Architektura systemów komputerowych: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Poprawki edytorskie i usunięcie niektórych wymagań |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
== | == Forma zajęć == | ||
wykład (30 godzin) | |||
== Opis == | |||
Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy ze strukturą i budową współczesnych procesorów i komputerów. Treść wykładu obejmuje niezbędne podstawy teoretyczne, budowę aplikacyjnego modelu programowego komputera dostosowanego do wykonywania programów napisanych w językach wysokiego poziomu, budowę jednostki wykonawczej komputera, model i implementację mechanizmów systemowych oraz podstawowe informacje o organizacji współpracy z urządzeniami zewnętrznymi i strukturze komputera. | |||
== Sylabus == | |||
== | === Autor sylabusa === | ||
Grzegorz Mazur | |||
= | === Wymagania wstępne === | ||
==Wymagania wstępne== | |||
Programowanie w języku C | Programowanie w języku C | ||
=== Zawartość === | |||
== | |||
*Wprowadzenie - pojęcie komputera, taksonomie architektur komputerowych, pojęcie hierarchii pamięci. Maszyna von Neumanna, architektury Harvard, Princeton, Harvard-Princeton. | *Wprowadzenie - pojęcie komputera, taksonomie architektur komputerowych, pojęcie hierarchii pamięci. Maszyna von Neumanna, architektury Harvard, Princeton, Harvard-Princeton. | ||
*Dane - typy, reprezentacje, organizacja i adresowanie pamięci. Konwencje Big-Endian i Little-Endian. Wyrównanie naturalne. Dane wektorowe. | *Dane - typy, reprezentacje, organizacja i adresowanie pamięci. Konwencje Big-Endian i Little-Endian. Wyrównanie naturalne. Dane wektorowe. | ||
Linia 38: | Linia 34: | ||
*Struktura komputera jednoprocesorowego i jej ewolucja od lat 60-tych XXw do współczesności. | *Struktura komputera jednoprocesorowego i jej ewolucja od lat 60-tych XXw do współczesności. | ||
==Literatura== | === Literatura === | ||
*D. Patterson, J. Hennessy. ''Computer Organizatin and design''. Elsevier 2005. | *D. Patterson, J. Hennessy. ''Computer Organizatin and design''. Elsevier 2005. |
Wersja z 07:29, 7 lip 2006
Forma zajęć
wykład (30 godzin)
Opis
Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy ze strukturą i budową współczesnych procesorów i komputerów. Treść wykładu obejmuje niezbędne podstawy teoretyczne, budowę aplikacyjnego modelu programowego komputera dostosowanego do wykonywania programów napisanych w językach wysokiego poziomu, budowę jednostki wykonawczej komputera, model i implementację mechanizmów systemowych oraz podstawowe informacje o organizacji współpracy z urządzeniami zewnętrznymi i strukturze komputera.
Sylabus
Autor sylabusa
Grzegorz Mazur
Wymagania wstępne
Programowanie w języku C
Zawartość
- Wprowadzenie - pojęcie komputera, taksonomie architektur komputerowych, pojęcie hierarchii pamięci. Maszyna von Neumanna, architektury Harvard, Princeton, Harvard-Princeton.
- Dane - typy, reprezentacje, organizacja i adresowanie pamięci. Konwencje Big-Endian i Little-Endian. Wyrównanie naturalne. Dane wektorowe.
- Synteza aplikacyjnego modelu programowego na podstawie wymagań języka wysokiego poziomu.
- Budowa modelu programowego - rejestry, tryby adresowania, model operacji warunkowych, lista instrukcji. Konstrukcja modelu programowego w podejściu CISC i RISC.
- Przykłady modeli programowych RISC (MIPS) i CISC (x86). Jednostki zmiennopozycyjne i wektorowe.
- Synteza jednocyklowej jednostki wykonawczej. Jednostki wielocyklowe. Przejście od jednostki jednocyklowej do potokowej.
- Struktura potoku. Problemy snchronizacji i opóźnienia w prostym potoku. Superpotok.
- Jednostki wielopotokowe (superskalarne) - zasady działania, hazardy i opóźnienia.
- Metody redukcji opóźnień w procesorach superpotokowych i superskalarnych. Przewidywanie skoków. Sposoby redukcji opóźnienia danych.
- Kieszenie jako warstwa hierarchii pamięci. Organizacja i zasady działania. Model wydajności. Reakcja na zapis danych. Wielopoziomowe systemy kieszeni.
- Wymagania wieloprocesowego systemu operacyjnego. Zasady ochrony zasobów komputera. Funkcje systemu zarządzania pamięcią.
- Implementacja zarządzania pamięcią - prosta relokacja, segmentacja, stronicowanie. Podstawy realizacji systemu pamięci wirtualnej. Optymalizacja stronicowania.
- Wyjątki - definicja, klasyfikacja. Obsługa wyjątków.
- Podstawy organizacji wejścia wyjścia. Obsługa urządzeń zewnętrznych przy użyciu aktywnego oczekiwania, przerwań i DMA.
- Struktura komputera jednoprocesorowego i jej ewolucja od lat 60-tych XXw do współczesności.
Literatura
- D. Patterson, J. Hennessy. Computer Organizatin and design. Elsevier 2005.
- J. Biernat. Arytmetyka komputerów. PWN, 1996.
- Materiały firmowe - dokumenty techniczne dostępne w sieci www - MIPS, Intel, AMD.
- Specyfikacje Application Binary Interface.