Ćwiczenia do Modułu 1: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Daria (dyskusja | edycje)
Wprowadzilam 6 zadan
Zadania 8 i 9 z tablic
Linia 313: Linia 313:
</div>
</div>
</div>
</div>
== Zadanie 7 (Podciąg) ==
Dane są dwie tablice A typu array[1..N] of integer i B typu array[1..M] of integer, N, M > 1. Napisz program sprawdzający, czy A jest podciągiem B (tzn. czy istnieje funkcja f, rosnąca, z 1..N w 1..M, t. ze A[i]=B[f(i)]).
=== Rozwiązanie 1 ===
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed">
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
'''program''' Podciag(N,A,M,B);
'''var''' ia,ib: integer;
          istnieje: boolean;
'''begin'''
'''if''' N > M then istnieje:=false
'''else''' '''begin'''
  ia:=1;ib:=1;
  '''while''' (ia <= N) and (ib <= M) '''do'''
    '''if''' A[ia] <> B[ib] '''then''' ib:=ib+1;
    '''else''' '''begin'''
      ia:=ia+1;
      ib:=ib+1;
    '''end''';
  istnieje:=(ia>N);
  '''end''';
'''end'''.
</div>
</div>
== Zadanie 8 (Odwracanie tablicy) ==
Dana tablica A typu array[0..N-1] of integer, N > 1. Napisz program odwracający kolejność elementów w A.
=== Rozwiązanie 1 ===
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed">
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
'''program''' Odwracanie(N,A);
'''var''' p,k,pom: integer;
'''begin'''
p:=0; k:=N-1;
'''while''' p < k '''do''' '''begin'''
  pom:=A[p];
  A[p]:=A[k];
  A[k]:=pom;
  p:=p+1;
  k:=k+1;
'''end''';
'''end'''.
Można też odwracać jedynie część tablicy. Zapiszmy to w formie procedury
'''procedure''' Odwroc(var A: array[0..N-1] of integer, p,k:integer);
'''var''' pom: integer;
'''begin'''
'''while''' p < k '''do''' '''begin'''
  pom:=A[p];
  A[p]:=A[k];
  A[k]:=pom;
  p:=p+1;
  k:=k+1;
'''end''';
'''end'''.
</div>
</div>
== Zadanie 9 (Przesunięcie cykliczne) ==
Dana tablica A typu array[0..N-1] of integer, N > 1, i liczba naturalna k > 1. Napisz program realizujący przesunięcie cykliczne o k w prawo, czyli przesuwający zawartość pola A[i] na A[(i+k) mod N] dla każdego i<N.
===Możliwe rozwiązania zadania ===
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed">
Najprościej rozwiązać to zadanie używając dodatkowej pamięci rozmiaru N.
=== Rozwiązanie 1 ===
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
'''program''' Przesun1(N,A,k);
'''var''' i: integer;
          P: array[0..N-1] of integer;
'''begin'''
'''for'' i:=0 '''to''' N-1 '''do''' P[(i+k)mod N]:=A[i];
'''for'' i:=0 '''to''' N-1 '''do''' A[i]:=P[i];
'''end'''.
</div>
</div>
Można też skorzystać z rozkladu na cykle elementów tablicy. Długość każdego takiego cyklu wynosi nww(N,k) a na dodatek pierwsze nwd(N,k) elementów należy do różnych cykli. Dodatkowym kosztem jest oczywiście obliczenie nww i nwd.
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed">
=== Rozwiązanie 2 ===
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
'''program''' Przesun2(N,A,k);
'''var''' w,d: integer;
'''begin'''
w:=nww(N,k);
d:=nwd(N,k);
'''for''' i:=0 '''to''' d-1 '''do''' '''begin'''
  akt:=A[i];
  nast:=(i+k)mod N;
  '''for''' j:=1 '''to''' w '''do''' '''begin'''
    pom:=A[nast];
    A[nast]:=akt;
    akt:=pom;
    nast:=(nast+k)mad N;
  '''end''';
'''end''';
'''end'''.
</div>
</div>
Można też zauważyć, że przesunięcie cykliczne o k w prawo realizuje się porzez trzy odwrócenia pewnych segmentów w  tablicy. Procedura Odwroc pochodzi z zadania 8.
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed">
=== Rozwiązanie 3 ===
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
'''program''' Przesun3(N,A,k);
'''begin'''
Odwroc(A,0,N-k-1);
Odwroc(A,N-k,N-1);
Odwroc(A,0,N-1);
'''end'''.
</div>
</div>


== Zadanie () ==
== Zadanie () ==

Wersja z 11:23, 10 lip 2006

Ta strona będzie zawierać podstawowe zadania na tablice.

Zadanie 1 (Flaga polska)

Tablica A typu array[1..N] of integer (N > 0) wypełniona zerami i jedynkami reprezentuje ciąg N urn w których znajdują się żetony białe (0) i czerwone (1). Należy podać algorytm działania automatu przestawiającego żetony w urnach tak, by najpierw były żetony białe, potem czerwone. Robot może wykonywać dwa rodzaje operacji:

  • Kol(i) - podaje kolor żetonu w i-tej urnie (1 ≤ i ≤ n)
  • Z(i,j) - zamienia żetony z i-tej i j-tej urny (1 ≤ i,j ≤ n)

Uwagi:

  1. Operacja Kol jest bardzo kosztowna, więc zależy nam na tym by kolor każdego żetonu był sprawdzany co najwyżej raz.
  2. Robot potrafi zapamiętać tylko kilka wartości z przedziału 0..N+1.
  3. Nie można założyć, że występuje choć jeden żeton w każdym z kolorów.

Możliwe rozwiązania zadania 1

Rozwiązanie 1

Rozwiązanie 1 optymalizuje liczbę sprawdzeń kolorów, ale może niepotrzebnie zamieniać czerwone z czerwonymi. Mozna tego uniknąć wprowadzając dodatkową pętlę po czerwonych od końca tablicy.

Rozwiązanie 2

W rozwiązaniu 2 są dwie zagnieżdżone pętle while. Trzeba zwrócić uwagę, że gdyby nie warunek b<c to w przypadku tablicy zawierającej same białe żetony doszłoby do wyjścia poza zakres (odwołanie do Kol(0)). Można uniknąć zagnieżdżonych while'i; trzeba jednak uważać aby nie sprawdzać kilka razy koloru tego samego żetonu.

Rozwiązanie 3

W rozwiązaniu 3 każdy żeton jest sprawdzany co najwyżej raz, a każda zamiana ustawia na dobrych miejscach 2 żetony (czyli zamian jest co najwyżej N div 2). Alternatywne rozwiązanie, unikające zagnieżdżonych pętli jest poniżej. Jednak dla tablicy złożonej z jednego żetonu czerwonego i potem samych białych będzie potrzeba N-1 zamian.

Rozwiązanie 4

Zadanie 2 (Flaga holenderska)

Dana jest tablica A typu array[1..N] of integer (N > 0). Należy tak poprzestawiać w niej elementy, żeby najpierw były elementy <0, potem =0, a na końcu >0.

Rozwiązanie 1

Zadanie 3 (Najdłuższe plateau)

Napisz program znajdujący w zadanej tablicy A typu array[1..N] of integer, N > 1, długość najdłuższego stałego segmentu (spójnego fragmentu tablicy).

Możliwe rozwiązania zadania 3

Rozwiązanie 1

Rozwiązanie 2

A co by było gdyby tablica A była posortowana ?

Zadanie 4 (Segment o maksymalnej sumie)

Napisz program znajdujący w zadanej tablicy A typu array[1..N] of integer, N > 1, maksymalną sumę segmentu (spójnego fragmentu tablicy). Przyjmujemy, że segment pusty ma sumę 0.

Możliwe rozwiązania zadania 4

Rozwiązanie trywialne, o kwadratowej złożoności:

Rozwiązanie 1

Rozwiązanie liniowe:

Rozwiązanie 1

Zadanie 5 (Część wspólna zbiorów)

Dane są dwie tablice A i B typu array[1..N] of integer, N > 1. Obie są posortowane rosnąco. Należy traktując A i B jako reprezentacje dwu zbiorów wypisać (operacją write) cześć wspólną tych zbiorów.

Rozwiązanie 1

Zadanie 6 (Suma zbiorów)

Dane są dwie tablice A i B typu array[1..N] of integer, N > 1. Obie są posortowane rosnąco. Należy traktując A i B jako reprezentacje dwu zbiorów wypisać (operacją write) sumę tych zbiorów.

Możliwe rozwiązania zadania 6

Rozwiązanie 1

Rozwiązanie 2

Zadanie 7 (Podciąg)

Dane są dwie tablice A typu array[1..N] of integer i B typu array[1..M] of integer, N, M > 1. Napisz program sprawdzający, czy A jest podciągiem B (tzn. czy istnieje funkcja f, rosnąca, z 1..N w 1..M, t. ze A[i]=B[f(i)]).

Rozwiązanie 1

Zadanie 8 (Odwracanie tablicy)

Dana tablica A typu array[0..N-1] of integer, N > 1. Napisz program odwracający kolejność elementów w A.

Rozwiązanie 1

Zadanie 9 (Przesunięcie cykliczne)

Dana tablica A typu array[0..N-1] of integer, N > 1, i liczba naturalna k > 1. Napisz program realizujący przesunięcie cykliczne o k w prawo, czyli przesuwający zawartość pola A[i] na A[(i+k) mod N] dla każdego i<N.

Możliwe rozwiązania zadania

Najprościej rozwiązać to zadanie używając dodatkowej pamięci rozmiaru N.

Rozwiązanie 1

Można też skorzystać z rozkladu na cykle elementów tablicy. Długość każdego takiego cyklu wynosi nww(N,k) a na dodatek pierwsze nwd(N,k) elementów należy do różnych cykli. Dodatkowym kosztem jest oczywiście obliczenie nww i nwd.

Rozwiązanie 2

Można też zauważyć, że przesunięcie cykliczne o k w prawo realizuje się porzez trzy odwrócenia pewnych segmentów w tablicy. Procedura Odwroc pochodzi z zadania 8.

Rozwiązanie 3



Zadanie ()

Rozwiązanie 1

Zadanie ()

Możliwe rozwiązania zadania

Rozwiązanie 1