Teoria informacji/TI Ćwiczenia 3: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian
mNie podano opisu zmian
Linia 3: Linia 3:
# Przygotuj trzy pliki, zawierające tekst w trzech różnych językach: polskim, angielskim i trzecim dowolnie wybranym. Każdy plik powinien zawierać przynajmniej 50000 znaków. Duży wybór tekstów w różnych językach można znaleźć na przykład na stronie [http://gutenberg.org Projektu Gutenberg].
# Przygotuj trzy pliki, zawierające tekst w trzech różnych językach: polskim, angielskim i trzecim dowolnie wybranym. Każdy plik powinien zawierać przynajmniej 50000 znaków. Duży wybór tekstów w różnych językach można znaleźć na przykład na stronie [http://gutenberg.org Projektu Gutenberg].
# Napisz program <tt>litery</tt>, który czyta plik tekstowy o podanej nazwie (przekazanej jako parametr wywołania programu) i wypisuje wszystkie symbole występujące w pliku wraz z ich częstotliwością, w formie: '''A 0.134 <nowa_linia> b 0.126 ...''' Nie musisz poprawnie wypisywać znaków narodowych. Program powinien wypisać też entropię binarną <!--link--> obliczonego rozkładu prawdopodobieństwa. Uruchom program dla trzech przygotowanych wcześniej plików, porównaj otrzymane wyniki.
# Napisz program <tt>litery</tt>, który czyta plik tekstowy o podanej nazwie (przekazanej jako parametr wywołania programu) i wypisuje wszystkie symbole występujące w pliku wraz z ich częstotliwością, w formie: '''A 0.134 <nowa_linia> b 0.126 ...''' Nie musisz poprawnie wypisywać znaków narodowych. Program powinien wypisać też entropię binarną <!--link--> obliczonego rozkładu prawdopodobieństwa. Uruchom program dla trzech przygotowanych wcześniej plików, porównaj otrzymane wyniki.
# Napisz program <tt>huffman</tt>, który czyta plik tekstowy o podanej nazwie i oblicza kod Huffmana <!--link--> dla rozkładu symboli występujących w tym pliku. Program powinien wypisać otrzymany kod w formie: '''A 001 <nowa_linia> b 0001010 ...'''
# Napisz program <tt>huffman</tt>, który czyta plik tekstowy o podanej nazwie i oblicza kod Huffmana <!--link--> dla rozkładu symboli występujących w tym pliku. Program powinien wypisać otrzymany kod w formie: '''A 001 <nowa_linia> b 0001010 ...''' <br/>
Napisz program <tt>shannon</tt>, który oblicza kod Shannona-Fano. <!--link-->
Napisz program <tt>shannon</tt>, który oblicza kod Shannona-Fano. <!--link-->
Uwaga: aby otrzymać poprawny kod Shannona-Fano, nie można korzystać w obliczeniach z liczb zmiennoprzecinkowych (dlaczego?), jedynie z liczb całkowitych. Prawdopodobieństwo danego symbolu można pomnożyć przez ustaloną liczbę całkowitą (najlepiej potęgę 2, np. 65536) i zaokrąglić, otrzymując w ten sposób reprezentację całkowitoliczbową.
Uwaga: aby otrzymać poprawny kod Shannona-Fano, nie można korzystać w obliczeniach z liczb zmiennoprzecinkowych (dlaczego?), jedynie z liczb całkowitych. Prawdopodobieństwo danego symbolu można pomnożyć przez ustaloną liczbę całkowitą (najlepiej potęgę 2, np. 65536) i zaokrąglić, otrzymując w ten sposób reprezentację całkowitoliczbową.

Wersja z 13:56, 20 lip 2006

Zadanie 1: kompresja danych

  1. Przygotuj trzy pliki, zawierające tekst w trzech różnych językach: polskim, angielskim i trzecim dowolnie wybranym. Każdy plik powinien zawierać przynajmniej 50000 znaków. Duży wybór tekstów w różnych językach można znaleźć na przykład na stronie Projektu Gutenberg.
  2. Napisz program litery, który czyta plik tekstowy o podanej nazwie (przekazanej jako parametr wywołania programu) i wypisuje wszystkie symbole występujące w pliku wraz z ich częstotliwością, w formie: A 0.134 <nowa_linia> b 0.126 ... Nie musisz poprawnie wypisywać znaków narodowych. Program powinien wypisać też entropię binarną obliczonego rozkładu prawdopodobieństwa. Uruchom program dla trzech przygotowanych wcześniej plików, porównaj otrzymane wyniki.
  3. Napisz program huffman, który czyta plik tekstowy o podanej nazwie i oblicza kod Huffmana dla rozkładu symboli występujących w tym pliku. Program powinien wypisać otrzymany kod w formie: A 001 <nowa_linia> b 0001010 ...

Napisz program shannon, który oblicza kod Shannona-Fano. Uwaga: aby otrzymać poprawny kod Shannona-Fano, nie można korzystać w obliczeniach z liczb zmiennoprzecinkowych (dlaczego?), jedynie z liczb całkowitych. Prawdopodobieństwo danego symbolu można pomnożyć przez ustaloną liczbę całkowitą (najlepiej potęgę 2, np. 65536) i zaokrąglić, otrzymując w ten sposób reprezentację całkowitoliczbową.

  1. Napisz program kompresuj