SW wykład 4 - Slajd15: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Arturas (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Tarlecki (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
 
Linia 1: Linia 1:
{{Semantyka i weryfikacja programów/Wykład 4}}
{{Semantyka i weryfikacja programów/Wykład 4}}
[[Grafika:sw0414.png|center|frame]]
[[Grafika:sw0414.png|center|frame]]
Spójrzmy jeszcze na przykład pętli z programu obliczającego całkowity
pierwiastek kwadratowy liczby naturalnej (pierwsza ramka na
slajdzie). Z pętlą tą wiążemy operator na dziedzinie semantycznej dla
instrukcji zadany w drugiej ramce na slajdzie. Klauzula semantyczna
dla instrukcji pętli przypisuje zatem tej pętli znaczenie, będące
najmniejszym punktem stałym tego operatora. Zgodnie z powyższą
analizą, jest to więc suma kolejnych iteracji tego operatora na
funkcji pustej.
Tabela przedstawia wartości tych kolejnych iteracji dla interesujących
nas stanów początkowych (patrz cały program przedstawiony na wykładzie
wstępnym tych zajęć --- wykład 1, slajd 14). Stany opisujemy podając
tylko trójki wartości interesujących nas zmiennych (wartości
pozostałych zmiennych nie ulegają zmianie i nie mają wpływu na
przebieg obliczeń pętli). Znak "?" oznacza, że wartość funkcji dla
danego argumentu jest nieokreślona.
Koniecznie zwróćmy uwagę, że gdy na pewnym stanie któraś z iteracji
operatora na funkcji pustej daje określony wynik, to wszystkie kolejne
iteracje na tym stanie dają ten sam wynik.
Przykład ten potwierdza intuicyjne związki kolejnych iteracji
operatora z obliczeniami pętli i liczbą wykonań ciała pętli
niezbędnych do zakończenia obliczenia.

Aktualna wersja na dzień 10:35, 2 wrz 2006

<<powrót do strony wykładu

Semantyka denotacyjna Dziedziny składniowe i semantyczne Funkcje semantyczne Kompozycjonalność Tiny. Semantyka denotacyjna Tiny. Semantyka denotacyjna, c.d. Pojęcia pomocnicze Pojęcia pomocnicze, c.d. |Tiny. Semantyka denotacyjna, c.d. Tiny. Semantyka denotacyjna, c.d. Problem z while Konstrukcje stałopunktowe Konstrukcje stałopunktowe, c.d. Konstrukcje stałopunktowe, c.d. Przykład Przykład, c.d. Dowód Dowód Zgodność semantyki denotacyjnej

Spójrzmy jeszcze na przykład pętli z programu obliczającego całkowity pierwiastek kwadratowy liczby naturalnej (pierwsza ramka na slajdzie). Z pętlą tą wiążemy operator na dziedzinie semantycznej dla instrukcji zadany w drugiej ramce na slajdzie. Klauzula semantyczna dla instrukcji pętli przypisuje zatem tej pętli znaczenie, będące najmniejszym punktem stałym tego operatora. Zgodnie z powyższą analizą, jest to więc suma kolejnych iteracji tego operatora na funkcji pustej.

Tabela przedstawia wartości tych kolejnych iteracji dla interesujących nas stanów początkowych (patrz cały program przedstawiony na wykładzie wstępnym tych zajęć --- wykład 1, slajd 14). Stany opisujemy podając tylko trójki wartości interesujących nas zmiennych (wartości pozostałych zmiennych nie ulegają zmianie i nie mają wpływu na przebieg obliczeń pętli). Znak "?" oznacza, że wartość funkcji dla danego argumentu jest nieokreślona.

Koniecznie zwróćmy uwagę, że gdy na pewnym stanie któraś z iteracji operatora na funkcji pustej daje określony wynik, to wszystkie kolejne iteracje na tym stanie dają ten sam wynik.

Przykład ten potwierdza intuicyjne związki kolejnych iteracji operatora z obliczeniami pętli i liczbą wykonań ciała pętli niezbędnych do zakończenia obliczenia.