Logika i teoria mnogości/Wykład 5: Para uporządkowana, iloczyn kartezjański, relacje, domykanie relacji, relacja równoważności, rozkłady zbiorów: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Kubakozik (dyskusja | edycje)
Kubakozik (dyskusja | edycje)
Linia 2: Linia 2:


Bardzo często będziemy chcieli mieć do czynienia ze zbiorem, który niesie w sobie
Bardzo często będziemy chcieli mieć do czynienia ze zbiorem, który niesie w sobie
informacje o dwóch innych zbiorach, informacje tak udatnie zakodowaną aby można było
informację o dwóch innych zbiorach, informację tak trafnie zakodowaną, aby można było
odzyskać z niej każdą z jego składowych. Do tego celu wprowadzimy zbiór nazywany
odzyskać z niej każdą z jego składowych. Do tego celu wprowadzimy zbiór nazywany
''parą uporządkowaną'' dwóch innych zbiorów.
''parą uporządkowaną'' dwóch innych zbiorów.
Linia 13: Linia 13:
<center><math>\displaystyle \left\{ \left\{x\right\}, \left\{x,y\right\}\right\}</math></center>
<center><math>\displaystyle \left\{ \left\{x\right\}, \left\{x,y\right\}\right\}</math></center>
}}
}}
Parę uporządkowaną można zdefiniować inaczej na wiele sposobów. Chodzi jednak o to
Parę uporządkowaną można zdefiniować inaczej na wiele sposobów. Chodzi jednak o to,
aby ze zbioru który jest parą można było odzyskać jednoznacznie każdą z jego
aby ze zbioru, który jest parą, można było odzyskać jednoznacznie każdą z jego
składowych. Tak więc moglibyśmy zaakceptować każdą inną inną definicję pod warunkiem,
składowych. Tak więc moglibyśmy zaakceptować każdą inną inną definicję pod warunkiem,
że będzie spełnione następujące twierdzenie:
że będzie spełnione następujące twierdzenie:
Linia 28: Linia 28:
{{dowod|||
{{dowod|||


Dowód przeprowadzimy tylko ze strony lewej do prawej bo w
Dowód przeprowadzimy tylko ze strony lewej do prawej, bo w
odwrotnym kierunku jest to fakt oczywisty.
odwrotnym kierunku jest to fakt oczywisty.
Niech zatem dwie pary <math>\displaystyle (a,b)</math> i <math>\displaystyle (c,d)</math> będą równe. Ponieważ
Niech zatem dwie pary <math>\displaystyle (a,b)</math> i <math>\displaystyle (c,d)</math> będą równe. Ponieważ
<math>\displaystyle \left\{a\right\} \in  (a,b)</math> więc    <math>\displaystyle \left\{a\right\} \in  (c,d)</math>. Mamy zatem
<math>\displaystyle \left\{a\right\} \in  (a,b)</math>, więc    <math>\displaystyle \left\{a\right\} \in  (c,d)</math>. Mamy zatem
<math>\displaystyle \left\{a\right\} = \left\{c\right\}</math> lub  <math>\displaystyle \left\{a\right\} = \left\{c,d\right\}</math>. W pierwszym
<math>\displaystyle \left\{a\right\} = \left\{c\right\}</math> lub  <math>\displaystyle \left\{a\right\} = \left\{c,d\right\}</math>. W pierwszym
przypadku <math>\displaystyle a=c</math> ale w drugim również jest tak, mamy bowiem, że
przypadku <math>\displaystyle a=c</math>, ale w drugim również jest tak, mamy bowiem, że
<math>\displaystyle c \in \left\{a\right\}</math>. Pierwszą część twierdzenia mamy za sobą bo już wiemy,
<math>\displaystyle c \in \left\{a\right\}</math>. Pierwszą część twierdzenia mamy za sobą, bo już wiemy,
że pierwsze współrzędne równych par są równe.
że pierwsze współrzędne równych par są równe.


<center><math>\displaystyle (a,b) = (a,d) </math></center>
<center><math>\displaystyle (a,b) = (a,d). </math></center>


Następnie przeprowadzamy dowód przez przypadki. Jeżeli jest tak,
Następnie przeprowadzamy dowód przez przypadki. Jeżeli jest tak,
że <math>\displaystyle a=b</math> to <math>\displaystyle (a,b)=\left\{\left\{a\right\}\right\}</math>. Zatem <math>\displaystyle \left\{\left\{a\right\}\right\} =
że <math>\displaystyle a=b</math>, to <math>\displaystyle (a,b)=\left\{\left\{a\right\}\right\}</math>. Zatem <math>\displaystyle \left\{\left\{a\right\}\right\} =
\left\{\left\{a\right\},\left\{a,d\right\}\right\}</math> co daje, że <math>\displaystyle \left\{a,d\right\}=\left\{a\right\}</math> a zatem
\left\{\left\{a\right\},\left\{a,d\right\}\right\}</math>, co daje, że <math>\displaystyle \left\{a,d\right\}=\left\{a\right\}</math>, a zatem
<math>\displaystyle d=a</math>. W przeciwnym przypadku gdy <math>\displaystyle a \neq b</math> mamy, że <math>\displaystyle \left\{a,b\right\}
<math>\displaystyle d=a</math>. W przeciwnym przypadku, gdy <math>\displaystyle a \neq b</math> mamy, że <math>\displaystyle \left\{a,b\right\}
\in \left\{\left\{a\right\},\left\{a,d\right\}\right\}</math>. Daje to dwie możliwości albo
\in \left\{\left\{a\right\},\left\{a,d\right\}\right\}</math>. Daje to dwie możliwości albo
<math>\displaystyle \left\{a,b\right\} = \left\{a\right\}</math> co nie może mieć miejsca bo mielibyśmy, że <math>\displaystyle a=b</math>,
<math>\displaystyle \left\{a,b\right\} = \left\{a\right\}</math>, co nie może mieć miejsca, bo mielibyśmy, że <math>\displaystyle a=b</math>
albo zaś
albo zaś
<math>\displaystyle \left\{a,b\right\} = \left\{a,d\right\}</math>. To drugie prowadzi do naszej tezy <math>\displaystyle b=d</math>.
<math>\displaystyle \left\{a,b\right\} = \left\{a,d\right\}</math>. To drugie prowadzi do naszej tezy <math>\displaystyle b=d</math>.
Linia 61: Linia 61:


Rozważymy dwa przypadki.
Rozważymy dwa przypadki.
# Jeśli <math>\displaystyle a=b</math> to <math>\displaystyle x=\{\{a\}\}</math> i wtedy <math>\displaystyle \bigcap \bigcap x= a</math>.
# Jeśli <math>\displaystyle a=b</math>, to <math>\displaystyle x=\{\{a\}\}</math> i wtedy <math>\displaystyle \bigcap \bigcap x= a</math>.
# Jeśli <math>\displaystyle a\neq b</math> to <math>\displaystyle x=\{\{a\},\{a,b\}\}</math> a więc
# Jeśli <math>\displaystyle a\neq b</math>, to <math>\displaystyle x=\{\{a\},\{a,b\}\}</math> a więc


<center><math>\displaystyle \bigcap x= \bigcap \{\{a\},\{a,b\}\}=  \{a\} \cap \{a,b\}= \{a\}
<center><math>\displaystyle \bigcap x= \bigcap \{\{a\},\{a,b\}\}=  \{a\} \cap \{a,b\}= \{a\},
</math></center>
</math></center>


skąd otrzymujemy
skąd otrzymujemy


<center><math>\displaystyle \bigcap \bigcap x=a
<center><math>\displaystyle \bigcap \bigcap x=a.
</math></center>
</math></center>


Linia 81: Linia 81:
</math></center>
</math></center>


jest pusty gdy współrzędne par są różne, a w przeciwnym przypadku jest
jest pusty, gdy współrzędne par są różne, a w przeciwnym przypadku jest
zbiorem jednoelementowym zawierającym współrzędną pary <math>\displaystyle x</math>.
zbiorem jednoelementowym zawierającym współrzędną pary <math>\displaystyle x</math>.


Linia 88: Linia 88:
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   


Jeśli <math>\displaystyle x</math> jest parą to istnieją zbiory <math>\displaystyle a,b</math> takie, że <math>\displaystyle x=(a,b)</math>.
Jeśli <math>\displaystyle x</math> jest parą, to istnieją zbiory <math>\displaystyle a,b</math> takie, że <math>\displaystyle x=(a,b)</math>.
1. Przypuśćmy, że <math>\displaystyle a\neq b</math>. Wtedy <math>\displaystyle x= \{\{a\}, \{a,b\}\}</math> i <math>\displaystyle \mathcal{P}(x)= \{\emptyset, \{\{a\}\}, \{\{a,b\}\},x \}</math>. Ponieważ <math>\displaystyle \mathcal{P}(\emptyset)=\{\emptyset\}</math> to <math>\displaystyle \mathcal{P}(x) \setminus \mathcal{P}(\emptyset) =\{ \{\{a\}\}, \{\{a,b\}\},x \}</math> a wtedy
1. Przypuśćmy, że <math>\displaystyle a\neq b</math>. Wtedy <math>\displaystyle x= \{\{a\}, \{a,b\}\}</math> i <math>\displaystyle \mathcal{P}(x)= \{\emptyset, \{\{a\}\}, \{\{a,b\}\},x \}</math>. Ponieważ <math>\displaystyle \mathcal{P}(\emptyset)=\{\emptyset\}</math> to <math>\displaystyle \mathcal{P}(x) \setminus \mathcal{P}(\emptyset) =\{ \{\{a\}\}, \{\{a,b\}\},x \}</math>, a wtedy


<center><math>\displaystyle \bigcap (\mathcal{P}(x) \setminus \mathcal{P}(\emptyset)) = \emptyset
<center><math>\displaystyle \bigcap (\mathcal{P}(x) \setminus \mathcal{P}(\emptyset)) = \emptyset,
</math></center>  
</math></center>  


gdyż przecinany zbiór zawiera elementy rozłączne <math>\displaystyle \{\{a\}\}, \{\{a,b\}\}</math>.  Wobec tego również
gdyż przecinany zbiór zawiera elementy rozłączne <math>\displaystyle \{\{a\}\}, \{\{a,b\}\}</math>.  Wobec tego również


<center><math>\displaystyle \bigcap \bigcap (\mathcal{P}(x) \setminus \mathcal{P}(\emptyset)) = \emptyset
<center><math>\displaystyle \bigcap \bigcap (\mathcal{P}(x) \setminus \mathcal{P}(\emptyset)) = \emptyset.
</math></center>
</math></center>
2. W przypadku, gdy <math>\displaystyle a=b</math> otrzymujemy <math>\displaystyle x=\{\{a\}\}</math> a więc <math>\displaystyle \mathcal{P}(x)=\{\emptyset ,\{\{a\}\}\}</math> i wtedy <math>\displaystyle \mathcal{P}(x) \setminus \mathcal{P}(\emptyset) =\{ \{\{a\}\} \}</math> skąd otrzymujemy
2. W przypadku, gdy <math>\displaystyle a=b</math>, otrzymujemy <math>\displaystyle x=\{\{a\}\}</math>, a więc <math>\displaystyle \mathcal{P}(x)=\{\emptyset ,\{\{a\}\}\}</math> i wtedy <math>\displaystyle \mathcal{P}(x) \setminus \mathcal{P}(\emptyset) =\{ \{\{a\}\} \}</math> skąd otrzymujemy


<center><math>\displaystyle \bigcap \bigcap ( \kPs(x) \setminus \mathcal{P}(\emptyset)) = \{a\}
<center><math>\displaystyle \bigcap \bigcap ( \mathcal{P}(x) \setminus \mathcal{P}(\emptyset)) = \{a\}.
</math></center>
</math></center>


Linia 107: Linia 107:
{{cwiczenie|1.5||
{{cwiczenie|1.5||


Pokaż, że z każdej pary <math>\displaystyle x</math> można otrzymać jej drugą współrzędną posługując się
Pokaż, że z każdej pary <math>\displaystyle x</math> można otrzymać jej drugą współrzędną, posługując się
jedynie parą <math>\displaystyle x</math>, mnogościowymi operacjami <math>\displaystyle \bigcup, \bigcap, \cup,\cap,\setminus,\kPs</math> oraz stałą <math>\displaystyle \emptyset</math>.
jedynie parą <math>\displaystyle x</math>, mnogościowymi operacjami <math>\displaystyle \bigcup, \bigcap, \cup,\cap,\setminus,\mathcal{P}()</math> oraz stałą <math>\displaystyle \emptyset</math>.
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">  
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">  
# Rozważ najpierw pary różnych elementów.
# Rozważ najpierw pary różnych elementów.
# Wykorzystaj zbiór z Ćwiczenia 1.4 (patrz [[#cwiczenie_1_4|ćwiczenie 1.4]])  
# Wykorzystaj zbiór z Ćwiczenia 1.4 (patrz [[#cwiczenie_1_4|ćwiczenie 1.4]]) .
</div></div>
</div></div>
}}
}}
Linia 117: Linia 117:
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   


Rozważmy najpierw przypadek gdy para ma różne elementy. Zobaczymy, że dla  każdej takiej pary <math>\displaystyle x=(a,b)</math> mamy
Rozważmy najpierw przypadek, gdy para ma różne elementy. Zobaczymy, że dla  każdej takiej pary <math>\displaystyle x=(a,b)</math>, mamy


<center><math>\displaystyle  
<center><math>\displaystyle  
Linia 123: Linia 123:
</math></center>
</math></center>


Ponieważ <math>\displaystyle a\neq b</math> to <math>\displaystyle x=\{\{a\}, \{a,b\}\}</math> i wtedy
Ponieważ <math>\displaystyle a\neq b</math>, to <math>\displaystyle x=\{\{a\}, \{a,b\}\}</math> i wtedy


<center><math>\displaystyle \bigcup (\bigcup x \setminus \bigcap x)= \bigcup (\{a,b\} \setminus \{a\})=
<center><math>\displaystyle \bigcup (\bigcup x \setminus \bigcap x)= \bigcup (\{a,b\} \setminus \{a\})=
Linia 129: Linia 129:
</math></center>
</math></center>


Zobaczmy teraz jak proponowany wzór działa na parach o równych współrzędnych. Jeśli
Zobaczmy teraz, jak proponowany wzór działa na parach o równych współrzędnych. Jeśli
<math>\displaystyle x=(a,a)</math> to <math>\displaystyle x =\{\{a\}\}</math> i wtedy
<math>\displaystyle x=(a,a)</math>, to <math>\displaystyle x =\{\{a\}\}</math> i wtedy


<center><math>\displaystyle \bigcup (\bigcup x \setminus \bigcap x)= \bigcup (\{a\} \setminus \{a\})= \bigcup
<center><math>\displaystyle \bigcup (\bigcup x \setminus \bigcap x)= \bigcup (\{a\} \setminus \{a\})= \bigcup
Linia 143: Linia 143:


Dla par o różnych elementach dodana część wzoru jest zbiorem pustym, więc ta sytuacja
Dla par o różnych elementach dodana część wzoru jest zbiorem pustym, więc ta sytuacja
jest analogiczna do 1.1, skąd otrzymujemy że  tak
jest analogiczna do 1.1, skąd otrzymujemy, że  tak
zdefiniowany zbiór jest równy <math>\displaystyle b</math>.
zdefiniowany zbiór jest równy <math>\displaystyle b</math>.


Dla par o równych elementach, pierwsza część zbioru jest zbiorem pustym. W ćwiczeniu 1.4 (patrz [[#cwiczenie_1_4|ćwiczenie 1.4]]) pokazaliśmy że w takim przypadku mamy <math>\displaystyle \bigcap \bigcap (\mathcal{P}(x)
Dla par o równych elementach pierwsza część zbioru jest zbiorem pustym. W ćwiczeniu 1.4 (patrz [[#cwiczenie_1_4|ćwiczenie 1.4]]) pokazaliśmy, że w takim przypadku mamy <math>\displaystyle \bigcap \bigcap (\mathcal{P}(x)
\setminus \mathcal{P}(\emptyset))=\{b\}</math> jeśli <math>\displaystyle b</math> jest współrzędną pary <math>\displaystyle x</math>. Wobec tego
\setminus \mathcal{P}(\emptyset))=\{b\}</math>, jeśli <math>\displaystyle b</math> jest współrzędną pary <math>\displaystyle x</math>. Wobec tego


<center><math>\displaystyle \bigcup (\bigcup x \setminus \bigcap x) \cup \bigcap \bigcap \bigcap (\mathcal{P}(x)
<center><math>\displaystyle \bigcup (\bigcup x \setminus \bigcap x) \cup \bigcap \bigcap \bigcap (\mathcal{P}(x)

Wersja z 17:02, 16 wrz 2006

Para uporządkowana

Bardzo często będziemy chcieli mieć do czynienia ze zbiorem, który niesie w sobie informację o dwóch innych zbiorach, informację tak trafnie zakodowaną, aby można było odzyskać z niej każdą z jego składowych. Do tego celu wprowadzimy zbiór nazywany parą uporządkowaną dwóch innych zbiorów.

Definicja 1.1.

Niech x oraz y będą zbiorami. Przez parę uporządkowaną (x,y) rozumiemy zbiór

{{x},{x,y}}

Parę uporządkowaną można zdefiniować inaczej na wiele sposobów. Chodzi jednak o to, aby ze zbioru, który jest parą, można było odzyskać jednoznacznie każdą z jego składowych. Tak więc moglibyśmy zaakceptować każdą inną inną definicję pod warunkiem, że będzie spełnione następujące twierdzenie:

Twierdzenie 1.2.

Dla dowolnych zbiorów a,b,c,d zachodzi:

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle (a,b) = (c,d) \Leftrightarrow a=c \hspace*{0.1mm} \wedge b= d}

Dowód

Dowód przeprowadzimy tylko ze strony lewej do prawej, bo w odwrotnym kierunku jest to fakt oczywisty. Niech zatem dwie pary (a,b) i (c,d) będą równe. Ponieważ {a}(a,b), więc {a}(c,d). Mamy zatem {a}={c} lub {a}={c,d}. W pierwszym przypadku a=c, ale w drugim również jest tak, mamy bowiem, że c{a}. Pierwszą część twierdzenia mamy za sobą, bo już wiemy, że pierwsze współrzędne równych par są równe.

(a,b)=(a,d).

Następnie przeprowadzamy dowód przez przypadki. Jeżeli jest tak, że a=b, to (a,b)={{a}}. Zatem {{a}}={{a},{a,d}}, co daje, że {a,d}={a}, a zatem d=a. W przeciwnym przypadku, gdy ab mamy, że {a,b}{{a},{a,d}}. Daje to dwie możliwości albo {a,b}={a}, co nie może mieć miejsca, bo mielibyśmy, że a=b albo zaś {a,b}={a,d}. To drugie prowadzi do naszej tezy b=d.

Ćwiczenie 1.3

Dla każdej pary x=(a,b) udowodnij, że

x=a.
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.4

Udowodnij, że dla dowolnej pary uporządkowanej x zbiór

(𝒫(x)𝒫())

jest pusty, gdy współrzędne par są różne, a w przeciwnym przypadku jest zbiorem jednoelementowym zawierającym współrzędną pary x.

Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.5

{{{3}}}
Rozwiązanie

Iloczyn kartezjański

Zanim wprowadzimy definicję zbioru wszystkich par uporządkowanych elementów dwóch zbiorów (zwanego dalej iloczynem kartezjańskim) należy nam się krótka dyskusja. Otóż niech xX oraz yY. Łatwo zauważyć, że zarówno {x,y} jak i {x} są podzbiorami XY. Zatem {x,y}𝒫(XY) oraz {x}𝒫(XY). Więc {{x},{x,y}}𝒫(XY) co daje, że (x,y)𝒫(𝒫(XY)).

Istnienie i konstrukcja iloczynu kartezjańskiego zostało dokładnie omówione w dodatkowym rozdziale "Iloczyn kartezjański i aksjomat wyróżniania" . Proponuje przestudiowanie dodatkowego rozdziału dopiero po zapoznaniu się z rozdziałami wcześniejszymi pomimo braku precyzji w następnej definicji.

Definicja 2.1.

Niech x,y będą zbiorami. Iloczynem kartezjańskim (produktem) x×y nazywamy zbiór

{z𝒫(𝒫(xy)):axby(a,b)=z}

Będziemy używać specjalnej notacji x2 na zbiór x×x.

Ćwiczenie 2.2

Pokaż następujące elementarne własności iloczynu kartezjańskiego:

Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\aligned”): {\displaystyle \displaystyle \aligned x \times \emptyset &= \emptyset \quad \mbox{(2.1)}\\ x \times (y \cup z) &= (x \times y) \cup (x \times z) \quad \mbox{(2.2)}\\ x \times (y \cap z) &= (x \times y) \cap (x \times z) \quad \mbox{(2.3)}\\ x \times (y \setminus z) &= (x \times y) \setminus (x \times z) \quad \mbox{(2.4)} \endaligned}
Rozwiązanie

Ćwiczenie 2.3

Produkt kartezjański × jest monotoniczny ze względu na każdą współrzędną osobno to znaczy:

Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\aligned”): {\displaystyle \displaystyle \aligned x \subset y & \hspace*{0.1mm} \Rightarrow & (x \times z) \subset (y \times z) \quad \mbox{(2.5)}\\ x \subset y & \hspace*{0.1mm} \Rightarrow & (z \times x) \subset (z \times y) \quad \mbox{(2.6)} \endaligned}
Rozwiązanie

Ćwiczenie 2.4

Sprawdź, czy dla dowolnych zbiorów A,B,C, prawdziwa jest następująca implikacja

A×B=A×CB=C
Rozwiązanie

Relacje

Definicja 3.1.

Relacją nazywamy każdy podzbiór iloczynu x×y

Operacje na relacjach:

Definicja 3.2.

Niech RA×B oraz SB×C.

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle S \circ R  := \left\{(x,z)\in A \times C : \exists_{y\in B} (x,y)\in R \hspace*{0.1mm} \wedge (y,z)\in S \right\}}

R1:={(y,x)B×A:(x,y)R}
RL:={xA:yB(x,y)R}
RP:={yB:xA(x,y)R}

Ćwiczenie 3.3

Niech relacja RA×B,SB×C oraz TC×D. Pokazać elementarne własności operacji na relacjach:

T(SR)=(TS)R(3.1)(SR)1=R1S1(3.2)RRL×RP(3.3)(SR)LRL(3.4)(SR)PSP(3.5)(R1)L=RP(3.6)
Rozwiązanie

Ćwiczenie 3.4

Niech relacja RB×C,SB×C oraz TA×B. Pokaż własności:

(RS)1=R1S1(3.7)(RS)1=R1S1(3.8)(R1)1=R(3.9)(RS)T=(RT)(ST)(3.10)(RS)T(RT)(ST)(3.11)
Rozwiązanie

Ćwiczenie 3.5

Podaj przykład relacji dla których poniższa równość nie jest prawdziwa.

(RS)T=(RT)(ST)
Rozwiązanie

Ćwiczenie 3.6

Udowodnij, że zbiór A jest relacją wtedy i tylko wtedy gdy

A(A)×(A)
Rozwiązanie

Relacje równoważności

W tym podrozdziale poznamy ważną klasę (zbiór) relacji zwaną klasą relacji równoważności(w innych podręcznikach mogą się państwo spotkać z nazwą relacja abstrakcji). Relacje takie będą służyły do definiowania pojęć abstrakcyjnych o czym przekonamy się w wielu miejscach tego i innych wykładów. Bardzo dobrym ćwiczeniem pokazującym abstrakcyjne metody definiowania pojęć będzie wykład 8 w którym zaprzęgniemy relacje abstrakcji do definiowania liczb.

Rozpoczynamy rozdział od koniecznej definicji.

Definicja 4.1.

Dla zbioru X definiujemy relację 1XX×X jako {zX×X:xX(x,x)=z}.

Definicja 4.2.

Relację RX×X nazywamy relacją równoważnością o polu X jeżeli:

  • zawiera relacje 1X (zwrotność R)
  • R1R (symetria R)
  • RRR (przechodniość R)

Ćwiczenie 4.3

Pokazać, że definicje zwrotności, symetryczności i przechodniości relacji o polu X są odpowiednio równoważne następującym własnościom:

  • xX(x,x)R
  • x,yX(x,y)R(y,x)R
  • x,y,zX(x,y)R(y,z)R(x,z)R
Rozwiązanie

Definicja 4.4.

Niech R będzie relacją równoważności o polu X. Klasą równoważności elementu xX jest zbiór

[x]R:={yX:(x,y)R}

Definicja 4.5.

Zbiór klas równoważności relacji R będący elementem zbioru 𝒫(𝒫(X×X)) oznaczamy przez X/R.

Twierdzenie 4.6.

Niech R będzie relacją równoważności o polu X. Następujące warunki są równoważne

  1. [x]R[y]R
  2. [x]R=[y]R
  3. (x,y)R

Dowód

Pokażemy, że (1)(2). Niech wspólny element dwóch klas [x]R oraz [y]R nazywa się z. Ze względu na pełną symetrię tezy wystarczy pokazać, że [x]R[y]R. Niech zatem p[x]R. Mamy więc (x,p)R. Z założenia jest również (y,z)R oraz (x,z)R. Z symetrii otrzymujemy (z,x)R. Zatem (y,z)R i (z,x)R i (x,p)R. Natychmiast z przechodniości otrzymujemy, że (y,p)R.
Pokażemy, że (2)(3). Ze zwrotności mamy, że y[y]R co z założenia (2) daje y[x]R a to tłumaczy się na (x,y)R. Pokażemy, że (3)(1). Wystarczy pokazać, że wspólnym elementem klas [x]R oraz [y]R jest y. Dla pierwszej z nich wynika to z założenia (3) a dla drugiej ze zwrotności R.

W następnym twierdzeniu zobaczymy jak rodzina relacji równoważności jest odporna na przecinanie. Pokażemy mianowicie, że przecięcie dowolnej liczby relacji równoważności jest nadal relacją równoważności.

Twierdzenie 4.7.

Niech κ będzie pewną rodziną (zbiorem) relacji równoważności o tym samym polu X. Mamy że:

  1. κ jest relacją równoważności o polu X.
  2. [x]κ={[x]R:Rκ}

Dowód

(1) Zwrotność κ jest oczywista ponieważ 1X zawiera się w każdej relacji rodziny κ. Symetria. Weźmy (x,y)κ. Dla każdej relacji Rκ jest (x,y)R. Z symetrii każdej R jest więc (y,x)R co daje (y,x)κ. Przechodniość. Niech (x,y)κ oraz (y,z)κ. Dla każdej relacji Rκ jest więc (x,y)R i (y,z)R. Z przechodniości każdej relacji R mamy, że (x,z)R co daje (x,z)κ.
(2) Niech y[x]κ. Mamy zatem, że (x,y)κ co daje (x,y)R dla każdej relacji Rκ. To zaś daje, że y[x]R dla każdej Rκ co jest równoważne z y{[x]R:Rκ}.

W szczególności przecięcie wszystkich relacji równoważności o polu X daje 1X. Jest ona najsilniejszą relacją równoważności. Najsłabszą jest X2.

Rozkłady zbiorów

Definicja 4.8.

Niech X. Rodzinę r𝒫(𝒫(X)) nazywamy rozkładem zbioru X gdy

  1. CrC
  2. r=X
  3. Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle (C \in r \hspace*{0.1mm} \wedge D \in r \hspace*{0.1mm} \wedge C \neq D )\hspace*{0.1mm} \Rightarrow C\cap D =\emptyset}

Lemat 4.9.

Dla relacji równoważności R o polu X zbiór X/R jest rozkładem X.

Dowód

(1) Każda klasa jest niepusta bo zawiera element, który ją wyznacza. (2)X/RX bo każda klasa jest podzbiorem X. Odwrotnie każdy x[x]RX/R. (3) Dwie klasy gdy są rożne muszą być rozłączne co udowodniliśmy w twierdzeniu 4.6 (patrz twierdzenie 4.6.).

Definicja 4.10.

Niech r będzie rozkładem zbioru X. Definiujemy relacje RrX×X następująco:

(x,y)Rr wtw Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \exists_{C\in r} \;\; x \in C \; \hspace*{0.1mm} \wedge \; y\in C }

Lemat 4.11.

Dla rozkładu r𝒫(𝒫(X)) relacja Rr jest:

  1. równoważnością
  2. X/Rr=r

Dowód

(1) Relacja Rr jest zwrotna każdy bowiem xX musi leżeć w pewnym zbiorze C rozkładu r. Symetria Rr nie wymaga dowodu. Przechodniość Rr. Niech (x,y)Rr i (y,z)Rr. Istnieją zatem dwa zbiory C i D rozkładu r takie, że x,yC oraz y,zD. Przecięcie C i D jest więc niepuste zatem C=D co daje tezę (x,z)Rr.
(2) Inkluzja w prawo . Niech CX/Rr. Klasa C jest zatem wyznaczona przez pewien element x taki, że C=[x]Rr. Niech Dr będzie zbiorem rozkładu r do którego należy x. Łatwo wykazać, że C=D. Inkluzja w lewo . Niech Cr. C jest niepusty wiec istnieje xC. Klasa [x]Rr=C.

Ćwiczenie 4.12

{{{3}}}
Rozwiązanie

Ćwiczenie 4.13

{{{3}}}
Rozwiązanie

Domykanie relacji

W praktyce matematycznej często potrzebne jest rozważanie domknięć relacji ze względu na wiele przeróżnych własności. W podrozdziale tym dokonamy charakteryzacji domknięć. Pokażemy między innymi kiedy takie domykanie jest możliwe.

Definicja 4.14.

Niech α będzie rodziną relacji o polu X, czyli niech α𝒫(𝒫(X2)). Rodzina α jest zamknięta na przecięcia gdy

  1. X2α
  2. jeżeli αα to αα

Poniżej podamy definicję domknięcia relacji w pewnej klasie (zbiorze) relacji. Definiujemy intuicyjnie najmniejszą relacje zawierającą daną należącą do klasy.

Definicja 4.15.

Relacja SX2 jest domknięciem relacji RX2 w klasie (zbiorze) relacji α gdy:

  1. RS
  2. Sα
  3. dla każdej relacji T jeżeli RT oraz Tα to ST

Lemat 4.16.

Domknięcie relacji (w dowolnej klasie) jeżeli istnieje to jest jedyne.

Dowód

Gdyby istniały dwa domknięcia pewnej relacji to ze względu na warunek (3) wzajemnie by się zawierały.

Twierdzenie 4.17.

Następujące warunki są równoważne:

  1. Klasa relacji α jest domknięta na przecięcia.
  2. Każda relacja ma domknięcie w klasie relacji α.

Dowód

(1)(2). Niech R będzie relacją. Utwórzmy zbiór relacji α jako Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \left\{S\in\mathcal{P} (X^2) : R\subset S \hspace*{0.1mm} \wedge S\in\alpha \right\}} . Takie α nie jest puste bowiem relacja totalna X2 należy do α. Pokażmy, że α jest domknięciem R w α. Istotnie Rα. Z założenia mamy też αα. Minimalność α stwierdzamy przez: niech RS takie że Sα. Takie S musi leżeć w zbiorze α jest więc αS.
(2)(1). Po pierwsze X2 leży w zbiorze α bo wystarczy domknąć X2. Niech α będzie niepustym podzbiorem α. Niech S0 będzie domknięciem α w α. Wiemy, że dla dowolnej relacji S o ile αS i Sα to S0S. Połóżmy za S dowolny element z α. Założenia implikacji pozostają automatycznie spełnione, jest więc tak, że S0S dla dowolnej S wyjętej z α. W takim razie S0α. Ponieważ mamy też αS0 bo S0 było domknięciem jest więc α=S0 a to oznacza, że S0α.

Ćwiczenie 4.18

Pokazać jak wyglądają domknięcia w klasie relacji, zwrotnych, symetrycznych i przechodnich.

Pokazać stosując twierdzenie 4.17 (patrz twierdzenie 4.17.), że nie istnieje domknięcie spójne ani antysymetryczne. (Relacja R jest spójna gdy Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \forall x,y (x,y) \in R \hspace*{0.1mm} \vee (y,x)\in R} . Relacja R jest antysymetryczna gdy z faktu, że (x,y)R oraz (y,x)R da się pokazać, że x=y)

Rozwiązanie

Ćwiczenie 4.19

Dla relacji R niech Rα, Rβ, Rγ oznaczają odpowiednio zwrotne, symetryczne, przechodnie domknięcie relacji R. Czy prawdą jest że:

  1. dla dowolnej relacji R relacja ((Rα)β)γ jest relacją równoważności
  2. dla dowolnej relacji R zachodzi
((Rα)β)γ=((Rγ)β)α

W każdym z powyższych przypadków proszę podać dowód lub kontrprzykład.

Rozwiązanie