Teoria informacji/TI Ćwiczenia 14: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 33: | Linia 33: | ||
</div> | </div> | ||
}} | }} | ||
{{definicja|[Test]|test|Funkcję <math>\delta : \{ 0,1 \}^* \to N </math> nazwiemy '''testem''', jesli dla każdych <math>m,n, </math> | {{definicja|[Test]|test|Funkcję <math>\delta : \{ 0,1 \}^* \to N </math> nazwiemy '''testem''', jesli dla każdych <math>m,n, </math> | ||
<center><math> | <center><math> | ||
\frac{|\{ w \in \{ 0,1 \}^n : \delta (w) \geq m \} |}{2^n} \leq \frac{1}{2^m} | \frac{|\{ w \in \{ 0,1 \}^n : \delta (w) \geq m \} |}{2^n} \leq \frac{1}{2^m} | ||
Linia 42: | Linia 43: | ||
Zauważmy, że dla każdego <math>w,</math> istnieje co najwyżej skończenie wiele <math>m, </math> takich że <math> \delta (w) \geq m </math>. Intuicyjnie, funkcja <math> \delta (w)</math> wskazuje, jak bardzo słowo <math>w</math> ,,odbiega od normy". Warunek stwierdza, że takich ciągów nie może być zbyt wiele (w przeciwnym razie stanowiłyby normę). | Zauważmy, że dla każdego <math>w,</math> istnieje co najwyżej skończenie wiele <math>m, </math> takich że <math> \delta (w) \geq m </math>. Intuicyjnie, funkcja <math> \delta (w)</math> wskazuje, jak bardzo słowo <math>w</math> ,,odbiega od normy". Warunek stwierdza, że takich ciągów nie może być zbyt wiele (w przeciwnym razie stanowiłyby normę). | ||
{{cwiczenie|2 [Uniwersalny test Martina-Lofa]|Ćwiczenie 2| | {{cwiczenie|2 [Uniwersalny test Martina-Lofa]|Ćwiczenie 2| | ||
Niech <math>Z = \{ \delta_0 , \delta_1 , \ldots \} </math> będzie przeliczalną rodziną testów. | |||
:Dowiedź, że funkcja określona wzorem | |||
<center><math> | <center><math> | ||
\delta^Z (w) = \max \{ \delta_n (w) - n : n \geq 0 \} | \delta^Z (w) = \max \{ \delta_n (w) - n : n \geq 0 \} | ||
Linia 49: | Linia 53: | ||
jest testem. | jest testem. | ||
Interesujący jest zwłaszcza przypadek, kiedy funkcja <math>\delta^Z </math> sama należy do rodziny <math>Z </math>. | |||
Test <math> \delta</math> nazwiemy '''efektywnym''', jeśli istnieje maszyna Turinga <math>M_{\delta }</math>, która przyjmując na wejściu parę <math>\langle w,m \rangle, </math> | |||
jeśli <math> \delta (w) \geq m, </math> zatrzymuje się i daje odpowiedź '''TAK'''; | jeśli <math> \delta (w) \geq m, </math> zatrzymuje się i daje odpowiedź '''TAK'''; | ||
jesli <math> \delta (w) < m, </math> daje odpowiedź '''NIE''', lub się zapętla. | jesli <math> \delta (w) < m, </math> daje odpowiedź '''NIE''', lub się zapętla. |
Wersja z 22:20, 25 sie 2006
Ćwiczenia
Ćwiczenie 1 [Nieobliczalność ]
Definicja [Test]
Zauważmy, że dla każdego istnieje co najwyżej skończenie wiele takich że . Intuicyjnie, funkcja wskazuje, jak bardzo słowo ,,odbiega od normy". Warunek stwierdza, że takich ciągów nie może być zbyt wiele (w przeciwnym razie stanowiłyby normę).
Ćwiczenie 2 [Uniwersalny test Martina-Lofa]
Niech będzie przeliczalną rodziną testów.
- Dowiedź, że funkcja określona wzorem
jest testem.
Interesujący jest zwłaszcza przypadek, kiedy funkcja sama należy do rodziny .
Test nazwiemy efektywnym, jeśli istnieje maszyna Turinga , która przyjmując na wejściu parę
jeśli zatrzymuje się i daje odpowiedź TAK; jesli daje odpowiedź NIE, lub się zapętla.
Innymi słowy, zbiór jest rekurencyjnie przeliczalny, chociaż funkcja nie musi być rekurencyjna.
Zauważmy, że rodzina wszystkich testów efektywnych jest przeliczalnie wiele. (Dlaczego ?)
- Dowiedź, że jest testem efektywnym.