TC Moduł 10: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 168: | Linia 168: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:TC_M10_Slajd22.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:TC_M10_Slajd22.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Sumator może być wykorzystany do realizacji operacji odejmowania <math>Y = A – B</math>. W tym celu wystarczy wejścia <math>B\,</math> dołączyć do wejść sumatora za pośrednictwem inwertorów, ale najlepiej jest negować poszczególne bity wektora <math>B\,</math> za pośrednictwem dwuwejściowych bramek <math>EXOR\,</math>, w sposób pokazany na rysunku. Sposób takiej konstrukcji wynika z zasad działania na liczbach zapisanych w kodzie uzupełnień do dwóch. | ||
|} | |} | ||
Linia 175: | Linia 175: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:TC_M10_Slajd23.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:TC_M10_Slajd23.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Wartość dziesiętna <math>A_D\,</math> liczby przedstawionej za pomocą wektora zapisanego w NKB <math>A_{NKB}=\left \langle a_{n-1} ,..., a_j ,..., a_0\right \rangle</math> wynosi: | ||
:<math>A_D=L(A_{NKB})=\sum_{j=0}^{n-1} a_j2^j</math> | |||
Za pomocą wektora <math>A\,</math> o długości <math>n\,</math> można przedstawić dziesiętne liczby dodatnie z zakresu <math>0\le A_D\le 2^n - 1</math>. | |||
Kod NKB służy do zapisu całkowitych liczb dodatnich. Zapis zarówno liczb dodatnich, jak i ujemnych umożliwia często stosowany kod <math>U2\,</math> (kod uzupełnieniowy do dwóch): | |||
<math>A_D=L(A_{U2})=-a_{n-1}2^{n-1}+\sum_{j=0}^{n-2} a_j2^j</math> | |||
|} | |} | ||
Linia 182: | Linia 190: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:TC_M10_Slajd24.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:TC_M10_Slajd24.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|W kodzie U2 AU2 = < an–1 ,..., aj ,..., a0 >, gdzie aj {0,1}. Bit an–1 można interpretować jako bit znaku. Jeśli an–1 = 0, to liczba jest dodatnia; jeśli an–1 = 1 to liczba jest ujemna; pozostałe bity stanowią uzupełnienie (różnicę) wartości liczby do najwyższej potęgi liczby 2. | ||
|} | |} |
Wersja z 08:50, 8 wrz 2006
![]() |
Układy cyfrowe cz. 1 |
![]() |
Wymienione układy znajdują zastosowanie w różnorodnych urządzeniach cyfrowych: telefonia cyfrowa, telewizja cyfrowa, urządzenia multimedialne itp. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |