Teoria informacji/TI Ćwiczenia 3: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Stromy (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Dorota (dyskusja | edycje)
Linia 2: Linia 2:


{{cwiczenie|1 [Sfałszowana moneta]|mdt|
{{cwiczenie|1 [Sfałszowana moneta]|mdt|
Monetę nazywamy ''sfałszowaną'' jeśli prawdopodobieństwo wypadnięcia orła jest inne niż reszki.  
Monetę nazywamy ''sfałszowaną'', jeśli prawdopodobieństwo wypadnięcia orła jest inne niż reszki.  
Jak przy pomocy sfałszowanej monety dokonać sprawiedliwego losowania między dwiema osobami?}}
Jak przy pomocy sfałszowanej monety dokonać sprawiedliwego losowania między dwiema osobami?}}


Linia 11: Linia 11:


{{cwiczenie|3 [Magiczna sztuczka]|ms|
{{cwiczenie|3 [Magiczna sztuczka]|ms|
W pewnej magicznej sztuczce bierze udział magik, jego asystent i ochotnik z widowni. Asystent, którego nadnaturalne zdolności mają być pokazane, jest zamykany w dźwiękoszczelnym pomieszczeniu. Magik daje ochotnikowi 6 pustych kart: 5 białych i jedną zieloną. Ochotnik ma na każdej z kart napisać inną liczbę naturalną pomiędzy 1 a 100. Ochotnik zatrzymuje zieloną kartę, i oddaje pozostałe karty magikowi. Magik, który widział wszystkie pisane liczby ustawia białe karty w jakiejś kolejności i przekazuje je asystentowi. Asystent po obejrzeniu kart ogłasza jaki numer został napisany na zielonej karcie.
W pewnej magicznej sztuczce bierze udział magik, jego asystent i ochotnik z widowni. Asystent, którego nadnaturalne zdolności mają być pokazane, jest zamykany w dźwiękoszczelnym pomieszczeniu. Magik daje ochotnikowi 6 pustych kart: 5 białych i jedną zieloną. Ochotnik ma na każdej z kart napisać inną liczbę naturalną pomiędzy 1 a 100. Ochotnik zatrzymuje zieloną kartę, i oddaje pozostałe karty magikowi. Magik, który widział wszystkie pisane liczby, ustawia białe karty w jakiejś kolejności i przekazuje je asystentowi. Asystent po obejrzeniu kart ogłasza jaki numer został napisany na zielonej karcie.


Wyjaśnij jak ta sztuczka działa.}}
Wyjaśnij jak ta sztuczka działa.}}
Linia 17: Linia 17:


{{cwiczenie|4 [Entropia jako metryka]|ejm|
{{cwiczenie|4 [Entropia jako metryka]|ejm|
Dla rozkładów X i Y definiujemy funkcję <math>d(X,Y)=H(X|Y)+H(Y|X)</math>. Pokaż że funkcja ta spełnia warunki metryki:
Dla rozkładów X i Y definiujemy funkcję <math>d(X,Y)=H(X|Y)+H(Y|X)</math>. Pokaż, że funkcja ta spełnia warunki metryki:
:a) <math>d(X,Y)\ge 0</math>
:a) <math>d(X,Y)\ge 0</math>
:b) <math>d(X,Y)=d(Y,X)</math>
:b) <math>d(X,Y)=d(Y,X)</math>
:c) <math>d(X,Y)=0 \Leftrightarrow</math> istnieje bijekcja między X a Y
:c) <math>d(X,Y)=0 \Leftrightarrow</math> istnieje bijekcja między X a Y
:d) <math>d(X,Y)+d(Y,Z) \ge d(X,Z)</math>}}
:d) <math>d(X,Y)+d(Y,Z) \ge d(X,Z)</math>}}


== Zadania domowe ==
== Zadania domowe ==

Wersja z 18:46, 17 wrz 2006

Ćwiczenia

Ćwiczenie 1 [Sfałszowana moneta]

Monetę nazywamy sfałszowaną, jeśli prawdopodobieństwo wypadnięcia orła jest inne niż reszki.

Jak przy pomocy sfałszowanej monety dokonać sprawiedliwego losowania między dwiema osobami?


Ćwiczenie 2 [Moneta dla trzech]

W jaki sposób można przy pomocy monety przeprowadzić losowanie wśród trzech osób?


Ćwiczenie 3 [Magiczna sztuczka]

W pewnej magicznej sztuczce bierze udział magik, jego asystent i ochotnik z widowni. Asystent, którego nadnaturalne zdolności mają być pokazane, jest zamykany w dźwiękoszczelnym pomieszczeniu. Magik daje ochotnikowi 6 pustych kart: 5 białych i jedną zieloną. Ochotnik ma na każdej z kart napisać inną liczbę naturalną pomiędzy 1 a 100. Ochotnik zatrzymuje zieloną kartę, i oddaje pozostałe karty magikowi. Magik, który widział wszystkie pisane liczby, ustawia białe karty w jakiejś kolejności i przekazuje je asystentowi. Asystent po obejrzeniu kart ogłasza jaki numer został napisany na zielonej karcie.

Wyjaśnij jak ta sztuczka działa.


Ćwiczenie 4 [Entropia jako metryka]

Dla rozkładów X i Y definiujemy funkcję d(X,Y)=H(X|Y)+H(Y|X). Pokaż, że funkcja ta spełnia warunki metryki:

a) d(X,Y)0
b) d(X,Y)=d(Y,X)
c) d(X,Y)=0 istnieje bijekcja między X a Y
d) d(X,Y)+d(Y,Z)d(X,Z)

Zadania domowe

Zadanie 1 - Efektywne testy przesiewowe

Załóżmy że mamy do przebadania pod kątem obecności jakiegoś wirusa N próbek krwi. Prawdopodobieństwo pozytywnego wyniku p dla każdej próbki jest niewielkie (np. p=0,01), a każdy test jest kosztowny. Zamiast badać każdą próbkę osobno, możemy badać zmieszane fragmenty próbek. Zakładamy wtedy że wynik jest pozytywny jeśli choć jedna z wymieszanych próbek zawierała wirusa. Zakładamy też że każdą próbkę możemy podzielić na wystarczająco wiele fragmentów. Ostatecznie musimy jednak dla każdej próbki wiedzieć bez wątpliwości czy zawiera wirusa czy nie. O ile możemy zmniejszyć oczekiwaną liczbę testów do wykonania? Zaprojektuj efektywne badanie dla p=0,01 i N=300 i policz oczekiwaną liczbę testów.


Zadanie 2 - Optymalność kodu Huffmana

Udowodnij że kod Huffmana dla źródeł binarnych ma optymalną długość. Zacznij od udowodnienia że każde źródło ma kod optymalny w którym dwa najdłuższe słowa kodowe są rodzeństwem (różnią się tylko ostatnim bitem). Uogólnij to rozumowanie na źródła o dowolnej ilości symboli i udowodnij optymalność kodu Huffmana w ogólnym przypadku.

Jeśli kod Huffmana jest optymalny, to dlaczego używa się wielu różnych metod kompresji?