Zaawansowane CPP/Ćwiczenia 3: Szablony II: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{cwiczenie|1|| | |||
Jednym z poprzednich ćwiczeń było zaimplementowanie szablonu funkcji | Jednym z poprzednich ćwiczeń było zaimplementowanie szablonu funkcji | ||
<code><nowiki>wypisz_na_cout()</nowiki></code> , biorącej jako argumenty parę iteratorów. | <code><nowiki>wypisz_na_cout()</nowiki></code> , biorącej jako argumenty parę iteratorów. | ||
Przeciąż ten szablon, definiując również wersje biorące iterator | Przeciąż ten szablon, definiując również wersje biorące iterator | ||
plus ilość elementów do wypisania, oraz pojemnik STL. | plus ilość elementów do wypisania, oraz pojemnik STL. | ||
}} | |||
{{cwiczenie|2|| | |||
Zaimplementuj szablon kolejki, używając jako klasy bazowej szablonu | Zaimplementuj szablon kolejki, używając jako klasy bazowej szablonu | ||
<code><nowiki>std::list<></nowiki></code> . | <code><nowiki>std::list<></nowiki></code> . | ||
}} | |||
{{cwiczenie|3|| | |||
Zaimplementuj szablon klasy <code><nowiki>Tablica</nowiki></code> , biorący jako argumenty | Zaimplementuj szablon klasy <code><nowiki>Tablica</nowiki></code> , biorący jako argumenty | ||
nazwę typu oraz rozmiar tablicy. | nazwę typu oraz rozmiar tablicy. | ||
Linia 35: | Linia 38: | ||
Jako domyślną wartość tego parametru przyjmuje się <code><nowiki>std::less<></nowiki></code> , | Jako domyślną wartość tego parametru przyjmuje się <code><nowiki>std::less<></nowiki></code> , | ||
czyli zwykłe porównywanie poprzez <code><nowiki><</nowiki></code> . | czyli zwykłe porównywanie poprzez <code><nowiki><</nowiki></code> . | ||
}} | |||
{{cwiczenie|4|| | |||
Zapoznaj się z rodziną funktorów porównujących, do której należy | Zapoznaj się z rodziną funktorów porównujących, do której należy | ||
<code><nowiki>std::less<></nowiki></code> . Przypomnij sobie pojemnik <code><nowiki>std::set</nowiki></code> . | <code><nowiki>std::less<></nowiki></code> . Przypomnij sobie pojemnik <code><nowiki>std::set</nowiki></code> . | ||
Następnie napisz programik korzystający ze zbioru liczb posortowanego | Następnie napisz programik korzystający ze zbioru liczb posortowanego | ||
odwrotnie (czyli malejąco). | odwrotnie (czyli malejąco). | ||
}} | |||
{{cwiczenie|5|| | |||
Zaimplementuj uogólniony algorytm sortujący przez prosty wybór ciąg | Zaimplementuj uogólniony algorytm sortujący przez prosty wybór ciąg | ||
elementów wyznaczony dwoma iteratorami. | elementów wyznaczony dwoma iteratorami. | ||
Linia 52: | Linia 57: | ||
Funktory zazwyczaj mają puste konstruktory i żadnych składowych, | Funktory zazwyczaj mają puste konstruktory i żadnych składowych, | ||
więc koszt stworzenia takiego obiektu jest pomijalny. | więc koszt stworzenia takiego obiektu jest pomijalny. | ||
}} | |||
{{uwaga|do zadania 5|| | |||
STL udostępnia uogólniony algorytm sortujący o nazwie <code><nowiki>std::sort</nowiki></code> . | STL udostępnia uogólniony algorytm sortujący o nazwie <code><nowiki>std::sort</nowiki></code> . | ||
Zwróć uwagę na inny sposób przekazywania funktora porównującego elementy | Zwróć uwagę na inny sposób przekazywania funktora porównującego elementy | ||
Linia 61: | Linia 67: | ||
posiadającymi wewnętrzny stan; przed rozpoczęciem sortowania można ten | posiadającymi wewnętrzny stan; przed rozpoczęciem sortowania można ten | ||
stan zainicjować. | stan zainicjować. | ||
}} |
Wersja z 10:28, 10 wrz 2006
Ćwiczenie 1
Jednym z poprzednich ćwiczeń było zaimplementowanie szablonu funkcji
wypisz_na_cout()
, biorącej jako argumenty parę iteratorów.
Przeciąż ten szablon, definiując również wersje biorące iterator
plus ilość elementów do wypisania, oraz pojemnik STL.
Ćwiczenie 2
Zaimplementuj szablon kolejki, używając jako klasy bazowej szablonu
std::list<>
.
Ćwiczenie 3
Zaimplementuj szablon klasy Tablica
, biorący jako argumenty
nazwę typu oraz rozmiar tablicy.
Jedynymi metodami udostępnianymi przez klasę powinny być set()
oraz get()
, dające dostęp do wskazanych elementów:
Tablica<int, 10> t; t.set(0, 77); cout << t.get(9) << ''; cout << sizeof(t) << ''; // powinno zajmować 40 bajtów
Wyspecjalizuj ten szablon dla typu bool
, tak aby elementy tego
typu zajmowały w pamięci 1 bit, a nie 1 bajt.
Wykład zawiera dyskusję problemów związanych z porównywaniem elementów
wewnątrz algorytmów uogólnionych.
Porównywanie za pomocą operatora <
nie zawsze jest tym, czego
potrzebujemy - klasycznym przykładem są łańcuchy char *
,
są również sytuacje gdy np. chcemy posortować ciąg liczb według ich
odległości od pewnej wyznaczonej wartości.
Pojemniki i algorytmy STL zapewniają możliwość wyspecyfikowania
pożądanego sposobu sortowania poprzez dodatkowy parametr szablonów.
Tym parametrem jest funktor, biorący jako argumenty dwie wartości
danego typu, i zwracający odpowiedź na pytanie "czy pierwszy argument
jest mniejszy od drugiego?" jako wartość boolowską.
Jako domyślną wartość tego parametru przyjmuje się std::less<>
,
czyli zwykłe porównywanie poprzez <
.
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się z rodziną funktorów porównujących, do której należy
std::less<>
. Przypomnij sobie pojemnik std::set
.
Następnie napisz programik korzystający ze zbioru liczb posortowanego
odwrotnie (czyli malejąco).
Ćwiczenie 5
Zaimplementuj uogólniony algorytm sortujący przez prosty wybór ciąg
elementów wyznaczony dwoma iteratorami.
Do zamiany miejscami dwóch elementów użyj std::swap
,
a porównania wykonuj przy pomocy funktora przekazywanego jako
parametr szablonu naszego algorytmu.
Pamiętaj, że jako parametr dostaniesz klasę funktora; aby móc porównywać,
musisz stworzyć obiekt tej klasy.
Funktory zazwyczaj mają puste konstruktory i żadnych składowych,
więc koszt stworzenia takiego obiektu jest pomijalny.
STL udostępnia uogólniony algorytm sortujący o nazwie std::sort
.
Zwróć uwagę na inny sposób przekazywania funktora porównującego elementy
- nie przez nazwę klasy będącą parametrem szablonu, lecz przez
instancję tej klasy przekazaną jako argument funkcji.
Rozwiązanie przyjęte w STL jest lepsze, gdy mamy do czynienia z funktorami
posiadającymi wewnętrzny stan; przed rozpoczęciem sortowania można ten
stan zainicjować.