Jk: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Linia 24: Linia 24:




<quiz>Zaznacz zdania prawdziwe dotyczące podłogi i sufitu:}
<wrongoption>{ <math>\displaystyle n\geq 2^{\cceil{\log_2 n}} </math> ,}
<rightoption> <math>\displaystyle n\leq 2^{\cceil{\log_2 n}} </math> ,}
<rightoption> <math>\displaystyle \cceil{\log_2 \cceil{n/2}}=\cceil{\log_2 \brackets{n/2}} </math> ,}
<wrongoption>{ <math>\displaystyle \ffloor{\log_2 \cceil{n/2}}=\ffloor{\log_2 \brackets{n/2}} </math> .}
<\quiz>


<quiz>Dowolny niepusty podzbiór  <math>\displaystyle S\subseteq \N </math> zbioru liczb naturalnych}
<quiz>
<wrongoption>{ma w sobie liczbę największą}
Rozważmy następujący ciąg wartości pewnej cechy <math>\displaystyle X</math>:
<rightoption>ma w sobie liczbę najmniejszą}
<center><math>\displaystyle -5,2,-1,4,7,3,10,3,2,-5,1,7.</math></center>
<wrongoption>{ma w sobie liczbę największą oraz liczbę najmniejszą}
  Wówczas dla cechy <math>\displaystyle X</math>:
  <wrongoption>{ma w sobie liczbę najmniejszą ale nigdy nie ma największej}
<\quiz>  


<quiz>Zbiór  <math>\displaystyle S\subseteq\N </math> jest taki, że jeśli  <math>\displaystyle s\in S </math>  to  <math>\displaystyle s+1\in S </math> .  
<wrongoption>mediana jest równa średniej.</wrongoption>
Jeśli  <math>\displaystyle 9\in S </math> , to:}
<rightoption><math>\displaystyle me<\bar{x}</math>.</rightoption>
<wrongoption>{ <math>\displaystyle S=\N </math> }
<rightoption>moda wynosi <math>\displaystyle 3</math>.</rightoption>
<wrongoption>{ <math>\displaystyle S=\N\setminus\set{0,1,2,3,4,5,6,7,8} </math> }
<wrongoption>średni błąd jest większy niż wariancja.</wrongoption>
<wrongoption>{ <math>\displaystyle S\subseteq\N\setminus\set{0,1,2,3,4,5,6,7,8} </math> }
</quiz>
<rightoption> <math>\displaystyle S\supseteq\N\setminus\set{0,1,2,3,4,5,6,7,8} </math> }
<\quiz>  


<quiz>Zbiór  <math>\displaystyle S\subseteq\N </math> jest taki, że jeśli  <math>\displaystyle a,b\in S </math> ,  
<quiz>
to  <math>\displaystyle a+b\in S </math> oraz  <math>\displaystyle a+b+1\not\in S </math> .
Jeżeli cecha <math>\displaystyle X</math> przyjmuje wartości <math>\displaystyle x_1,\ldots,x_{100}</math>, gdzie <math>\displaystyle x_i\in \mathbb{Z}</math> dla <math>\displaystyle i=1,\ldots,100</math>, to:
Jeśli  <math>\displaystyle 0,2 \in S </math> , to:}
<wrongoption><math>\displaystyle me\neq x_i</math> dla każdego <math>\displaystyle i=1,\ldots,100</math>.</wrongoption>
<wrongoption>{ <math>\displaystyle S=\N </math> }
<wrongoption>     dystrybuanta empiryczna cechy <math>\displaystyle X</math> (liczona z danych surowych) jest niemalejącą funkcją ciągłą.</wrongoption>
<rightoption>zbiór  <math>\displaystyle S </math> zawiera wszystkie liczby naturalne, które są parzyste}
<wrongoption>     jeżeli <math>\displaystyle x_i\neq x_j</math> dla każdych <math>\displaystyle i,j=1,\ldots,100</math>, to mediana nie jest liczbą całkowitą.</wrongoption>
<rightoption>zbiór  <math>\displaystyle S </math>  jest zawarty w zbiorze liczb naturalnych, które są parzyste}
<rightoption><math>\displaystyle s_{100}^2\in \mathbb{Q}</math>.</rightoption>
<rightoption>zbiór  <math>\displaystyle S </math> jest zbiorem wszystkich liczb naturalnych, które są parzyste}
</quiz>
<\quiz>  


<quiz>Ostatnią cyfrą liczby  <math>\displaystyle 3^{3^n} </math>  jest:}
<quiz>
<wrongoption>{zawsze  <math>\displaystyle 3 </math> }
Czy jest możliwe, aby <math>\displaystyle q_1=q_3</math>?
<rightoption>zawsze  <math>\displaystyle 3 </math>  lub  <math>\displaystyle 7 </math> }
<wrongoption>{zawsze  <math>\displaystyle 7 </math> }
<wrongoption>{jakakolwiek z cyfr  <math>\displaystyle 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9 </math> }
<\quiz>


<quiz> Jeśli  <math>\displaystyle Z \subseteq \N </math> jest jakimś zbiorem liczb naturalnych,
<wrongoption>     Tak, ale tylko dla szeregu rozdzielczego.</wrongoption>
który wraz z każdym początkowym fragmentem zbioru  <math>\displaystyle \N </math>
<wrongoption>     Nie.</wrongoption>
postaci  <math>\displaystyle \set{0,\ldots,k-1} </math> zawiera również kolejną liczbę <math>\displaystyle k </math> , to wtedy }
<rightoption>     Tak.</rightoption>
<rightoption>zbiór <math>\displaystyle Z </math>  zawiera wszystkie liczby naturalne poza skończonym podzbiorem}
  <wrongoption>   Tak, ale tylko w przypadku, gdy zbiór wartości cechy zawiera co najwyżej <math>\displaystyle 4</math> elementy.</wrongoption>
<rightoption>zbiór  <math>\displaystyle Z </math> zawiera wszystkie liczby naturalne}
</quiz>
<rightoption>zbiór  <math>\displaystyle Z </math> zawiera nieskończenie wiele liczb naturalnych}
<wrongoption>{zbiór  <math>\displaystyle Z </math>  jest pusty}
<\quiz>  


<quiz>Grupa uczniów stojących przed klasą skłóciła się do tego stopnia,  
<quiz>
że nikt z nikim się nie lubił.
Spośród poniższych ciągów wybierz te, dla których odchylenia standardowe liczone z danych surowych oraz
Jeden z nich, aby naprawić relacje, wymyślił,  
z szeregu rozdzielczego z klasami: <center><math>\displaystyle (-2,1],(1,4],(4,7],</math></center>
że jeżeli wszyscy znajdujący się wewnątrz klasy będą pogodzeni,  
są jednakowe.
to nie powinno być problemu,
aby któryś stojący na zewnątrz klasy wszedł do środka i pogodził się ze wszystkimi,  
będącymi w klasie.
Drugi z nich zauważył jednak,  
że nic z tego nie wyjdzie, bo w środku nikogo nie ma.
Czy klasa jest w stanie się pogodzić?}
<wrongoption>{klasa na pewno się nie pogodzi}
<rightoption>klasa się pogodzi, jeżeli każdy pójdzie za radą pierwszego ucznia}
<rightoption>jeżeli w klasie byłaby już jedna osoba, to reszta klasy miałaby szansę się pogodzić}
<rightoption>jeżeli w klasie byłyby już co najmniej dwie osoby,
przy czym osoby w klasie byłyby ze sobą pogodzone,
to reszta klasy miałaby szansę się pogodzić}
<\quiz>


<quiz>Jeśli  <math>\displaystyle S\subseteq\N </math> , to:}  
<wrongoption>   <math>\displaystyle \displaystyle -1,2,5</math>.</wrongoption>
<wrongoption>{zbiór  <math>\displaystyle S </math> ma element największy}
<wrongoption>    <math>\displaystyle \displaystyle -0.5, 5.5</math>.</wrongoption>
<wrongoption>{zbiór  <math>\displaystyle S </math> ma element najmniejszy}
<rightoption>    <math>\displaystyle \displaystyle -\frac{1}{2}, \frac{5}{2},5\frac{1}{2},-\frac{1}{2},5\frac{1}{2},\frac{5}{2}</math>.</rightoption>
<wrongoption>{zbiór  <math>\displaystyle S </math> ma element największy, o ile  <math>\displaystyle S </math> jest niepusty}
<wrongoption>    <math>\displaystyle \displaystyle -\frac{1}{2}, \frac{5}{2},5\frac{1}{2},5\frac{1}{2},\frac{5}{2}</math>.</wrongoption>
<rightoption>zbiór <math>\displaystyle S </math> ma element najmniejszy, o ile  <math>\displaystyle S </math> jest niepusty}
</quiz>
<\quiz>
 
<quiz>
Która z poniższych funkcji jest dystrybuantą
następującego szeregu rozdzielczego (zapisanego w notacji programu Maple):
\begincenter
[-4 .. -2, -2 .. 0, Weight(0 .. 2, 4), Weight(2 .. 4, 2)]?
\endcenter
 
<wrongoption>    <math>\displaystyle F\colon {\Bbb R}\longrightarrow {\Bbb R}</math>, <math>\displaystyle F(x)=0</math> dla <math>\displaystyle x\in (-\infty,-4]</math>, <math>\displaystyle F(x)=0.5</math> dla <math>\displaystyle x\in (-4,0]</math>,
        <math>\displaystyle F(x)=2</math> dla <math>\displaystyle x\in (0,2]</math>, <math>\displaystyle F(x)=1</math> dla <math>\displaystyle x\in (2,4]</math>, <math>\displaystyle F(x)=1</math> dla <math>\displaystyle x\in (4,\infty)</math>.</wrongoption>
<wrongoption>     <math>\displaystyle \displaystyle F\colon [-4,4]\longrightarrow {\Bbb R}</math>, <math>\displaystyle \displaystyle F(x)=\int_{-4}^x hist(s)\,ds</math>.</wrongoption>
<wrongoption>     <math>\displaystyle F\colon {\Bbb R}\longrightarrow {\Bbb R}</math>, <math>\displaystyle F(x)=0</math> dla <math>\displaystyle x\in (-\infty,-4]</math>, <math>\displaystyle F(x)=0.5x</math> dla <math>\displaystyle x\in (-4,0]</math>,
<wrongoption><math>\displaystyle F(x)=2x</math> dla <math>\displaystyle x\in (0,2]</math>, <math>\displaystyle F(x)=x</math> dla <math>\displaystyle x\in (2,4]</math>, <math>\displaystyle F(x)=1</math> dla <math>\displaystyle x\in (4,\infty)</math>.</wrongoption>
<rightoption><math>\displaystyle \displaystyle G\colon {\Bbb R}\longrightarrow {\Bbb R}</math>, <math>\displaystyle \displaystyle G(x)=\int_{-\infty}^x hist(s)\,ds</math> dla <math>\displaystyle x\in (-\infty,4]</math>, <math>\displaystyle \displaystyle G(x)=1</math>
    dla <math>\displaystyle x\in (4,\infty)</math>.</rightoption>
</quiz>
 
<quiz>
Przygotowujący się do obrony pracy magisterskiej student piątego roku informatyki uczelni <math>\displaystyle X</math>, stosującej
<math>\displaystyle 6</math>-stopniową skalę ocen: <math>\displaystyle 2</math>, <math>\displaystyle 3</math>, <math>\displaystyle 3.5</math>, <math>\displaystyle 4</math>, <math>\displaystyle 4.5</math>, <math>\displaystyle 5</math>,
posiada średnią ze wszystkich przedmiotów równą <math>\displaystyle 4.47</math>. Przy ustalaniu oceny końcowej, uczelnia <math>\displaystyle X</math> stosuje średnią
ważoną z wagami: średnia ocen ze studiów z wagą <math>\displaystyle 2</math>, ocena pracy magisterskiej z wagą <math>\displaystyle 1</math> oraz ocena egzaminu magisterskiego
z wagą <math>\displaystyle 1</math>, wystawiając ocenę bardzo dobrą tym, dla których średnia ta wynosi co najmniej <math>\displaystyle 4.5</math>.
W których z poniższych przypadków student może liczyć na ocenę bardzo dobrą?
 
<wrongoption>    Jednakowe oceny <math>\displaystyle 4.5</math> z pracy magisterskiej oraz z egzaminu magisterskiego.</wrongoption>
<wrongoption>    Ocena <math>\displaystyle 5</math> z pracy magisterskiej oraz <math>\displaystyle 4</math> z egzaminu magisterskiego.</wrongoption>
<rightoption> Średnia (zwykła) z pracy magisterskiej i z egzaminu magisterskiego równa <math>\displaystyle 4.75</math>.</rightoption>
<wrongoption> Nigdy.</wrongoption>
</quiz>

Wersja z 08:46, 20 wrz 2006

wykres funkcji

porównania

tescik tescik2

Reprezentacja

Twierdzenie 6.10

Jeżeli P jest rozkładem prawdopodobieństwa, to funkcja F zdefiniowana wzorem:


F(x)=P(,x]=P((,x]),      (6.3)


jest dystrybuantą. Mówimy wtedy, że rozkład P ma dystrybuantę F, co często zaznaczamy pisząc FP zamiast F.

Testy

Rozważmy następujący ciąg wartości pewnej cechy X:

5,2,1,4,7,3,10,3,2,5,1,7.
Wówczas dla cechy X:

mediana jest równa średniej.

me<x¯.

moda wynosi 3.

średni błąd jest większy niż wariancja.

Jeżeli cecha X przyjmuje wartości x1,,x100, gdzie xi dla i=1,,100, to:

mexi dla każdego i=1,,100.

dystrybuanta empiryczna cechy X (liczona z danych surowych) jest niemalejącą funkcją ciągłą.

jeżeli xixj dla każdych i,j=1,,100, to mediana nie jest liczbą całkowitą.

s1002.

Czy jest możliwe, aby q1=q3?

Tak, ale tylko dla szeregu rozdzielczego.

Nie.

Tak.

Tak, ale tylko w przypadku, gdy zbiór wartości cechy zawiera co najwyżej 4 elementy.

Spośród poniższych ciągów wybierz te, dla których odchylenia standardowe liczone z danych surowych oraz

z szeregu rozdzielczego z klasami:

(2,1],(1,4],(4,7],
są jednakowe.

1,2,5.

0.5,5.5.

12,52,512,12,512,52.

12,52,512,512,52.

Która z poniższych funkcji jest dystrybuantą następującego szeregu rozdzielczego (zapisanego w notacji programu Maple): \begincenter [-4 .. -2, -2 .. 0, Weight(0 .. 2, 4), Weight(2 .. 4, 2)]? \endcenter

F:, F(x)=0 dla x(,4], F(x)=0.5 dla x(4,0],

       F(x)=2 dla x(0,2], F(x)=1 dla x(2,4], F(x)=1 dla x(4,). 

F:[4,4], F(x)=4xhist(s)ds.

F:, F(x)=0 dla x(,4], F(x)=0.5x dla x(4,0], <wrongoption>F(x)=2x dla x(0,2], F(x)=x dla x(2,4], F(x)=1 dla x(4,).

G:, G(x)=xhist(s)ds dla x(,4], G(x)=1

   dla x(4,). 

Przygotowujący się do obrony pracy magisterskiej student piątego roku informatyki uczelni X, stosującej 6-stopniową skalę ocen: 2, 3, 3.5, 4, 4.5, 5, posiada średnią ze wszystkich przedmiotów równą 4.47. Przy ustalaniu oceny końcowej, uczelnia X stosuje średnią ważoną z wagami: średnia ocen ze studiów z wagą 2, ocena pracy magisterskiej z wagą 1 oraz ocena egzaminu magisterskiego z wagą 1, wystawiając ocenę bardzo dobrą tym, dla których średnia ta wynosi co najmniej 4.5. W których z poniższych przypadków student może liczyć na ocenę bardzo dobrą?

Jednakowe oceny 4.5 z pracy magisterskiej oraz z egzaminu magisterskiego.

Ocena 5 z pracy magisterskiej oraz 4 z egzaminu magisterskiego.

Średnia (zwykła) z pracy magisterskiej i z egzaminu magisterskiego równa 4.75.

Nigdy.