Języki, automaty i obliczenia/Ćwiczenia 12: Języki kontekstowe i automat liniowo ograniczony. Maszyna Turinga: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Matiunreal (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Linia 5: Linia 5:
język palindromów, czyli:
język palindromów, czyli:
<center><math>\displaystyle  
<center><math>\displaystyle  
L=\left\{w \overleftarrow{w} \: : \: w\in \left\{0,1\right\}^*\right\}
L=\left\{w \overleftarrow{w} \: : \: w\in \left\{0,1\right\}^*\right\}.
</math></center>
</math></center>


Sprawdź, że
Sprawdź, że:
# <math>\displaystyle 101101\in L(TM_2)</math> oraz, że
# <math>\displaystyle 101101\in L(TM_2)</math>  
oraz że
# <math>\displaystyle 1010101\not\in L(TM_2)</math>.
# <math>\displaystyle 1010101\not\in L(TM_2)</math>.


Linia 15: Linia 16:


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Aby wykonać (1) rozpocznij od konfiguracji <math>\displaystyle \sharp \: s_0 1 \: 01101
Aby wykonać (1), rozpocznij od konfiguracji <math>\displaystyle \sharp \: s_0 1 \: 01101
\sharp</math> a następnie wykonuj przejścia zgodnie z diagramem przejść
\sharp</math>, a następnie wykonuj przejścia, zgodnie z diagramem przejść
maszyny <math>\displaystyle TM_2</math> z wykładu.
maszyny <math>\displaystyle TM_2</math> z wykładu.
</div></div>
</div></div>
Linia 67: Linia 68:
Wykazaliśmy, że <math>\displaystyle \sharp \:s_0 1\: 01101 \sharp \mapsto^*
Wykazaliśmy, że <math>\displaystyle \sharp \:s_0 1\: 01101 \sharp \mapsto^*
\sharp\sharp\sharp\sharp \: s_A \sharp\: \sharp\sharp\sharp</math>. Stan
\sharp\sharp\sharp\sharp \: s_A \sharp\: \sharp\sharp\sharp</math>. Stan
<math>\displaystyle s_A\in S_F</math> zatem wprost z definicji <math>\displaystyle 101101\in L(TM_2)</math>.
<math>\displaystyle s_A\in S_F</math>, zatem wprost z definicji <math>\displaystyle 101101\in L(TM_2)</math>.


'''(Ad. 2)''' Wykonujemy identyczną symulację na drugim ze słów:
'''(Ad. 2)''' Wykonujemy identyczną symulację na drugim ze słów:
Linia 130: Linia 131:
Niech będzie dany alfabet <math>\displaystyle \Sigma_I =\left\{0,1,\clubsuit\right\}</math>. Zaprojektuj maszynę Turinga akceptująca język postaci:
Niech będzie dany alfabet <math>\displaystyle \Sigma_I =\left\{0,1,\clubsuit\right\}</math>. Zaprojektuj maszynę Turinga akceptująca język postaci:
<center><math>\displaystyle  
<center><math>\displaystyle  
L=\left\{u\clubsuit w\: : \: u,w\in \left\{0,1\right\}^*\right\}
L=\left\{u\clubsuit w\: : \: u,w\in \left\{0,1\right\}^*\right\}.
</math></center>
</math></center>


Zaprojektuj maszynę Turinga <math>\displaystyle \mathcal{M}=(\Sigma _{T},S,f,s_{0},S_{F})</math> która akceptuje język <math>\displaystyle L</math>. Następnie:
Zaprojektuj maszynę Turinga <math>\displaystyle \mathcal{M}=(\Sigma _{T},S,f,s_{0},S_{F})</math>, która akceptuje język <math>\displaystyle L</math>. Następnie:
# Wypisz elementy składowe maszyny <math>\displaystyle \mathcal{M}</math>, tzn. zbiory <math>\displaystyle \Sigma_T,S,S_{F}</math> oraz funkcję przejścia <math>\displaystyle f</math> (zapewnij aby <math>\displaystyle s_0\in  S</math>).
# Wypisz elementy składowe maszyny <math>\displaystyle \mathcal{M}</math>, tzn. zbiory <math>\displaystyle \Sigma_T,S,S_{F}</math> oraz funkcję przejścia <math>\displaystyle f</math> (zapewnij, aby <math>\displaystyle s_0\in  S</math>).
# Wykonaj symulację maszyny <math>\displaystyle \mathcal{M}</math> na słowie <math>\displaystyle w_1=1100\clubsuit 11</math>
# Wykonaj symulację maszyny <math>\displaystyle \mathcal{M}</math> na słowie <math>\displaystyle w_1=1100\clubsuit 11</math>,
# słowie <math>\displaystyle w_2=\clubsuit 01 \clubsuit</math>
# na słowie <math>\displaystyle w_2=\clubsuit 01 \clubsuit</math>,
# oraz słowie <math>\displaystyle w_3=0000110</math>.
# oraz na słowie <math>\displaystyle w_3=0000110</math>.


}}
}}
Linia 144: Linia 145:
Projektowana maszyna może działać według schematu:
Projektowana maszyna może działać według schematu:
# Przejdź słowo wejściowe od lewego do prawego ogranicznika.
# Przejdź słowo wejściowe od lewego do prawego ogranicznika.
# Jeśli napotkasz symbol <math>\displaystyle \clubsuit</math> oznacz to w stanach maszyny.
# Jeśli napotkasz symbol <math>\displaystyle \clubsuit</math>, oznacz to w stanach maszyny.
# Jeśli napotkasz symbol <math>\displaystyle \clubsuit</math> ponownie to odrzuć.
# Jeśli napotkasz symbol <math>\displaystyle \clubsuit</math> ponownie, to odrzuć.
# Gdy dotarłeś do prawego ogranicznika i nie napotkałeś <math>\displaystyle \clubsuit</math> to odrzuć, w przeciwnym przypadku akceptuj.
# Gdy dotarłeś do prawego ogranicznika i nie napotkałeś <math>\displaystyle \clubsuit</math>, to odrzuć; w przeciwnym przypadku akceptuj.


</div></div>
</div></div>
Linia 152: Linia 153:
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
'''(Ad. 1)''' Wypiszemy maszynę <math>\displaystyle \mathcal{M}=(\Sigma _{T},S,f,s_{0},S_{F})</math> działającą według zaproponowanego we wskazówce schematu.
'''(Ad. 1)''' Wypiszemy maszynę <math>\displaystyle \mathcal{M}=(\Sigma _{T},S,f,s_{0},S_{F})</math> działającą według zaproponowanego we wskazówce schematu.
Zbiór <math>\displaystyle \Sigma_I</math> oraz stan początkowy <math>\displaystyle s_0</math> zostały narzucone treścią zadania. Oznaczamy kolejno
Zbiór <math>\displaystyle \Sigma_I</math> oraz stan początkowy <math>\displaystyle s_0</math> zostały narzucone treścią zadania. Oznaczamy kolejno:
<center><math>\displaystyle  
<center><math>\displaystyle  
\Sigma_T=\left\{0,1,\clubsuit,\sharp\right\}\quad,\quad S=\left\{s_0,s_1,s_R,s_A\right\}\quad,\quad S_F=\left\{s_A\right\}
\Sigma_T=\left\{0,1,\clubsuit,\sharp\right\}\quad,\quad S=\left\{s_0,s_1,s_R,s_A\right\}\quad,\quad S_F=\left\{s_A\right\}
Linia 221: Linia 222:
W trakcie wykładu rozważaliśmy język
W trakcie wykładu rozważaliśmy język
<center><math>\displaystyle  
<center><math>\displaystyle  
L=\left\{3^k\: : \: k=i\cdot j  </math>  dla pewnych  <math>\displaystyle  i,j> 1\right\}
L=\left\{3^k\: : \: k=i\cdot j  </math>  dla pewnych  <math>\displaystyle  i,j> 1\right\},
</math></center>
</math></center>


Linia 230: Linia 231:


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Zastanów się, ile maksymalnie trzeba wykonać mnożeń aby zweryfikować istnienie <math>\displaystyle i,j>1</math> dla których
Zastanów się, ile maksymalnie trzeba wykonać mnożeń, aby zweryfikować istnienie <math>\displaystyle i,j>1</math>, dla których
<math>\displaystyle k=i\cdot j</math>
<math>\displaystyle k=i\cdot j</math>.
</div></div>
</div></div>


Linia 239: Linia 240:


Pozostaje zaprojektować deterministyczną maszynę generującą ciągi. Można to zrobić według schematu
Pozostaje zaprojektować deterministyczną maszynę generującą ciągi. Można to zrobić według schematu
(maszyna cztero-taśmowa):
(maszyna czterotaśmowa):
# Taśma nr <math>\displaystyle 1</math> jest tylko do odczytu. Mamy na niej słowo <math>\displaystyle 3^k</math>.
# Taśma nr <math>\displaystyle 1</math> jest tylko do odczytu. Mamy na niej słowo <math>\displaystyle 3^k</math>.
# Rozpocznij od zapisania słowa <math>\displaystyle 11</math> na taśmie nr <math>\displaystyle 2</math> i słowa <math>\displaystyle 22</math> na taśmie nr <math>\displaystyle 3</math>
# Rozpocznij od zapisania słowa <math>\displaystyle 11</math> na taśmie nr <math>\displaystyle 2</math> i słowa <math>\displaystyle 22</math> na taśmie nr <math>\displaystyle 3</math>.
# {{kotwica|prz.3|}}Przepisz słowa na taśmę nr <math>\displaystyle 4</math> według kolejności taśm <math>\displaystyle 2,3,1</math>.
# {{kotwica|prz.3|}}Przepisz słowa na taśmę nr <math>\displaystyle 4</math> według kolejności taśm <math>\displaystyle 2,3,1</math>.
# Sprawdź na taśmie nr <math>\displaystyle 4</math> czy <math>\displaystyle k=i\cdot j</math>. Jeśli tak to akceptuj. Inaczej krok następny.
# Sprawdź na taśmie nr <math>\displaystyle 4</math> czy <math>\displaystyle k=i\cdot j</math>. Jeśli tak, to akceptuj. Inaczej krok następny.
# Dopisz symbol <math>\displaystyle 1</math> na taśmie nr <math>\displaystyle 2</math>. Gdy powstało słowo dłuższe niż <math>\displaystyle k</math> dopisz symbol <math>\displaystyle 2</math> na taśmie nr <math>\displaystyle 3</math> a słowo na taśmie nr <math>\displaystyle 2</math> usuń i zapisz na niej słowo <math>\displaystyle 11</math>.
# Dopisz symbol <math>\displaystyle 1</math> na taśmie nr <math>\displaystyle 2</math>. Gdy powstało słowo dłuższe niż <math>\displaystyle k</math>, dopisz symbol <math>\displaystyle 2</math> na taśmie nr <math>\displaystyle 3</math>, a słowo na taśmie nr <math>\displaystyle 2</math> usuń i zapisz na niej słowo <math>\displaystyle 11</math>.
# Jeśli słowo na taśmie nr <math>\displaystyle 3</math> jest dłuższe niż <math>\displaystyle k</math> to odrzuć. W przeciwnym przypadku przejdź do kroku [[#prz.3|3]].
# Jeśli słowo na taśmie nr <math>\displaystyle 3</math> jest dłuższe niż <math>\displaystyle k</math>, to odrzuć. W przeciwnym przypadku przejdź do kroku [[#prz.3|3]].


Idea tej maszyny jest bardzo prosta. Wykorzystaj taśmy nr <math>\displaystyle 2</math> (licznik 1) i <math>\displaystyle 3</math> (licznik 2) jako liczniki a na taśmie <math>\displaystyle 4</math> wykonuj symulacje.
Idea tej maszyny jest bardzo prosta. Wykorzystaj taśmy nr <math>\displaystyle 2</math> (licznik 1) i <math>\displaystyle 3</math> (licznik 2) jako liczniki, a na taśmie <math>\displaystyle 4</math> wykonuj symulacje.
Zacznij od stanu liczników na <math>\displaystyle 2</math> i zwiększaj kolejno licznik 1 a po jego przepełnieniu zeruj go (do wartości początkowej <math>\displaystyle 2</math>)
Zacznij od stanu liczników na <math>\displaystyle 2</math> i zwiększaj kolejno licznik 1, a po jego przepełnieniu zeruj go (do wartości początkowej <math>\displaystyle 2</math>)
i zwiększ licznik <math>\displaystyle 2</math>. Gdy on także się przepełni, to iloczyn stanów liczników przekracza <math>\displaystyle k</math> zatem
i zwiększ licznik <math>\displaystyle 2</math>. Gdy on także się przepełni, to iloczyn stanów liczników przekracza <math>\displaystyle k</math>, zatem można zakończyć generowanie ciągów.
można zakończyć generowanie ciągów.


W oczywisty sposób otrzymujemy, że ilość wymaganych kroków czasowych maszyny jest ograniczona przez wielomian (dla dużych <math>\displaystyle n</math>).
W oczywisty sposób otrzymujemy, że ilość wymaganych kroków czasowych maszyny jest ograniczona przez wielomian (dla dużych <math>\displaystyle n</math>).
Dla małych <math>\displaystyle n</math> możemy zawsze rozbudować maszynę tak aby akceptowała słowa bez żadnego testowania.
Dla małych <math>\displaystyle n</math> możemy zawsze rozbudować maszynę tak, aby akceptowała słowa bez żadnego testowania.
Zatem <math>\displaystyle L\in  </math> '''P''' .
Zatem <math>\displaystyle L\in  </math> '''P''' .
</div></div>
</div></div>


{{cwiczenie|4||
{{cwiczenie|4||
Uzasadnij że funkcja <math>\displaystyle s(n)=3n</math> jest konstruowalna pamięciowo.
Uzasadnij, że funkcja <math>\displaystyle s(n)=3n</math> jest konstruowalna pamięciowo.
}}
}}


Linia 266: Linia 266:


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Bierzemy maszynę <math>\displaystyle MT_4</math> z wykładu konstruującą funkcję <math>\displaystyle 2n</math>. Dodajemy jedna dodatkową taśmę (oznaczmy taśmy przez <math>\displaystyle I</math> oraz <math>\displaystyle S</math>).
Bierzemy maszynę <math>\displaystyle MT_4</math> z wykładu konstruującą funkcję <math>\displaystyle 2n</math>. Dodajemy jedną dodatkową taśmę (oznaczmy taśmy przez <math>\displaystyle I</math> oraz <math>\displaystyle S</math>).
Drugą taśmę realizujemy poprzez rozszerzenie alfabetu. Jest to spowodowane faktem, że w definicji konstruowalności
Drugą taśmę realizujemy poprzez rozszerzenie alfabetu. Jest to spowodowane faktem, że w definicji konstruowalności
pamięciowej wymagane jest istnienie jedno-taśmowej deterministycznej maszyny Turinga.
pamięciowej wymagane jest istnienie jednotaśmowej deterministycznej maszyny Turinga.
Konstruujemy maszynę <math>\displaystyle \mathcal{M}</math> według schematu
Konstruujemy maszynę <math>\displaystyle \mathcal{M}</math> według schematu:
# Jeśli słowo wejściowe jest puste to stop.
# Jeśli słowo wejściowe jest puste, to stop.
# Jeśli słowo wejściowe jest inne niż <math>\displaystyle 1^n</math> to odrzuć.
# Jeśli słowo wejściowe jest inne niż <math>\displaystyle 1^n</math>, to odrzuć.
# Przepisz słowo wejściowe tak aby znajdowało się na taśmie <math>\displaystyle I</math> a taśma <math>\displaystyle S</math> była pusta (gdy zaczynamy symulować dwie taśmy musimy przejść do innego zestawu symboli w którym rozróżniamy taśmy).
# Przepisz słowo wejściowe tak, aby znajdowało się na taśmie <math>\displaystyle I</math>, a taśma <math>\displaystyle S</math> była pusta (gdy zaczynamy symulować dwie taśmy musimy przejść do innego zestawu symboli, w którym rozróżniamy taśmy).
# Kopiujemy słowo wejściowe na taśmę <math>\displaystyle S</math>.
# Kopiujemy słowo wejściowe na taśmę <math>\displaystyle S</math>.
# Symulujemy maszynę <math>\displaystyle MT_4</math> na taśmie <math>\displaystyle S</math>.
# Symulujemy maszynę <math>\displaystyle MT_4</math> na taśmie <math>\displaystyle S</math>.
Linia 278: Linia 278:
# Zamieniamy symbole na <math>\displaystyle 1</math> (zapominamy o symulacji taśm), wracamy do lewego markera i przechodzimy do konfiguracji końcowej <math>\displaystyle s_1\in S_F</math>.
# Zamieniamy symbole na <math>\displaystyle 1</math> (zapominamy o symulacji taśm), wracamy do lewego markera i przechodzimy do konfiguracji końcowej <math>\displaystyle s_1\in S_F</math>.


Po zakończeniu cyklu doszliśmy do konfiguracji <math>\displaystyle \sharp s_1 1^{3n} \sharp</math> co było wymagane w definicji.
Po zakończeniu cyklu doszliśmy do konfiguracji <math>\displaystyle \sharp s_1 1^{3n} \sharp</math>, co było wymagane w definicji.
</div></div>
</div></div>


{{cwiczenie|5||
{{cwiczenie|5||
Uzasadnij że funkcja <math>\displaystyle s(n)=3^n</math> jest konstruowalna pamięciowo.
Uzasadnij, że funkcja <math>\displaystyle s(n)=3^n</math> jest konstruowalna pamięciowo.
}}
}}


Linia 292: Linia 292:
Wykorzystujemy trzy taśmy (<math>\displaystyle I</math>, <math>\displaystyle C</math>, <math>\displaystyle S</math>) oraz maszynę <math>\displaystyle \mathcal{M}</math> konstruującą pamięciowo funkcję <math>\displaystyle g(n)=3n</math>.
Wykorzystujemy trzy taśmy (<math>\displaystyle I</math>, <math>\displaystyle C</math>, <math>\displaystyle S</math>) oraz maszynę <math>\displaystyle \mathcal{M}</math> konstruującą pamięciowo funkcję <math>\displaystyle g(n)=3n</math>.
Docelowa maszyna <math>\displaystyle \mathcal{N}</math> działa według schematu.
Docelowa maszyna <math>\displaystyle \mathcal{N}</math> działa według schematu.
# Jeśli słowo początkowe jest puste wypisz <math>\displaystyle 1</math> i zatrzymaj się. W przeciwnym wypadku wykonaj następny krok.
# Jeśli słowo początkowe jest puste, wypisz <math>\displaystyle 1</math> i zatrzymaj się. W przeciwnym wypadku, wykonaj następny krok.
# Jeśli słowo wejściowe jest inne niż <math>\displaystyle 1^n</math> to odrzuć.
# Jeśli słowo wejściowe jest inne niż <math>\displaystyle 1^n</math>, to odrzuć.
# Na taśmie <math>\displaystyle I</math> wypisz słowo wejściowe, na taśmach <math>\displaystyle C</math> i <math>\displaystyle S</math> wypisz słowo <math>\displaystyle 1</math>.
# Na taśmie <math>\displaystyle I</math> wypisz słowo wejściowe, na taśmach <math>\displaystyle C</math> i <math>\displaystyle S</math> wypisz słowo <math>\displaystyle 1</math>.
# {{kotwica|prz.4|}}Wykonaj symulację maszyny <math>\displaystyle \mathcal{M}</math> na taśmie <math>\displaystyle S</math> oraz dopisz symbol <math>\displaystyle 1</math> do taśmy <math>\displaystyle C</math> (po jednym przebiegu ilość symboli na taśmie <math>\displaystyle S</math> wzrasta trzykrotnie)
# {{kotwica|prz.4|}}Wykonaj symulację maszyny <math>\displaystyle \mathcal{M}</math> na taśmie <math>\displaystyle S</math> oraz dopisz symbol <math>\displaystyle 1</math> do taśmy <math>\displaystyle C</math> (po jednym przebiegu ilość symboli na taśmie <math>\displaystyle S</math> wzrasta trzykrotnie)
# Jeśli słowo na taśmie <math>\displaystyle C</math> jest krótsze niż słowo na taśmie <math>\displaystyle I</math> wykonaj ponownie krok [[#prz.4|4]].
# Jeśli słowo na taśmie <math>\displaystyle C</math> jest krótsze niż słowo na taśmie <math>\displaystyle I</math>, wykonaj ponownie krok [[#prz.4|4]].
# W tym momencie na taśmie <math>\displaystyle S</math> zostało zaznaczone <math>\displaystyle 3^n</math>  komórek.
# W tym momencie na taśmie <math>\displaystyle S</math> zostało zaznaczone <math>\displaystyle 3^n</math>  komórek.
Zamieniamy wypisane symbole na <math>\displaystyle 1</math> (zapominamy o symulacji taśm), wracamy nad pierwszy symbol (przed lewym markerem)
Zamieniamy wypisane symbole na <math>\displaystyle 1</math> (zapominamy o symulacji taśm), wracamy nad pierwszy symbol (przed lewym markerem)
i przechodzimy do konfiguracji końcowej <math>\displaystyle s_1\in S_F</math>.
i przechodzimy do konfiguracji końcowej <math>\displaystyle s_1\in S_F</math>.


Po zakończeniu cyklu doszliśmy do konfiguracji <math>\displaystyle \sharp s_1 1^{3^n} \sharp</math> co było wymagane w definicji konstruowalności
Po zakończeniu cyklu doszliśmy do konfiguracji <math>\displaystyle \sharp s_1 1^{3^n} \sharp</math>, co było wymagane w definicji konstruowalności
pamięciowej.
pamięciowej.
</div></div>
</div></div>
Linia 310: Linia 310:
Skonstruuj maszynę Turinga <math>\displaystyle \mathcal{MT}</math> akceptującą język:
Skonstruuj maszynę Turinga <math>\displaystyle \mathcal{MT}</math> akceptującą język:
<center><math>\displaystyle  
<center><math>\displaystyle  
L_1=\left\{www\: : \: w\in \left\{\circ,\bullet,\star\right\}^*\right\}
L_1=\left\{www\: : \: w\in \left\{\circ,\bullet,\star\right\}^*\right\}.
</math></center>
</math></center>


Linia 324: Linia 324:


''Podpowiedź:'' wykorzystaj konstrukcję z wyrocznią. Dla słowa wejściowego <math>\displaystyle w</math> przeprowadź weryfikację w trzech
''Podpowiedź:'' wykorzystaj konstrukcję z wyrocznią. Dla słowa wejściowego <math>\displaystyle w</math> przeprowadź weryfikację w trzech
etapach: konstrukcja słów <math>\displaystyle w_1, \dots ,w_n</math> gdzie <math>\displaystyle n< |w|</math> (wyrocznia), sklejanie, weryfikacja czy <math>\displaystyle w=w_1w_1 w_2 w_2 \dots w_n w_n</math>.
etapach: konstrukcja słów <math>\displaystyle w_1, \dots ,w_n</math>, gdzie <math>\displaystyle n< |w|</math> (wyrocznia), sklejanie, weryfikacja, czy <math>\displaystyle w=w_1w_1 w_2 w_2 \dots w_n w_n</math>.
}}
}}

Wersja z 18:17, 2 wrz 2006

Ćwiczenia 12

Ćwiczenie 1

Rozważmy maszynę Turinga TM2 z wykładu (Przykład 1.2) akceptującą język palindromów, czyli:

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle L=\left\{w \overleftarrow{w} \: : \: w\in \left\{0,1\right\}^*\right\}. }

Sprawdź, że:

  1. 101101L(TM2)

oraz że

  1. 1010101∉L(TM2).
Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 2

Niech będzie dany alfabet ΣI={0,1,}. Zaprojektuj maszynę Turinga akceptująca język postaci:

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle L=\left\{u\clubsuit w\: : \: u,w\in \left\{0,1\right\}^*\right\}. }

Zaprojektuj maszynę Turinga =(ΣT,S,f,s0,SF), która akceptuje język L. Następnie:

  1. Wypisz elementy składowe maszyny , tzn. zbiory ΣT,S,SF oraz funkcję przejścia f (zapewnij, aby s0S).
  2. Wykonaj symulację maszyny na słowie w1=110011,
  3. na słowie w2=01,
  4. oraz na słowie w3=0000110.
Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 3

W trakcie wykładu rozważaliśmy język

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle L=\left\{3^k\: : \: k=i\cdot j } dla pewnych Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle i,j> 1\right\}, }

wykazując, że L NP .

Uzasadnij, że także
L P .
Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 4

Uzasadnij, że funkcja s(n)=3n jest konstruowalna pamięciowo.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 5

Uzasadnij, że funkcja s(n)=3n jest konstruowalna pamięciowo.

Wskazówka
Rozwiązanie
Zadania domowe

Ćwiczenie 6

Skonstruuj maszynę Turinga 𝒯 akceptującą język:

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle L_1=\left\{www\: : \: w\in \left\{\circ,\bullet,\star\right\}^*\right\}. }

Ćwiczenie 7

Uzasadnij, że język

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle L_2=\left\{w_1 w_1 w_2 w_2 \dots w_n w_n \: : \: w_i \in \left\{\circ,\bullet\right\}^+, n>0 \right\} }

jest rozpoznawany przez pewną niedeterministyczna maszynę Turinga 𝒩𝒯.

Podpowiedź: wykorzystaj konstrukcję z wyrocznią. Dla słowa wejściowego w przeprowadź weryfikację w trzech etapach: konstrukcja słów w1,,wn, gdzie n<|w| (wyrocznia), sklejanie, weryfikacja, czy w=w1w1w2w2wnwn.