ZZL Moduł 8: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M8_Slajd1.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M8_Slajd1.png]] | ||
|valign="top"|''' | |valign="top"|'''Motywowanie w teorii i praktyce - część 2''' | ||
opracowanie merytoryczne: Izabela Stawowa<br>opracowanie graficzne: Natalia Biedugnis | |||
|} | |} | ||
Linia 15: | Linia 13: | ||
Motywowanie ma kluczowe znaczenie, ale skutecznie motywować wcale nie jest łatwo. Teorie wskazują na co zwracać uwagę i lista tych czynników i uwarunkowań jest dosyć obszerna. Ale nawet, gdyby chcieć zastosować najbardziej oczywistą rekomendację: system motywacyjny powinien być sprawiedliwy, to wdrożenie tego zalecenia nie jest wcale proste. Jednak firmy szukając przewagi konkurencyjnej muszą się troszczyć o zaangażowanie swoich pracowników i odwołują się do całego zestawu motywatorów. Jakich? Przyjrzymy się ich klasyfikacji i skuteczności. | Motywowanie ma kluczowe znaczenie, ale skutecznie motywować wcale nie jest łatwo. Teorie wskazują na co zwracać uwagę i lista tych czynników i uwarunkowań jest dosyć obszerna. Ale nawet, gdyby chcieć zastosować najbardziej oczywistą rekomendację: system motywacyjny powinien być sprawiedliwy, to wdrożenie tego zalecenia nie jest wcale proste. Jednak firmy szukając przewagi konkurencyjnej muszą się troszczyć o zaangażowanie swoich pracowników i odwołują się do całego zestawu motywatorów. Jakich? Przyjrzymy się ich klasyfikacji i skuteczności. | ||
|} | |} | ||
Linia 47: | Linia 44: | ||
*Motywacyjny aspekt wynagrodzeń | *Motywacyjny aspekt wynagrodzeń | ||
*Co nas motywuje | *Co nas motywuje | ||
|} | |} | ||
Linia 691: | Linia 687: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M8_Slajd38.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M8_Slajd38.png]] | ||
|valign="top"'''| | |valign="top"'''|'''Teoria sprawiedliwości:'''<br> | ||
Teoria sprawiedliwości: | |||
#opiera się na założeniu, że ludzie mają tendencję do porównywania się z innymi, chcąc zidentyfikować swoje położenie | #opiera się na założeniu, że ludzie mają tendencję do porównywania się z innymi, chcąc zidentyfikować swoje położenie | ||
#udowadnia, że dla szeregowych pracowników poczucie sprawiedliwości nie jest istotne | #udowadnia, że dla szeregowych pracowników poczucie sprawiedliwości nie jest istotne | ||
#twierdzi, że pracownicy będą zawsze niezadowoleni oczekując na większe nagrody | #twierdzi, że pracownicy będą zawsze niezadowoleni oczekując na większe nagrody | ||
#nakazuje kierownikom stosowanie równych dla każdego nagród | #nakazuje kierownikom stosowanie równych dla każdego nagród | ||
|} | |} | ||
Linia 706: | Linia 698: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M8_Slajd39.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M8_Slajd39.png]] | ||
|valign="top"|''' | |valign="top"|'''Podstawowa zasada teorii oczekiwań brzmi:'''<br> | ||
Podstawowa zasada teorii oczekiwań brzmi: | |||
#utrzymywanie częstych i dobrych relacji w miejscu pracy spełnia oczekiwania potrzeb przynależności | #utrzymywanie częstych i dobrych relacji w miejscu pracy spełnia oczekiwania potrzeb przynależności | ||
#oczekiwanie motywującego działania potrzeb wyższego rzędu spełni się pod warunkiem zaspokojenia potrzeb niższego rzędu | #oczekiwanie motywującego działania potrzeb wyższego rzędu spełni się pod warunkiem zaspokojenia potrzeb niższego rzędu | ||
#motywacja jest funkcją wartości, jaką przypisuje się oczekiwanej nagrodzie i postrzeganemu przez pracownika prawdopodobieństwu, że jego wysiłek doprowadzi do uzyskania tej nagrody | #motywacja jest funkcją wartości, jaką przypisuje się oczekiwanej nagrodzie i postrzeganemu przez pracownika prawdopodobieństwu, że jego wysiłek doprowadzi do uzyskania tej nagrody | ||
#zrozumienie, co motywuje pracownika jest trudne, bowiem ludzie mają różne oczekiwania | #zrozumienie, co motywuje pracownika jest trudne, bowiem ludzie mają różne oczekiwania | ||
|} | |} | ||
Linia 721: | Linia 709: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M8_Slajd40.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M8_Slajd40.png]] | ||
|valign="top"|''' | |valign="top"|'''Teoria wzmocnienia:'''<br> | ||
#zakłada, że w motywowaniu istotny jest stan emocjonalny pracowników | #zakłada, że w motywowaniu istotny jest stan emocjonalny pracowników | ||
#sugeruje, że człowiek ma skłonność do powtarzania zachowań przynoszących mu pozytywne wyniki | #sugeruje, że człowiek ma skłonność do powtarzania zachowań przynoszących mu pozytywne wyniki | ||
Linia 736: | Linia 721: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M8_Slajd41.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M8_Slajd41.png]] | ||
|valign="top"|''' | |valign="top"|'''Teoria wyznaczania celów sugeruje, że:''' | ||
Teoria wyznaczania celów sugeruje, że: | |||
#pracownicy powinni mieć narzucone z góry cele | #pracownicy powinni mieć narzucone z góry cele | ||
Linia 751: | Linia 734: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M8_Slajd42.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M8_Slajd42.png]] | ||
|valign="top"|''' | |valign="top"|'''Spójność wewnętrzna systemu wynagrodzeń oznacza, że:'''<br> | ||
Spójność wewnętrzna systemu wynagrodzeń oznacza, że | |||
#firma oferuje pracownikom wynagrodzenie porównywalne do stawek rynkowych | #firma oferuje pracownikom wynagrodzenie porównywalne do stawek rynkowych | ||
#firma oferuje wszystkim pracownikom porównywalne wynagrodzenie - nie ma zróżnicowań | #firma oferuje wszystkim pracownikom porównywalne wynagrodzenie - nie ma zróżnicowań |
Wersja z 15:13, 1 wrz 2006
![]() |
Motywowanie w teorii i praktyce - część 2
opracowanie merytoryczne: Izabela Stawowa |
![]() |
Słowa kluczowe
|