Języki, automaty i obliczenia/Ćwiczenia 8: Dalsze algorytmy dla języków regularnych. Problemy rozstrzygalne: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 149: | Linia 149: | ||
{{przyklad|1.1.|| | {{przyklad|1.1.|| | ||
Dany niech będzie automat pokazany na rysunku | Dany niech będzie automat pokazany na rysunku 1 (pominęliśmy tu dla uproszczenia jedną | ||
strzałkę wychodzącą ze stanu <math>\displaystyle s_2</math> w celu uniknięcia zwiększenia | strzałkę wychodzącą ze stanu <math>\displaystyle s_2</math> w celu uniknięcia zwiększenia | ||
liczby stanów, gdyż chcąc formalnie narysować automat | liczby stanów, gdyż chcąc formalnie narysować automat | ||
Linia 161: | Linia 160: | ||
<div class="thumb"><div style="width:250px;"> | <div class="thumb"><div style="width:250px;"> | ||
<flash>file=ja-lekcja08-c-rys1.swf|width=250|height=150</flash> | <flash>file=ja-lekcja08-c-rys1.swf|width=250|height=150</flash> | ||
<div.thumbcaption> | <div.thumbcaption>Rysunek 1</div> | ||
</div></div> | </div></div> | ||
</center> | </center> | ||
Linia 273: | Linia 272: | ||
</div></div> | </div></div> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie punktu 2</span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie punktu 2</span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Skorzystaj z konstrukcji z ćwiczenia | Skorzystaj z konstrukcji z ćwiczenia 1 z ćwiczeń 7 | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Wersja z 13:26, 26 sie 2006
Ćwiczenie 1
Zastosuj algorytm Automat2GReg do automatu o następującej funkcji przejść:
gdzie jest stanem początkowym oraz .
Ćwiczenie 2
Zbuduj automaty akceptujące języki generowane następującymi gramatykami ( oznaczają symbole nieterminalne, -- terminalne):
1. , , , , , , .
2. , , , , .
W wykładzie podany został algorytm Automat2WR1 budujący wyrażenie regularne na podstawie zadanego automatu. Opiszemy teraz inną metodę rozwiązania tego problemu, wykorzystującą równania na językach.
Dany niech będzie automat . Chcemy zbudować wyrażenie regularne opisujące język akceptowany przez . Do wyprowadzenia metody potrzebować będziemy lematu Ardena.
Lemat 0.1. [Arden]
posiada jedyne rozwiązanie , które jest językiem regularnym.
Zdefiniujmy najpierw jako język tych słów, które byłyby
akceptowane przez
, gdyby stanem końcowym był stan
, tzn. gdyby
:
Zauważmy, że jeśli do stanu wchodzą strzałki prowadzące ze stanów odpowiednio z etykietami (i tylko takie), to
Obserwacja ta jest podstawą do konstrukcji metody otrzymywania wyrażenia regularnego na podstawie automatu. Będziemy budować układ równań, w którym każde równanie będzie postaci , , gdzie traktowane są jak niewiadome. Następnie układ taki rozwiążemy ze względu na każdą zmienną (tu pomocny będzie lemat Ardena). Szukanym przez nas wyrażeniem regularnym będzie wyrażenie postaci , gdzie jest zbiorem indeksów stanów końcowych automatu .
Można postawić w tym momencie pytanie, czy budowany układ równań ma rozwiązanie, a jeśli tak, to czy jest ono jedyne. Okazuje się że w rozważanej przez nas sytuacji ma to miejsce, choć dowód tego faktu nie jest natychmiastowy. Fakt ten, podobnie jak lemat Ardena, podajemy tutaj bez dowodu.
Algorytm Automat2WR2 - buduje inną metodą wyrażenie regularne opisujące język akceptowany przez automat skończony
1 Wejście: - automat akceptujący język . 2 Wyjście: -- wyrażenie regularne opisujące język . 3 for each 4 for each 5 for each 6 Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle L_s \leftarrow "";} wyrażenie puste 7 if 8 if Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle L_s="" } 9 ; podstawiamy wyrażenie regularne 10 else 11 ; podstawiamy wyrażenie regularne 12 end if 13 end if 14 end for 15 end for 16 if and then 17 ; podstawiamy wyrażenie regularne 18 end if 19 end for 20 rozwiąż ; 21 ; 22 return ;
Funkcja rozwiąż w algorytmie Automat2Wr2
rozwiązuje układ równań (mający na podstawie wcześniejszych uwag
jednoznaczne rozwiązania), zwraca obliczone języki , .
Rozwiązanie można wykonać metodą rugowania, przechodząc od do . Równanie rozwiązujemy, korzystając ze wzoru w lemacie Ardena (rolę w lemacie odgrywa ) i podstawiamy do pozostałych równań (tzn. równań dla ). Mając już wyliczone , wyliczamy kolejne idąc od do . Dla lepszego zrozumienia metody przedstawiamy następujący przykład.
Przykład 1.1.
Dany niech będzie automat pokazany na rysunku 1 (pominęliśmy tu dla uproszczenia jedną strzałkę wychodzącą ze stanu w celu uniknięcia zwiększenia liczby stanów, gdyż chcąc formalnie narysować automat deterministyczny, musielibyśmy dodać stan i zdefiniować , , ale widać, że wcale nie trzeba wtedy obliczać języka , gdyż z tego stanu nie da się już wyjść - jest to tzw. sink state).
<flash>file=ja-lekcja08-c-rys1.swf|width=250|height=150</flash>
<div.thumbcaption>Rysunek 1Ułóżmy równania do naszego układu równań. Mamy:
Mamy więc . Korzystając z lematu Ardena, otrzymujemy . Podstawiając obliczone do równania i obliczając pozostałe , otrzymujemy ostatecznie:
Ponieważ , rozwiązaniem jest:
Ćwiczenie 3
Niech dany będzie automat o następującej funkcji przejść:
Wykorzystując algorytm Automat2WR2, wyznacz wyrażenie regularne odpowiadające językowi akceptowanemu przez .
Ćwiczenie 4
Dane niech będą automaty: -stanowy i -stanowy , oba nad alfabetem i akceptujące odpowiednio języki i . Pokaż, że problem stwierdzenia, czy dla dowolnego zachodzi , jest rozstrzygalny:
- poprzez skonstruowanie niedeterministycznego automatu posiadającego stanów,
- poprzez skonstruowanie deterministycznego automatu -stanowego.
Ćwiczenie 5
Skonstruuj algorytm (oraz określ jego złożoność) dla następującego problemu (tym samym dowodząc jego rozstrzygalności):
Dany jest automat . Czy ?
Algorytm PustośćJęzyka - sprawdza, czy język akceptowany przez zadany automat jest pusty
1 Wejście: - deterministyczny automat akceptujący język . 2 Wyjście: Odpowiedź true (tak) lub false (nie). 3 ZAZNACZ; 4 for each 5 if 6 return false 7 end if 8 end for 9 return true;
1 procedure Zaznacz() 2 ; 3 for each 4 if zaznaczone 5 ZAZNACZ; 6 end if 7 end for 8 end procedure
Ćwiczenie 6
Zastosuj algorytm Automat2GReg do automatu o następującej funkcji przejść:
gdzie jest stanem początkowym oraz .
Ćwiczenie 7
Zbuduj automaty akceptujące języki generowane następującymi gramatykami ( oznaczają symbole nieterminalne, -- terminalne):
1. , , , , , , , .
2. , , , , , .
Ćwiczenie 8
Zbuduj automaty (z pustymi przejściami) akceptujące poniższe języki:
- ,
- ,
- .
Ćwiczenie 9
Niech dany będzie automat o następującej funkcji przejść:
Wykorzystując algorytm Automat2WR2, wyznacz wyrażenie regularne odpowiadające językowi akceptowanemu przez .
Ćwiczenie 10
Skonstruuj algorytmy dla następujących problemów rozstrzygalnych:
- Równoważność dowolnych automatów i .
- Nieskończoność języka dla dowolnego automatu .