Teoria informacji/TI Ćwiczenia 14: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Linia 34: | Linia 34: | ||
}} | }} | ||
{{definicja|[Test]|test|Funkcję <math>\delta : \{ 0,1 \}^* \to N </math> nazwiemy '''testem''', jesli dla każdych <math>m,n, </math> | {{definicja|[Test]|test|Funkcję <math>\delta : \{ 0,1 \}^* \to N </math> nazwiemy '''testem''', jesli dla każdych <math>m,n, </math> | ||
Linia 43: | Linia 42: | ||
Zauważmy, że dla każdego <math>w,</math> istnieje co najwyżej skończenie wiele <math>m, </math> takich że <math> \delta (w) \geq m </math>. Intuicyjnie, funkcja <math> \delta (w)</math> wskazuje, jak bardzo słowo <math>w</math> ,,odbiega od normy". Warunek stwierdza, że takich ciągów nie może być zbyt wiele (w przeciwnym razie stanowiłyby normę). | Zauważmy, że dla każdego <math>w,</math> istnieje co najwyżej skończenie wiele <math>m, </math> takich że <math> \delta (w) \geq m </math>. Intuicyjnie, funkcja <math> \delta (w)</math> wskazuje, jak bardzo słowo <math>w</math> ,,odbiega od normy". Warunek stwierdza, że takich ciągów nie może być zbyt wiele (w przeciwnym razie stanowiłyby normę). | ||
{{cwiczenie|2 [Uniwersalny test Martina-Lofa]|Ćwiczenie 2| | |||
: Niech <math>Z = \{ \delta_0 , \delta_1 , \ldots \} </math> będzie przeliczalną rodziną testów. Dowiedź, że funkcja określona wzorem | : Niech <math>Z = \{ \delta_0 , \delta_1 , \ldots \} </math> będzie przeliczalną rodziną testów. Dowiedź, że funkcja określona wzorem | ||
<center><math> | <center><math> | ||
Linia 56: | Linia 56: | ||
jesli <math> \delta (w) < m, </math> daje odpowiedź '''NIE''', lub się zapętla. | jesli <math> \delta (w) < m, </math> daje odpowiedź '''NIE''', lub się zapętla. | ||
Innymi słowy, zbiór <math> \{ \langle w,m \rangle : \delta (w) \geq m \} </math> jest rekurencyjnie przeliczalny, chociaż funkcja <math>\delta </math> nie musi być rekurencyjna. Zauważmy, że testów efektywnych jest przeliczalnie wiele. (Dlaczego ?) | Innymi słowy, zbiór <math> \{ \langle w,m \rangle : \delta (w) \geq m \} </math> jest rekurencyjnie przeliczalny, chociaż funkcja <math>\delta </math> nie musi być rekurencyjna. | ||
Zauważmy, że rodzina <math>E </math> wszystkich testów efektywnych jest przeliczalnie wiele. (Dlaczego ?) | |||
:Dowiedź, że <math>\delta^E </math> jest testem efektywnym. | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | ||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
<math> \ | Pokaż najpierw, że istnieje rekurencyjna numeracja wszystkich testów, tzn. maszyna Turinga <math> T </math>, taka że zbiór jej wartości <math>\{ T(x) : x \in \{ 0,1 \}^* \}</math> jest dokładnie zbiorem kodów <math>\{ \langle M_{\delta } \rangle : \delta \mbox{ jest testem } \}</math>. | ||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> | ||
}} | |||
Wersja z 22:09, 25 sie 2006
Ćwiczenia
Ćwiczenie 1 [Nieobliczalność ]
{{{3}}}
Definicja [Test]
Funkcję nazwiemy testem, jesli dla każdych
Zauważmy, że dla każdego istnieje co najwyżej skończenie wiele takich że . Intuicyjnie, funkcja wskazuje, jak bardzo słowo ,,odbiega od normy". Warunek stwierdza, że takich ciągów nie może być zbyt wiele (w przeciwnym razie stanowiłyby normę).
Ćwiczenie 2 [Uniwersalny test Martina-Lofa]
{{{3}}}