Logika i teoria mnogości/Wykład 5: Para uporządkowana, iloczyn kartezjański, relacje, domykanie relacji, relacja równoważności, rozkłady zbiorów: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 50: | Linia 50: | ||
<math>\displaystyle \left\{a,b\right\} = \left\{a,d\right\}</math>. To drugie prowadzi do naszej tezy <math>\displaystyle b=d</math>. | <math>\displaystyle \left\{a,b\right\} = \left\{a,d\right\}</math>. To drugie prowadzi do naszej tezy <math>\displaystyle b=d</math>. | ||
}} | }} | ||
{{cwiczenie||| | |||
Dla każdej pary <math>\displaystyle x=(a,b)</math> udowodnij, że | Dla każdej pary <math>\displaystyle x=(a,b)</math> udowodnij, że | ||
Linia 56: | Linia 58: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Rozważymy dwa przypadki. | |||
# Jeśli <math>\displaystyle a=b</math> to <math>\displaystyle x=\{\{a\}\}</math> i wtedy <math>\displaystyle \bigcap \bigcap x= a</math>. | # Jeśli <math>\displaystyle a=b</math> to <math>\displaystyle x=\{\{a\}\}</math> i wtedy <math>\displaystyle \bigcap \bigcap x= a</math>. | ||
# Jeśli <math>\displaystyle a\neq b</math> to <math>\displaystyle x=\{\{a\},\{a,b\}\}</math> a więc | # Jeśli <math>\displaystyle a\neq b</math> to <math>\displaystyle x=\{\{a\},\{a,b\}\}</math> a więc | ||
Linia 67: | Linia 73: | ||
<center><math>\displaystyle \bigcap \bigcap x=a | <center><math>\displaystyle \bigcap \bigcap x=a | ||
</math></center> | </math></center> | ||
</div></div> | |||
{{cwiczenie||| | |||
Udowodnij, że dla dowolnej pary uporządkowanej <math>\displaystyle x</math> zbiór | Udowodnij, że dla dowolnej pary uporządkowanej <math>\displaystyle x</math> zbiór | ||
Linia 76: | Linia 86: | ||
zbiorem jednoelementowym zawierającym współrzędną pary <math>\displaystyle x</math>. | zbiorem jednoelementowym zawierającym współrzędną pary <math>\displaystyle x</math>. | ||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Jeśli <math>\displaystyle x</math> jest parą to istnieją zbiory <math>\displaystyle a,b</math> takie, że <math>\displaystyle x=(a,b)</math>. | |||
# Przypuśćmy, że <math>\displaystyle a\neq b</math>. Wtedy <math>\displaystyle x= \{\{a\}, \{a,b\}\}</math> i <math>\displaystyle \kPs{x}= | # Przypuśćmy, że <math>\displaystyle a\neq b</math>. Wtedy <math>\displaystyle x= \{\{a\}, \{a,b\}\}</math> i <math>\displaystyle \kPs{x}= | ||
\{\emptyset, \{\{a\}\}, \{\{a,b\}\},x \}</math>. Ponieważ <math>\displaystyle \kPs{\emptyset}=\{\emptyset\}</math> | \{\emptyset, \{\{a\}\}, \{\{a,b\}\},x \}</math>. Ponieważ <math>\displaystyle \kPs{\emptyset}=\{\emptyset\}</math> | ||
Linia 93: | Linia 107: | ||
<center><math>\displaystyle \bigcap \bigcap ( \kPs(x) \setminus \kPs{\emptyset}) = \{a\} | <center><math>\displaystyle \bigcap \bigcap ( \kPs(x) \setminus \kPs{\emptyset}) = \{a\} | ||
</math></center> | </math></center> | ||
</div></div> | |||
{{cwiczenie||| | |||
Pokaż, że z każdej pary <math>\displaystyle x</math> można otrzymać jej drugą współrzędną posługując się | Pokaż, że z każdej pary <math>\displaystyle x</math> można otrzymać jej drugą współrzędną posługując się | ||
jedynie parą <math>\displaystyle x</math>, mnogościowymi operacjami <math>\displaystyle \bigcup, \bigcap, \cup,\cap,\setminus,\kPs</math> oraz stałą <math>\displaystyle \emptyset</math>. | jedynie parą <math>\displaystyle x</math>, mnogościowymi operacjami <math>\displaystyle \bigcup, \bigcap, \cup,\cap,\setminus,\kPs</math> oraz stałą <math>\displaystyle \emptyset</math>. | ||
# Rozważ najpierw pary różnych elementów. | # Rozważ najpierw pary różnych elementów. | ||
# Wykorzystaj zbiór z Ćwiczenia [[##ex:paraPS|Uzupelnic ex:paraPS|]] | # Wykorzystaj zbiór z Ćwiczenia [[##ex:paraPS|Uzupelnic ex:paraPS|]] | ||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Rozważmy najpierw przypadek gdy para ma różne elementy. Zobaczymy, że dla każdej takiej pary <math>\displaystyle x=(a,b)</math> mamy | |||
<center><math>\displaystyle | <center><math>\displaystyle | ||
Linia 138: | Linia 158: | ||
\setminus \kPs{\emptyset})= \emptyset \cup \bigcap\{b\}=b. | \setminus \kPs{\emptyset})= \emptyset \cup \bigcap\{b\}=b. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
</div></div> | |||
==Iloczyn kartezjański== | ==Iloczyn kartezjański== | ||
Linia 166: | Linia 188: | ||
Będziemy używać specjalnej notacji <math>\displaystyle x^2</math> na zbiór <math>\displaystyle x \times x</math>. | Będziemy używać specjalnej notacji <math>\displaystyle x^2</math> na zbiór <math>\displaystyle x \times x</math>. | ||
{{cwiczenie||| | |||
Pokaż następujące elementarne własności iloczynu kartezjańskiego: | Pokaż następujące elementarne własności iloczynu kartezjańskiego: | ||
Linia 175: | Linia 199: | ||
\endaligned</math></center> | \endaligned</math></center> | ||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Z definicji iloczynu kartezjańskiego, oraz twierdzenia [[##para-up_tw|Uzupelnic para-up_tw|]] łatwo wynika | |||
następujący fakt, który wykorzystamy w dowodach. Dla dowolnych zbiorów <math>\displaystyle a,b,x,y</math> | następujący fakt, który wykorzystamy w dowodach. Dla dowolnych zbiorów <math>\displaystyle a,b,x,y</math> | ||
zachodzi | zachodzi | ||
Linia 213: | Linia 241: | ||
a x (b y z) <br> | a x (b y z) <br> | ||
(a,b) x (y z) | (a,b) x (y z) | ||
</div></div> | |||
{{cwiczenie||| | |||
Produkt kartezjański <math>\displaystyle \times</math> jest monotoniczny ze względu na każdą współrzędną | Produkt kartezjański <math>\displaystyle \times</math> jest monotoniczny ze względu na każdą współrzędną | ||
Linia 221: | Linia 253: | ||
\endaligned</math></center> | \endaligned</math></center> | ||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Ćwiczenie jest elementarne. | |||
# Niech <math>\displaystyle x,y</math> będą dowolnymi zbiorami takimi, że <math>\displaystyle x\subset y</math>. Wtedy dla dowolnej pary <math>\displaystyle (a,b)</math> mamy | # Niech <math>\displaystyle x,y</math> będą dowolnymi zbiorami takimi, że <math>\displaystyle x\subset y</math>. Wtedy dla dowolnej pary <math>\displaystyle (a,b)</math> mamy | ||
Linia 237: | Linia 273: | ||
(Metoda z poprzedniego punktu podziała równie dobrze.) | (Metoda z poprzedniego punktu podziała równie dobrze.) | ||
</div></div> | |||
{{cwiczenie||| | |||
Sprawdź, czy dla dowolnych zbiorów <math>\displaystyle A,B,C</math>, prawdziwa jest następująca implikacja | Sprawdź, czy dla dowolnych zbiorów <math>\displaystyle A,B,C</math>, prawdziwa jest następująca implikacja | ||
Linia 243: | Linia 283: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Nie. Na przykład gdy <math>\displaystyle A=\emptyset</math> to dla dowolnych zbiorów <math>\displaystyle B,C</math> mamy | |||
<center><math>\displaystyle \emptyset \times B =\emptyset = \emptyset \times C. | <center><math>\displaystyle \emptyset \times B =\emptyset = \emptyset \times C. | ||
Linia 249: | Linia 293: | ||
Biorąc różne zbiory <math>\displaystyle B,C</math> otrzymamy kontrprzykład dla badanej implikacji. | Biorąc różne zbiory <math>\displaystyle B,C</math> otrzymamy kontrprzykład dla badanej implikacji. | ||
</div></div> | |||
==Relacje== | ==Relacje== | ||
Linia 261: | Linia 306: | ||
<math>\displaystyle S \circ R := \left\{(x,z)\in A \times C : \exists_{y\in B} | <math>\displaystyle S \circ R := \left\{(x,z)\in A \times C : \exists_{y\in B} | ||
(x,y)\in R \hspace*{0.1mm} \wedge (y,z)\in S \right\}\displaystyle R^{-1} := \left\{(y,x)\in B \times A : \;\; (x,y)\in R \right\}\displaystyle R_L := \left\{x\in A : \exists_{y\in B} \;\; (x,y) \in R\right\}\displaystyle R_P := \left\{y\in B : \exists_{x\in A} \;\; (x,y) \in R\right\}</math> | (x,y)\in R \hspace*{0.1mm} \wedge (y,z)\in S \right\}\displaystyle R^{-1} := \left\{(y,x)\in B \times A : \;\; (x,y)\in R \right\}\displaystyle R_L := \left\{x\in A : \exists_{y\in B} \;\; (x,y) \in R\right\}\displaystyle R_P := \left\{y\in B : \exists_{x\in A} \;\; (x,y) \in R\right\}</math> | ||
{{cwiczenie||| | |||
Niech relacja <math>\displaystyle R \subset A \times B, S \subset B \times C</math> oraz | Niech relacja <math>\displaystyle R \subset A \times B, S \subset B \times C</math> oraz | ||
Linia 273: | Linia 320: | ||
\endaligned</math></center> | \endaligned</math></center> | ||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Ćwiczenie jest elementarne. | |||
# <math>\displaystyle \beginalign* | # <math>\displaystyle \beginalign* | ||
(x,z)\in T \circ ( S \circ R ) \Leftrightarrow\\ | (x,z)\in T \circ ( S \circ R ) \Leftrightarrow\\ | ||
Linia 312: | Linia 363: | ||
x\in R_P | x\in R_P | ||
\endalign* </math> | \endalign* </math> | ||
</div></div> | |||
{{cwiczenie||| | |||
Niech relacja <math>\displaystyle R \subset B \times C, S \subset B \times C</math> oraz | Niech relacja <math>\displaystyle R \subset B \times C, S \subset B \times C</math> oraz | ||
Linia 323: | Linia 378: | ||
\endaligned</math></center> | \endaligned</math></center> | ||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Ćwiczenie jest elementarne. | |||
W poniższych punktach (1-4) pokażemy, że dowolna para należy do zbioru po lewej | W poniższych punktach (1-4) pokażemy, że dowolna para należy do zbioru po lewej | ||
stronie odpowiedniej równości wtedy i tylko wtedy gdy należy do prawej. W punkcie 5, | stronie odpowiedniej równości wtedy i tylko wtedy gdy należy do prawej. W punkcie 5, | ||
Linia 358: | Linia 417: | ||
(x,z)\in (R \circ T) \cap (S \circ T) | (x,z)\in (R \circ T) \cap (S \circ T) | ||
\endalign* </math> | \endalign* </math> | ||
</div></div> | |||
{{cwiczenie||| | |||
Podaj przykład relacji dla których poniższa równość nie jest prawdziwa. | Podaj przykład relacji dla których poniższa równość nie jest prawdziwa. | ||
Linia 364: | Linia 427: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Niech <math>\displaystyle R=\{(1,3)\}, S= \{(2,3)\}, T=\{(0,1),(0,2)\}</math> wtedy | |||
# <math>\displaystyle R\cap S=\emptyset</math> więc <math>\displaystyle (R\cap S)\circ T=\emptyset</math>. | # <math>\displaystyle R\cap S=\emptyset</math> więc <math>\displaystyle (R\cap S)\circ T=\emptyset</math>. | ||
# <math>\displaystyle T\circ R =\{(0,3)\}</math> i <math>\displaystyle T \circ S=\{0,3\}</math> a więc | # <math>\displaystyle T\circ R =\{(0,3)\}</math> i <math>\displaystyle T \circ S=\{0,3\}</math> a więc | ||
<math>\displaystyle (R \circ T) \cap (S \circ T) =\{0,3\}</math> | <math>\displaystyle (R \circ T) \cap (S \circ T) =\{0,3\}</math> | ||
</div></div> | |||
{{cwiczenie||| | |||
Udowodnij, że zbiór <math>\displaystyle A</math> jest relacją wtedy i tylko wtedy gdy | Udowodnij, że zbiór <math>\displaystyle A</math> jest relacją wtedy i tylko wtedy gdy | ||
Linia 374: | Linia 445: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Pokażemy najpierw, że dla każdej relacji <math>\displaystyle R</math> mamy | |||
<center><math>\displaystyle | <center><math>\displaystyle | ||
Linia 405: | Linia 480: | ||
<center><math>\displaystyle A \subset A_L \times A_P \subset (A_L \cup A_P) \times (A_L \cup A_P) = (\bigcup \bigcup A) \times ( \bigcup \bigcup A) | <center><math>\displaystyle A \subset A_L \times A_P \subset (A_L \cup A_P) \times (A_L \cup A_P) = (\bigcup \bigcup A) \times ( \bigcup \bigcup A) | ||
</math></center> | </math></center> | ||
</div></div> | |||
== Relacje równoważności == | == Relacje równoważności == | ||
Linia 425: | Linia 502: | ||
* <math>\displaystyle R^{-1} \subset R</math> (symetria <math>\displaystyle R</math>) | * <math>\displaystyle R^{-1} \subset R</math> (symetria <math>\displaystyle R</math>) | ||
* <math>\displaystyle R \circ R \subset R</math> (przechodniość <math>\displaystyle R</math>) | * <math>\displaystyle R \circ R \subset R</math> (przechodniość <math>\displaystyle R</math>) | ||
{{cwiczenie||| | |||
Pokazać, że definicje zwrotności, symetryczności i przechodniości relacji o polu <math>\displaystyle X</math> | Pokazać, że definicje zwrotności, symetryczności i przechodniości relacji o polu <math>\displaystyle X</math> | ||
Linia 432: | Linia 511: | ||
* <math>\displaystyle \forall_{ x,y,z\in X} (x,y)\in R \wedge (y,z) \in R \rightarrow (x,z)\in R</math> | * <math>\displaystyle \forall_{ x,y,z\in X} (x,y)\in R \wedge (y,z) \in R \rightarrow (x,z)\in R</math> | ||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Ćwiczenie jest elementarne. | |||
</div></div> | |||
Niech <math>\displaystyle R</math> będzie relacją równoważności o | Niech <math>\displaystyle R</math> będzie relacją równoważności o | ||
Linia 551: | Linia 635: | ||
<math>\displaystyle [x]_{R_r} =C</math>. | <math>\displaystyle [x]_{R_r} =C</math>. | ||
}} | }} | ||
{{cwiczenie||| | |||
Niech <math>\displaystyle X</math> będzie niepustym zbiorem, oraz niech <math>\displaystyle Y \subset X</math>. Zdefiniujemy relację <math>\displaystyle R \subset \kPs{X} \times \kPs{X}</math> następująco: | Niech <math>\displaystyle X</math> będzie niepustym zbiorem, oraz niech <math>\displaystyle Y \subset X</math>. Zdefiniujemy relację <math>\displaystyle R \subset \kPs{X} \times \kPs{X}</math> następująco: | ||
Linia 560: | Linia 646: | ||
(<math>\displaystyle \kRSym</math> oznacza różnicę symetryczną zbiorów, czyli <math>\displaystyle A\kRSym B = (A\setminus B)\cup | (<math>\displaystyle \kRSym</math> oznacza różnicę symetryczną zbiorów, czyli <math>\displaystyle A\kRSym B = (A\setminus B)\cup | ||
(B \setminus A)</math>) Udowodnij, że relacja <math>\displaystyle R</math> jest relacją równoważności. | (B \setminus A)</math>) Udowodnij, że relacja <math>\displaystyle R</math> jest relacją równoważności. | ||
Najtrudniej jest pokazać przechodniość. Udowodnij, że <math>\displaystyle A \kRSym C \subset (B\kRSym C) \cup (A\kRSym B)</math>. Dobrym punktem wyjścia | Najtrudniej jest pokazać przechodniość. Udowodnij, że <math>\displaystyle A \kRSym C \subset (B\kRSym C) \cup (A\kRSym B)</math>. Dobrym punktem wyjścia | ||
jest naszkicowanie wszystkich przecięć zbiorów <math>\displaystyle A,B,C</math>. | jest naszkicowanie wszystkich przecięć zbiorów <math>\displaystyle A,B,C</math>. | ||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Pokażemy po kolei zwrotność, przechodniość i symetryczność. | |||
# Dla każdego <math>\displaystyle A\subset X</math> mamy <math>\displaystyle A\kRSym A= \emptyset \subset Y</math>, a więc relacja <math>\displaystyle R</math> jest zwrotna. | # Dla każdego <math>\displaystyle A\subset X</math> mamy <math>\displaystyle A\kRSym A= \emptyset \subset Y</math>, a więc relacja <math>\displaystyle R</math> jest zwrotna. | ||
# Ponieważ dla dowolnych zbiorów <math>\displaystyle A\kRSym B= B\kRSym A</math> to <math>\displaystyle (A,B)\in R</math> wtedy i tylko wtedy gdy <math>\displaystyle (B,A)\in R</math>. Wobec tego relacja <math>\displaystyle R</math> jest symetryczna. | # Ponieważ dla dowolnych zbiorów <math>\displaystyle A\kRSym B= B\kRSym A</math> to <math>\displaystyle (A,B)\in R</math> wtedy i tylko wtedy gdy <math>\displaystyle (B,A)\in R</math>. Wobec tego relacja <math>\displaystyle R</math> jest symetryczna. | ||
Linia 579: | Linia 667: | ||
Ponieważ z definicji relacji <math>\displaystyle R</math> mamy <math>\displaystyle (B\kRSym C) \in Y</math> oraz<math>\displaystyle (A\kRSym B)\in Y</math> to ich suma też jest podzbiorem <math>\displaystyle Y</math> | Ponieważ z definicji relacji <math>\displaystyle R</math> mamy <math>\displaystyle (B\kRSym C) \in Y</math> oraz<math>\displaystyle (A\kRSym B)\in Y</math> to ich suma też jest podzbiorem <math>\displaystyle Y</math> | ||
i konsekwencji również <math>\displaystyle A\kRSym C \subset Y</math>. Oznacza to, że <math>\displaystyle (A,C)\in R</math>, a więc relacja <math>\displaystyle R</math> jest przechodnia. | i konsekwencji również <math>\displaystyle A\kRSym C \subset Y</math>. Oznacza to, że <math>\displaystyle (A,C)\in R</math>, a więc relacja <math>\displaystyle R</math> jest przechodnia. | ||
</div></div> | |||
{{cwiczenie||| | |||
Udowodnij, że dla relacji równoważności <math>\displaystyle R,S</math> na zbiorze <math>\displaystyle X</math>, relacja <math>\displaystyle R\cup S</math> jest relacją równoważności | Udowodnij, że dla relacji równoważności <math>\displaystyle R,S</math> na zbiorze <math>\displaystyle X</math>, relacja <math>\displaystyle R\cup S</math> jest relacją równoważności | ||
Linia 589: | Linia 681: | ||
Podaj przykłady relacji równoważności <math>\displaystyle R,S</math> takich, że <math>\displaystyle R\cup S</math> jest relacją | Podaj przykłady relacji równoważności <math>\displaystyle R,S</math> takich, że <math>\displaystyle R\cup S</math> jest relacją | ||
równoważności oraz <math>\displaystyle R\nsubseteq S</math> i <math>\displaystyle S\nsubseteq R</math>. | równoważności oraz <math>\displaystyle R\nsubseteq S</math> i <math>\displaystyle S\nsubseteq R</math>. | ||
Przyjrzyj się dokładnie rodzinie zbiorów <math>\displaystyle A=\{[x]_R \cup [x]_S : x\in X\}</math>. | |||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Zaczniemy od pokazania, że formuła <math>\displaystyle [[##eq:klasyInkluzje|Uzupelnic eq:klasyInkluzje|]]</math> implikuje, że relacja | |||
<math>\displaystyle R\cup S</math> jest relacją równoważności. Pokażemy, że rodzina <math>\displaystyle A=\{[x]_R \cup [x]_S : | <math>\displaystyle R\cup S</math> jest relacją równoważności. Pokażemy, że rodzina <math>\displaystyle A=\{[x]_R \cup [x]_S : | ||
x\in X\}</math> tworzy rozkład zbioru <math>\displaystyle X</math>. Oczywiście, dla każdego elementu <math>\displaystyle x\in X</math> mamy | x\in X\}</math> tworzy rozkład zbioru <math>\displaystyle X</math>. Oczywiście, dla każdego elementu <math>\displaystyle x\in X</math> mamy | ||
Linia 639: | Linia 733: | ||
[[##eq:klasyInkluzje|Uzupelnic eq:klasyInkluzje|]] jest prawdziwa dla tych relacji, wobec czego <math>\displaystyle R\cup S</math> jest | [[##eq:klasyInkluzje|Uzupelnic eq:klasyInkluzje|]] jest prawdziwa dla tych relacji, wobec czego <math>\displaystyle R\cup S</math> jest | ||
relacją równoważności. Wyznaczany przez nią rozkład to <math>\displaystyle \{\{0,1\},\{2,3\}\}</math>. | relacją równoważności. Wyznaczany przez nią rozkład to <math>\displaystyle \{\{0,1\},\{2,3\}\}</math>. | ||
</div></div> | |||
===Domykanie relacji=== | ===Domykanie relacji=== | ||
Linia 697: | Linia 792: | ||
<math>\displaystyle S_0 \in \alpha</math>. | <math>\displaystyle S_0 \in \alpha</math>. | ||
}} | }} | ||
{{cwiczenie||| | |||
Pokazać jak wyglądają domknięcia w klasie relacji, | Pokazać jak wyglądają domknięcia w klasie relacji, | ||
Linia 706: | Linia 803: | ||
<math>\displaystyle (y,x) \in R</math> da się pokazać, że <math>\displaystyle x=y</math>) | <math>\displaystyle (y,x) \in R</math> da się pokazać, że <math>\displaystyle x=y</math>) | ||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Ćwiczenie jest elementarne. | |||
# Pokażemy, że dla każdej relacji <math>\displaystyle R\in X^2</math> jej domknięcie w klasie relacji zwrotnych na <math>\displaystyle X</math> to <math>\displaystyle R\cup 1_X</math>. | # Pokażemy, że dla każdej relacji <math>\displaystyle R\in X^2</math> jej domknięcie w klasie relacji zwrotnych na <math>\displaystyle X</math> to <math>\displaystyle R\cup 1_X</math>. | ||
Pokażemy po kolei, że spełnia warunki domknięcia. | Pokażemy po kolei, że spełnia warunki domknięcia. | ||
Linia 751: | Linia 852: | ||
# Relacja <math>\displaystyle X^2</math> nie jest antysymetryczna, a więc klasa relacji antysymetrycznych na <math>\displaystyle X</math> | # Relacja <math>\displaystyle X^2</math> nie jest antysymetryczna, a więc klasa relacji antysymetrycznych na <math>\displaystyle X</math> | ||
nie jest domknięta na przecięcia. | nie jest domknięta na przecięcia. | ||
</div></div> | |||
{{cwiczenie||| | |||
Dla relacji <math>\displaystyle R</math> niech <math>\displaystyle R^\alpha</math>, <math>\displaystyle R^\beta</math>, <math>\displaystyle R^\gamma</math> oznaczają odpowiednio | Dla relacji <math>\displaystyle R</math> niech <math>\displaystyle R^\alpha</math>, <math>\displaystyle R^\beta</math>, <math>\displaystyle R^\gamma</math> oznaczają odpowiednio | ||
Linia 765: | Linia 870: | ||
kontrprzykład. | kontrprzykład. | ||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
# Zaczniemy od pokazania, że dowolne domknięcie relacji zwrotnej jest zwrotne. Rozważamy relacje na zbiorze <math>\displaystyle X</math>. Z definicji zwrotności mamy | # Zaczniemy od pokazania, że dowolne domknięcie relacji zwrotnej jest zwrotne. Rozważamy relacje na zbiorze <math>\displaystyle X</math>. Z definicji zwrotności mamy | ||
<math>\displaystyle R</math> jest zwrotna wtedy i tylko wtedy gdy <math>\displaystyle R\supset 1_X</math>. W definicji domknięcia [[##defn:domkniecie|Uzupelnic defn:domkniecie|]] punkt pierwszy mówi, że jeśli <math>\displaystyle S</math> jest | <math>\displaystyle R</math> jest zwrotna wtedy i tylko wtedy gdy <math>\displaystyle R\supset 1_X</math>. W definicji domknięcia [[##defn:domkniecie|Uzupelnic defn:domkniecie|]] punkt pierwszy mówi, że jeśli <math>\displaystyle S</math> jest | ||
Linia 788: | Linia 895: | ||
<math>\displaystyle ((R^\gamma)^\beta)^\alpha=\{(0,2),(2,0),(1,2),(2,1),(0,0),(1,1),(2,2)\}</math>. Łatwo zauważyć, że otrzymana relacja nie jest przechodnia, | <math>\displaystyle ((R^\gamma)^\beta)^\alpha=\{(0,2),(2,0),(1,2),(2,1),(0,0),(1,1),(2,2)\}</math>. Łatwo zauważyć, że otrzymana relacja nie jest przechodnia, | ||
gdyż <math>\displaystyle (0,2),(2,1)\in ((R^\gamma)^\beta)^\alpha</math> podczas gdy <math>\displaystyle (0,1)\notin ((R^\gamma)^\beta)^\alpha</math>. | gdyż <math>\displaystyle (0,2),(2,1)\in ((R^\gamma)^\beta)^\alpha</math> podczas gdy <math>\displaystyle (0,1)\notin ((R^\gamma)^\beta)^\alpha</math>. | ||
</div></div> | |||
==Iloczyn kartezjański i podobne konstrukcje (''rozdział dla | ==Iloczyn kartezjański i podobne konstrukcje (''rozdział dla |
Wersja z 18:12, 25 sie 2006
Uwaga: przekonwertowane latex2mediawiki; prawdopodobnie trzeba wprowadzi� poprawki
Zawartość wykładu: Para uporządkowana, iloczyn kartezjański, relacje, relacje równoważności, rozkłady zbiorów, domykanie relacji, rozdział dla dociekliwych.
Para uporządkowana
Bardzo często będziemy chcieli mieć do czynienia ze zbiorem, który niesie w sobie informacje o dwóch innych zbiorach, informacje tak udatnie zakodowaną aby można było odzyskać z niej każdą z jego składowych. Do tego celu wprowadzimy zbiór nazywany parą uporządkowaną dwóch innych zbiorów.
Niech oraz będą zbiorami. Przez parę uporządkowaną rozumiemy zbiór
Parę uporządkowaną można zdefiniować inaczej na wiele sposobów. Chodzi jednak o to aby ze zbioru który jest parą można było odzyskać jednoznacznie każdą z jego składowych. Tak więc moglibyśmy zaakceptować każdą inną inną definicję pod warunkiem, że będzie spełnione następujące twierdzenie:
Twierdzenie
Dla dowolnych zbiorów zachodzi:
Dowód
Dowód przeprowadzimy tylko ze strony lewej do prawej bo w odwrotnym kierunku jest to fakt oczywisty. Niech zatem dwie pary i będą równe. Ponieważ więc . Mamy zatem lub . W pierwszym przypadku ale w drugim również jest tak, mamy bowiem, że . Pierwszą część twierdzenia mamy za sobą bo już wiemy, że pierwsze współrzędne równych par są równe.
Następnie przeprowadzamy dowód przez przypadki. Jeżeli jest tak, że to . Zatem co daje, że a zatem . W przeciwnym przypadku gdy mamy, że . Daje to dwie możliwości albo co nie może mieć miejsca bo mielibyśmy, że , albo zaś . To drugie prowadzi do naszej tezy .

Ćwiczenie
Dla każdej pary udowodnij, że
Ćwiczenie
Udowodnij, że dla dowolnej pary uporządkowanej zbiór
jest pusty gdy współrzędne par są różne, a w przeciwnym przypadku jest zbiorem jednoelementowym zawierającym współrzędną pary .
Ćwiczenie
Pokaż, że z każdej pary można otrzymać jej drugą współrzędną posługując się jedynie parą , mnogościowymi operacjami Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\kPs”): {\displaystyle \displaystyle \bigcup, \bigcap, \cup,\cap,\setminus,\kPs} oraz stałą .
- Rozważ najpierw pary różnych elementów.
- Wykorzystaj zbiór z Ćwiczenia Uzupelnic ex:paraPS|
Iloczyn kartezjański
Zanim wprowadzimy definicję zbioru wszystkich par uporządkowanych elementów dwóch zbiorów (zwanego dalej iloczynem kartezjańskim) należy nam się krótka dyskusja. Otóż niech oraz . Łatwo zauważyć, że zarówno jak i są podzbiorami . Zatem oraz . Więc co daje, że .
Istnienie i konstrukcja iloczynu kartezjańskiego zostało dokładnie omówione w dodatkowym rozdziale Uzupelnic konstukcja_marcina| znajdującym się na końcu. Proponuje przestudiowanie dodatkowego rozdziału dopiero po zapoznaniu się z rozdziałami wcześniejszymi pomimo braku precyzji w następnej definicji.
Niech będą zbiorami. Iloczynem kartezjańskim (produktem) nazywamy zbiór
Będziemy używać specjalnej notacji na zbiór .
Ćwiczenie
Pokaż następujące elementarne własności iloczynu kartezjańskiego:
Ćwiczenie
Produkt kartezjański jest monotoniczny ze względu na każdą współrzędną osobno to znaczy:
Ćwiczenie
Sprawdź, czy dla dowolnych zbiorów , prawdziwa jest następująca implikacja
Relacje
Relacją nazywamy każdy podzbiór iloczynu
Operacje na relacjach:
Niech oraz .
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle S \circ R := \left\{(x,z)\in A \times C : \exists_{y\in B} (x,y)\in R \hspace*{0.1mm} \wedge (y,z)\in S \right\}\displaystyle R^{-1} := \left\{(y,x)\in B \times A : \;\; (x,y)\in R \right\}\displaystyle R_L := \left\{x\in A : \exists_{y\in B} \;\; (x,y) \in R\right\}\displaystyle R_P := \left\{y\in B : \exists_{x\in A} \;\; (x,y) \in R\right\}}
Ćwiczenie
Niech relacja oraz . Pokazać elementarne własności operacji na relacjach:
Ćwiczenie
Niech relacja oraz . Pokaż własności:
Ćwiczenie
Podaj przykład relacji dla których poniższa równość nie jest prawdziwa.
Ćwiczenie
Udowodnij, że zbiór jest relacją wtedy i tylko wtedy gdy
Relacje równoważności
W tym podrozdziale poznamy ważną klasę (zbiór) relacji zwaną klasą relacji równoważności(w innych podręcznikach mogą się państwo spotkać z nazwą relacja abstrakcji). Relacje takie będą służyły do definiowania pojęć abstrakcyjnych o czym przekonamy się w wielu miejscach tego i innych wykładów. Bardzo dobrym ćwiczeniem pokazującym abstrakcyjne metody definiowania pojęć będzie wykład w którym zaprzęgniemy relacje abstrakcji do definiowania liczb.
Rozpoczynamy rozdział od koniecznej definicji.
Dla zbioru definiujemy relację jako .
Relację nazywamy relacją równoważnością o polu jeżeli:
- zawiera relacje (zwrotność )
- (symetria )
- (przechodniość )
Ćwiczenie
Pokazać, że definicje zwrotności, symetryczności i przechodniości relacji o polu są odpowiednio równoważne następującym własnościom:
Niech będzie relacją równoważności o polu . Klasą równoważności elementu jest zbiór
Zbiór klas równoważności relacji będący elementem zbioru oznaczamy przez .
Twierdzenie
Niech będzie relacją równoważności o polu . Następujące warunki są równoważne
Dowód
Pokażemy, że . Niech wspólny element dwóch klas oraz
nazywa się . Ze względu na pełną symetrię tezy wystarczy pokazać, że
. Niech zatem . Mamy więc . Z
założenia jest również
oraz . Z symetrii otrzymujemy .
Zatem i i .
Natychmiast z przechodniości otrzymujemy, że .
Pokażemy, że . Ze zwrotności mamy, że
co z założenia daje a to tłumaczy
się na .
Pokażemy, że .
Wystarczy pokazać, że wspólnym elementem klas oraz
jest . Dla pierwszej z nich wynika to z założenia a dla
drugiej ze zwrotności .

W następnym twierdzeniu zobaczymy jak rodzina relacji równoważności jest odporna na przecinanie. Pokażemy mianowicie, że przecięcie dowolnej liczby relacji równoważności jest nadal relacją równoważności.
Twierdzenie
Niech będzie pewną rodziną (zbiorem) relacji równoważności o tym samym polu . Mamy że:
- jest relacją równoważności o polu .
Dowód
Zwrotność jest oczywista ponieważ zawiera
się w każdej relacji rodziny . Symetria. Weźmy . Dla każdej relacji jest . Z symetrii każdej jest więc co daje . Przechodniość. Niech
oraz . Dla każdej relacji
jest więc i . Z przechodniości każdej
relacji mamy, że co daje .
Niech . Mamy zatem, że
co daje dla każdej
relacji . To zaś daje, że dla każdej co
jest równoważne z .

W szczególności przecięcie wszystkich relacji równoważności o polu daje . Jest ona najsilniejszą relacją równoważności. Najsłabszą jest .
Rozkłady zbiorów
Niech . Rodzinę nazywamy rozkładem zbioru gdy
- Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle (C \in r \hspace*{0.1mm} \wedge D \in r \hspace*{0.1mm} \wedge C \neq D )\hspace*{0.1mm} \Rightarrow C\cap D =\emptyset}
Lemat
Dla relacji równoważności o polu zbiór jest rozkładem
.Dowód
Każda klasa jest niepusta bo zawiera element, który ją wyznacza. bo każda klasa jest podzbiorem . Odwrotnie każdy . Dwie klasy gdy są rożne muszą być rozłączne co udowodniliśmy w twierdzeniu Uzupelnic thm:rownowaznosc|.

Niech będzie rozkładem zbioru . Definiujemy relacje następująco:
Lemat
Dla rozkładu relacja jest:
- równoważnością
Dowód
Relacja jest zwrotna każdy bowiem musi leżeć w pewnym zbiorze
rozkładu . Symetria nie wymaga dowodu. Przechodniość . Niech i . Istnieją zatem dwa zbiory i rozkładu takie,
że oraz . Przecięcie i jest więc niepuste zatem
co daje tezę .
Inkluzja w prawo . Niech . Klasa
jest zatem wyznaczona przez pewien element taki, że .
Niech będzie zbiorem rozkładu do którego należy .
Łatwo wykazać, że . Inkluzja w lewo .
Niech . jest niepusty wiec istnieje . Klasa
.

Ćwiczenie
Niech będzie niepustym zbiorem, oraz niech . Zdefiniujemy relację Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\kPs”): {\displaystyle \displaystyle R \subset \kPs{X} \times \kPs{X}} następująco: dla dowolnych zbiorów mamy
(Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\kRSym”): {\displaystyle \displaystyle \kRSym} oznacza różnicę symetryczną zbiorów, czyli Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\kRSym”): {\displaystyle \displaystyle A\kRSym B = (A\setminus B)\cup (B \setminus A)} ) Udowodnij, że relacja jest relacją równoważności. Najtrudniej jest pokazać przechodniość. Udowodnij, że Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\kRSym”): {\displaystyle \displaystyle A \kRSym C \subset (B\kRSym C) \cup (A\kRSym B)} . Dobrym punktem wyjścia jest naszkicowanie wszystkich przecięć zbiorów .
Ćwiczenie
Udowodnij, że dla relacji równoważności na zbiorze , relacja jest relacją równoważności wtedy i tylko wtedy gdy
Podaj przykłady relacji równoważności takich, że jest relacją równoważności oraz i . Przyjrzyj się dokładnie rodzinie zbiorów .
Domykanie relacji
W praktyce matematycznej często potrzebne jest rozważanie domknięć relacji ze względu na wiele przeróżnych własności. W podrozdziale tym dokonamy charakteryzacji domknięć. Pokażemy między innymi kiedy takie domykanie jest możliwe.
Niech będzie rodziną relacji o polu , czyli niech . Rodzina jest zamknięta na przecięcia gdy
- jeżeli to
Poniżej podamy definicję domknięcia relacji w pewnej klasie (zbiorze) relacji. Definiujemy intuicyjnie najmniejszą relacje zawierającą daną należącą do klasy.
Relacja jest domknięciem relacji w klasie (zbiorze) relacji gdy:
- dla każdej relacji jeżeli oraz to
Lemat
Dowód
Twierdzenie
Następujące warunki są równoważne:
- Klasa relacji jest domknięta na przecięcia.
- Każda relacja ma domknięcie w klasie relacji .
Dowód
. Niech będzie relacją. Utwórzmy zbiór relacji
jako Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \left\{S\in\mathcal{P} (X^2) : R\subset S \hspace*{0.1mm} \wedge S\in\alpha \right\}}
. Takie nie jest
puste bowiem relacja totalna należy do . Pokażmy, że jest domknięciem w . Istotnie . Z założenia
mamy też . Minimalność stwierdzamy
przez: niech takie że . Takie musi leżeć w
zbiorze jest
więc .
. Po pierwsze leży w zbiorze bo wystarczy domknąć
. Niech będzie niepustym podzbiorem . Niech będzie
domknięciem w . Wiemy, że dla dowolnej relacji o ile
i to . Połóżmy za
dowolny element z . Założenia implikacji pozostają automatycznie spełnione,
jest więc tak, że dla dowolnej wyjętej z . W takim
razie . Ponieważ mamy też bo było domknięciem jest więc a to oznacza, że
.

Ćwiczenie
Pokazać jak wyglądają domknięcia w klasie relacji, zwrotnych, symetrycznych i przechodnich.
Pokazać stosując twierdzenie Uzupelnic thm:domkniecie|, że nie istnieje domknięcie spójne ani antysymetryczne. (Relacja jest spójna gdy Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \forall x,y (x,y) \in R \hspace*{0.1mm} \vee (y,x)\in R} . Relacja jest antysymetryczna gdy z faktu, że oraz da się pokazać, że )
Ćwiczenie
Dla relacji niech , , oznaczają odpowiednio zwrotne, symetryczne, przechodnie domknięcie relacji . Czy prawdą jest że:
- dla dowolnej relacji relacja
jest relacją równoważności
- dla dowolnej relacji zachodzi
W każdym z powyższych przypadków proszę podać dowód lub kontrprzykład.
==Iloczyn kartezjański i podobne konstrukcje (rozdział dla dociekliwych)==
W definicji Uzupelnic iloczyn_kartezjanski| zaprezentowanej w rozdziale Uzupelnic section_iloczyn_kartezjanski| jest pewna nieścisłość. Konstrukcja iloczynu kartezjańskiego odwołuje się do aksjomatu wyróżniania w wersji nieuprawomocnionej. Konstrukcja którą zobaczą państwo w tym rozdziale usuwa tą poprzednią niedogodność.
Twierdzenie
Dla dowolnych dwóch zbiorów i istnieje zbiór zawierający wszystkie pary postaci gdzie i .
Dowód
Ustalmy dwa dowolne zbiory i . Jeśli lub to istnieje na podstawie aksjomatu zbioru pustego. W przeciwnym przypadku jest zbiorem jednoelementowym to istnieje na podstawie aksjomatu pary. W dalszej częsci dowodu zakładamy że zbiory i są niepuste i że ma więcej niż jeden element. Na podstawie aksjomatu zbioru potęgowego, aksjomatu unii i aksjomatu wycinania następujące zbiory istnieją:
A &=z{P}(x)| w z =w,
B &=z{P}(x y)| w v (w v z=v,w),
C &=z{P}({P}(y))| v z=v=(v,v).
Nasze założenia gwarantują, że żaden z powyższych zbiorów nie jest pusty. Kontynuując możemy stworzyć
D_0 &=z{P}(A B)| w v w v z=w,w,v=(w,v),
w którym to zbiorze mamy pewność, że jest elementem . Kontynuujemy definiując
D_0' &=z{P}(D_0 C)| w v w v z=(w,v),(v,v),
gdzie mamy pewność, że jest elementem , a elementem , oraz
D_0" &=z{P}(D_0 C)| w v w v z=(w,v),(w,w ),
gdzie mamy pewność, że . Kończąc
x y &=z D_0' | w v w v z=(w,v) z D_0" | w z=(w,w).

Twierdzenie
Jeśli i są zbiorami i to zbiorem jest również ogół takich, że istnieje spełniające . Zbiór takich oznaczamy przez i nazywamy projekcją na pierwszą współrzędną.
Dowód
W tej chwili jesteśmy gotowi dowieść własność zapowiedzianą w Wykład. AKS Dla dowolnej formuły nie posiadającej zmiennych wolnych innych niż i następująca formuła jest prawdą
Aby dowieść tą własność ustalmy dowolną formułę i dowolny zbiór . Stosujemy aksjomat wyróżniania do (który istnieje na mocy Twierdzenia Uzupelnic tw:produktistnieje|) i do formuły
otrzymując zbiór . Wymagany zbiór istnieje na mocy Twierdzenia Uzupelnic tw:pierwszaproj| i jest równy .
Przykładem zastosowania powyższego twierdzenia może być otrzymanie drugiej projekcji z iloczynu kartezjańskiego. Aby otrzymać stosujemy powyższe twierdzenie do , i wyrażenia mówiącego .