Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 1: Zbiory liczbowe: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
|||
Linia 199: | Linia 199: | ||
&z_5=&\sqrt{3}-i.\endaligned</math></center> | &z_5=&\sqrt{3}-i.\endaligned</math></center> | ||
<div class="thumb tright"><div style="width:350px;"> | |||
<flash>file=file=am1c01.0010.swf|width=345|height=330</flash> | |||
<div.thumbcaption>am1c01.0010.swf</div> | |||
</div></div> | |||
b) Zauważmy, że dane równanie jest równoważne równaniu <math> \displaystyle \frac{z^6-1}{z-1}=0</math>, <math> \displaystyle z\neq 1</math>. Spełnia je więc pięć z sześciu pierwiastków równania <math> \displaystyle z^6=1</math> poza pierwiastkiem <math> \displaystyle z_0=1</math>. Są to - zgodnie z wnioskiem z twierdzenia de Moivre'a - liczby o module 1 i argumentach głównych równych kolejno <math> \displaystyle 0+k\frac{2\pi}{6}</math>, <math> \displaystyle k\in\{1, \ 2,\ 3,\ 4,\ 5\}</math>, czyli | b) Zauważmy, że dane równanie jest równoważne równaniu <math> \displaystyle \frac{z^6-1}{z-1}=0</math>, <math> \displaystyle z\neq 1</math>. Spełnia je więc pięć z sześciu pierwiastków równania <math> \displaystyle z^6=1</math> poza pierwiastkiem <math> \displaystyle z_0=1</math>. Są to - zgodnie z wnioskiem z twierdzenia de Moivre'a - liczby o module 1 i argumentach głównych równych kolejno <math> \displaystyle 0+k\frac{2\pi}{6}</math>, <math> \displaystyle k\in\{1, \ 2,\ 3,\ 4,\ 5\}</math>, czyli |
Wersja z 22:21, 24 sie 2006
Zbiory liczbowe
Ćwiczenie 1.1.
Sprawdzić, czy liczby: , , , , należą do trójkowego zbioru Cantora.
Ćwiczenie 1.2.
Wykazać równości
a) Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \forall q\in \Bbb C : q\neq 1 \ \forall n\in \Bbb N : \ 1+q+q^2+...+q^n=\frac{q^{n+1}-1}{q-1}}
b) Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \forall a,\ b\in \Bbb C : a\neq b \ \forall n\in \Bbb N : \ \frac{a^{n+1}-b^{n+1}}{a-b}=\sum_{k=0}^{n} a^{n-k}b^k.}
Ćwiczenie 1.3.
a) Sprawdzić, że , dla dowolnych liczb całkowitych nieujemnych , takich, że .
b) Wykazać wzór dwumianowy Newtona
Ćwiczenie 1.4.
Za pomocą zasady indukcji matematycznej wykazać, że dla zachodzą równości
a)
b)
Przypomnijmy, że równości te wyprowadziliśmy w ramach wykładu, korzystając ze wzoru de Moivre'a.
Ćwiczenie 1.5.
Uprościć wyrażenia
a)
b)
c)
Ćwiczenie 1.6.
Rozwiązać w zbiorze liczb zespolonych równania:
a)
b)
c)
b) Zauważmy, że dane równanie jest równoważne równaniu , . Spełnia je więc pięć z sześciu pierwiastków równania poza pierwiastkiem . Są to - zgodnie z wnioskiem z twierdzenia de Moivre'a - liczby o module 1 i argumentach głównych równych kolejno , , czyli
Jest to pięć z sześciu wierzchołków sześciokąta foremnego wpisanego w okrąg o promieniu jednostkowym.
c) Równanie spełniają trzy liczby zespolone o module 1 i argumentach głównych , . Są one wierzchołkami trójkąta równobocznego wpisanego w okrąg o środku i promieniu jednostkowym.
Są to liczbyZauważmy, że
Ze wzorów redukcyjnych łatwo możemy też wyznaczyć oraz , a także oraz
Wobec tego