Algorytmy i struktury danych/Algorytmy tekstowe I: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Rytter (dyskusja | edycje)
Rytter (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Linia 5: Linia 5:
Tekst jest ciągiem symboli, przyjmujemy że jest on zadany tablicą x[1..n] elementami której są symbole ze zbioru A (zwanego alfabetem). Liczba <math>n=|x|</math> jest długością (rozmiarem)tekstu. W większości naszych algorytmów jedyne operacje dopuszczalne na symbolach wejściowych to porównania dwóch symboli.  
Tekst jest ciągiem symboli, przyjmujemy że jest on zadany tablicą x[1..n] elementami której są symbole ze zbioru A (zwanego alfabetem). Liczba <math>n=|x|</math> jest długością (rozmiarem)tekstu. W większości naszych algorytmów jedyne operacje dopuszczalne na symbolach wejściowych to porównania dwóch symboli.  


Algorytmy na tekstach wyróżniają się tym, że wykorzystują specyficzne kombinatorycznewłasności tekstów. Okresem tekstu <math>x</math> jest każda liczba naturalna niezerowa <math>p</math> taka, że<math>x[i]=x[i+p]</math>, dla każdego i dla którego obie strony są zdefiniowane. Przez per(x) oznaczmyminimalny okres x.  
Algorytmy na tekstach wyróżniają się tym, że wykorzystują specyficzne kombinatoryczne własności tekstów. Okresem tekstu <math>x</math> jest każda liczba naturalna niezerowa <math>p</math> taka, że <math>x[i]=x[i+p]</math>, dla każdego i dla którego obie strony są zdefiniowane. Przez per(x) oznaczmy minimalny okres x.  




Pojęciem dualnym do okresu jest prefikso-sufiks tekstu, jest to najdłuższy własciwy (nie będący całym x) prefiks tekstu x  będącyjednocześnie sufiksem x.  Oczywistym jest, że <math>|x|-per(x)</math> jest długością prefikso-sufiksu x.Jeśli <math>per(x)=|x|</math> to prefikso-sufiksem x jest słowo puste o długości zerowej.
Pojęciem dualnym do okresu jest prefikso-sufiks tekstu, jest to najdłuższy własciwy (nie będący całym x) prefiks tekstu x  będący jednocześnie sufiksem x.  Oczywistym jest, że <math>|x|-per(x)</math> jest długością prefikso-sufiksu x. Jeśli <math>per(x)=|x|</math> to prefikso-sufiksem x jest słowo puste o długości zerowej.


Oznaczmy przez <math>P[k]</math> rozmiar prefikso-sufiksu <math>x[1..k]</math>, zatem <math>per(x)=n-P[n]</math>, gdzie <math>n=|x|</math>.
Oznaczmy przez <math>P[k]</math> rozmiar prefikso-sufiksu <math>x[1..k]</math>, zatem <math>per(x)=n-P[n]</math>, gdzie <math>n=|x|</math>.
Linia 18: Linia 18:
<center><math>P[1..11]\ =\ [0,\ 0,\ 1,\ 2,\ 3,\ 4,\ 5,\ 6,\ 7,\ 8,\ 0].</math></center>
<center><math>P[1..11]\ =\ [0,\ 0,\ 1,\ 2,\ 3,\ 4,\ 5,\ 6,\ 7,\ 8,\ 0].</math></center>


Wartość <math>P[0]</math> jest warością sztuczną  (przyjmiemy potem <math>P[0]=-1</math>).
Wartość <math>P[0]</math> jest wartością sztuczną  (przyjmiemy potem <math>P[0]=-1</math>).
}}
}}
== Liczenie tablicy  Prefikso-Sufiksów==
== Liczenie tablicy  Prefikso-Sufiksów==


Przedstawimy jeden z możliwych algorytmów liniowych oblicznaia tablicy P, jest to iteracyjna wersja algorytmu rekurencyjnego, który moglibyśmy otrzymac korzystając z faktu:
Przedstawimy jeden z możliwych algorytmów liniowych obliczania tablicy P, jest to iteracyjna wersja algorytmu rekurencyjnego, który moglibyśmy otrzymać korzystając z faktu:


<center><math>x[j]=x[t+1]\ \textrm{oraz}\ t=P[j-1] \ \Rightarrow\ P[j]= t+1</math></center>
<center><math>x[j]=x[t+1]\ \textrm{oraz}\ t=P[j-1] \ \Rightarrow\ P[j]= t+1</math></center>
Linia 71: Linia 71:
==Tablica Silnych Prefikso-Sufiksów==
==Tablica Silnych Prefikso-Sufiksów==
Wprowadzimy silną tablicę prefikso-sufisów dla wzorca <math>x[1..m]</math>:  
Wprowadzimy silną tablicę prefikso-sufisów dla wzorca <math>x[1..m]</math>:  
&nbsp;&nbsp;&nbsp;jeśli <math>j<|x|</math> to <math>P'[j]=k</math>, gdzie <math>k</math> jest maksymalnym rozmiarm słowa będącego prefiksem i sufiksem <math>x[1..j]</math>najdłuższego własciwegoi spełniającego dodatkowy warunek <math>x[k+1]\ne x[j+1]</math> dla <math>j<n</math>.  
&nbsp;&nbsp;&nbsp;jeśli <math>j<|x|</math> to <math>P'[j]=k</math>, gdzie <math>k</math> jest maksymalnym rozmiarem słowa będącego właściwym prefiksem i sufiksem <math>x[1..j]</math> i spełniającego dodatkowy warunek <math>x[k+1]\ne x[j+1]</math> dla <math>j<n</math>.  
<br>Jeśli takiego k nie ma toprzyjmujemy <math>P'[j]=-1</math>. Przyjmujemy ponadto, że <math>P'[m]=P[m]</math>.
<br> Jeśli takiego k nie ma to przyjmujemy <math>P'[j]=-1</math>. Przyjmujemy ponadto, że <math>P'[m]=P[m]</math>.


Wartości tablicy P' mogą być znacznie mniejsze niż wartości tablicy P.  
Wartości tablicy P' mogą być znacznie mniejsze niż wartości tablicy P.  


{{przyklad|||
{{przykład|||
Dla <math>x\ =\ abaab</math> mamy:
Dla <math>x\ =\ abaab</math> mamy:
<center><math>P[0..5]\ =\ [-1,\ 0,\ 0,\ 1,\ 1,\ 2\ ];\ \ P'[0..5]\ =\ [-1,\ 0,\ -1,\ 1,\ 0,\ 2\ ].</math></center>
<center><math>P[0..5]\ =\ [-1,\ 0,\ 0,\ 1,\ 1,\ 2\ ];\ \ P'[0..5]\ =\ [-1,\ 0,\ -1,\ 1,\ 0,\ 2\ ].</math></center>
Linia 104: Linia 104:


Przedstawimy klasyczny algorytm Knutha-Morrisa-Pratta (w skrócie KMP) dla problemu ''string-matching''u:
Przedstawimy klasyczny algorytm Knutha-Morrisa-Pratta (w skrócie KMP) dla problemu ''string-matching''u:
&nbsp;obliczyć w w tekście <math>y</math> wszystkie (lub pierwsze) wystąpienia danego tekstu <math>x</math>, zwanego wzorcem (ang. pattern).
&nbsp; obliczyć w w tekście <math>y</math> wszystkie (lub pierwsze) wystąpienia danego tekstu <math>x</math>, zwanego wzorcem (ang. pattern).


Oznaczmy <math>m=|x|, n=|y|</math>, gdzie <math>m\le n</math>.
Oznaczmy <math>m=|x|, n=|y|</math>, gdzie <math>m\le n</math>.
Linia 110: Linia 110:
Operacją ''dominującą'' w algorytmie jest porównanie dwóch symboli.
Operacją ''dominującą'' w algorytmie jest porównanie dwóch symboli.


Zaczniemy od obliczania jedynie pierwszego wystąpienia. Algorytm KMP przegląda tekst y od lewej do prawej, sprawdzając, czy jest zgodność na pozycji <math>j+1</math> we wzorcu x, oraz na pozycji <math>i+j+1</math> w tekście y. Jeśli jest niezgodność to przesuwamy potencjalny początek (pozycja i) wystąpienia x w y.Zakładamy, że algorytm ''zwraca'' wartość ''false'' gdy nie zwróci wcześniej ''true''. Pozostawiamy dowód poprawności(określenie niezmienników) jako ćwiczenie.
Zaczniemy od obliczania jedynie pierwszego wystąpienia. Algorytm KMP przegląda tekst y od lewej do prawej, sprawdzając, czy jest zgodność na pozycji <math>j+1</math> we wzorcu x, oraz na pozycji <math>i+j+1</math> w tekście y. Jeśli jest niezgodność to przesuwamy potencjalny początek (pozycja i) wystąpienia x w y. Zakładamy, że algorytm ''zwraca'' wartość ''false'' gdy nie zwróci wcześniej ''true''. Pozostawiamy dowód poprawności(określenie niezmienników) jako ćwiczenie.




{{algorytm|Algorithm KMP|algorytm_kmp|
{{algorytm|Algorytm KMP|algorytm_kmp|
<math>i:=0</math>; <math>j:=0</math>;<br>
<math>i:=0</math>; <math>j:=0</math>;<br>
'''while''' <math>i\leq n-m</math> '''do'''<br>
'''while''' <math>i\leq n-m</math> '''do'''<br>
Linia 123: Linia 123:
Operacją '''dominującą''' w algorytmie jest  operacja: <math>x[j+1]=y[i+j+1]</math>.
Operacją '''dominującą''' w algorytmie jest  operacja: <math>x[j+1]=y[i+j+1]</math>.


Udowodnimy, że algorytm KMP wykonuje co najwyżej 2n-m porównań symboli. Zauważmy, że dla danejpozycji w tekście y jest ona co najwyżej raz porównana z pewną pozycją we wzorcu w porównaniupozytywnym (gdy symbole są równe). Jednocześnie każde negatywne porównanie powoduje przesunięciepozycji <math>i</math> co najmniej o jdeden, maksymalna wartość i wynosi n-m, zatem mamy takich porównań conajwyżej n-m, w sumie co najwyżej 2n-m porównań w algorytmi KMP.
Udowodnimy, że algorytm KMP wykonuje co najwyżej 2n-m porównań symboli. Zauważmy, że dla danej pozycji w tekście y jest ona co najwyżej raz porównana z pewną pozycją we wzorcu w porównaniu pozytywnym (gdy symbole są równe). Jednocześnie każde negatywne porównanie powoduje przesunięcie pozycji <math>i</math> co najmniej o jeden, maksymalna wartość i wynosi n-m, zatem mamy takich porównań co najwyżej n-m, w sumie co najwyżej 2n-m porównań w algorytmie KMP.




Linia 155: Linia 155:
}}
}}


Oznaczmy przez delay(m) maksymalną liczbę kroków algorytmu On-Line-KMP między  wczytaniem symbolui daniem odpowiedzi. Przez delay'(m) oznaczmy podobną wielkość, w sytuacji gdy zamiast tablicy P' użyjemy P.
Oznaczmy przez delay(m) maksymalną liczbę kroków algorytmu On-Line-KMP między  wczytaniem symbolu i daniem odpowiedzi. Przez delay'(m) oznaczmy podobną wielkość, w sytuacji gdy zamiast tablicy P' użyjemy P.


{{przyklad|||
{{przyklad|||
Linia 168: Linia 168:
==Wersja real-time algorytmu KMP==
==Wersja real-time algorytmu KMP==


Pokażemy teraz wersje algorytmu on-line która działa real-time, tzn. czas reakcji między wczytaniem symbolui daniem odpowiedzi jest O(1) niezalżnie od rozmiaru alfabetu.  
Pokażemy teraz wersje algorytmu on-line która działa real-time, tzn. czas reakcji między wczytaniem symbolu i daniem odpowiedzi jest O(1) niezależnie od rozmiaru alfabetu.  


Algorytm zachowuje się podobnie jak algorytm On-Line-KMP, podstawowa różnica polega na tym, że algorytm wkłada do kolejki wczytane symbole, które jeszcze nie są przetworzone w sensie algorytmu KMP.  Algorytm zachowuje siępodobnie jak algorytm on-line, ale wczytuje kolejne symbole z kolejki, a nie bezpośrednio z wejścia. Rysunekpokazuje relacje tego algorytmu do algorytmu KMP. Symbole z wejścia najpierw wędrują do kolejki.
Algorytm zachowuje się podobnie jak algorytm On-Line-KMP, podstawowa różnica polega na tym, że algorytm wkłada do kolejki wczytane symbole, które jeszcze nie są przetworzone w sensie algorytmu KMP.  Algorytm zachowuje się podobnie jak algorytm on-line, ale wczytuje kolejne symbole z kolejki, a nie bezpośrednio z wejścia. Rysunek pokazuje relacje tego algorytmu do algorytmu KMP. Symbole z wejścia najpierw wędrują do kolejki.
<center>[[Grafika:Rtkmp.png]]<br>
<center>[[Grafika:Rtkmp.png]]<br>
Rysunek 2: Typowa konfiguracja w algorytmie real-time-KMP.</center>
Rysunek 2: Typowa konfiguracja w algorytmie real-time-KMP.</center>
Linia 183: Linia 183:
}}
}}


W celu skrócenia zapisów pojedyńczych algorytmów rozbijamy algorytm na dwie części. Zasadniczaczęść jest zapisana jako osobna funkcja OUTPUT(Kolejka,\ j). Funkcja taliczy 0 lub 1, w zależności od tego czy ostatnio wczytany symbol kończy wystąpieniewzorca x. Zmienne Kolejka, j  są globalne.
W celu skrócenia zapisów pojedynczych algorytmów rozbijamy algorytm na dwie części. Zasadnicza część jest zapisana jako osobna funkcja OUTPUT(Kolejka, j). Funkcja ta liczy 0 lub 1, w zależności od tego czy ostatnio wczytany symbol kończy wystąpienie wzorca x. Zmienne Kolejka, j  są globalne.


Oczywistym jest że opóżnienie (czas reakcji) tego algorytmu jest O(1).
Oczywistym jest że opóźnienie (czas reakcji) tego algorytmu jest O(1).


Pozostawiamy jako ćwiczenie uzasadnienie tego, że algorytm Real-Time-KMP jest poprawny.  
Pozostawiamy jako ćwiczenie uzasadnienie tego, że algorytm Real-Time-KMP jest poprawny.  
Linia 206: Linia 206:
==Wersja algorytmu KMP z 3/2.n  porównaniami==
==Wersja algorytmu KMP z 3/2.n  porównaniami==


Algorytm KMP wykonuje co najmniej 2n-m porównań symboli. Załóżmy, że są to operacje dominujące ispróbujmy zmniejszyć stały wspó:lczynnik 2 do <math>\frac{3}{2}</math>. Na początku załóżmy, że <math>x=ab</math>.Następujący algorytm znajduje wszystkie wystąpienia wzorca ab w tekście y.
Algorytm KMP wykonuje co najmniej 2n-m porównań symboli. Załóżmy, że są to operacje dominujące i spróbujmy zmniejszyć stały współczynnik 2 do <math>\frac{3}{2}</math>. Na początku załóżmy, że <math>x=ab</math>.Następujący algorytm znajduje wszystkie wystąpienia wzorca ab w tekście y.


{{algorytm|Szukanie-ab|algorytm_szukanie_ab|
{{algorytm|Szukanie-ab|algorytm_szukanie_ab|
Linia 218: Linia 218:


Algorytm KMP dla wzorca ab wykonywał 2n-2 porównań symboli, nowy algorytm jest lepszy. Zachodzi fakt:
Algorytm KMP dla wzorca ab wykonywał 2n-2 porównań symboli, nowy algorytm jest lepszy. Zachodzi fakt:
&nbsp;&nbsp;&nbsp;algorytm Szukanie-ab wykonuje co najwyżej n porównań w tym przypadku.  
&nbsp;&nbsp;&nbsp; algorytm Szukanie-ab wykonuje co najwyżej n porównań w tym przypadku.  


Uzasadnienie pozostawimay jako ćwiczenie.
Uzasadnienie pozostawimay jako ćwiczenie.
Linia 253: Linia 253:
<center>[[Grafika:Okmp2.png]]<br>Rysunek 4: Ilustracja tego, że liczba operacji dodatkowych jest ograniczona przez <math>\frac{1}{2}n</math>.</center>
<center>[[Grafika:Okmp2.png]]<br>Rysunek 4: Ilustracja tego, że liczba operacji dodatkowych jest ograniczona przez <math>\frac{1}{2}n</math>.</center>


Niech zasadniczymi operacjami będą operacje sprawdzania pierwszego b na danej pozycji tekstu y,oraz te sprawdzania symboli ktore sa z wynikiem pozytywnym. Takich operacji jest co najwyżej n. Pozostałe operacje to  
Niech zasadniczymi operacjami będą operacje sprawdzania pierwszego b na danej pozycji tekstu y, oraz te sprawdzania symboli które sa z wynikiem pozytywnym. Takich operacji jest co najwyżej n. Pozostałe operacje to  


(1) sprawdzanie w części <math>\alpha</math> z wynikiem negatywnym, wtedy przesuwamy wzorzec co najmniej o k,
(1) sprawdzanie w części <math>\alpha</math> z wynikiem negatywnym, wtedy przesuwamy wzorzec co najmniej o k,


(2) sprawdzanie części <math>a^k</math> na lewo od ''pozytywnego'' <math>b</math> (w kwadraciku na rysunku), na pozycjach gdzie wcześniej było sprawdzanie ''negatywnego'' b. Wtedy odległość między pozytywnymi kolejnymi b jest co najmniej 2w, gdzie <math>w\le k</math> liczba sprawdzanych na lewo symboli a.Zatem lokalnie przesunięcie jest co najmniej dwukrotnie większe niż liczba dodatkowych operacji.
(2) sprawdzanie części <math>a^k</math> na lewo od ''pozytywnego'' <math>b</math> (w kwadraciku na rysunku), na pozycjach gdzie wcześniej było sprawdzanie ''negatywnego'' b. Wtedy odległość między pozytywnymi kolejnymi b jest co najmniej 2w, gdzie <math>w\le k</math> liczba sprawdzanych na lewo symboli a. Zatem lokalnie przesunięcie jest co najmniej dwukrotnie większe niż liczba dodatkowych operacji.


Suma przesunięć wzorca na tekście <math>y</math> wynosi co najwyżej n, tak więc sumaryczna liczba  dodatkowych  operacji jest co najwyżej <math>\frac{1}{2}n</math>, a liczb wszstkich nie przekracza <math>\frac{3}{2}n</math>.
Suma przesunięć wzorca na tekście <math>y</math> wynosi co najwyżej n, tak więc sumaryczna liczba  dodatkowych  operacji jest co najwyżej <math>\frac{1}{2}n</math>, a liczb wszstkich nie przekracza <math>\frac{3}{2}n</math>.
Linia 271: Linia 271:


Naturalnym algorytmem sprawdzania cyklicznej równoważności jest szukanie słowa <math>u</math> w słowie <math>ww</math>, ale podamy
Naturalnym algorytmem sprawdzania cyklicznej równoważności jest szukanie słowa <math>u</math> w słowie <math>ww</math>, ale podamy
algorytm znacznie prostszy bazujący na porządku leksykograficznym , który  będzie działal w czasie liniowym i  ''w miejscu'' (dodatkowa
algorytm znacznie prostszy bazujący na porządku leksykograficznym , który  będzie działał w czasie liniowym i  ''w miejscu'' (dodatkowa
pamięć jest stała).     
pamięć jest stała).     


W algorytmie roszerzamy tablice  <math>u,w</math> na <math>uu,\ ww</math> ale robimy to jedynie dla
W algorytmie rozszerzamy tablice  <math>u,w</math> na <math>uu,\ ww</math> ale robimy to jedynie dla
uproszczenia, w rzeczywistości możemy poruszać się cyklicznie po <math>u</math> i po <math>w</math>, pozostawiamy modyfikację jako
uproszczenia, w rzeczywistości możemy poruszać się cyklicznie po <math>u</math> i po <math>w</math>, pozostawiamy modyfikację jako
ćwiczenie.  
ćwiczenie.  


{{algorytm|Równoważność-Cykliczna|algorytm_rownowaznosc_cykliczna|
{{algorytm|Równoważność-Cykliczna|algorytm_równoważność_cykliczna|
<math>x:=uu</math>; <math>y:=ww</math>;<br>
<math>x:=uu</math>; <math>y:=ww</math>;<br>
<math>i:=0</math>; <math>j:=0</math>;<br>
<math>i:=0</math>; <math>j:=0</math>;<br>

Wersja z 19:39, 14 wrz 2006

Algorytmy tekstowe I

Tekst jest ciągiem symboli, przyjmujemy że jest on zadany tablicą x[1..n] elementami której są symbole ze zbioru A (zwanego alfabetem). Liczba n=|x| jest długością (rozmiarem)tekstu. W większości naszych algorytmów jedyne operacje dopuszczalne na symbolach wejściowych to porównania dwóch symboli.

Algorytmy na tekstach wyróżniają się tym, że wykorzystują specyficzne kombinatoryczne własności tekstów. Okresem tekstu x jest każda liczba naturalna niezerowa p taka, że x[i]=x[i+p], dla każdego i dla którego obie strony są zdefiniowane. Przez per(x) oznaczmy minimalny okres x.


Pojęciem dualnym do okresu jest prefikso-sufiks tekstu, jest to najdłuższy własciwy (nie będący całym x) prefiks tekstu x będący jednocześnie sufiksem x. Oczywistym jest, że |x|per(x) jest długością prefikso-sufiksu x. Jeśli per(x)=|x| to prefikso-sufiksem x jest słowo puste o długości zerowej.

Oznaczmy przez P[k] rozmiar prefikso-sufiksu x[1..k], zatem per(x)=nP[n], gdzie n=|x|.


Przykład

Dla x = abababababb mamy:

P[1..11] = [0, 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 0].

Wartość P[0] jest wartością sztuczną (przyjmiemy potem P[0]=1).

Liczenie tablicy Prefikso-Sufiksów

Przedstawimy jeden z możliwych algorytmów liniowych obliczania tablicy P, jest to iteracyjna wersja algorytmu rekurencyjnego, który moglibyśmy otrzymać korzystając z faktu:

x[j]=x[t+1] oraz t=P[j1]  P[j]=t+1

W algorytmie do liczenia P[j] korzystamy z wartości P[k] dla k<j.

Algorytm Prefikso-Sufiksy


P[0]:=1; t:=1;
for j:=1 to m do
   while t0 and x[t+1]x[j] do t:=P[t]
   t:=t+1; P[j]:=t;

Złożoność liniowa wynika stąd, że w każdej iteracji zwiększamy wartość t co najwyżejo jeden, a wykonanie każdej operacji t:=P[t] zmniejsza wartość t co najmniej o jeden. Proste zastosowanie zasady magazynu (lub potencjału) implikuje, że operacji t:=P[t] wykonujemy conajwyżej n. Dowód poprawności pozostawiamy jako ćwiczenie.

Minimalne słowo pokrywające

Pokażemy pewne proste zastosowanie tablice prefikso-sufisków. Słowem pokrywającym tekst x jest każdy taki tekst y, którego wystąpienia w x pokrywają cały tekst x. Na przykład słowo y=aba pokrywa tekst x=ababaaba, natomiast nie pokrywa tekstu abaaababa. Zajmiemy się problemem: obliczyć w czasie liniowym długość najkrótszego słowa pkrywającego dany tekst x.

Niech S[i] będzie rozmiarem minimalnego pokrywajćego słowa dla prefiksu x[1..i]. Następujący algorytm liczy długość minimalnego słowa pokrywającego tekstu x. Liczymy wartości S[i] najmniejszej długości minimalnego słowa pokrywającego x[1i] dla każdego 1in. W i-tej iteracji algorytm pamięta jaki jest ``znany zakres każdego minimalnego słowa pokrywającego.


Rysunek 3: i-ta iteracja algorytmu, dla i=15, oraz słowa x = abaabababaababa. Tuż przed rozpoczęciem tej iteracji mamy P[i]=8, q=S[8]=3, Zakres[3]=13. Po zakończeniu i-tej iteracji

mamy S[15]=3,Zakres[3]=15, ponieważ iZakres[3]q.

Algorytm Rozmiar-Minimalnego-Pokrycia


for i:=2 to n do
   Zakres[i]=i,S[i]=i

for i:=2 to n do
   if P[i]>0 oraz iZakres[S[P[i]]S[P[i]] then
      S[i]:=S[P[i]]; Zakres[S[P[i]]:=i;

return S[n];

Poprawność jest pozostawiona jako ćwiczenie.

Tablica Silnych Prefikso-Sufiksów

Wprowadzimy silną tablicę prefikso-sufisów dla wzorca x[1..m]:    jeśli j<|x| to P[j]=k, gdzie k jest maksymalnym rozmiarem słowa będącego właściwym prefiksem i sufiksem x[1..j] i spełniającego dodatkowy warunek x[k+1]x[j+1] dla j<n.
Jeśli takiego k nie ma to przyjmujemy P[j]=1. Przyjmujemy ponadto, że P[m]=P[m].

Wartości tablicy P' mogą być znacznie mniejsze niż wartości tablicy P.

Szablon:Przykład

Algorytm bazuje na następującej relacji między P i P':

(t=P[j] oraz x[t+1]x[j+1])  P[j]=t


(t=P[j], t0, oraz x[t+1]=x[j+1])  P[j]=P[t]


Nie musimy liczyć tablicy P, potrzebna jest jedynie ostatnia wartość t=P[j], którą liczymy on-line.


Algorytm Silne-Prefikso-Sufiksy


P[0]:=1; t:=1;
for j:= 1 to m do // t=P[j1]
   while t0 and x[t+1]x[j]do
      t:=P[t];
   t:=t+1;
   if j=m or x[t+1]x[j+1]
      then P[j]:=t else P[j]:=P[t];

Gdyweżmiemy x = abam2 to P[0]=1, P[1]=0, P[2]=1,oraz P[j]=1, dla 3jm. To jest pesymistyczny przypadek dla algorytmu Silne-Prefikso-Sufiksy, algorytm wykonuje3m5 porównań symboli.

String-matching: algorytm Knutha-Morrisa-Pratta

Przedstawimy klasyczny algorytm Knutha-Morrisa-Pratta (w skrócie KMP) dla problemu string-matchingu:   obliczyć w w tekście y wszystkie (lub pierwsze) wystąpienia danego tekstu x, zwanego wzorcem (ang. pattern).

Oznaczmy m=|x|,n=|y|, gdzie mn.

Operacją dominującą w algorytmie jest porównanie dwóch symboli.

Zaczniemy od obliczania jedynie pierwszego wystąpienia. Algorytm KMP przegląda tekst y od lewej do prawej, sprawdzając, czy jest zgodność na pozycji j+1 we wzorcu x, oraz na pozycji i+j+1 w tekście y. Jeśli jest niezgodność to przesuwamy potencjalny początek (pozycja i) wystąpienia x w y. Zakładamy, że algorytm zwraca wartość false gdy nie zwróci wcześniej true. Pozostawiamy dowód poprawności(określenie niezmienników) jako ćwiczenie.


Algorytm Algorytm KMP


i:=0; j:=0;
while inm do
   while j<m and x[j+1]=y[i+j+1] do j=j+1;
   if j=m then return(true);
   i:=i+jP[j]; j:=max(0,P[j])

Operacją dominującą w algorytmie jest operacja: x[j+1]=y[i+j+1].

Udowodnimy, że algorytm KMP wykonuje co najwyżej 2n-m porównań symboli. Zauważmy, że dla danej pozycji w tekście y jest ona co najwyżej raz porównana z pewną pozycją we wzorcu w porównaniu pozytywnym (gdy symbole są równe). Jednocześnie każde negatywne porównanie powoduje przesunięcie pozycji i co najmniej o jeden, maksymalna wartość i wynosi n-m, zatem mamy takich porównań co najwyżej n-m, w sumie co najwyżej 2n-m porównań w algorytmie KMP.


<flash>file=KMP.swf|width=450|height=220</flash>

Algorytm dla x=ab, y=aa..a wykonuje 2n-2porównania, zatem 2n-m jest dolną i jednocześnie górną granicą na liczbę porównań w algorytmie.

Obserwacja. Tablicę P' możemy w algorytmie KMP zamienić na P bez zmiany złożoności pesymistycznej.

W wersji on-line algorytmu okaże się, że jest zdecydowana różnica między użyciem P' i P,to właśnie jest motywem wprowadzenia silnych prefikso-sufiksów.

Rysunek 1: Jedna iteracja algorytmu KMP. Przesunięcie shift=jP[j] potencjalnego początku wystąpienia wzorca gdy x[j+1]y[i+j+1].

Wersja on-line algorytmu KMP

Przedstawimy teraz wersję on-line algorytmu KMP. Wczytujemy kolejne symbole y i wypisujemy on-line (nabieżąco) odpowiedż:

  • 0 - gdy dotychczas wczytany tekst nie zawiera x jako sufiks,
  • 1 - jeśli zawiera

Algorytm On-Line-KMP


repeat forever
   read(symbol);
   while j>1 and x[j+1]symbol do j:=P[j];
   j:=j+1;
   if j=m then
      write(1); j:=P[m];
   else write(0);

Oznaczmy przez delay(m) maksymalną liczbę kroków algorytmu On-Line-KMP między wczytaniem symbolu i daniem odpowiedzi. Przez delay'(m) oznaczmy podobną wielkość, w sytuacji gdy zamiast tablicy P' użyjemy P.

Przykład

Jeśli x=aaaaa oraz Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle y=a^{m-1b} , to delay(m)=O(1), delay(m)=Θ(m).

Z lematu o okresowości wynika, że zachodzi następujący fakt:

delay(m) = Θ(logm)

Uzasadnienie pozostawiamy jako ćwiczenie.

Wersja real-time algorytmu KMP

Pokażemy teraz wersje algorytmu on-line która działa real-time, tzn. czas reakcji między wczytaniem symbolu i daniem odpowiedzi jest O(1) niezależnie od rozmiaru alfabetu.

Algorytm zachowuje się podobnie jak algorytm On-Line-KMP, podstawowa różnica polega na tym, że algorytm wkłada do kolejki wczytane symbole, które jeszcze nie są przetworzone w sensie algorytmu KMP. Algorytm zachowuje się podobnie jak algorytm on-line, ale wczytuje kolejne symbole z kolejki, a nie bezpośrednio z wejścia. Rysunek pokazuje relacje tego algorytmu do algorytmu KMP. Symbole z wejścia najpierw wędrują do kolejki.


Rysunek 2: Typowa konfiguracja w algorytmie real-time-KMP.


Algorytm Real-Time-KMP


inicjalizacja: j:=0; Kolejka :=;
repeat forever
   read(symbol);
   insert(symbol,Kolejka);
   write(OUTPUT(Kolejka, j));

W celu skrócenia zapisów pojedynczych algorytmów rozbijamy algorytm na dwie części. Zasadnicza część jest zapisana jako osobna funkcja OUTPUT(Kolejka, j). Funkcja ta liczy 0 lub 1, w zależności od tego czy ostatnio wczytany symbol kończy wystąpienie wzorca x. Zmienne Kolejka, j są globalne.

Oczywistym jest że opóźnienie (czas reakcji) tego algorytmu jest O(1).

Pozostawiamy jako ćwiczenie uzasadnienie tego, że algorytm Real-Time-KMP jest poprawny.

Algorytm Real-Time-KMP: funkcja OUTPUT(Kolejka, j)


output := 0;
repeat 2 times
   if Kolejka niepusta then
      if j=1 then
         j := 0; delete(Kolejka);
      else if x[j+1]first(Kolejka) then j:=P[j];
      else
         j:=j+1; delete(Kolejka);
         if j=m
            output :=1; j :=P[m];
return(output);


Wersja algorytmu KMP z 3/2.n porównaniami

Algorytm KMP wykonuje co najmniej 2n-m porównań symboli. Załóżmy, że są to operacje dominujące i spróbujmy zmniejszyć stały współczynnik 2 do 32. Na początku załóżmy, że x=ab.Następujący algorytm znajduje wszystkie wystąpienia wzorca ab w tekście y.

Algorytm Szukanie-ab


wzorcem jest ab
i:=0;
while inm do
   while y[i+2]b doi=i+1;
   if y[i+1]=a then
      wypisz-wystąpienie;i:=i+2

Algorytm KMP dla wzorca ab wykonywał 2n-2 porównań symboli, nowy algorytm jest lepszy. Zachodzi fakt:     algorytm Szukanie-ab wykonuje co najwyżej n porównań w tym przypadku.

Uzasadnienie pozostawimay jako ćwiczenie.

Uogólnimy algorytm na dowolne wzorce. Niech x zawiera co najmniej dwa różne symbole, x=akbα, gdzie ab.Oznaczmy x=bα skrócony wzorzec

Przykład

x = aaaabaaaababa, wtedy x = baaaababa, α = aaaababa.


Podamy nieformalny zarys działania oszczędniejszej wersji algorytmu KMP, w której osobno szukamy x' i osobno części ak.


Niech KMP będzie taką wersją algorytmu KMP w której jedynie szukamy wzorca x, ale tablica P jest policzona względem wzorca x.Jeśli j>0 i shiftk to wykonujemy przesunięcie potencjalnego początku i wzorca w y o k+1, gdzie shift=jP[j]. Inaczej mówiąc, nie szukamy wszystkich wystąpień x', ale jedynie takich, które mają sens pod względem potencjalnego znalezienia na lewo ciągu ak.

Tak zmodyfikowany algorytm KMP zastosujemy jako część algorytmu Oszczędny-KMP. Graficzna ilustracja działania algorytmu Oszczędny-KMP jest pokazana na rysunku.

Algorytm Oszczędny-KMP


Znajdujemy wystąpienia x' w tekście y[k+1..m] algorytmem KMP';
dla każdego wystąpienia x' sprawdzamy czy na lewo jest wystąpienie ak;
nie sprawdzamy tych pozycji w y, których zgodność z pewną pozycją w x jest znana;

Rysunek 3:Typowa konfiguracja w algorytmie Oszczędny-KMP.


Pozostawiamy jako ćwiczenie dokładny zapis algorytmu w pseudokodzie oraz dowód tego, że algorytm Oszczędny-KMP wykonuje co najwyżej 32n porównan.

Ogólna idea jest przedstawiona na rysunku.


Rysunek 4: Ilustracja tego, że liczba operacji dodatkowych jest ograniczona przez 12n.

Niech zasadniczymi operacjami będą operacje sprawdzania pierwszego b na danej pozycji tekstu y, oraz te sprawdzania symboli które sa z wynikiem pozytywnym. Takich operacji jest co najwyżej n. Pozostałe operacje to

(1) sprawdzanie w części α z wynikiem negatywnym, wtedy przesuwamy wzorzec co najmniej o k,

(2) sprawdzanie części ak na lewo od pozytywnego b (w kwadraciku na rysunku), na pozycjach gdzie wcześniej było sprawdzanie negatywnego b. Wtedy odległość między pozytywnymi kolejnymi b jest co najmniej 2w, gdzie wk liczba sprawdzanych na lewo symboli a. Zatem lokalnie przesunięcie jest co najmniej dwukrotnie większe niż liczba dodatkowych operacji.

Suma przesunięć wzorca na tekście y wynosi co najwyżej n, tak więc sumaryczna liczba dodatkowych operacji jest co najwyżej 12n, a liczb wszstkich nie przekracza 32n.


Równoważność cykliczna słów

W poprzednich algorytmach porównywaliśmy symbole jedynie w sensie ich równości. Pokażemy teraz problem, który pokazuje użyteczność porządku liniowego na alfabecie.

Rotacją słowa u=u[1..n] jest kaz'rde słowo postaci u(k) = u[k+1..n]u[1..k]. (w szczególności u(0)=u(n)=u). Niech u,w będą słowami długości n, mówimy, że są one cyklicznie równoważne gdy u(i)=w(j) dla pewnych i,j.

Naturalnym algorytmem sprawdzania cyklicznej równoważności jest szukanie słowa u w słowie ww, ale podamy algorytm znacznie prostszy bazujący na porządku leksykograficznym , który będzie działał w czasie liniowym i w miejscu (dodatkowa pamięć jest stała).

W algorytmie rozszerzamy tablice u,w na uu, ww ale robimy to jedynie dla uproszczenia, w rzeczywistości możemy poruszać się cyklicznie po u i po w, pozostawiamy modyfikację jako ćwiczenie.

Algorytm Równoważność-Cykliczna


x:=uu; y:=ww;
i:=0; j:=0;
while (i<n) and (j<n) do
   k:=1;
   whilex[i+k]=y[j+k] do k:=k+1;
   if k>n then return true;
   if x[i+k]>y[i+k] theni:=i+k else j:=j+k;
return false;

Problem poprawności pozostawiamy jako ćwiczenie.

Liczba porównań jest oczywiście liniowa. Pozostawiamy jako ćwiczenie policzenie dokładnego wzoru na maksymalną liczbę porównań symboli dla tekstów długości n.