ZZL Moduł 3: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 48: | Linia 48: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd5.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd5.png]] | ||
|valign="top"|'''Nieformalna struktura''' | |valign="top"|'''Nieformalna struktura''' | ||
Linia 58: | Linia 58: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd6.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd6.png]] | ||
|valign="top"|'''Role grupowe''' | |valign="top"|'''Role grupowe''' | ||
Analizując kategorie ról grupowych należy zwrócić uwagę na następujące kwestie: | Analizując kategorie ról grupowych należy zwrócić uwagę na następujące kwestie: | ||
Linia 137: | Linia 137: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd9.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd9.png]] | ||
|valign="top"|'''Konstruktywne zachowania członków zespołu''' | |valign="top"|'''Konstruktywne zachowania członków zespołu''' | ||
Linia 158: | Linia 158: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd10.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd10.png]] | ||
|valign="top"|'''Pozytywne zachowania zadaniowe uczestnik pracy zespołowej przejawia przez''': | |valign="top"|'''Pozytywne zachowania zadaniowe uczestnik pracy zespołowej przejawia przez''': | ||
Linia 172: | Linia 172: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd11.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd11.png]] | ||
|valign="top"|'''Pozytywne zachowania związane z utrzymaniem grupy uczestnik pracy zespołowej przejawia przez:''' | |valign="top"|'''Pozytywne zachowania związane z utrzymaniem grupy uczestnik pracy zespołowej przejawia przez:''' | ||
Linia 186: | Linia 186: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd11.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd11.png]] | ||
|valign="top"|Jak widać zachowania zadaniowe w dużej mierze wspomagają przepływ informacji oraz sposób w jaki zespół pracuje nad zadaniem, a zachowania zorientowane na utrzymanie grupy stwarzają dobrą atmosferę, co zapewnia dobre samopoczucie i chęć uczestnictwa w pracy zespołowej wszystkich członków zespołu. Wówczas możliwe jest osiągnięcie efektu synergii, gdy wynik pracy zespołowej nie jest zwykłą sumą wysiłków i indywidualnych możliwości, ale następuje zwielokrotnienie możliwości i kompetencji zespołu dzięki wzajemnej stymulacji i interakcjom. | |valign="top"|Jak widać zachowania zadaniowe w dużej mierze wspomagają przepływ informacji oraz sposób w jaki zespół pracuje nad zadaniem, a zachowania zorientowane na utrzymanie grupy stwarzają dobrą atmosferę, co zapewnia dobre samopoczucie i chęć uczestnictwa w pracy zespołowej wszystkich członków zespołu. Wówczas możliwe jest osiągnięcie efektu synergii, gdy wynik pracy zespołowej nie jest zwykłą sumą wysiłków i indywidualnych możliwości, ale następuje zwielokrotnienie możliwości i kompetencji zespołu dzięki wzajemnej stymulacji i interakcjom. | ||
Linia 193: | Linia 193: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd12.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd12.png]] | ||
|valign="top"|Niestety w trakcie pracy zespołowej niektórzy uczestnicy przejawiają zachowania, które nie sprzyjają efektywności pracy zespołowej, utrudniają udział wszystkich członków zespołu w pracy grupowej, uniemożliwiają wykorzystanie potencjału wiedzy, doświadczeń, poznanie opinii i ocen wszystkich uczestników. | |valign="top"|Niestety w trakcie pracy zespołowej niektórzy uczestnicy przejawiają zachowania, które nie sprzyjają efektywności pracy zespołowej, utrudniają udział wszystkich członków zespołu w pracy grupowej, uniemożliwiają wykorzystanie potencjału wiedzy, doświadczeń, poznanie opinii i ocen wszystkich uczestników. | ||
Linia 210: | Linia 210: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd13.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd13.png]] | ||
|valign="top"|'''Pożądane role i umiejętności członków zespołu''' | |valign="top"|'''Pożądane role i umiejętności członków zespołu''' | ||
Linia 220: | Linia 220: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd13_1.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd13_1.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
C. Margerison i D.McCann wyróżnili dziewięć potencjalnych ról, które ludzie mogą spełniać w zespołach: | C. Margerison i D.McCann wyróżnili dziewięć potencjalnych ról, które ludzie mogą spełniać w zespołach: | ||
Linia 230: | Linia 230: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd13_2.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd13_2.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
Inny podział ról grupowych zaproponował R. Meredith Balbin: | Inny podział ról grupowych zaproponował R. Meredith Balbin: | ||
Linia 241: | Linia 241: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd14.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd14.png]] | ||
|valign="top"|'''Metody i techniki pracy grupowej''' | |valign="top"|'''Metody i techniki pracy grupowej''' | ||
Linia 264: | Linia 264: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd15.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd15.png]] | ||
|valign="top"|'''Grupowe podejmowanie decyzji''' | |valign="top"|'''Grupowe podejmowanie decyzji''' | ||
Linia 280: | Linia 280: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd16.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd16.png]] | ||
|valign="top"|'''Grupowe podejmowanie decyzji''' | |valign="top"|'''Grupowe podejmowanie decyzji''' | ||
Linia 286: | Linia 286: | ||
*niwelowanie różnic, a decyzje są podejmowane na zasadzie wypadkowej różnych poglądów – są to decyzje wieloosobowe lub | *niwelowanie różnic, a decyzje są podejmowane na zasadzie wypadkowej różnych poglądów – są to decyzje wieloosobowe lub | ||
*wypracowanie rozwiązania, które zadowoli wszystkich – to zasada consensusu | *wypracowanie rozwiązania, które zadowoli wszystkich – to zasada consensusu | ||
|} | |} | ||
Linia 292: | Linia 291: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd17.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd17.png]] | ||
|valign="top"|'''Niekorzystne zjawiska towarzyszące decyzjom grupowym''' | |valign="top"|'''Niekorzystne zjawiska towarzyszące decyzjom grupowym''' | ||
Linia 308: | Linia 307: | ||
*możliwość dominacji jednostki – może się zdarzyć, że jedna z osób, ze względu na swą atrakcyjność dominuje i jej wpływ na ostateczną decyzję jest nieproporcjonalny do jej zdolności analitycznych; | *możliwość dominacji jednostki – może się zdarzyć, że jedna z osób, ze względu na swą atrakcyjność dominuje i jej wpływ na ostateczną decyzję jest nieproporcjonalny do jej zdolności analitycznych; | ||
*wymogi czasowe grupy – grupa potrzebuje więcej czasu na podjęcie decyzji niż jednostka. | *wymogi czasowe grupy – grupa potrzebuje więcej czasu na podjęcie decyzji niż jednostka. | ||
|} | |} | ||
Linia 314: | Linia 312: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd18.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd18.png]] | ||
|valign="top"|'''Syndrom grupowego myślenia – źródła''' | |valign="top"|'''Syndrom grupowego myślenia – źródła''' | ||
Linia 335: | Linia 333: | ||
*wyrażanie niezadowolenia, gdy inni krytykują poglądy przywódcy; | *wyrażanie niezadowolenia, gdy inni krytykują poglądy przywódcy; | ||
*niesłuchanie innych opinii. | *niesłuchanie innych opinii. | ||
|} | |} | ||
Linia 380: | Linia 377: | ||
*rozwiązując zadania koniunktywne, gdy osoba o najmniejszej sprawności znacząco obniża efektywność grupy; | *rozwiązując zadania koniunktywne, gdy osoba o najmniejszej sprawności znacząco obniża efektywność grupy; | ||
rozwiązując zadania dysjunktywne, gdy grupa ignoruje koncepcje najsprawniejszego jej członka. | rozwiązując zadania dysjunktywne, gdy grupa ignoruje koncepcje najsprawniejszego jej członka. | ||
|} | |} | ||
Linia 418: | Linia 414: | ||
*otoczenie – odpowiednio poustawiać krzesła i stoły, zadbać o nagłośnienie i narzędzia pomocnicze itp.; | *otoczenie – odpowiednio poustawiać krzesła i stoły, zadbać o nagłośnienie i narzędzia pomocnicze itp.; | ||
*wyznaczyć osoby do pełnienia roli sekretarza i facylitatora. | *wyznaczyć osoby do pełnienia roli sekretarza i facylitatora. | ||
|} | |} | ||
Linia 424: | Linia 419: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd21.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd21.png]] | ||
|valign="top"|'''Podsumowanie''' | |valign="top"|'''Podsumowanie''' | ||
Życie zespołowe charakteryzuje się swoją własną dynamiką, którą można jednak poddać analizie i wyodrębnić swoiste reguły. Znajomość tych reguł powoli niewątpliwie usprawnić i udoskonalić pracę każdego zespołu. | Życie zespołowe charakteryzuje się swoją własną dynamiką, którą można jednak poddać analizie i wyodrębnić swoiste reguły. Znajomość tych reguł powoli niewątpliwie usprawnić i udoskonalić pracę każdego zespołu. | ||
|} | |} | ||
Linia 434: | Linia 428: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd22.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd22.png]] | ||
|valign="top"|'''Zagadnienia do analizy''' | |valign="top"|'''Zagadnienia do analizy''' | ||
#Jakie niekorzystne zjawiska związane są z funkcjonowaniem zespołów? | #Jakie niekorzystne zjawiska związane są z funkcjonowaniem zespołów? | ||
#Co byś zrobił, żeby wyeliminować niekonstruktywne zachowania członków zespołu? | #Co byś zrobił, żeby wyeliminować niekonstruktywne zachowania członków zespołu? | ||
|} | |} | ||
Linia 445: | Linia 438: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd23.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd23.png]] | ||
|valign="top"|'''Grupy nieformalne:''' | |valign="top"|'''Grupy nieformalne:''' | ||
Linia 452: | Linia 445: | ||
#przynależność do nich jest związana ze szczególnym prestiżem | #przynależność do nich jest związana ze szczególnym prestiżem | ||
#powinny być rozbijane przez kierownictwo | #powinny być rozbijane przez kierownictwo | ||
|} | |} | ||
Linia 458: | Linia 450: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd24.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd24.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
'''Przy doborze składu zespołu:''' | '''Przy doborze składu zespołu:''' | ||
Linia 466: | Linia 458: | ||
#powinno się szukać podobnych umiejętności pomiędzy członkami | #powinno się szukać podobnych umiejętności pomiędzy członkami | ||
#powinno się dobierać zespół ze względu na najlepszą osobę | #powinno się dobierać zespół ze względu na najlepszą osobę | ||
|} | |} | ||
Linia 472: | Linia 463: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd25.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd25.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
'''Syndrom grupowego myślenia:''' | '''Syndrom grupowego myślenia:''' | ||
Linia 480: | Linia 471: | ||
#prowadzi do podjęcia decyzji bardzo ostrożnych | #prowadzi do podjęcia decyzji bardzo ostrożnych | ||
#zapobiega dominowaniu jednej osoby w grupie | #zapobiega dominowaniu jednej osoby w grupie | ||
|} | |} | ||
Linia 486: | Linia 476: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd26.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd26.png]] | ||
|valign="top"|'''Organizowanie zebrań:''' | |valign="top"|'''Organizowanie zebrań:''' | ||
Linia 493: | Linia 483: | ||
#powinno uwzględniać rolę facylitatora, czyli osoby, która czuwa nad przebiegiem zebrania (procedurą) | #powinno uwzględniać rolę facylitatora, czyli osoby, która czuwa nad przebiegiem zebrania (procedurą) | ||
#powinno uwzględniać rolę facylitatora, czyli osoby, która jest odpowiedzialna za podejmowanie ostatecznych decyzji | #powinno uwzględniać rolę facylitatora, czyli osoby, która jest odpowiedzialna za podejmowanie ostatecznych decyzji | ||
|} | |} | ||
Linia 499: | Linia 488: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd27.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd27.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
'''Metody pracy grupowej:''' | '''Metody pracy grupowej:''' | ||
Linia 507: | Linia 496: | ||
#zawsze wymagają dostosowania ich do problemu, który należy rozwiązać | #zawsze wymagają dostosowania ich do problemu, który należy rozwiązać | ||
#to zasadniczo burza mózgów, ponieważ inne są mało skuteczne | #to zasadniczo burza mózgów, ponieważ inne są mało skuteczne | ||
|} | |} | ||
---- | ---- |
Wersja z 16:25, 28 sie 2006
![]() |
Zachowania organizacyjne
Opracowanie merytoryczne: Katarzyna Górniak Opracowanie graficzne: Natalia Biedugnis
|
![]() |
Słowa kluczowe: struktura grupy i role grupowe, konstruktywne i niekonstruktywne zachowania członków zespołu, metody i techniki pracy grupowej, grupowe podejmowanie decyzji, organizowanie zebrań |
![]() |
C. Margerison i D.McCann wyróżnili dziewięć potencjalnych ról, które ludzie mogą spełniać w zespołach: |
![]() |
Inny podział ról grupowych zaproponował R. Meredith Balbin:
|
![]() |
Zagadnienia do analizy
|