Ćwiczenia do Modułu 1: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Daria (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
Ta strona zawiera podstawowe zadania na tablice. Ble ble
Ta strona zawiera podstawowe zadania na tablice.


== Zadanie 1 (Flaga polska)==
== Zadanie 1 (Flaga polska)==
Linia 372: Linia 372:
Dana tablica A typu array[0..N-1] of integer, N > 1, i liczba naturalna k > 1. Napisz program realizujący przesunięcie cykliczne w prawo o k pól, czyli przesuwający zawartość pola A[i] na A[(i+k) mod N] dla każdego i < N.
Dana tablica A typu array[0..N-1] of integer, N > 1, i liczba naturalna k > 1. Napisz program realizujący przesunięcie cykliczne w prawo o k pól, czyli przesuwający zawartość pola A[i] na A[(i+k) mod N] dla każdego i < N.
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed">
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed">
'''Wskazówka 1''' 
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Najprościej rozwiązać to zadanie używając dodatkowej pamięci rozmiaru N.
Najprościej rozwiązać to zadanie używając dodatkowej pamięci rozmiaru N.
</div>
</div>
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed">
'''Rozwiązanie 1'''  
'''Rozwiązanie 1'''  
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
  '''program''' Przesun1(N,A,k);
  '''program''' Przesun1(N,A,k);
  '''var''' i: integer;
  '''var''' i: integer;
    P: array[0..N-1] of integer;
  P: array[0..N-1] of integer;
  '''begin'''
  '''begin'''
   '''for'' i:=0 '''to''' N-1 '''do''' P[(i+k)mod N]:=A[i];
   '''for'' i:=0 '''to''' N-1 '''do''' P[(i+k) '''mod''' N]:=A[i];
   '''for'' i:=0 '''to''' N-1 '''do''' A[i]:=P[i];
   '''for'' i:=0 '''to''' N-1 '''do''' A[i]:=P[i];
  '''end'''.
  '''end'''.
</div>
</div>
</div>
</div>
Można też skorzystać z rozkladu na cykle elementów tablicy. Długość każdego takiego cyklu wynosi nww(N,k) a na dodatek pierwsze nwd(N,k) elementów należy do różnych cykli. Dodatkowym kosztem jest oczywiście obliczenie nww i nwd.  
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed">
'''Wskazówka 2''' 
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Można też skorzystać z rozkladu permutacji na cykle. Długość każdego takiego cyklu wynosi nww(N,k) a na dodatek pierwsze nwd(N,k) elementów tablicy należy do różnych cykli. Dodatkowym kosztem jest oczywiście obliczenie nww i nwd.  
</div>
</div>
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed">
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed">
'''Rozwiązanie 2'''  
'''Rozwiązanie 2'''  
Linia 391: Linia 401:
  '''var''' w,d: integer;
  '''var''' w,d: integer;
  '''begin'''
  '''begin'''
w:=nww(N,k);
  w:=nww(N,k);
d:=nwd(N,k);
  d:=nwd(N,k);
'''for''' i:=0 '''to''' d-1 '''do''' '''begin'''
  '''for''' i:=0 '''to''' d-1 '''do''' '''begin'''
  akt:=A[i];  
    akt:=A[i];  
  nast:=(i+k)mod N;
    nast:=(i+k) '''mod''' N;
  '''for''' j:=1 '''to''' w '''do''' '''begin'''
    '''for''' j:=1 '''to''' w '''do''' '''begin'''
    pom:=A[nast];
      pom:=A[nast];
    A[nast]:=akt;
      A[nast]:=akt;
    akt:=pom;
      akt:=pom;
    nast:=(nast+k)mod N;
      nast:=(nast+k) '''mod''' N;
    '''end''';
   '''end''';
   '''end''';
'''end''';
  '''end'''.
  '''end'''.
</div>
</div>
</div>
</div>
Można też zauważyć, że przesunięcie cykliczne o k w prawo realizuje się porzez trzy odwrócenia pewnych segmentów tablicy. Procedura Odwroc pochodzi z zadania 8.
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed">
'''Wskazówka 3''' 
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Można też zauważyć, że przesunięcie cykliczne o k w prawo można zrealizować poprzez trzy odwrócenia pewnych segmentów tablicy.
</div>
</div>
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed">
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed">
'''Rozwiązanie 3'''  
'''Rozwiązanie 3'''  
Linia 412: Linia 427:
  '''program''' Przesun3(N,A,k);
  '''program''' Przesun3(N,A,k);
  '''begin'''
  '''begin'''
Odwroc(A,0,N-k-1);
  Odwroc(A,0,N-k-1);
Odwroc(A,N-k,N-1);
  Odwroc(A,N-k,N-1);
Odwroc(A,0,N-1);
  Odwroc(A,0,N-1);
  '''end'''.
  '''end'''.
Procedura Odwroc pochodzi z zadania 8.
</div>
</div>
</div>
</div>


== Zadanie 10 (Następna permutacja) ==
== Zadanie 10 (Następna permutacja) ==
Linia 590: Linia 605:
</div>
</div>
</div>
</div>
== Zadanie INNE (Najdłuższy podciąg niemalejący) ==
Dana jest tablica A typu array[1..N] of integer, N > 1. Należy obliczyć długość najdłuższego podciągu niemalejącego w A.
'''Rozwiązanie 1'''
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> 
Kluczowe jest użycie dodatkowej tablicy B rozmiaru N, w której pod indeksem i przechowuje się minimalną wartość kończącą podciąg niemalejący o długości i w dotychczas przejrzanej części tablicy A,  od 1 do k. Żeby uwzględnić A[k+1] należy w tablicy B odnależć miejsce na A[k+1] (najlepiej binarnie).
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
'''program''' Podciag_niemalejący(N,A);
'''var''' : integer;
    B: array[1..N] of integer;
'''begin'''
ib:=1;
B[ib]:=A[1];
ia:=2;
'''while''' ia <= N '''do''' '''begin'''
  '''if''' A[ia] >= B[ib] '''then''' '''begin'''
    ib:=ib+1;   
    B[ib]:=A[ia];
  '''end'''
  '''else''' '''begin'''
    z:=ZnajdzPierwszyWiekszy(B,1,ib);
    B[z]:=A[ia];
  '''end''';
  ia:=ia+1;
'''end''';
'''end'''.
</div>
</div>


== Zadanie m ==
== Zadanie m ==

Wersja z 12:05, 11 lip 2006

Ta strona zawiera podstawowe zadania na tablice.

Zadanie 1 (Flaga polska)

Tablica A typu array[1..N] of integer (N > 0) wypełniona zerami i jedynkami reprezentuje ciąg N urn w których znajdują się żetony białe (0) i czerwone (1). Należy podać algorytm działania automatu przestawiającego żetony w urnach tak, by najpierw były żetony białe, potem czerwone. Robot może wykonywać dwa rodzaje operacji:

  • Kol(i) - podaje kolor żetonu w i-tej urnie (1 ≤ i ≤ n)
  • Z(i,j) - zamienia żetony z i-tej i j-tej urny (1 ≤ i,j ≤ n)

Uwagi:

  1. Operacja Kol jest bardzo kosztowna, więc zależy nam na tym by kolor każdego żetonu był sprawdzany co najwyżej raz.
  2. Robot potrafi zapamiętać tylko kilka wartości z przedziału 0..N+1.
  3. Nie można założyć, że występuje choć jeden żeton w każdym z kolorów.

Rozwiązanie 1

Rozwiązanie 2

Rozwiązanie 3

Rozwiązanie 4

Zadanie 2 (Flaga holenderska)

Dana jest tablica A typu array[1..N] of integer (N > 0). Należy tak poprzestawiać w niej elementy, żeby najpierw były elementy <0, potem =0, a na końcu >0.

Rozwiązanie 1

Zadanie 3 (Najdłuższe plateau)

Napisz program znajdujący w zadanej tablicy A typu array[1..N] of integer, N > 1, długość najdłuższego stałego segmentu (spójnego fragmentu tablicy).

Rozwiązanie 1

Rozwiązanie 2

Zadanie 4 (Segment o maksymalnej sumie)

Napisz program znajdujący w zadanej tablicy A typu array[1..N] of integer, N > 1, maksymalną sumę segmentu (spójnego fragmentu tablicy). Przyjmujemy, że segment pusty ma sumę 0.

Wskazówka 1

Rozwiązanie 1

Wskazówka 2

Rozwiązanie 2

Zadanie 5 (Część wspólna zbiorów)

Dane są dwie tablice A i B typu array[1..N] of integer, N > 1. Obie są posortowane rosnąco. Należy traktując A i B jako reprezentacje dwu zbiorów wypisać (operacją write) cześć wspólną tych zbiorów.

Rozwiązanie 1

Zadanie 6 (Suma zbiorów)

Dane są dwie tablice A i B typu array[1..N] of integer, N > 1. Obie są posortowane rosnąco. Należy traktując A i B jako reprezentacje dwu zbiorów wypisać (operacją write) sumę tych zbiorów.

Rozwiązanie 1

Rozwiązanie 2

Zadanie 7 (Podciąg)

Dane są dwie tablice A typu array[1..N] of integer i B typu array[1..M] of integer, N, M > 1. Napisz program sprawdzający, czy A jest podciągiem B (tzn. czy istnieje funkcja f, rosnąca, z 1..N w 1..M, t. ze A[i]=B[f(i)]).

Rozwiązanie 1

Zadanie 8 (Odwracanie tablicy)

Dana tablica A typu array[0..N-1] of integer, N > 1. Napisz program odwracający kolejność elementów w A.

Rozwiązanie 1

Zadanie 9 (Przesunięcie cykliczne)

Dana tablica A typu array[0..N-1] of integer, N > 1, i liczba naturalna k > 1. Napisz program realizujący przesunięcie cykliczne w prawo o k pól, czyli przesuwający zawartość pola A[i] na A[(i+k) mod N] dla każdego i < N.

Wskazówka 1

Rozwiązanie 1

Wskazówka 2

Rozwiązanie 2

Wskazówka 3

Rozwiązanie 3

Zadanie 10 (Następna permutacja)

Tablica A typu array[1..N] of integer zawiera pewną permutację liczb 1.. N. Napisz program wpisujący do A następną leksykograficznie permutację. Zakładamy, że permutacja w A nie jest ostatnia leksykograficznie. Rozwiązanie 1

Najpierw szukamy od tyłu pierwszego elementu, takiego że A[i] < A[i+1] (tu korzystamy z zalożenia że to nie ostatnia permutacja), potem szukamy na prawo od i najmniejszego większego od niego elementu k (uwaga: dużo wygodniej to robic od prawej strony!), potem zamieniamy te elementy i odwracamy kolejność elementów na prawo od i.

Zadanie 11 (Segment o zadanej sumie)

Tablica A typu array[1..N] of integer zawiera tylko liczby dodatnie. Napisz program który dla danego W typu integer sprawdza czy w A istnieje segment o sumie W (czyli czy istnieją p, k takie, że W = \Sum_i \in [p ..k-1] A[i]) Rozwiązanie 1

Zadanie 12 (Głosowanie większościowe)

Dana jest tablica A typu array[1..N] of integer, N > 1. Należy sprawdzić czy jest w niej element wystepujący więcej niż N/2 razy i jeśli tak wskazać go.

Możliwe rozwiązania zadania

Najprościej jest dla każdego elementu policzyć liczbę wystąpień w tablicy. Jest to oczywiście rozwiązanie o kwadratowym koszcie czasowym. Rozwiązanie 1

To zadanie ma też (piękne) rozwiązanie liniowe. Składa się ono z dwu faz. W pierwszej wyznaczamy takie a, że jeśli jest zwycięzca, to jest nim a, w drugiej (banalnej) sprawdzamy czy a wygrał. Rozwiązanie 2


Zadanie 13 (Arytmetyka liczb wielocyfrowych)

Liczby wielocyfrowe będą reprezentowane w tablicach typu liczba=array[0..N-1] of integer w taki sposób, że najmniej znacząca cyfra jest pod indeksem 0. Rozpatrujemy liczby przy podstawie b ≥ 1. Napisz procedury obliczające:

  • sumę liczb A i B do C. Jeśli wynik nie zmieści się w C to wartość C nie ma znaczenia. Zmienna przepełnienie wskazuje czy do niego doszło czy nie.
  • różnicę A i B do C. Jeśli wynik miałby byc liczbą ujemną to wartość C nie ma znaczenia. Zmienna ujemny wskazuje jaki jest znak wyniku.
  • iloczyn A i B do C (C powinno być tablicą dwa razy dłuższą niż A i B, żeby móc pomieścić wynik).

Rozwiązanie 1

Zadanie m

Napisz program

Rozwiązanie 1

Zadanie n

Napisz program n

Wskazówka 1

Rozwiązanie 1

Wskazówka 2

Rozwiązanie 2