Zaawansowane algorytmy i struktury danych/Wykład 13: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
<font size="6"> Algorytmy równoległe I </font> | |||
__TOC__ | |||
z wielu procesrów (maszyn) | |||
Niestety nie ma ogólnie przyjętego modelu obliczeń równoległych, rozważymy w tym module dwa modele: | |||
maszynę PRAM i układy arytmetyczne (logiczne). O ile maszyna PRAM jest modelem wysoko-poziomowym, to | W module tym zajmiemy się przyspieszaniem obliczeń za pomocą korzystania z wielu procesrów (maszyn) działających równolegle. Niestety nie ma ogólnie przyjętego modelu obliczeń równoległych, rozważymy w tym module dwa modele: maszynę PRAM i układy arytmetyczne (logiczne). O ile maszyna PRAM jest modelem wysoko-poziomowym, to układy arytmetyczne są modelem niskopoziomowym, ale niewątpliwie bardzo istotnym niskopoziomowym, ale | ||
układy arytmetyczne | niewątpliwie bardzo istotnym. | ||
Na | == Model równoległej abstrakcyjnej Maszyny PRAM == | ||
zwany | Na początku rozważymy wyidealizowany model obleczeń równoległych zwany Równoległą Maszyną ze Swobodnym Dostępem do Pamięci, w skrócie | ||
PRAM (od ang. {\em Parallel Random Access Machine}, wymawiany {\em piram}). | PRAM (od ang. {\em Parallel Random Access Machine}, wymawiany {\em piram}). | ||
Linia 22: | Linia 22: | ||
--> | --> | ||
\noindent Maszyna PRAM {\em składa się} z wielu procesorów | \noindent Maszyna PRAM {\em składa się} z wielu procesorów pracujących synchronicznie, | ||
korzystących ze wspólnej pamięci (która oprócz przechowywania danych służy do | |||
komunikacji między procesorami). Każdy procesor jest standardowym komputerm typu RAM | komunikacji między procesorami). Każdy procesor jest standardowym komputerm typu RAM | ||
(ang. {\em Random Access Machine}). Zakładamy, że procesory | (ang. {\em Random Access Machine}). Zakładamy, że procesory są ponumerowane | ||
liczbami naturalnymi. | liczbami naturalnymi. | ||
Procesory | Procesory wykonują jeden wspólny program, ale wykonanie poszczególnych instrukcji | ||
zależy od indeksu procesora. | zależy od indeksu procesora. | ||
W jednym kroku procesor pobiera dane z pamięci, potem wykonuje operację, | W jednym kroku procesor pobiera dane z pamięci, potem wykonuje operację, którą może być | ||
wpisanie pewnych danych. Wszystkie procesory | wpisanie pewnych danych. Wszystkie procesory wykonują jeden krok jednocześnie. | ||
Rówoległość jest wyrażona poprzez następującą instrukcję: | |||
\myskip | \myskip | ||
\begin{center} | \begin{center} | ||
Linia 41: | Linia 41: | ||
*przydzielenie procesora do każdego elementu ze zbioru <math>X</math>, | *przydzielenie procesora do każdego elementu ze zbioru <math>X</math>, | ||
*jednoczesne wykonanie przez każdy procesor operacji akcja<math>(i)</math>. | *jednoczesne wykonanie przez każdy procesor operacji akcja<math>(i)</math>. | ||
Przeważnie zapis ``<math>i \in X</math>'' jest w rodzaju\ ``<math>1\leq i\leq n</math>'' | Przeważnie zapis ``<math>i \in X</math>'' jest w rodzaju\ ``<math>1\leq i\leq n</math>'' jeśli <math>X</math> jest zbiorem liczb naturalnych. | ||
<!--%% | <!--%% | ||
-->Litera C (od ang. concurrent) oznacza | -->Litera C (od ang. concurrent) oznacza możliwość jednoczesnego wykonania operacji przez wiele procesorów, | ||
E (od ang. exclusive) wyklucza | E (od ang. exclusive) wyklucza taką możliwość. Operacjami są R (czytanie, od ang. read) oraz W (zapis, od ang. write) | ||
w tej samej komórce przez wiele procesorów w tym samym momencie. | w tej samej komórce przez wiele procesorów w tym samym momencie. | ||
Mamy zatem EREW PRAM, CREW PRAM, CRCW PRAM (modelu ERCW nie rozważamy jako zupełnie sztuczny). | Mamy zatem EREW PRAM, CREW PRAM, CRCW PRAM (modelu ERCW nie rozważamy jako zupełnie sztuczny). | ||
Podstawowym naszym mdoelem PRAMu będzie CREW PRAM: wiele | Podstawowym naszym mdoelem PRAMu będzie CREW PRAM: wiele | ||
procesrów może | procesrów może jednocześnie czytać z tej samej komórki, ale tylko jeden może zapisywać. | ||
\myskip | \myskip | ||
Prostym przykładem | Prostym przykładem | ||
obliczenia na CREW jest liczenie kolejnych wierszy | obliczenia na CREW jest liczenie kolejnych wierszy trójkąta Pasacala. Początkowo zakładamy, że | ||
<math>A = [0,0,0,0,0,1]</math>. Wykonujemy: | <math>A = [0,0,0,0,0,1]</math>. Wykonujemy: | ||
\vskip 0.2cm | \vskip 0.2cm | ||
Linia 64: | Linia 64: | ||
\end{center} | \end{center} | ||
\vskip 0.2cm \noindent | \vskip 0.2cm \noindent | ||
Kolejnymi | Kolejnymi wartościami tablicy A są wektory: | ||
\vskip 0.2cm | \vskip 0.2cm | ||
\begin{center} | \begin{center} | ||
Linia 83: | Linia 83: | ||
\end{center} | \end{center} | ||
Najważniejszą klasą problemów algorytmicznych stanowią problemy które można obliczyć w czasie | |||
wielomianowo-logarytmicznym | wielomianowo-logarytmicznym używając wielomianowej liczby procesorów. Klasę tę oznaczamy przez NC, odpowiadające | ||
algorytmy nazywamy algorytmami typu NC. | algorytmy nazywamy algorytmami typu NC. | ||
Linia 92: | Linia 92: | ||
\centerline{<math> \cal{P}\ = \ NC \ </math>?} | \centerline{<math> \cal{P}\ = \ NC \ </math>?} | ||
\myskip | \myskip | ||
Podobnie jak problemy NP-zupełne można zdefiniować probly P-zupełne. | Podobnie jak problemy NP-zupełne można zdefiniować probly P-zupełne. Są to te problemy <math>X \in \cal{P}</math>, takie | ||
że dla każdego innego problemu <math>Y \in \cal{P}</math> istnieje NC-redukcja Y do X. | że dla każdego innego problemu <math>Y \in \cal{P}</math> istnieje NC-redukcja Y do X. | ||
Inaczej | Inaczej mówiąc | ||
\centerline{<math> \cal{P} = NC \ </math> wtedy i tylko wtedy gdy \ <math>X \in NC</math>} | \centerline{<math> \cal{P} = NC \ </math> wtedy i tylko wtedy gdy \ <math>X \in NC</math>} | ||
\myskip | \myskip | ||
'''Przykłady problemów P-zupełnych:\ ''' | '''Przykłady problemów P-zupełnych:\ ''' | ||
programowanie liniowe, maksymalny przepływ w grafie, konstrukcja drzewa DFS, obliczanie | programowanie liniowe, maksymalny przepływ w grafie, konstrukcja drzewa DFS, obliczanie wartości układów logicznych, | ||
sprawdzanie czy gramatyka bezkontekstowa generuje język pusty. | sprawdzanie czy gramatyka bezkontekstowa generuje język pusty. | ||
\myskip | \myskip | ||
Przez pracę algorytmu równoległego rozumiemy liczbę procesorów | Przez pracę algorytmu równoległego rozumiemy liczbę procesorów pomnożoną orzez czas. | ||
Algorytm jest optymalny gdy jego praca jest tego samego rzędu co czas najlepszego znanego algorytmu sekwencyjnego dla | Algorytm jest optymalny gdy jego praca jest tego samego rzędu co czas najlepszego znanego algorytmu sekwencyjnego dla | ||
danego problemu. | danego problemu. | ||
W | W szczególności interesują nas algorytmy, które są jednocześnie optymalne i są typu NC. | ||
Z praktycznego punku widzenia czynnik <math>log n</math> przy liczbie procesorów i przy pracy algorytmu | Z praktycznego punku widzenia czynnik <math>log n</math> przy liczbie procesorów i przy pracy algorytmu | ||
nie jest zbyt istotny. Natomiast czynnik logarytmiczny jest istotny | nie jest zbyt istotny. Natomiast czynnik logarytmiczny jest istotny jeśli chodzi o równoległy czas. W tym przypadku | ||
potęga logarytmu odgrywa | potęga logarytmu odgrywa podobną rolę co potęga wielomianu opisującego czas obliczenia sekwencyjnego. | ||
Różnica między CRCW i CREW PRAMem w aspekcie klasy NC polega przeważnie na dodaniu jednego czynnika logarytmicznego | Różnica między CRCW i CREW PRAMem w aspekcie klasy NC polega przeważnie na dodaniu jednego czynnika logarytmicznego | ||
w funkcji równoległego czasu obliczenia. | w funkcji równoległego czasu obliczenia. | ||
Linia 116: | Linia 116: | ||
--><!--% | --><!--% | ||
--><!--% | --><!--% | ||
-->W przypadku CRCW PRAM założymy, że procesory, | -->W przypadku CRCW PRAM założymy, że procesory, jeśli wpisują jednocześnie do tej samej komórki pamięci, to | ||
wpisują to samo. Na przykład jeśli początkowo <math>output=0</math> wówczas następujący algorytm obliczy logiczną | |||
alternatywę w czasie stałym na CRCW PRAM. | alternatywę w czasie stałym na CRCW PRAM. | ||
\myskip | \myskip | ||
Linia 123: | Linia 123: | ||
\hspace*{1cm} if <math>A[i] =1</math> then output=1; \vskip 0.6cm Na CREW potrzebujemy logarytmicznego czasu równoległego | \hspace*{1cm} if <math>A[i] =1</math> then output=1; \vskip 0.6cm Na CREW potrzebujemy logarytmicznego czasu równoległego | ||
aby to zrobić. Pokażemy jeszcze dwa proste problemy, które można na CRCW PRAM wykonać w czasei stałym. | aby to zrobić. Pokażemy jeszcze dwa proste problemy, które można na CRCW PRAM wykonać w czasei stałym. | ||
Następujący algorytm liczy pierwszą pozycję minimalnego elementu w tablicy C[1 . . n] w czasie O(1). \vskip 0.4cm | |||
'''for each''' <math>1 \le i\le n</math> '''do in parallel''' <math>M[i]</math> := 0; | '''for each''' <math>1 \le i\le n</math> '''do in parallel''' <math>M[i]</math> := 0; | ||
Linia 133: | Linia 133: | ||
\\ \hspace*{1cm} if <math>M[i]</math> = 0 then output :=i ; | \\ \hspace*{1cm} if <math>M[i]</math> = 0 then output :=i ; | ||
\myskip Oznaczmy ten algorytm przez <math>A_1</math>. Algorytm korzysta z <math>n^2</math> procesorów. Spróbujemy zmniejszyć tę | \myskip Oznaczmy ten algorytm przez <math>A_1</math>. Algorytm korzysta z <math>n^2</math> procesorów. Spróbujemy zmniejszyć tę | ||
liczbę do <math>O(n^{1+\epsilon})</math> | liczbę do <math>O(n^{1+\epsilon})</math> zachowując czas <math>O(1)</math>, dla dowolnie małego <math>\epsilon >0</math>. | ||
\noindent Niech | \noindent Niech | ||
Linia 139: | Linia 139: | ||
\centerline{<math>P_k(n)= n^{1+\epsilon_k}</math>, gdzie <math>\epsilon_k\ =\ \frac{1}{2^{k}-1}</math>.} | \centerline{<math>P_k(n)= n^{1+\epsilon_k}</math>, gdzie <math>\epsilon_k\ =\ \frac{1}{2^{k}-1}</math>.} | ||
\myskip | \myskip | ||
\noindent | \noindent Przypuśćmy, że mamy algorytm <math>A_k</math> liczenia minimum w czasie <math>O(1)</math> z <math>O(P_k(n))</math> procesorami. | ||
Skonstruujemy algorytm <math>A_{k+1}</math> który działa w czasie stałym i używa tylko <math>O(P_{k+1}(n)) </math> procesorów. | Skonstruujemy algorytm <math>A_{k+1}</math> który działa w czasie stałym i używa tylko <math>O(P_{k+1}(n)) </math> procesorów. | ||
\vskip 0.5cm \noindent '''Algorytm}\ <math>A_{k+1'''</math>: | \vskip 0.5cm \noindent '''Algorytm}\ <math>A_{k+1'''</math>: | ||
Linia 145: | Linia 145: | ||
niech <math>\alpha=\frac{1}{2^{k}+1}</math>; | niech <math>\alpha=\frac{1}{2^{k}+1}</math>; | ||
podziel tablicę C na | podziel tablicę C na rozłączne bloki rozmiaru <math>n^{\alpha}</math> każdy; | ||
równolegle zastosuj algorytm <math>A_k</math> do każdego z tych bloków; | równolegle zastosuj algorytm <math>A_k</math> do każdego z tych bloków; | ||
zastosuj algorytm <math>A_k</math> do tablicy C' | zastosuj algorytm <math>A_k</math> do tablicy C' składającej się z <math>\frac{n}{n^{\alpha}}</math> minimów w blokach. \vskip | ||
0.5cm \noindent Algorithm <math>A_{k+1}</math> działa w czasie <math>O(1)</math> | 0.5cm \noindent Algorithm <math>A_{k+1}</math> działa w czasie <math>O(1)</math> korzystając z <math>P_{k+1}(n))</math> procesorów. | ||
Uzasadnienie pozostawiamy jako ćwiczenie. \vskip 0.3cm \noindent Algorytmy <math>A_2,\ A_3,\ A_4, \ldots</math> | Uzasadnienie pozostawiamy jako ćwiczenie. \vskip 0.3cm \noindent Algorytmy <math>A_2,\ A_3,\ A_4, \ldots</math> używają | ||
odpowiednio | odpowiednio następującą (asymptotycznie) liczbę procesorów | ||
<math>n^{1+\frac{1}{3}},\ \ n^{1+\frac{1}{15}},\ \ n^{1+\frac{1}{255}}, \ \ n^{1+\frac{1}{65535}} ..</math>. \myskip | <math>n^{1+\frac{1}{3}},\ \ n^{1+\frac{1}{15}},\ \ n^{1+\frac{1}{255}}, \ \ n^{1+\frac{1}{65535}} ..</math>. \myskip | ||
Rozważmy jeszcze na CRCW PRAM | Rozważmy jeszcze na CRCW PRAM następujący '''problem pierwszej jedynki''': | ||
\ | \ | ||
dana tablica zerojedynkowa, | dana tablica zerojedynkowa, znaleźć pozycję pierwszej jedynki (od lewej). \myskip Następujący algorytm | ||
rozwiązuje problem w czasie stałym z kwadratową liczbą procesorów. Zakładamy na razie, że w ciągu jest jakaąs jedynka. | |||
\vskip 0.3cm '''Algorytm''' | \vskip 0.3cm '''Algorytm''' | ||
Pierwsza-Jedynka-1; | Pierwsza-Jedynka-1; | ||
Linia 177: | Linia 177: | ||
\hspace*{0.6cm} if A[i]=1 then jest-jedynka := 1; | \hspace*{0.6cm} if A[i]=1 then jest-jedynka := 1; | ||
\vskip 0.2cm \noindent Oba powyższe algorytmy | \vskip 0.2cm \noindent Oba powyższe algorytmy korzystają z <math>O(n^2)</math> procesorów. Możemy łatwo tę liczbę | ||
zmniejszyć do liniowej. \myskip '''Algorytm''' Pierwsza-Jedynka; \vskip 0.1cm '''(1)\ ''' Podziel tablicę A na | zmniejszyć do liniowej. \myskip '''Algorytm''' Pierwsza-Jedynka; \vskip 0.1cm '''(1)\ ''' Podziel tablicę A na | ||
segmenty | segmenty długośći <math>\sqrt{n}</math>; | ||
'''(2)\ ''' W każdym segmencie zastosuj algorytm CzyJestJedynka; | '''(2)\ ''' W każdym segmencie zastosuj algorytm CzyJestJedynka; | ||
'''(3)\ } Otrzymujemy | '''(3)\ } Otrzymujemy ciąg zerojedynkowy <math>C</math> długości <math>\sqrt{n'''</math> jako wynik kroku (2); | ||
'''(4)\ ''' | '''(4)\ ''' znajdź pierwszą jedynkę w ciągu C za pomocą algorytmu Pierwsza-Jedynka-1;; | ||
'''(5)\ ''' Zastosuj algorytm Pierwsza-Jedynka-1 do segmentu | '''(5)\ ''' Zastosuj algorytm Pierwsza-Jedynka-1 do segmentu odpowiadającego | ||
\\ \hspace*{1.4cm} | \\ \hspace*{1.4cm} | ||
pierwszej jedynce w C; | pierwszej jedynce w C; | ||
\myskip W ten sposób stosujemy trzy razy algorytm o pracy kwadratowej do segmentu | \myskip W ten sposób stosujemy trzy razy algorytm o pracy kwadratowej do segmentu długości <math>\sqrt{n}</math>, | ||
otrzymujemy | otrzymujemy złożoność <math>O(\sqrt{n}^2) = O(n)</math>. Czas jest <math>O(1)</math>. | ||
<!--% | <!--% | ||
-->Do szybkich obliczeń równoległych najbardziej | -->Do szybkich obliczeń równoległych najbardziej nadają się problemy związane z drzewami, chociaż czasami w tych | ||
problemach nie widać od razu struktury drzewiastej. Struktura taka odpowiada również drzewu rekursji. | problemach nie widać od razu struktury drzewiastej. Struktura taka odpowiada również drzewu rekursji. | ||
Jako przykład rozważmy problem obliczenia sumy <math>A[1]+A[2]+\ldots A[n]</math>. Dla uproszczenia | Jako przykład rozważmy problem obliczenia sumy <math>A[1]+A[2]+\ldots A[n]</math>. Dla uproszczenia | ||
załóżmy, że n jest | załóżmy, że n jest potęgą dwójki. | ||
<!--% | <!--% | ||
--><!--% | --><!--% | ||
Linia 214: | Linia 214: | ||
--> | --> | ||
\noindent | \noindent Wysokością węzła jest jego maksymalna odległość od liścia, wysokość liścia wynosi 0. | ||
Przez <math>p</math>-ty poziom rozumiemy zbiór węzłów o | Przez <math>p</math>-ty poziom rozumiemy zbiór węzłów o wysokości <math>p</math>. | ||
Załóżmy, że elementy <math>A[1], A[2], ..A[n]</math> | Załóżmy, że elementy <math>A[1], A[2], ..A[n]</math> są umieszczone w liściach pełnego | ||
zrównoważonego drrzewa binarnego, następnie wykonujemy (patrz rysunek): | zrównoważonego drrzewa binarnego, następnie wykonujemy (patrz rysunek): | ||
\vskip 0.4cm | \vskip 0.4cm | ||
'''for''' <math>p:=1</math> '''to''' <math>\log n</math> '''do''' | '''for''' <math>p:=1</math> '''to''' <math>\log n</math> '''do''' | ||
\hspace*{0.5cm} oblicz | \hspace*{0.5cm} oblicz jedmocześnie wartości węzłów na poziomie <math>p</math>-tym; | ||
\myskip | \myskip | ||
<!--%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%% %% | <!--%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%% %% | ||
-->Drzewo jest | -->Drzewo jest strukturą koncepcyjną, każdemu węzłowi możemy przypisać miejsce w pamięci. W naszym przypadku | ||
węzły na poziomie <math>p</math>-tym | węzły na poziomie <math>p</math>-tym mogą odpowiadać elementom | ||
\\ | \\ | ||
\centerline{<math>A[2^p],\ A[2*2^p], .. A[3*2^p]\ldots</math>. } | \centerline{<math>A[2^p],\ A[2*2^p], .. A[3*2^p]\ldots</math>. } | ||
Linia 250: | Linia 250: | ||
--> | --> | ||
Drzewa | Drzewa odpowiadają w pewnym sensie rekursji. Wysokość drzew odpowiada czasowi równoległemu. Podobnie | ||
głębokość rekursji odpowiada też czasowi równoległemu. | |||
Równoległa wersja tzw. metody dziel i zwyciężaj polega na tym że wywołania rekurencyjne | Równoległa wersja tzw. metody dziel i zwyciężaj polega na tym że wywołania rekurencyjne | ||
wykonujemy | wykonujemy jednocześnie (patrz rysunek). Oczywiście może się zdarzyć, że jedno z nich zakończy się wcześniej. | ||
Tym niemniej algorytm czeka na zakończenie obu wywołań. | Tym niemniej algorytm czeka na zakończenie obu wywołań. | ||
Pokażemy dwa przykłady zastosowania metody dziel i zwyciężaj w wersji równoległej. | Pokażemy dwa przykłady zastosowania metody dziel i zwyciężaj w wersji równoległej. | ||
Zaczniemy od sumy elementów tablicy <math>A[1..n]</math>. | Zaczniemy od sumy elementów tablicy <math>A[1..n]</math>. | ||
Wynik obliczamy jako <math>SUMA(1,n)</math>. Zakładamy znowu, że <math>n</math> jest | Wynik obliczamy jako <math>SUMA(1,n)</math>. Zakładamy znowu, że <math>n</math> jest potęgą dwójki. | ||
\myskip | \myskip | ||
<!--%----------------------------------------------------------------- | <!--%----------------------------------------------------------------- | ||
Linia 275: | Linia 275: | ||
\myskip | \myskip | ||
\noindent Podobny jest schemat sortowania na PRAMie. | \noindent Podobny jest schemat sortowania na PRAMie. | ||
Niech <math>ParallelMerge(x)</math> będzie algorytmem który, otrzymawszy tablicę <math>x</math> z posortowanymi | Niech <math>ParallelMerge(x)</math> będzie algorytmem który, otrzymawszy tablicę <math>x</math> z posortowanymi lewą | ||
i | i prawą połową da wyniku tablicę <math>x</math> posortowaną. łatwo to zrobić w czasie <math>O(\log n)</math> z <math>n</math> | ||
procesorami. Dla <math>i>n/2</math>-ty procesor znajduje w pierwszej połówce sekwencyjnie | procesorami. Dla <math>i>n/2</math>-ty procesor znajduje w pierwszej połówce sekwencyjnie metodą {\em binary search} | ||
najmniejszy element większy od <math>x[i]</math>. Wymaga to czasu <math>O(\log n)</math>. | najmniejszy element większy od <math>x[i]</math>. Wymaga to czasu <math>O(\log n)</math>. | ||
Potem każdy procesor{\em wie} gdzie wstawić {\em swój} element. | Potem każdy procesor{\em wie} gdzie wstawić {\em swój} element. | ||
Linia 300: | Linia 300: | ||
<!--% | <!--% | ||
-->\newpage | -->\newpage | ||
Być może najbardziej podstawowym modelem obliczeń równoległych | Być może najbardziej podstawowym modelem obliczeń równoległych są układy arytmetyczne (lub logiczne): | ||
acyckliczne grafy z przypisaniem pewnych operacji węzłom wewnętrznym. | acyckliczne grafy z przypisaniem pewnych operacji węzłom wewnętrznym. | ||
Każdy węzeł liczy | Każdy węzeł liczy pewną wartość w momencie gdy wartości jego poprzedników są policzone. | ||
Podobnie jak w drzewie możemy zdefinować pojęcie | Podobnie jak w drzewie możemy zdefinować pojęcie liścia: węzeł bez poprzedników. | ||
Natomiast graf nie musi mieć jednego korzenia, zamiast korzenia w grafie wyróżniamy węzły wynikowe (na rysunku te z których wychodzi strzałka {\em do | Natomiast graf nie musi mieć jednego korzenia, zamiast korzenia w grafie wyróżniamy węzły wynikowe (na rysunku te z których wychodzi strzałka {\em do nikąd}). | ||
Równoległy czas obliczenia odpowiada maksymalej | Równoległy czas obliczenia odpowiada maksymalej wysokości węzła. Poziomy definiujemy podobnie jak dla drzewa. | ||
Algorytm równoległy w jednym równoległym kroku oblicza kolejny poziom. | Algorytm równoległy w jednym równoległym kroku oblicza kolejny poziom. | ||
Liczba procesorów odpowiada z reguły maksymalnemu roziarowi poziomu, chociaż możemy inaczej | Liczba procesorów odpowiada z reguły maksymalnemu roziarowi poziomu, chociaż możemy inaczej | ||
rozplanować obliczenie gdy jedne poziomy | rozplanować obliczenie gdy jedne poziomy są duże, a drugie małe (ale możemy wtedy zmienić strukturę | ||
grafu tak aby temu odpowiadała). | grafu tak aby temu odpowiadała). | ||
Przykładem układu arytmetycznego jest drzewo z rysunku powyżej, które opisuje sumowanie n elementów. | Przykładem układu arytmetycznego jest drzewo z rysunku powyżej, które opisuje sumowanie n elementów. | ||
Zajmiemy się teraz pewnym rozszerzeniem problemu sumowania. Niech <math>\oplus</math> będzie | Zajmiemy się teraz pewnym rozszerzeniem problemu sumowania. Niech <math>\oplus</math> będzie pewną łączną operacją arytmetyczną | ||
(np. suma, mnożenie, maksimum, minimum, pozycja pierwszej jedynki z lewej strony, podobnie z prawej strony). | (np. suma, mnożenie, maksimum, minimum, pozycja pierwszej jedynki z lewej strony, podobnie z prawej strony). | ||
\noindent'''Problem sum p[refiksowych.'''\ | \noindent'''Problem sum p[refiksowych.'''\ | ||
dany wektor <math>x</math> rozmiaru <math>n</math>, obliczyć | dany wektor <math>x</math> rozmiaru <math>n</math>, obliczyć ciąg <math>y</math> taki, gdzie | ||
\myskip | \myskip | ||
\begin{center} | \begin{center} | ||
Linia 324: | Linia 324: | ||
gdzie | gdzie | ||
\myskip | \myskip | ||
Opiszemy dwa rekurencyjne algorytmy dla tego problemu. Niech <math>FirstHalf</math>, <math>SecondHalf</math> | Opiszemy dwa rekurencyjne algorytmy dla tego problemu. Niech <math>FirstHalf</math>, <math>SecondHalf</math> oznaczją lewą | ||
i | i prawą (odpowiednio) połówkę ciągu. Zakładamy, że n jest potęgą dwójki. | ||
\myskip | \myskip | ||
<!--%----------------------------------------------------------------- | <!--%----------------------------------------------------------------- | ||
Linia 349: | Linia 349: | ||
--> | --> | ||
Układ arytmetyczny | Układ arytmetyczny odpowiadający algorytmowi PrefSums1 jest przedstawiony na Rysunku [[#parallel_fig5]] dla | ||
<math>n=4</math> i <math>n=8</math>. Zauważmy, że | <math>n=4</math> i <math>n=8</math>. Zauważmy, że zasadniczą częśCią układu dla <math>n=8</math> są dwie kopie układu dla <math>n=4</math>. | ||
Dodatkowo dodajemy węzły | Dodatkowo dodajemy węzły odpowiadającej ostatniej instrukcji w algorytmie PrefSums1. | ||
<!--%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%% %% | <!--%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%% %% | ||
Linia 358: | Linia 358: | ||
\mbox{\ } | \mbox{\ } | ||
\includegraphics[width=11.5cm]{parallel_fig5.eps} | \includegraphics[width=11.5cm]{parallel_fig5.eps} | ||
\caption{Układ arytmetyczny | \caption{Układ arytmetyczny odpowiadający algorytmowi PrefSums1. Kolejne grafy powstają jako podwójne kopie porzednich grafów (dla <math>n/2</math> elementów) | ||
z dodanymi elementami | z dodanymi elementami odpowiadającymi operacji <math>x[j]:= x[n/2] \oplus x[j]</math>. } | ||
<span id="parallel_fig5" \> | <span id="parallel_fig5" \> | ||
\end{center} | \end{center} | ||
Linia 377: | Linia 377: | ||
\hspace*{1.2cm}<math>n:=size(x)</math>;\\ | \hspace*{1.2cm}<math>n:=size(x)</math>;\\ | ||
\hspace*{1.2cm}\textbf{if} <math>n>1</math> \textbf{then } \\ | \hspace*{1.2cm}\textbf{if} <math>n>1</math> \textbf{then } \\ | ||
\hspace*{1.8cm} utwórz | \hspace*{1.8cm} utwórz nową tablicę y;\\ | ||
\hspace*{1.8cm} '''for each } <math>1 \le i \le n/2</math> \textbf{do in parallel'''\\ | \hspace*{1.8cm} '''for each } <math>1 \le i \le n/2</math> \textbf{do in parallel'''\\ | ||
\hspace*{2.5cm} <math>y[i]\ :=\ x[2i-1]\oplus x[2i]</math>;\\ | \hspace*{2.5cm} <math>y[i]\ :=\ x[2i-1]\oplus x[2i]</math>;\\ | ||
Linia 390: | Linia 390: | ||
<!--% | <!--% | ||
--><!--%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%% mx %% | --><!--%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%% mx %% | ||
-->Układ arytmetyczny | -->Układ arytmetyczny odpowiadający algorytmowi jest pokazany na rysunku [[#parallel_fig4]]. | ||
\begin{figure}[bhtp] | \begin{figure}[bhtp] | ||
\begin{center} | \begin{center} | ||
\mbox{\ } | \mbox{\ } | ||
\includegraphics[width=7.2cm]{parallel_fig4.eps} | \includegraphics[width=7.2cm]{parallel_fig4.eps} | ||
\caption{Układ arytmetyczny | \caption{Układ arytmetyczny odpowiadający PrefSums2. Kolejny graf składa się z pojedyńczej kopii | ||
poprzedniego grafu (dla <math>n/2</math>), oraz <math>n/2-1</math> dodatkowych operacji. } | poprzedniego grafu (dla <math>n/2</math>), oraz <math>n/2-1</math> dodatkowych operacji. } | ||
<span id="parallel_fig4" \> | <span id="parallel_fig4" \> | ||
\end{center} | \end{center} | ||
\end{figure} | \end{figure} | ||
Wersja z 11:34, 1 wrz 2006
Algorytmy równoległe I
W module tym zajmiemy się przyspieszaniem obliczeń za pomocą korzystania z wielu procesrów (maszyn) działających równolegle. Niestety nie ma ogólnie przyjętego modelu obliczeń równoległych, rozważymy w tym module dwa modele: maszynę PRAM i układy arytmetyczne (logiczne). O ile maszyna PRAM jest modelem wysoko-poziomowym, to układy arytmetyczne są modelem niskopoziomowym, ale niewątpliwie bardzo istotnym niskopoziomowym, ale
niewątpliwie bardzo istotnym.
Model równoległej abstrakcyjnej Maszyny PRAM
Na początku rozważymy wyidealizowany model obleczeń równoległych zwany Równoległą Maszyną ze Swobodnym Dostępem do Pamięci, w skrócie PRAM (od ang. {\em Parallel Random Access Machine}, wymawiany {\em piram}).
\begin{figure}[bhtp] \begin{center} \mbox{\ } \includegraphics[width=10.5cm]{parallel_fig1.eps} \caption{Struktura koncepycyjna PRAMu }
\end{center} \end{figure}
\noindent Maszyna PRAM {\em składa się} z wielu procesorów pracujących synchronicznie, korzystących ze wspólnej pamięci (która oprócz przechowywania danych służy do komunikacji między procesorami). Każdy procesor jest standardowym komputerm typu RAM (ang. {\em Random Access Machine}). Zakładamy, że procesory są ponumerowane liczbami naturalnymi. Procesory wykonują jeden wspólny program, ale wykonanie poszczególnych instrukcji zależy od indeksu procesora. W jednym kroku procesor pobiera dane z pamięci, potem wykonuje operację, którą może być wpisanie pewnych danych. Wszystkie procesory wykonują jeden krok jednocześnie. Rówoległość jest wyrażona poprzez następującą instrukcję: \myskip \begin{center} \textbf{for all} \textbf{do in parallel}\ akcja. \end{center} \myskip \noindent Wykonanie tej instrukcji polega na wykonaniu dwóch równoległych operacji:
- przydzielenie procesora do każdego elementu ze zbioru ,
- jednoczesne wykonanie przez każdy procesor operacji akcja.
Przeważnie zapis `` jest w rodzaju\ `` jeśli jest zbiorem liczb naturalnych. Litera C (od ang. concurrent) oznacza możliwość jednoczesnego wykonania operacji przez wiele procesorów, E (od ang. exclusive) wyklucza taką możliwość. Operacjami są R (czytanie, od ang. read) oraz W (zapis, od ang. write) w tej samej komórce przez wiele procesorów w tym samym momencie. Mamy zatem EREW PRAM, CREW PRAM, CRCW PRAM (modelu ERCW nie rozważamy jako zupełnie sztuczny).
Podstawowym naszym mdoelem PRAMu będzie CREW PRAM: wiele procesrów może jednocześnie czytać z tej samej komórki, ale tylko jeden może zapisywać. \myskip Prostym przykładem obliczenia na CREW jest liczenie kolejnych wierszy trójkąta Pasacala. Początkowo zakładamy, że . Wykonujemy: \vskip 0.2cm \begin{center} \begin{minipage}{10cm} repeat 6 times
for each do in parallel \\ \hspace*{1cm} \end{minipage} \end{center} \vskip 0.2cm \noindent Kolejnymi wartościami tablicy A są wektory: \vskip 0.2cm \begin{center} \noindent 0\ \ 0\ \ 0\ \ 0\ \ 0\ \ 1
\noindent 0\ \ 0\ \ 0\ \ 0\ \ 0\ \ 1
\noindent 0\ \ 0\ \ 0\ \ 0\ \ 1\ \ 1
\noindent 0\ \ 0\ \ 0\ \ 1\ \ 2\ \ 1
\noindent 0\ \ 0\ \ 1\ \ 3\ \ 3\ \ 1
\noindent 0\ \ 1\ \ 4\ \ 6 \ \ 4\ \ 1
\noindent 1\ \ 5\ 10 \ 10\ \ 5\ \ 1 \end{center}
Najważniejszą klasą problemów algorytmicznych stanowią problemy które można obliczyć w czasie wielomianowo-logarytmicznym używając wielomianowej liczby procesorów. Klasę tę oznaczamy przez NC, odpowiadające algorytmy nazywamy algorytmami typu NC.
Niech oznacza klasę problemów wykonywanych w deterministycznym czasie wielomianowym na maszynie sekwencyjnej. Podstawowym problemem teoretycznym algorytmiki równoległej jest pytanie:
\centerline{?} \myskip Podobnie jak problemy NP-zupełne można zdefiniować probly P-zupełne. Są to te problemy , takie że dla każdego innego problemu istnieje NC-redukcja Y do X. Inaczej mówiąc
\centerline{ wtedy i tylko wtedy gdy \ } \myskip Przykłady problemów P-zupełnych:\ programowanie liniowe, maksymalny przepływ w grafie, konstrukcja drzewa DFS, obliczanie wartości układów logicznych, sprawdzanie czy gramatyka bezkontekstowa generuje język pusty. \myskip Przez pracę algorytmu równoległego rozumiemy liczbę procesorów pomnożoną orzez czas. Algorytm jest optymalny gdy jego praca jest tego samego rzędu co czas najlepszego znanego algorytmu sekwencyjnego dla danego problemu.
W szczególności interesują nas algorytmy, które są jednocześnie optymalne i są typu NC. Z praktycznego punku widzenia czynnik przy liczbie procesorów i przy pracy algorytmu nie jest zbyt istotny. Natomiast czynnik logarytmiczny jest istotny jeśli chodzi o równoległy czas. W tym przypadku potęga logarytmu odgrywa podobną rolę co potęga wielomianu opisującego czas obliczenia sekwencyjnego. Różnica między CRCW i CREW PRAMem w aspekcie klasy NC polega przeważnie na dodaniu jednego czynnika logarytmicznego w funkcji równoległego czasu obliczenia. W przypadku CRCW PRAM założymy, że procesory, jeśli wpisują jednocześnie do tej samej komórki pamięci, to wpisują to samo. Na przykład jeśli początkowo wówczas następujący algorytm obliczy logiczną alternatywę w czasie stałym na CRCW PRAM. \myskip for each do in parallel \\ \hspace*{1cm} if then output=1; \vskip 0.6cm Na CREW potrzebujemy logarytmicznego czasu równoległego aby to zrobić. Pokażemy jeszcze dwa proste problemy, które można na CRCW PRAM wykonać w czasei stałym. Następujący algorytm liczy pierwszą pozycję minimalnego elementu w tablicy C[1 . . n] w czasie O(1). \vskip 0.4cm for each do in parallel := 0;
for each do in parallel \\ \hspace*{1cm} if and then :=1;
for each do in parallel \\ \hspace*{1cm} if = 0 then output :=i ; \myskip Oznaczmy ten algorytm przez . Algorytm korzysta z procesorów. Spróbujemy zmniejszyć tę liczbę do zachowując czas , dla dowolnie małego .
\noindent Niech
\centerline{, gdzie .} \myskip \noindent Przypuśćmy, że mamy algorytm liczenia minimum w czasie z procesorami. Skonstruujemy algorytm który działa w czasie stałym i używa tylko procesorów. \vskip 0.5cm \noindent Algorytm}\ Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle A_{k+1'''} :
niech ;
podziel tablicę C na rozłączne bloki rozmiaru każdy;
równolegle zastosuj algorytm do każdego z tych bloków;
zastosuj algorytm do tablicy C' składającej się z minimów w blokach. \vskip 0.5cm \noindent Algorithm działa w czasie korzystając z procesorów. Uzasadnienie pozostawiamy jako ćwiczenie. \vskip 0.3cm \noindent Algorytmy używają odpowiednio następującą (asymptotycznie) liczbę procesorów
. \myskip Rozważmy jeszcze na CRCW PRAM następujący problem pierwszej jedynki: \ dana tablica zerojedynkowa, znaleźć pozycję pierwszej jedynki (od lewej). \myskip Następujący algorytm rozwiązuje problem w czasie stałym z kwadratową liczbą procesorów. Zakładamy na razie, że w ciągu jest jakaąs jedynka. \vskip 0.3cm Algorytm Pierwsza-Jedynka-1;
for each do in parallel
\hspace*{0.6cm} if A[i]=1] and A[j]=1 then A[j]:= 0;
for each do in parallel
\hspace*{0.6cm} if A[i]=1 then FirstOne :=i. \vskip 0.3cm \noindent Możemy podobnie łatwo sprawdzić czy w ogóle jest jedynka. \vskip 0.3cm Algorytm CzyJestJedynka;
jest-jedynka := 0;
for each do in parallel
\hspace*{0.6cm} if A[i]=1 then jest-jedynka := 1;
\vskip 0.2cm \noindent Oba powyższe algorytmy korzystają z procesorów. Możemy łatwo tę liczbę zmniejszyć do liniowej. \myskip Algorytm Pierwsza-Jedynka; \vskip 0.1cm (1)\ Podziel tablicę A na segmenty długośći ;
(2)\ W każdym segmencie zastosuj algorytm CzyJestJedynka;
(3)\ } Otrzymujemy ciąg zerojedynkowy długości Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \sqrt{n'''} jako wynik kroku (2);
(4)\ znajdź pierwszą jedynkę w ciągu C za pomocą algorytmu Pierwsza-Jedynka-1;;
(5)\ Zastosuj algorytm Pierwsza-Jedynka-1 do segmentu odpowiadającego \\ \hspace*{1.4cm} pierwszej jedynce w C; \myskip W ten sposób stosujemy trzy razy algorytm o pracy kwadratowej do segmentu długości , otrzymujemy złożoność . Czas jest . Do szybkich obliczeń równoległych najbardziej nadają się problemy związane z drzewami, chociaż czasami w tych problemach nie widać od razu struktury drzewiastej. Struktura taka odpowiada również drzewu rekursji. Jako przykład rozważmy problem obliczenia sumy . Dla uproszczenia załóżmy, że n jest potęgą dwójki.
\begin{figure}[htbp] \begin{center} \mbox{\ } \includegraphics[width=10.cm]{parallel_fig2.eps} \caption{ Metoda pełnego zrównoważonego drzewa binarnego:\ układ arytmetyczny obliczania sumy. Maksymalny poziom .}
\end{center} \end{figure}
\noindent Wysokością węzła jest jego maksymalna odległość od liścia, wysokość liścia wynosi 0. Przez -ty poziom rozumiemy zbiór węzłów o wysokości . Załóżmy, że elementy są umieszczone w liściach pełnego zrównoważonego drrzewa binarnego, następnie wykonujemy (patrz rysunek): \vskip 0.4cm for to do
\hspace*{0.5cm} oblicz jedmocześnie wartości węzłów na poziomie -tym; \myskip Drzewo jest strukturą koncepcyjną, każdemu węzłowi możemy przypisać miejsce w pamięci. W naszym przypadku węzły na poziomie -tym mogą odpowiadać elementom \\ \centerline{. } Poprzedni algorytm można zapisać w formie: \vskip 0.4cm \noindent for to do\\ \hspace*{0.5cm} ; \\ \hspace*{0.5cm} for each do in parallel \\ \hspace*{0.9cm} ; \\ wynik := ; \myskip \begin{figure}[hbtp] \begin{center} \mbox{\ } \includegraphics[width=9.cm]{parallel_fig3.eps} \caption{Koncepcyjna struktura równoległej wersji metody {\em dziel i zwycieżaj}. }
\end{center} \end{figure}
Drzewa odpowiadają w pewnym sensie rekursji. Wysokość drzew odpowiada czasowi równoległemu. Podobnie głębokość rekursji odpowiada też czasowi równoległemu. Równoległa wersja tzw. metody dziel i zwyciężaj polega na tym że wywołania rekurencyjne wykonujemy jednocześnie (patrz rysunek). Oczywiście może się zdarzyć, że jedno z nich zakończy się wcześniej. Tym niemniej algorytm czeka na zakończenie obu wywołań.
Pokażemy dwa przykłady zastosowania metody dziel i zwyciężaj w wersji równoległej. Zaczniemy od sumy elementów tablicy . Wynik obliczamy jako . Zakładamy znowu, że jest potęgą dwójki. \myskip \begin{center} \begin{minipage}{12cm} \vskip0.3cm \hspace*{0.6cm}\textbf{funkcja} ; \\ \hspace*{1.2cm}\textbf{if} \textbf{then return} \textbf{else }\\ \hspace*{1.8cm}{do in parallel} \\ \hspace*{2.5cm} wynik1 := ;\\ \hspace*{2.5cm} wynik2 := ;\\ \hspace*{1.8cm}\textbf{return} wynik1 + wynik2; \vskip0.4cm \end{minipage} \end{center} \myskip \noindent Podobny jest schemat sortowania na PRAMie. Niech będzie algorytmem który, otrzymawszy tablicę z posortowanymi lewą i prawą połową da wyniku tablicę posortowaną. łatwo to zrobić w czasie z procesorami. Dla -ty procesor znajduje w pierwszej połówce sekwencyjnie metodą {\em binary search} najmniejszy element większy od . Wymaga to czasu . Potem każdy procesor{\em wie} gdzie wstawić {\em swój} element. W sumie otrzymujemy algorytm sortowania w czasie z procesorami. \begin{center} \begin{minipage}{12cm} \vskip0.3cm \hspace*{0.6cm}\textbf{funkcja} ; \\ \hspace*{1.2cm};\\ \hspace*{1.2cm}\textbf{if} \textbf{then } \\ \hspace*{1.8cm}\textbf{do in parallel}\\ \hspace*{2.5cm} ;\\ \hspace*{2.5cm} ;\\ \hspace*{1.8cm} \vskip0.4cm \end{minipage} \end{center} \myskip Liczbę procesorów można zmniejszyc do . Natomiast nietrywialnym jest zmniejszenie czasu na CREW PRAM. Zostało to zrobione przez Richarda Cole'a, który skonstruował algorytm działający w czaie z procesorami maszyny EREW PRAM. Algorytm ten jest bardzo interesujący ale skomplikowany. \newpage Być może najbardziej podstawowym modelem obliczeń równoległych są układy arytmetyczne (lub logiczne): acyckliczne grafy z przypisaniem pewnych operacji węzłom wewnętrznym. Każdy węzeł liczy pewną wartość w momencie gdy wartości jego poprzedników są policzone. Podobnie jak w drzewie możemy zdefinować pojęcie liścia: węzeł bez poprzedników. Natomiast graf nie musi mieć jednego korzenia, zamiast korzenia w grafie wyróżniamy węzły wynikowe (na rysunku te z których wychodzi strzałka {\em do nikąd}).
Równoległy czas obliczenia odpowiada maksymalej wysokości węzła. Poziomy definiujemy podobnie jak dla drzewa. Algorytm równoległy w jednym równoległym kroku oblicza kolejny poziom. Liczba procesorów odpowiada z reguły maksymalnemu roziarowi poziomu, chociaż możemy inaczej rozplanować obliczenie gdy jedne poziomy są duże, a drugie małe (ale możemy wtedy zmienić strukturę grafu tak aby temu odpowiadała).
Przykładem układu arytmetycznego jest drzewo z rysunku powyżej, które opisuje sumowanie n elementów. Zajmiemy się teraz pewnym rozszerzeniem problemu sumowania. Niech będzie pewną łączną operacją arytmetyczną (np. suma, mnożenie, maksimum, minimum, pozycja pierwszej jedynki z lewej strony, podobnie z prawej strony).
\noindentProblem sum p[refiksowych.\ dany wektor rozmiaru , obliczyć ciąg taki, gdzie \myskip \begin{center} , , , \ldots \end{center} gdzie \myskip Opiszemy dwa rekurencyjne algorytmy dla tego problemu. Niech , oznaczją lewą i prawą (odpowiednio) połówkę ciągu. Zakładamy, że n jest potęgą dwójki. \myskip \begin{center} \begin{minipage}{12cm} \vskip0.3cm \hspace*{0.6cm}\textbf{Algorytm} ; \\ \hspace*{1.2cm};\\ \hspace*{1.2cm}\textbf{if} \textbf{then } \\ \hspace*{1.8cm}\textbf{do in parallel}\\ \hspace*{2.5cm} ;\\ \hspace*{2.5cm} ;\\ \hspace*{1.8cm}\textbf{for each } , \textbf{do in parallel} \\ \hspace*{2.4cm} ;\\ \vskip0.4cm \end{minipage} \end{center} \myskip
Układ arytmetyczny odpowiadający algorytmowi PrefSums1 jest przedstawiony na Rysunku #parallel_fig5 dla i . Zauważmy, że zasadniczą częśCią układu dla są dwie kopie układu dla . Dodatkowo dodajemy węzły odpowiadającej ostatniej instrukcji w algorytmie PrefSums1.
\begin{figure}[bhtp] \begin{center} \mbox{\ } \includegraphics[width=11.5cm]{parallel_fig5.eps} \caption{Układ arytmetyczny odpowiadający algorytmowi PrefSums1. Kolejne grafy powstają jako podwójne kopie porzednich grafów (dla elementów) z dodanymi elementami odpowiadającymi operacji . }
\end{center} \end{figure}
\noindent Opiszemy teraz inny algorytm rekurencyjny, w którym mamy tylko jedno wywołanie rekurecyjne (w jednej instancji rekursji).
\myskip \begin{center} \begin{minipage}{12cm} \vskip0.3cm \hspace*{0.6cm}\textbf{Algorytm} ; \\ \hspace*{1.2cm};\\ \hspace*{1.2cm}\textbf{if} \textbf{then } \\ \hspace*{1.8cm} utwórz nową tablicę y;\\ \hspace*{1.8cm} for each } \textbf{do in parallel\\ \hspace*{2.5cm} ;\\ \hspace*{1.8cm} ;\\ \hspace*{1.8cm} for each } \textbf{do in parallel\\ \hspace*{2.4cm} ;\\ \hspace*{2.4cm} if then \ ;\\ \vskip0.4cm \end{minipage} \end{center} \myskip Układ arytmetyczny odpowiadający algorytmowi jest pokazany na rysunku #parallel_fig4. \begin{figure}[bhtp] \begin{center} \mbox{\ } \includegraphics[width=7.2cm]{parallel_fig4.eps} \caption{Układ arytmetyczny odpowiadający PrefSums2. Kolejny graf składa się z pojedyńczej kopii poprzedniego grafu (dla ), oraz dodatkowych operacji. }
\end{center} \end{figure}