest on modelem idealistycznym, tzn. zakłada, że wszystkie operacje matematyczne są wykonywane bezbłędnie. Dlatego w tym przypadku będziemy mówić o arytmetyce idealnej. W praktyce jednak, np. wykonując obliczenia na maszynie cyfrowej, operacje arytmetyczne na liczbach rzeczywistych wykonywane są z pewnym błędem. Matematycznym modelem arytmetyki maszyny cyfrowej jest arytmetyka (albo arytmetyka zmiennoprzecinkowa), którą teraz przypomnimy.
Niech będzie zadana liczba naturalna (jej znaczenie wyjaśni się w następnym rozdziale). Dowolną liczbę rzeczywistą można jednoznacznie przedstawić w postaci
gdzie jest znakiem, liczba całkowita cechą, a liczba rzeczywista mantysą liczby . Zauważmy, że taki rozkład jest jednoznaczny i odpowiada przesuwaniu przecinka w rozwinięciu binarnym liczby do pierwszej cyfry znaczącej, tj. różnej od zera (stąd nazwa: reprezentacja zmiennoprzecinkowa (floating point)). Mantysa ma w ogólności nieskończenie wiele cyfr binarnych w swoim rozwinięciu dwójkowym,
gdzie . Wobec tego najczęściej nie będzie mogła być zapamiętana dokładnie w pamięci komputera, gdyż możemy przechować jedynie ograniczoną liczbę cyfr cechy i mantysy.
Reprezentacja zmiennoprzecinkowa
W komputerach osobistych mamy do czynienia z reprezentacją liczb rzeczywistych, w której do zapisania liczby używa się ściśle określonej liczby bitów do zapisania mantysy i także określonej liczby bitów do zapisania cechy danej liczby niezerowej :
(łącznie bitów). Liczby zapisane przy użyciu powyższej sekwencji bitów nazywa się liczbami maszynowymi. Są to jedyne dokładnie zapisywalne w komputerze liczby rzeczywiste, pozostałe będą musiały zostać wyrażone z wykorzystaniem liczb maszynowych.
Reprezentacją zmiennoprzecinkową niezerowej liczby będziemy nazywać liczbę taką, że
gdzie jest liczbą dwójkową postaci , natomiast jest liczbą naturalną postaci . Na znak liczby, , przeznaczony jest jeden bit. Wartości i dobiera się tak, żeby była tak bliska jak to możliwe. Stałą całkowitą dobiera się tak, by uzyskać zbalansowany zakres cechy (mniej więcej tyle samo wartości ujemnych i dodatnich), a zysk z korzystania z niej jest taki, że nie marnujemy dodatkowego bitu na przechowywanie znaku wykładnika potęgi dwójki .
Przy takim sposobie reprezentacji, jej błąd względny szacuje się przez
Liczbę nazywa się precyzją arytmetyki. Jak widać, ma ma ona wpływ na to, jak wiele cyfr znaczących liczby jest reprezentowanych dokładnie. Precyzja arytmetyki zależy wyłącznie od liczby bitów przeznaczonych na reprezentację mantysy.
Ostatnią nierówność wygodnie jest zapisać w równoważny sposób jako
Przykład
Rozważmy bardzo prościutki system, w którym zarówno na cechę, jak i mantysę, przeznaczone są jedynie po dwa bity, zatem jedna liczba maszynowa zajmuje 5 bitów. Ponieważ w konsekwencji możliwy zakres wartości to , rozsądne jest więc przyjęcie korekty , dzięki czemu . Z kolei możliwe wartości mantysy to
Wobec tego, jedyne (dodatnie) liczby maszynowe naszej pięciobitowej arytmetyki zmiennopozycyjnej to

Standard IEEE 754
Z nielicznymi egzotycznymi wyjątkami (np. Cray C90), współczesne procesory używane w komputerach osobistych lub większych, implementują IEEE 754 Floating Point Standard, który definiuje dwa zasadnicze formaty reprezentacji zmiennoprzecinkowej liczb rzeczywistych:
Typ IEEE 754 | Pojedycznej precyzji | Podwójnej precyzji |
Nazwa typu w C | float | double |
Liczba bitów cechy | 8 | 11 |
Liczba bitów mantysy | 23 | 52 |
Liczba bajtów dla typu w C | 4 | 8 |
Bias (liczba powyżej) | 127 | 1023 |
Orientacyjny zakres | ||
Orientacyjna precyzja | ||
(maksymalna i minimalna wartość cechy ma specjalne znaczenie). Dodatkowo, w procesorach x86 mamy typ podwójnej rozszerzonej precyzji, który także jest zdefiniowany w IEEE 754 (dokładnie odpowiadał ówczesnym możliwościom procesora Intel 8087; procesory Intela zresztą do tej pory mają jedną z najlepszych implementacji standardu IEEE 754).
Standard IEEE 754 określa także reguły wykonywania działań arytmetycznych w arytmetyce zmiennoprzecinkowej jest obecnie uaktualniany, jego nowa wersja powinna ukazać się pod koniec 2006 roku.
W Octave można łatwo podejrzeć reprezentację binarną liczby zmiennoprzecinkowej podwójnej precyzji (jest to domyślny typ numeryczny stosowany w MATLABie i Octave),
(w MATLABie możemy zobaczyć tę samą liczbę w zapisie szestnastkowym).
Przykład: Nawet liczba 0.1 nie jest reprezentowana dokładnie!
Rozwinięcie dwójkowe liczby 0.1 jest nieskończone:
Ten banalny fakt jest bardzo często przeoczany przez programistów, a w 1991 roku doprowadził nawet do spektakularnej awarii systemu antyrakietowego Patriot. Okazało się, że --- w tajemniczy sposób --- zazwyczaj bezbłędnie trafiające w cel rakiety Patriot traciły skuteczność, gdy przez wiele godzin pozostawały w stanie gotowości.
Wyjaśnienie zagadki leżało na styku pomiędzy hardware a software rakiety. Jak zbadano, w celu pomiaru czasu, zliczano kolejne tyknięcia zegara rakiety, które następowały dokładnie co 0.1 sekundy. Następnie, w celu wyznaczenia prawdziwego czasu, mnożono liczbę tyknięć zegara przez 0.1 (które właśnie było niedokładnie reprezentowane). Gdy cykli zegara było bardzo dużo, błąd bezwzględny wyznaczenia czasu stawał się na tyle poważny, że uniemożliwiał precyzyjne wyznaczenie parametrów toru lotu nieprzyjacielskiego obiektu!
Na marginesie zauważmy, że np. liczba jest reprezentowana dokładnie w arytmetyce zmiennoprzecinkowej (dlaczego?) i nie powodowałaby już tego problemu. Podobnie dawałoby się uniknąć problemu, działając wyłącznie na różnicach liczby tyknięć...
Więcej informacji o najróżniejszych katastrofach spowodowanych błędami w programowaniu można przeczytać na stronach Thomasa Huckle.
Uwaga
Nie wszystkie maszyny liczące wykorzystują reprezentację dwójkową. Kiedyś zdarzały się komputery reprezentujące liczby w postaci
gdzie lub 16, a nawet 3 (sic!). Do dzisiaj, w podręcznych kalkulatorach najczęściej spotykaną podstawą reprezentacji liczb jest .
Uwaga
Producenci niektórych procesorów świadomie rezygnują z pełnej implementacji IEEE 754 dla zwiększenia szybkości działania, niestety czasem kosztem dokładności wyniku. Tak dawno temu było w procesorach Cray; tak też działają niektóre instrukcje wektorowe (z tzw. zestawu 3DNow!) w procesorach AMD, które np. wynik dzielenia wektorowego zwracają z precyzją tylko 14 bitów mantysy. Procesor IBM Cell (stosowany w Sony Playstation 3), choć pod wieloma względami zgodny z IEEE 754, również nie w pełni implementuje ten standard.
Nadmiar i niedomiar
W maszynie cyfrowej cecha liczby rzeczywistej nie może oczywiście mieć dowolnie dużej wartości bezwzględnej, , dlatego nie wszystkie liczby rzeczywiste są w ogóle reprezentowalne. Powoduje to powstanie zjawiska nadmiaru gdy dla liczby , oraz zjawiska niedomiaru gdy . W pierwszym przypadku liczba jest tak duża (co do modułu), że nie zawiera się w przedziale liczb reprezentowalnych, a w drugim jest tak mała, że musi być reprentowana przez zero, przy czym błąd względny reprezentacji wynosi wtedy a nie .

Arytmetyka IEEE 754 przyjmuje, że liczby dla których następuje overflow są
reprezentowane przez specjalną wartość Inf
(nieskończoność, ze
znakiem), która propaguje się w obliczeniach zgodnie z powszechnie przyjętymi
regułami, np. 1+Inf
daje Inf
, 1/Inf
daje 0
,
Inf-Inf
daje NaN
, itd.

Inf
(na przykładzie 5-bitowej arytmetyki)W dalszych rozważaniach zjawiska nadmiaru i niedomiaru będziemy dla uproszczenia zaniedbywać, jednak nie zawsze jest to uzasadnione, o czym niech świadczy poniższy przykład.
Przykład: Wyznaczanie normy euklidesowej wektora
Jedną z najczęściej wykonywanych operacji na wektorze jest obliczenie jego normy euklidesowej,
Jak widać, możemy tu łatwo zetknąć się ze zjawiskiem zarówno niedomiaru, jak i nadmiaru, gdyż może się na przykład tak złożyć, że mimo iż jest reprezentowana, to już nie (np. w arytmetyce podwójnej precyzji i ).
Łatwym wyjściem z tej sytuacji jest wstępna normalizacja danych tak, by wszystkie nie były większe od 1: niech i wtedy
i teraz suma pod pierwiastkiem jest zawsze pomiędzy 1 a . Wadą omówionego rozwiązania jest to, że wymaga ono dwukrotnego przejrzenia całego wektora (raz, by znaleźć , drugi raz --- by policzyć sumę. Na szczęście można go zmodyfikować tak, by działał w jednym przebiegu. Zupełnie inny algorytm, w którym --- ciekawostka! --- w ogóle nie oblicza się ani kwadratów, ani pierwiastków, podali Moler i Morrison. Jak można sprawdzić, ich metoda opierała się w istocie na sprowadzeniu zadania do pewnego równania nieliniowego i zastosowaniu szybkozbieżnej iteracji.
Liczby denormalizowane
Wymaganie, że mantysa jest postaci , , powoduje, że wokół zera pojawia się coś w rodzaju próżni. Formalnie, liczby mniejsze niż powinny być reprezentowane przez 0, lecz zazwyczaj zamiast tego
W ten sposób można (w podwójnej precyzji) zbliżyć się do zera na odległość około .

Działania w arytmetyce zmiennoprzecinkowej
Standard IEEE 754 określa także "prawidłowy" sposób realizacji działań arytmetycznych w arytmetyce zmiennoprzecinkowej. W arytmetyce implementującej standard IEEE 754, działania arytmetyczne na liczbach rzeczywistych (a raczej na ich reprezentacjach) muszą być implementowane tak, jakby działanie było wykonywane dokładnie i tylko wynik reprezentowano w zbiorze liczb maszynowych. Mamy więc
gdzie , Ogólniej, jeśli i są wyrażeniami o wartościach rzeczywistych, to dla dowolnych wartości zmiennych
Zwykle dla prostoty będziemy również zakładać podobną zależność dla niektórych funkcji standardowych, o ile należą one do zbioru operacji elementarnych (chociaż w rzeczywistości są one obliczane przez procedury używające czterech podstawowych operacji arytmetycznych). I tak będziemy mieć np.
gdzie , oraz i są "niewielkimi" stąłymi.
Przypuśćmy, że w naszym prościutkim pięciobitowym systemie spełniającym wymogi standardu IEEE 754 zechcemy wykonać mnożenie
Poniżej możemy przekonać się, jak będzie ono przebiegać (na przykładzie 5-bitowej arytmetyki).
Mnożenie dwóch liczb rzeczywistych (na przykładzie 5-bitowej arytmetyki)







Podobnie, jeśli jest operatorem porównania, , to wartością wyrażenia logicznego w jest dokładna wartość wyrażenia Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\trianglefl”): {\displaystyle \displaystyle fl_\nu({\cal W}_1)\trianglefl_\nu({\cal W}_2)} .
Dosyć dziwnie w porównaniach zachowuje się specjalna liczba NaN
(not-a-number), dla której zawsze zachodzi, że NaN
NaN
.
Liczba NaN
pojawia się jako wynik zabronionych operacji matematycznych,
np. Inf
- Inf
, itp., i także propaguje się w
dalszych obliczeniach.
Standard IEEE 754 nie gwarantuje, że działania arytmetyczne będą łączne, co widać na poniższym przykładzie:
Praktyczne wyznaczanie precyzji arytmetyki
Aby wyznaczyć precyzję używanej przez nas arytmetyki możemy wykonać prosty test. Pomyślmy, jaka jest najmniejsza dodatnia liczba , która dodana do jedności da w wyniku liczbę większą od 1.0 (liczbę nazywa się czasem epsilonem maszynowym, macheps). Jasne jest, że w przypadku arytmetyki IEEE 754 jest to liczba równa podwojonej precyzji arytmetyki, , gdzie jest liczbą cyfr mantysy . Stąd dostajemy prosty algorytm wyznaczania epsilona maszynowego:
x = 1.0; while ( 1.0 + x > 1.0 ) { x = x / 2.0; } printf("Macheps = %g", 2.0*x); }
Jednak, w rzeczywistości musimy być bardziej ostrożni. Implementując ten algorytm w C następująco
/* Wyznaczanie epsilona maszynowego, wersja 1 */ #include <stdio.h> int main(void) { int dt; double dx; dt = 0; dx = 1.0; while(1.0 + dx > 1.0) { dx *= 0.5; dt++; } printf("Macheps (double) = %g. Liczba bitów mantysy = %d\n", 2*dx, dt); return(0); }
dostajemy wynik niezgodny z oczekiwaniami:
Wynika to stąd, że w C obliczenia wykonują się zawsze z maksymalną możliwą precyzją. W procesorach x86 jest to precyzja arytmetyki extended double precision, wykorzystującej 80 bitów do reprezentacji liczb. Dlatego działanie
1.0 + dx > 1.0
wykona się w arytmetyce nie podwójnej (64-bitowej), ale rozszerzonej
podwójnej precyzji. Aby sprawić, by działanie zostało wykonane z wykorzystaniem
typu double
, musimy nasz program trochę zmodyfikować:
/* Wyznaczanie epsilona maszynowego, wersja 2 */ #include <stdio.h> int main(void) { int dt; double dx, dxp1; dt = 0; dx = 1.0; dxp1 = 2.0; while(dxp1 > 1.0) { dx *= 0.5; dxp1 = 1.0 + dx; /* tym razem wynik działania zostanie zapisany do zmiennej typu double */ dt++; } printf("Macheps (double) = %g. Liczba bitów mantysy = %d\n", 2*dx, dt); }
Tym razem wynik jest prawidłowy:
Ćwiczenie
Sprawdź, jak zmienią się wyniki, gdy wykorzystasz w swoim programie (zarówno w wersji 1, jak w wersji 2) opcje kompilacji:
gcc -O3
gcc -ffast-math
gcc -O3 -ffast-math
Spróbuj objaśnić te wyniki, wspomagając się ewentualnie dokumentacją kompilatora.
Biblioteka LAPACK daje gotową funkcję, DLAMCH
(dla liczb podwójnej precyzji) i
SLAMCH
(dla pojedynczej precyzji), pozwalającą stwierdzić
eksperymentalnie, jakie są parametry używanej arytmetyki, m.in. zakres liczb
reprezentowalnych, w jakim systemie reprezentowana jest mantysa, oraz oczywiście
precyzję arytmetyki i liczbę cyfr mantysy. Polecamy analizę kodu źródłowego
LAPACK/dlamch1.f
oraz lekturę prac
- Malcolm M. A. (1972) Algorithms to reveal properties of floating-point arithmetic. Comms. of the ACM, 15, 949-951.
- Gentleman W. M. and Marovich S. B. (1974) More on algorithms that reveal properties of floating point arithmetic units. Comms. of the ACM, 17, 276-277.
na których oparto tę funkcję LAPACKa. Poniżej przykład zastosowania tej funkcji...
/* Wyznaczanie epsilona maszynowego i innych charakterystyk arytmetyki podwójnej precyzji z wykorzystaniem funkcji DLAMCH z LAPACKa */ #include <stdio.h> #include <math.h> double dlamch_(char *CMACH); /* funkcja DLAMCH z LAPACKa */ int main(void) { char CMACH; CMACH = 'e'; printf("Epsilon maszynowy: %g\n", dlamch_(&CMACH)); CMACH = 'b'; printf("Podstawa arytmetyki: %g\n", dlamch_(&CMACH)); CMACH = 'n'; printf("Liczba bitów mantysy: %g\n", dlamch_(&CMACH)); CMACH = 'u'; printf("Zakres: %g ", dlamch_(&CMACH)); CMACH = 'o'; printf("... %g\n", dlamch_(&CMACH)); CMACH = 'r'; return(0); }
...i wyniki uzyskane na procesorze x86:
==Wpływ błędu zaokrągleń na wyniki obliczeń. Redukcja cyfr i inne patologie==
Korzystając z wprowadzonego powyżej modelu arytmetyki zmiennoprzecinkowej możemy spróbować uchwycić --- na drodze teoretycznych rozważań --- wpływ błędu reprezentacji i błędu zaokrągleń na wynik konkretnego algorytmu.
Przykład
Rozważmy banalne zadanie wyznaczenia iloczynu liczb z tablicy ,
W tym celu stosujemy banalny algorytm:
s = 1.0; for (i=0; i < N; i++) s *= x[i];
Sprawdźmy, jak będzie on realizowany w arytmetyce zmiennoprzecinkowej. Dla
uproszczenia założymy, że nie wystąpiło ani zjawisko nadmiaru, ani zjawisko
niedomiaru (w przeciwnym razie dostaniemy w wyniku, odpowiednio, Inf
lub 0).
Naturalnie, zamiast dokładnych wartości , będziemy mieli w komputerze jedynie ich reprezentacje, , przy czym .
Oznaczając wyznaczoną numerycznie wartość iloczynu po -tym kroku pętli, mamy, że
gdzie znów . Ostatecznie więc, wyznaczona wartość iloczynu, spełnia
Ponieważ , gdzie, z pominięciem małych wyższego rzędu, , dostajemy ostatecznie
gdzie . Ponieważ w arytmetyce podwójnej precyzji , to nawet biorąc iloczyn tysiąca (!) liczb, dostajemy wynik, którego błąd względny będzie (o ile tylko nie wystąpi nadmiar/niedomiar) bardzo mały, rzędu !
Powyższe rozumowanie, a także intuicja często wyrażana przez osoby postronne, prowadzi do przypuszczenia, że:
"Duży błąd względny wyniku jest możliwy dopiero po kumulacji błędów zaokrągleń po przeprowadzeniu bardzo wielu działań arytmetycznych."
Jednak to jest to całkowicie fałszywy pogląd, o czym świadczy kolejny, bardzo znamienny przykład.
Przykład: Redukcja cyfr przy odejmowaniu
Tym razem nasze zadanie jest znacznie prostsze od poprzedniego. Trzeba wyznaczyć po prostu różnicę dwóch liczb:
Prowadząc analizę jak poprzednio, widzimy, że obliczona numerycznie wartość to
Stąd po prostych oszacowaniach
A więc, gdy , to i w efekcie możemy utracić nawet wszystkie znaczące cyfry wyniku! To zjawisko nosi żargonową nazwę utraty cyfr przy odejmowaniu, choć precyzyjnie powinno się mówić o "zmniejszeniu liczby dokładnych cyfr znaczących wyniku przy odejmowaniu dwóch bardzo bliskich sobie liczb".
Przy okazji zauważmy, że prowadząc identyczną analizę dla sumy dwóch liczb , gdzie i są tego samego znaku, dostajemy oszacowanie błędu względnego równe , niezależnie od wartości liczbowych i !
Skutki zjawiska redukcji cyfr przy odejmowaniu mogą być dramatyczne i ujawnić się w nadspodziewanie elementarnych sytuacjach.
Przykład: Numeryczne kłopoty z wyznaczaniem pierwiastków trójmianu kwadratowego
Niech . Korzystając ze szkolenego wzoru na pierwiastki równania kwadratowego
gdzie , możemy natknąć się na trudności, gdy jeden z pierwiastków jest bardzo bliski zera (tzn. gdy ).
Taka sytuacja np. powstaje gdy rozważać jednostajnie opóźniony ruch pocisku wystrzelonego z działka przeciwlotniczego do celu lecącego na małej wysokości. Czas trafienia w cel jest --- przy pominięciu oporu powietrza --- rozwiązaniem równania kwadratowego, przy czym czas krótki odpowiada bezpośredniemu trafieniu w cel, a czas długi --- wystrzeleniu pocisku z wyprzedzeniem wysoko w górę i poczekaniu, aż spadając trafi w cel od góry. Oczywiście, żaden artylerzysta nie będzie się interesował tym ostatnim przypadkiem: interesujące jest więc dokładne (bo cel leci szybko) wyznaczenie mniejszego pierwiastka.
Niestety, skoro , to wyznaczając mniejszy pierwiastek ryzykujemy utratę cyfr przy odejmowaniu. Ale na szczęście, można to ominąć zgodnie z często stosowaną w numeryce regułą:
Jeśli problem jest trudny --- najlepiej zmienić problem!
W naszym wypadku ratunkiem jest matematyczna transformacja problemu tak, by już nie było w nim odejmowania bliskich sobie liczb. Rzeczywiście, przecież wciąż mamy dobry wzór na większy z pierwiastków, ! Dokładając do tego wzór Viete'a,
dostajemy inny wzór na , nie zawierający feralnego odejmowania. Poniżej demonstrujemy program w C, testujący jakość obu podejść.
# include <stdio.h> # include <math.h> /* w(x) = ax^2 - 2px + q = 0 */ /* delta = 4(p^2 - qa) */ double const a = 2.1, q = 1e-6, p=1.1; double w(double x) /* wartość wielomianu w punkcie x */ { return(a*x*x - 2.0*p*x + q); } int main(void) { double x1, x2, x1v, X1, X1v, X2; double Delta; /* wartość Delty liczymy w podwójnej precyzji */ float delta; /* wartość delty liczymy w pojedynczej precyzji */ delta = Delta = sqrt(p*p - q*a); printf("Wielomian w(x) = %e x^2 - %e x + %e.\nDelta = %e\n", a, 2*p, q, delta); /* pierwiastki liczone wzorem szkolnym, z niedokładną deltą */ x1 = (p - delta)/a; x2 = (p + delta)/a; /* mniejszy pierwiatek, liczony z mało dokładną deltą, ale lepszym wzorem: Viete'a */ x1v = (q/a)/x2; /* pierwiastki liczone wzorem szkolnym, z dokładniejszą Deltą */ X1 = (p - Delta)/a; X2 = (p + Delta)/a; /* mniejszy pierwiatek, liczony z dokładniejszą Deltą, ale lepszym wzorem: Viete'a */ X1v = (q/a)/X2; printf("\nPierwiastki z mało dokładną deltą:\n"); printf(" Wzór szkolny: x1 = %e x2 = %e\n Wzór Viete'a: x1v = %e x2 = j.w.\n", x1,x2,x1v); printf("\nPierwiastki z dokładniejszą Deltą:\n"); printf(" Wzór szkolny: X1 = %e X2 = %e\n Wzór Viete'a: X1v = %e X2 = j.w.\n", X1,X2,X1v); printf("\nWzględna zmiana wartości pierwiastka:\n"); printf(" (x1 - x1v)/x1v = %e\n", (x1-x1v)/x1v); printf(" (x1v -X1v)/X1v = %e\n", (x1v-X1v)/X1v); printf(" (x2 - X2)/X2 = %e\n", (x2-X2)/X2); printf("\nWartość wielomianu w wyznaczonych punktach:\n"); printf(" w(x1) = %e\n w(x1v) = %e w(X1v) = %e\n w(x2) = %e\n w(X2) = %e\n ", w(x1),w(x1v),w(X1v),w(x2),w(X2)); return(0); }
Jak więc widzimy, nawet z niezbyt dokładnie wyznaczoną deltą, mniejszy pierwiastek jesteśmy w stanie wyznaczyć bardzo precyzyjnie --- o ile tylko unikniemy redukcji cyfr przy odejmowaniu.
Przykład: Fałszywe powiększenie
Ten obrazek już widzieliśmy na początku wykładu.

jak widzimy, w zależności od sposobu wyznaczenia wartości tego wielomianu, możemy dostać wyniki, których nie spodziewalibyśmy się (np. "graficznie" "wykazaliśmy", że wielomian czwartego stopnia może mieć kilkaset miejsc zerowych... co oczywiście jest wierutną bzdurą!) Teraz już rozumiemy, że przyczyną takich wyników jest zjawisko redukcji cyfr przy odejmowaniu: wartości są bliskie zera, a uzyskuje się je jako sumy dużych liczb z przeciwnymi znakami.
O pakietach obliczeń symbolicznych
Czasem możemy spotkać się z twierdzeniem, że nie warto zawracać sobie głowy metodami numerycznymi, gdyż są dostępne pakiety obliczeń symbolicznych (Maple, Mathematica, MuPAD, Maxima), które potrafią "wszystko" "policzyć z dowolną precyzją".
To oczywiście też nie jest do końca prawdą. Precyzja, o której mowa, jest jedynie precyzją używanej arytmetyki (rzeczywiście, softwarowo można emulować dowolną precyzję), ale dokładność wyniku nie może być w nich a priori zadana. Wiele bowiem może zależeć od właściwości samego zadania obliczeniowego, o czym mówimy w następnej części wykładu. Na razie prosty przykład:
Przykład: Co oznacza precyzja w pakietach symbolicznych
Oto fragment sesji pakietu obliczeń symbolicznych MUPAD:
Najpierw wyznaczona została wartość wyrażenia algebraicznego, przy użyciu rachunków symbolicznych --- oczywiście, system bez trudu stwierdził, że to wyrażenie upraszcza się do zera.
Następnie zażądaliśmy, by DIGITS
--- parametr sterujący "liczbą cyfr
znaczących dla liczb zmiennoprzecinkowych", jak to określa manual MUPADa ---
przyjął wartość równą 10.
Wymuszając (przez wpisanie 3.0
, zamiast 3
) stosowanie w
obliczeniach arytmetyki zmiennoprzecinkowej w miejsce rachunków symbolicznych dostajemy wynik, który nie ma ani jednej cyfry znaczącej dokładnej. Z drugiej strony, widzimy także, iż faktycznie stosowana precyzja obliczeń jest znacznie większa i wynosi około 19 cyfr znaczących, chociaż żądaliśmy jedynie 10...
Jak wynika z powyższego, w praktyce pakiety symboliczne stosują znacznie większą niż żądana precyzję obliczeń, by ustrzec się najbardziej typowych patologii. I faktycznie, zazwyczaj taka strategia (choć kosztowna) jest satysfakcjonująca!
Literatura
W celu dogłębnego zapoznania się z omawianym na wykładzie materiałem, przeczytaj rozdział 2 w
- D. Kincaid, W. Cheney Analiza numeryczna, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2006, ISBN 83-204-3078-X.
Znacznie więcej szczegółów podaje
- M. Overton, Numerical Computing with IEEE Floating Point Arithmetic, SIAM, 2001.