Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 1: Zbiory liczbowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Kamil (dyskusja | edycje)
Kamil (dyskusja | edycje)
Linia 186: Linia 186:
+\frac{i}{\sqrt{2}}=\cos\frac{\pi}{4}+i\sin\frac{\pi}{4}</math>.
+\frac{i}{\sqrt{2}}=\cos\frac{\pi}{4}+i\sin\frac{\pi}{4}</math>.


</div></div>
<div class="thumb tleft"><div style="width:338px;">
<flash>file=file=am1c01.0010.swf|width=338|height=323</flash>
<div.thumbcaption>am1c01.0010.swf</div>
</div></div>
</div></div>


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
a) Niech <math> \displaystyle w=-64</math>. Wówczas <math> \displaystyle |w|=64</math>, zaś <math> \displaystyle \text{Arg} w=\pi</math>. Wobec tego na mocy wniosku z twierdzenia de Moivre'a równanie <math> \displaystyle z^6+64=0</math> spełnia sześć liczb o module <math> \displaystyle \root{6}\of{64}=2</math> i argumentach głównych równych kolejno <math> \displaystyle \frac{\pi}{6}+k\frac{2\pi}{6}</math>. Liczby te są wierzchołkami sześciokąta foremnego wpisanego w okrąg o środku <math> \displaystyle 0</math> i promieniu <math> \displaystyle 2</math> i równe są
a) Niech <math> \displaystyle w=-64</math>. Wówczas <math> \displaystyle |w|=64</math>, zaś <math> \displaystyle \text{Arg} w=\pi</math>. Wobec tego na mocy wniosku z twierdzenia de Moivre'a równanie <math> \displaystyle z^6+64=0</math> spełnia sześć liczb o module <math> \displaystyle \root{6}\of{64}=2</math> i argumentach głównych równych kolejno <math> \displaystyle \frac{\pi}{6}+k\frac{2\pi}{6}</math>. Liczby te są wierzchołkami sześciokąta foremnego wpisanego w okrąg o środku <math> \displaystyle 0</math> i promieniu <math> \displaystyle 2</math> i równe są
<div class="thumb tleft"><div style="width:350px;">
<flash>file=file=am1c01.0010.swf|width=345|height=330</flash>
<div.thumbcaption>am1c01.0010.swf</div>
</div></div>


<center><math> \displaystyle \aligned
<center><math> \displaystyle \aligned

Wersja z 22:25, 24 sie 2006

Zbiory liczbowe

Ćwiczenie 1.1.

Sprawdzić, czy liczby: 37, 21, 52, 12, 13 należą do trójkowego zbioru Cantora.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.2.

Wykazać równości

a) Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \forall q\in \Bbb C : q\neq 1 \ \forall n\in \Bbb N : \ 1+q+q^2+...+q^n=\frac{q^{n+1}-1}{q-1}}

b) Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \forall a,\ b\in \Bbb C : a\neq b \ \forall n\in \Bbb N : \ \frac{a^{n+1}-b^{n+1}}{a-b}=\sum_{k=0}^{n} a^{n-k}b^k.}

Wskazówka
Rozwiązanie


Ćwiczenie 1.3.

a) Sprawdzić, że (nk)+(nk+1)=(n+1k+1), dla dowolnych liczb całkowitych nieujemnych n, k takich, że n>k.

b) Wykazać wzór dwumianowy Newtona

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \forall a,b\in \Bbb C \ \forall n\in \Bbb N \ :\ (a+b)^n=\sum_{k=0}^n \binom{n}{k}a^{n-k}b^k}
Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.4.

Za pomocą zasady indukcji matematycznej wykazać, że dla n=0,1,2,3,... zachodzą równości

a) 1+cosa+cos2a+...+cosna=sin(n+12)a+sina22sina2

b) 0+sina+sin2a+...+sinna=cos(n+12)a+cosa22sina2

Przypomnijmy, że równości te wyprowadziliśmy w ramach wykładu, korzystając ze wzoru de Moivre'a.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.5.

Uprościć wyrażenia

a) (21)5

b) (1+i3)6

c) 2+3+23

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.6.

Rozwiązać w zbiorze liczb zespolonych równania:

a) z6+64=0

b) 1+z+z2+z3+z4+z5=0

c) 2z3=1+i

Wskazówka

<flash>file=file=am1c01.0010.swf|width=338|height=323</flash>

<div.thumbcaption>am1c01.0010.swf
Rozwiązanie