MN05: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Przykry (dyskusja | edycje)
m MN Wykład 5 moved to MN05
Dorota (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
=Układy równań liniowych=
=Układy równań liniowych=


Linia 9: Linia 8:
<center><math>\displaystyle  
<center><math>\displaystyle  
Ax = b,
Ax = b,
</math></center>
</math></center>,


gdzie <math>\displaystyle A</math> jest nieosobliwą macierzą <math>\displaystyle N\times N</math>, a dany wektor prawej strony <math>\displaystyle b\in R^N</math>.  
gdzie <math>\displaystyle A</math> jest nieosobliwą macierzą <math>\displaystyle N\times N</math>, a dany wektor prawej strony <math>\displaystyle b\in R^N</math>.  


W
W
praktyce spotyka się zadania z <math>\displaystyle N = 2, 3, \ldots 1000</math>. Zdarzają się także czaem
praktyce spotyka się zadania z <math>\displaystyle N = 2, 3, \ldots 1000</math>. Zdarzają się także czasem
specjalne macierze o wymiarach nawet rzędu <math>\displaystyle 10^8</math>!
specjalne macierze o wymiarach nawet rzędu <math>\displaystyle 10^8</math>!


Rozwiązywanie układów równań liniowych jest sercem wielu innych algorytmów
Rozwiązywanie układów równań liniowych jest sercem wielu innych algorytmów
numerycznych, dlatego nie dziwi, że szacuje się, że około 75 procent czasu
numerycznych, dlatego nie dziwią szacunki, że około 75 procent czasu
obliczeniowego superkomputerów jest wykorzystywanych właśnie na rozwiązywanie
obliczeniowego superkomputerów jest wykorzystywanych właśnie na rozwiązywanie
takich zadań.
takich zadań.


Okazuje się, że kilka znanych w matematyce sposobów rozwiązywania układów równań
Okazuje się, że kilka znanych w matematyce sposobów rozwiązywania układów równań
liniowych, takie jak:
liniowych, takich jak:
* metoda wyznacznikowa (wzory Cramera)
* metoda wyznacznikowa (wzory Cramera)
* obliczenie macierzy <math>\displaystyle A^{-1}</math> i następnie <math>\displaystyle x = A^{-1}b</math>
* obliczenie macierzy <math>\displaystyle A^{-1}</math> i następnie <math>\displaystyle x = A^{-1}b</math>
   
   
<strong>nie nadają się</strong> do numerycznego rozwiązywania takich zadań.
<strong>nie nadaje się</strong> do numerycznego rozwiązywania takich zadań.


O tym, jak <strong>skutecznie</strong> rozwiązywać takie zadania, jakie jest ich
O tym, jak <strong>skutecznie</strong> rozwiązywać takie zadania, jakie jest jego
uwarunkowanie --- o tym traktują następne dwa wykłady. Okaże się, że jedną z
uwarunkowanie, traktują następne dwa wykłady. Okaże się, że jedną z
dobrych metod jest metoda eliminacji Gaussa.
dobrych metod jest metoda eliminacji Gaussa.


Linia 39: Linia 38:
<blockquote  style="background-color:#fefeee">   
<blockquote  style="background-color:#fefeee">   
Trudne zadania rozwiązujemy sprowadzając je do sekwencji łatwych zadań
Trudne zadania rozwiązujemy sprowadzając je do sekwencji łatwych zadań
</blockquote>  
</blockquote>.


w dalszej kolejności pokażemy, jak dowolny układ równań sprowadzić do sekwencji
W dalszej kolejności pokażemy, jak dowolny układ równań sprowadzić do sekwencji
dwóch (czasem trzech) łatwych do rozwiązania układów równań. Ale... jakie układy
dwóch (czasem trzech) łatwych do rozwiązania układów równań. Ale... jakie układy
równań są "łatwe"?
równań są łatwe?


====Układy z macierzą trójkątną====
====Układy z macierzą trójkątną====
Linia 89: Linia 88:
</pre>}}
</pre>}}


(Algorytm ten jest wykonalny, ponieważ nieosobliwość macierzy  
Algorytm ten jest wykonalny, bo nieosobliwość macierzy  
implikuje, że <math>\displaystyle u_{i,i}\ne 0</math>, <math>\displaystyle \forall i</math>.) Podobnie, układ  
implikuje, że <math>\displaystyle u_{i,i}\ne 0</math>, <math>\displaystyle \forall i</math>.
Podobnie, układ  
<math>\displaystyle L x= c</math> rozwiązujemy algorytmem:
<math>\displaystyle L x= c</math> rozwiązujemy algorytmem:


Linia 102: Linia 102:


Oba algorytmy wymagają rzędu <math>\displaystyle N^2/2</math> mnożeń lub dzieleń i  
Oba algorytmy wymagają rzędu <math>\displaystyle N^2/2</math> mnożeń lub dzieleń i  
<math>\displaystyle N^2/2</math> dodawań lub odejmowań, a więc łącznie <math>\displaystyle O(N^2)</math>   
<math>\displaystyle N^2/2</math> dodawań lub odejmowań, łącznie więc <math>\displaystyle O(N^2)</math>   
działań arytmetycznych.  
działań arytmetycznych.  


Linia 114: Linia 114:


gdy <math>\displaystyle Q</math> jest macierzą ortogonalną, to znaczy <math>\displaystyle Q^TQ = I</math>. Rzeczywiście, z
gdy <math>\displaystyle Q</math> jest macierzą ortogonalną, to znaczy <math>\displaystyle Q^TQ = I</math>. Rzeczywiście, z
ortogonalności mamy natychmiast, że
ortogonalności wynika, że


<center><math>\displaystyle  
<center><math>\displaystyle  
Linia 120: Linia 120:
</math></center>
</math></center>


i w konsekwencji <math>\displaystyle x</math> można wyznaczyć kosztem takim jak koszt mnożenia macierzy
i w konsekwencji <math>\displaystyle x</math> można wyznaczyć kosztem takim, jak koszt mnożenia macierzy
przez wektor, czyli <math>\displaystyle O(N^2)</math> operacji.  
przez wektor, czyli <math>\displaystyle O(N^2)</math> operacji.  


Linia 140: Linia 140:


okazuje się popularna
okazuje się popularna
eliminacja Gaussa. Jednak z powodów, które będą dla nas później jasne, algorytm
eliminacja Gaussa. Jednak z powodów, które okażą się dla nas później jasne, algorytm
ten wyrazimy w języku tzw. <strong>rozkładu LU</strong> macierzy, to znaczy,
ten wyrazimy w języku tzw. <strong>rozkładu LU</strong> macierzy, to znaczy
sprowadzającego zadanie do znalezienia
sprowadzającego zadanie do znalezienia
macierzy trójkątnej dolnej <math>\displaystyle L</math> (z jedynkami na diagonali) oraz trójkątnej górnej
macierzy trójkątnej dolnej <math>\displaystyle L</math> (z jedynkami na diagonali) oraz trójkątnej górnej
Linia 179: Linia 179:
</math></center>
</math></center>


skąd (mnożąc blokowo macierz <math>\displaystyle L</math> przez <math>\displaystyle U</math>) wynika, że
skąd, gdy mnożymy blokowo macierz <math>\displaystyle L</math> przez <math>\displaystyle U</math>, wynika, że
* <math>\displaystyle u_{11} = a_{11}</math> oraz <math>\displaystyle u_{12} = a_{12}</math>, więc pierwszy wiersz <math>\displaystyle U</math> jest
* <math>\displaystyle u_{11} = a_{11}</math> oraz <math>\displaystyle u_{12} = a_{12}</math>, więc pierwszy wiersz <math>\displaystyle U</math> jest
kopią pierwszego wiersza <math>\displaystyle A</math>,
kopią pierwszego wiersza <math>\displaystyle A</math>,
Linia 191: Linia 191:
   
   
Dostajemy więc algorytm rekurencyjny, jednak ze względu na to, że wywołanie
Dostajemy więc algorytm rekurencyjny, jednak ze względu na to, że wywołanie
rekurencji następuje na końcu każdej iteracji, można rozwinąć korzystająć z
rekurencji następuje na końcu każdej iteracji, można rozwinąć '''??''' korzystając z
klasycznych pętli. Jest to ważne w praktyce numerycznej, gdyż rekurencja
klasycznych pętli. Jest to ważne w praktyce numerycznej, gdyż rekurencja
kosztuje: zarówno pamięć, jak i czas.  
kosztuje: zarówno pamięć, jak i czas.  
Linia 221: Linia 221:
algorytmu rozkładu LU wynosi około <math>\displaystyle \frac{4}{3}N^3</math>.  
algorytmu rozkładu LU wynosi około <math>\displaystyle \frac{4}{3}N^3</math>.  


Jeśli więc wykorzystać rozkład LU do rozwiązywania układu równań <math>\displaystyle Ax=b</math>, to mamy
Jeśli więc wykorzystamy rozkład LU do rozwiązywania układu równań <math>\displaystyle Ax=b</math>, to mamy
następujące zestawienie kosztów:
następujące zestawienie kosztów:
* Koszt znalezienia rozkładu <math>\displaystyle A=LU</math>: <math>\displaystyle O(N^3)</math>;
* Koszt znalezienia rozkładu <math>\displaystyle A=LU</math>: <math>\displaystyle O(N^3)</math>;
Linia 227: Linia 227:
* Koszt rozwiązania układu <math>\displaystyle Ux=y</math>: <math>\displaystyle O(N^2)</math>.
* Koszt rozwiązania układu <math>\displaystyle Ux=y</math>: <math>\displaystyle O(N^2)</math>.
   
   
Tak więc, gdy znany już jest rozkład LU macierzy, koszt rozwiązania równania
Gdy znany już jest rozkład LU macierzy, koszt rozwiązania równania
wynosi już tylko <math>\displaystyle O(N^2)</math>.
wynosi więc już tylko <math>\displaystyle O(N^2)</math>.


{{uwaga|Złożoność obliczeniowa zadania rozwiązania układu równań liniowych||
{{uwaga|Złożoność obliczeniowa zadania rozwiązania układu równań liniowych||
Linia 239: Linia 239:
Można pokazać,  że minimalny koszt rozwiązania układu <math>\displaystyle N</math> równań
Można pokazać,  że minimalny koszt rozwiązania układu <math>\displaystyle N</math> równań
liniowych nie może być wyższego rzędu niż minimalny koszt mnożenia dwóch
liniowych nie może być wyższego rzędu niż minimalny koszt mnożenia dwóch
macierzy <math>\displaystyle N\times N</math>. Tymczasem znany jest całkiem prosty algorytm rekurencyjny,
macierzy <math>\displaystyle N\times N</math>. Tymczasem znany jest całkiem prosty algorytm rekurencyjny
wyznaczający iloczyn dwóch macierzy kosztem <math>\displaystyle 4.7\cdot N^{log_27} \approx 4.7
wyznaczający iloczyn dwóch macierzy kosztem <math>\displaystyle 4.7\cdot N^{log_27} \approx 4.7
\cdot N^{2.807}</math> (algorytm Strassena). Bardziej skomplikowany (i praktycznie
\cdot N^{2.807}</math> (algorytm Strassena). Bardziej skomplikowany (i praktycznie
nieimplementowalny) algorytm Coppersmitha i Winograda daje nawet koszt  
nieimplementowalny) algorytm Coppersmitha i Winograda daje nawet koszt  
<math>\displaystyle O(N^{2.376})</math>.  Tak więc równania liniowe daje się (teoretycznie) rozwiązać
<math>\displaystyle O(N^{2.376})</math>.  Równania liniowe daje się więc (teoretycznie) rozwiązać
kosztem <math>\displaystyle O(N^{2.376})</math>.
kosztem <math>\displaystyle O(N^{2.376})</math>.


Linia 255: Linia 255:
Opisany powyżej algorytm rozkładu LU niestety czasem może się załamać: gdy
Opisany powyżej algorytm rozkładu LU niestety czasem może się załamać: gdy
napotka w czasie działania zerowy element na diagonali zmodyfikowanej
napotka w czasie działania zerowy element na diagonali zmodyfikowanej
podmacierzy, np. chociaż macierz
podmacierzy, na przykład, chociaż macierz


<center><math>\displaystyle  
<center><math>\displaystyle  

Wersja z 19:44, 21 wrz 2006

Układy równań liniowych

Czasem zadania obliczeniowe wymagają wykonania naprawdę wielkiej liczby obliczeń zmiennoprzecinkowych, przy czym wiele znanych, matematycznie równoważnych metod rozwiązywania takich zadań, ma diametralnie różne własności numeryczne. Bardzo ważną klasą takich zadań jest rozwiązywanie układów równań liniowych

Ax=b,

,

gdzie A jest nieosobliwą macierzą N×N, a dany wektor prawej strony bRN.

W praktyce spotyka się zadania z N=2,3,1000. Zdarzają się także czasem specjalne macierze o wymiarach nawet rzędu 108!

Rozwiązywanie układów równań liniowych jest sercem wielu innych algorytmów numerycznych, dlatego nie dziwią szacunki, że około 75 procent czasu obliczeniowego superkomputerów jest wykorzystywanych właśnie na rozwiązywanie takich zadań.

Okazuje się, że kilka znanych w matematyce sposobów rozwiązywania układów równań liniowych, takich jak:

  • metoda wyznacznikowa (wzory Cramera)
  • obliczenie macierzy A1 i następnie x=A1b

nie nadaje się do numerycznego rozwiązywania takich zadań.

O tym, jak skutecznie rozwiązywać takie zadania, jakie jest jego uwarunkowanie, traktują następne dwa wykłady. Okaże się, że jedną z dobrych metod jest metoda eliminacji Gaussa.

Proste układy równań

Niektóre układy równań można bardzo łatwo rozwiązać. Zgodnie z zasadą

Trudne zadania rozwiązujemy sprowadzając je do sekwencji łatwych zadań

.

W dalszej kolejności pokażemy, jak dowolny układ równań sprowadzić do sekwencji dwóch (czasem trzech) łatwych do rozwiązania układów równań. Ale... jakie układy równań są łatwe?

Układy z macierzą trójkątną

Rozważmy układ z macierzą trójkątną A. Będą nas szczególnie interesować macierze trójkątne górne, dla których ai,j=0 gdy i>j, oraz macierze trójkątne dolne z jedynkami na przekątnej, tzn. ai,j=0, i<j, oraz ai,i=1. Macierze pierwszego rodzaju będziemy oznaczać przez U, a drugiego rodzaju przez L.

L=(1*1**1***1****1),U=(***************)

Układ z nieosobliwą macierzą trójkątną górną

Ux=c,

U=(ui,j), c=(cj), można rozwiązać stosując algorytm:

Algorytm Podstawienie w tył



<math>\displaystyle x_N^*\, =\, c_N / u_{N,N}</math>;
for (i = N-1; i >= 1; i--)
	<math>\displaystyle x_i^*\,:=\,\left( c_i\,-\, \sum_{j=i+1}^N
	u_{i,j}x_j^*\right)/u_{i,i}</math>;

Algorytm ten jest wykonalny, bo nieosobliwość macierzy implikuje, że ui,i0, i. Podobnie, układ Lx=c rozwiązujemy algorytmem:

Algorytm Podstawienie w przód



<math>\displaystyle x_1 = c_1</math>;
for (i=2; i <= N; i++)
	<math>\displaystyle x_i = c_i\,-\,\sum_{j=1}^{i-1} l_{i,j} x_j^*</math>;

Oba algorytmy wymagają rzędu N2/2 mnożeń lub dzieleń i N2/2 dodawań lub odejmowań, łącznie więc O(N2) działań arytmetycznych.

Układy z macierzą ortogonalną

Równie tanio można rozwiązać układ równań

Qx=b,

gdy Q jest macierzą ortogonalną, to znaczy QTQ=I. Rzeczywiście, z ortogonalności wynika, że

x=QTb

i w konsekwencji x można wyznaczyć kosztem takim, jak koszt mnożenia macierzy przez wektor, czyli O(N2) operacji.

Podobnie, gdy QCN×N jest unitarna, to znaczy QHQ=I, rozwiązaniem układu równań jest

x=QHb.

Metoda eliminacji Gaussa

Carl Friedrich Gauss
Zobacz biografię

W przypadku dowolnych macierzy, bardzo dobrym algorytmem numerycznym rozwiązywania układu równań

Ax=b

okazuje się popularna eliminacja Gaussa. Jednak z powodów, które okażą się dla nas później jasne, algorytm ten wyrazimy w języku tzw. rozkładu LU macierzy, to znaczy sprowadzającego zadanie do znalezienia macierzy trójkątnej dolnej L (z jedynkami na diagonali) oraz trójkątnej górnej U takich, że

A=LU,

a następnie rozwiązania sekwencji dwóch układów równań z macierzami trójkątnymi:

Algorytm Rozwiązanie układu z wykorzystaniem rozkładu LU



Znajdź rozkład <math>\displaystyle A=LU</math>;
Rozwiąż <math>\displaystyle Ly = b</math> przez podstawienie w przód;
Rozwiąż <math>\displaystyle Ux = y</math> przez podstawienie w tył;

Przypuśćmy, że taki rozkład A=LU istnieje. Wówczas, zapisując macierze w postaci blokowej, eksponując pierwszy wiersz i pierwszą kolumnę zaangażowanych macierzy, mamy

(a11a12Ta21A22)=(10Tl21L22)(u11u12T0U22,)

skąd, gdy mnożymy blokowo macierz L przez U, wynika, że

  • u11=a11 oraz u12=a12, więc pierwszy wiersz U jest

kopią pierwszego wiersza A,

  • l21=a21/u11, więc pierwsza kolumna L powstaje przez

podzielenie wszystkich elementów wektora a21 przez element na diagonali a11,

  • A22l21u12T=L22U22, a więc znalezienie podmacierzy

L22 oraz U22 sprowadza się do znalezienia rozkładu LU zmodyfikowanego bloku A22 macierzy A, wymiaru (N1)×(N1).

Dostajemy więc algorytm rekurencyjny, jednak ze względu na to, że wywołanie rekurencji następuje na końcu każdej iteracji, można rozwinąć ?? korzystając z klasycznych pętli. Jest to ważne w praktyce numerycznej, gdyż rekurencja kosztuje: zarówno pamięć, jak i czas.

Ponadto zauważmy, że opisany algorytm możemy wykonać w miejscu, nadpisując elementy A elementami macierzy U i L (jedynek z diagonali L nie musimy pamiętać, bo wiemy a priori, że tam są).

Algorytm Rozkład LU metodą eliminacji Gaussa



for k=1:N-1
	if <math>\displaystyle a_{kk}</math> == 0 
		STOP;
	end
	for i=k+1:N /* wyznaczenie <math>\displaystyle k</math>-tej kolumny <math>\displaystyle L</math> */
		<math>\displaystyle a_{ik}</math> = <math>\displaystyle a_{ik}/a_{ii}</math>;
	end
	for j=k+1:N /* modyfikacja podmacierzy <math>\displaystyle A_{22} = A_{22} - l_{21}u_{12}^T</math> */
		for i=k+1:N 
			<math>\displaystyle a_{ij}</math> -= <math>\displaystyle a_{ik}a_{kj}</math>;
		end
	end
end

Łatwo przekonać się, że k-ty obrót zewnętrznej pętli (tzn. k-ty krok algorytmu rozkładu LU) kosztuje rzędu 2(Nk)2 operacji arytmetycznych, skąd łączny koszt tego algorytmu rozkładu LU wynosi około 43N3.

Jeśli więc wykorzystamy rozkład LU do rozwiązywania układu równań Ax=b, to mamy następujące zestawienie kosztów:

  • Koszt znalezienia rozkładu A=LU: O(N3);
  • Koszt rozwiązania układu Ly=b: O(N2);
  • Koszt rozwiązania układu Ux=y: O(N2).

Gdy znany już jest rozkład LU macierzy, koszt rozwiązania równania wynosi więc już tylko O(N2).

Uwaga Złożoność obliczeniowa zadania rozwiązania układu równań liniowych

Z powyższego wynika, że łączny koszt rozwiązania równania liniowego wynosi O(N3). Można zastanawiać się, jaka jest najmniejsza możliwa liczba operacji zmiennoprzecinkowych potrzebnych do rozwiązania układu równań liniowych.

Można pokazać, że minimalny koszt rozwiązania układu N równań liniowych nie może być wyższego rzędu niż minimalny koszt mnożenia dwóch macierzy N×N. Tymczasem znany jest całkiem prosty algorytm rekurencyjny wyznaczający iloczyn dwóch macierzy kosztem 4.7Nlog274.7N2.807 (algorytm Strassena). Bardziej skomplikowany (i praktycznie nieimplementowalny) algorytm Coppersmitha i Winograda daje nawet koszt O(N2.376). Równania liniowe daje się więc (teoretycznie) rozwiązać kosztem O(N2.376).

Jednak w praktyce nawet prosty algorytm Strassena zazwyczaj nie jest stosowany. Wynika to stąd, że ma trochę gorsze własności numeryczne oraz, co istotniejsze, wymaga dużo dodatkowej pamięci na przechowywanie pośrednich wyników.

Wybór elementu głównego

Opisany powyżej algorytm rozkładu LU niestety czasem może się załamać: gdy napotka w czasie działania zerowy element na diagonali zmodyfikowanej podmacierzy, na przykład, chociaż macierz

A=(0110)

jest ewidentnie nieosobliwa, to nasz algorytm nawet nie ruszy z miejsca, bo od razu zetknie się z dzieleniem przez a11=0. Ale wystarczy zamienić ze sobą kolejnością wiersze macierzy A (to znaczy, w układzie równań, zamienić ze sobą miejscami równania), a dostajemy macierz, dla której algorytm przejdzie bez problemu.

W praktyce obliczeniowej, aby uzyskać algorytm o [[|Dodaj link: możliwie dobrych własnościach numerycznych]], wykorzystujemy tzw. strategię wyboru elementu głównego w kolumnie. Polega to na tym, że zanim wykonamy k-ty krok algorytmu rozkładu LU,

  • szukamy w pierwszej kolumnie podmacierzy A(k:N,k:N) szukamy elementu o

największym module (taki element, na mocy założenia nieosobliwości macierzy, jest niezerowy) --- to jest właśnie element główny

  • zamieniamy ze sobą wiersz A(k,1:N) z wierszem, w którym

znajduje się element główny

  • zapamiętujemy dokonaną permutację, bo potem --- gdy już przyjdzie do

rozwiązywania układu równań --- będziemy musieli dokonać analogicznej permutacji wektora prawej strony

Wynikiem takiego algorytmu jest więc rozkład

PA=LU,

gdzie P jest pewną (zerojedynkową) macierzą permutacji (tzn. macierzą identyczności z przepermutowanymi wierszami).

Oprócz wyboru elementu głównego w kolumnie, stosuje się czasem inne strategie, m.in. wybór w kolumnie oraz tzw. wybór pełny, gdy elementu głównego szukamy w całej podmacierzy A(k:N,k:N), co znacznie zwiększa liczbę porównań niezbędnych do wskazania elementu głównego, ale też trochę poprawia własności numeryczne takiego algorytmu.

W praktyce całą informację o wykonanych permutacjach przechowujemy nie w zerojedynkowej macierzy j.w. ale w jednym wektorze.

Algorytm Rozkład LU z wyborem elementu głównego w kolumnie



P = 1:N; /* tu zapamiętujemy wykonane permutacje */
for k=1:N-1
	
	w wektorze A(k:N,k) znajdź element główny <math>\displaystyle a_{pk}</math>;
	zamień ze sobą wiersze A(k,1:N) i A(p,1:N);
	P(k) = p; P(p) = k;
	if <math>\displaystyle a_{kk}</math>
		STOP: macierz osobliwa!
	end
	
	/* kontunuuj tak jak w algorytmie bez wyboru */
	
	for i=k+1:N /* wyznaczenie <math>\displaystyle k</math>-tej kolumny <math>\displaystyle L</math> */
		<math>\displaystyle a_{ik}</math> = <math>\displaystyle a_{ik}/a_{ii}</math>;
	end
	for j=k+1:N /* modyfikacja podmacierzy <math>\displaystyle A_{22} = A_{22} - l_{21}u_{12}^T</math> */
		for i=k+1:N 
			<math>\displaystyle a_{ij}</math> -= <math>\displaystyle a_{ik}a_{kj}</math>;
		end
	end
end
<flash>file=Macierz.swf</flash><div.thumbcaption>Eliminacja Gaussa z wyborem elementu głównego

Poniżej zapisujemy algorytm rozwiązania układu równań, gdy znany jest już rozkład LU wykonany z wyborem w kolumnie.

Algorytm Rozwiązywanie układu równań metodą eliminacji Gaussa z wyborem elementu głównego w kolumnie



znajdź rozkład <math>\displaystyle PA = LU</math>;
rozwiąż względem <math>\displaystyle y</math> układ z macierzą górną trójkątną <math>\displaystyle Uy = Pb</math>;
rozwiąż względem <math>\displaystyle x</math> układ z macierzą dolną trójkątną <math>\displaystyle Lx = y</math>;

Dla niektórych ważnych klas macierzy wiadomo, że rozkład LU jest wykonalny bez wyznaczania elementu głównego, co istotnie może zmniejszyć całkowity czas działania algorytmu. Jest tak m.in. dla macierzy

  • symetrycznych, dodatnio określonych: A=AT oraz xTAx>0, x0,
  • silnie diagonalnie dominujących: macierz A (lub AT) spełnia
|aii|>ji|aij|,i.