Języki, automaty i obliczenia/Ćwiczenia 1: Słowa, katenacja - elementy teorii półgrup, półgrupy i monoidy wolne: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Ćwiczenia 1== | ==Ćwiczenia 1== | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|1|| | ||
Pokaż, że jeśli w zbiorze <math>\mathds{Z}</math> określimy działanie | Pokaż, że jeśli w zbiorze <math>\mathds{Z}</math> określimy działanie | ||
Linia 15: | Linia 15: | ||
Zatem działanie jest łączne. Aby pokazać, że struktura jest monoidem, musimy wskazać element neutralny. Pokażemy, że jest nim '''0'''. Istotnie: <center><math>\forall x \in \mathds{Z}\ x \star 0 = 0 \star x = 0 + x - 0 \cdot x = x.</math></center> Monoid jest przemienny, gdyż <math>x \star y = x+y-xy=y+x-yx = y \star x</math>. | Zatem działanie jest łączne. Aby pokazać, że struktura jest monoidem, musimy wskazać element neutralny. Pokażemy, że jest nim '''0'''. Istotnie: <center><math>\forall x \in \mathds{Z}\ x \star 0 = 0 \star x = 0 + x - 0 \cdot x = x.</math></center> Monoid jest przemienny, gdyż <math>x \star y = x+y-xy=y+x-yx = y \star x</math>. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|2|| | ||
Udowodnij, że w monoidzie istnieje dokładnie jeden element neutralny. | Udowodnij, że w monoidzie istnieje dokładnie jeden element neutralny. | ||
Linia 26: | Linia 26: | ||
{{uwaga|[dla zainteresowanych ćwiczenie | {{uwaga|[dla zainteresowanych ćwiczenie 3]|| | ||
Znajdź wszystkie podpółgrupy (podmonoidy) następujących półgrup (monoidów): | Znajdź wszystkie podpółgrupy (podmonoidy) następujących półgrup (monoidów): | ||
Linia 49: | Linia 49: | ||
</div></div> }} | </div></div> }} | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|4|| | ||
Niech <math>f: S \rightarrow T</math> będzie homomorfizmem półgrup. Pokaż, że <math>\mbox{Ker}_f</math> jest kongruencją. | Niech <math>f: S \rightarrow T</math> będzie homomorfizmem półgrup. Pokaż, że <math>\mbox{Ker}_f</math> jest kongruencją. | ||
Linia 59: | Linia 59: | ||
Weźmy więc dowolne <math>x, y, z \in S</math> i załóżmy, że <math>x \mbox{Ker}_f y</math>. Z definicji <math>\mbox{Ker}_f</math> mamy, że <math>{f(x)=f(y)}</math>, zatem zachodzą także równości <math>f(x)f(z)=f(y)f(z)</math> oraz <math>f(z)f(x)=f(z)f(y)</math>. Ponieważ <math>{f}</math> jest homomorfizmem mamy <math>f(x)f(z)=f(xz)</math>, <math>f(y)f(z)=f(yz)</math>, <math>f(z)f(x)=f(zx)</math>, <math>f(z)f(y)=f(zy)</math>. Zatem zachodzą równości <math>f(xz)=f(yz)</math> oraz <math>f(zx)=f(zy)</math>, ale to oznacza, że <math>xz \mbox{Ker}_f yz</math> oraz <math>zx \mbox{Ker}_f zy</math>, a to mieliśmy pokazać. | Weźmy więc dowolne <math>x, y, z \in S</math> i załóżmy, że <math>x \mbox{Ker}_f y</math>. Z definicji <math>\mbox{Ker}_f</math> mamy, że <math>{f(x)=f(y)}</math>, zatem zachodzą także równości <math>f(x)f(z)=f(y)f(z)</math> oraz <math>f(z)f(x)=f(z)f(y)</math>. Ponieważ <math>{f}</math> jest homomorfizmem mamy <math>f(x)f(z)=f(xz)</math>, <math>f(y)f(z)=f(yz)</math>, <math>f(z)f(x)=f(zx)</math>, <math>f(z)f(y)=f(zy)</math>. Zatem zachodzą równości <math>f(xz)=f(yz)</math> oraz <math>f(zx)=f(zy)</math>, ale to oznacza, że <math>xz \mbox{Ker}_f yz</math> oraz <math>zx \mbox{Ker}_f zy</math>, a to mieliśmy pokazać. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|5|| | ||
Skonstruuj odwzorowanie <math>h: \mathds{Z}_{mod\ 4} \rightarrow | Skonstruuj odwzorowanie <math>h: \mathds{Z}_{mod\ 4} \rightarrow | ||
Linia 69: | Linia 69: | ||
Połóżmy <math>h(0)=h(2)=0</math>, <math>h(1)=h(3)=1</math>. Sprawdź, że <math>h</math> jest homomorfizmem oraz zauważ, że obrazem elementu neutralnego monoidu <math>\mathds{Z}_{mod\ 4}</math> przez homomorfizm <math>h</math> jest element neutralny monoidu <math>\mathds{Z}_{mod\ 2}</math>. | Połóżmy <math>h(0)=h(2)=0</math>, <math>h(1)=h(3)=1</math>. Sprawdź, że <math>h</math> jest homomorfizmem oraz zauważ, że obrazem elementu neutralnego monoidu <math>\mathds{Z}_{mod\ 4}</math> przez homomorfizm <math>h</math> jest element neutralny monoidu <math>\mathds{Z}_{mod\ 2}</math>. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|6|| | ||
Niech <math>(M,\cdot,1_{M})</math> i <math>(M',*,1_{M'})</math> będą monoidami, a <center><math>h:M \longmapsto M'</math></center> suriekcją. Udowodnij, że <br> | Niech <math>(M,\cdot,1_{M})</math> i <math>(M',*,1_{M'})</math> będą monoidami, a <center><math>h:M \longmapsto M'</math></center> suriekcją. Udowodnij, że <br> | ||
Linia 82: | Linia 82: | ||
<math>m'h(1_M)=h(m)h(1_M)=h(m1_M)=h(m)</math> oraz<br> <math>h(1_M)m'=h(1_M)h(m)=h(1_Mm)=h(m)</math>. | <math>m'h(1_M)=h(m)h(1_M)=h(m1_M)=h(m)</math> oraz<br> <math>h(1_M)m'=h(1_M)h(m)=h(1_Mm)=h(m)</math>. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|7|| | ||
Niech <math>(S,\cdot)</math> będzie dowolną półgrupą, a <math>T \subset S</math> dowolnym podzbiorem <math>S</math>. Udowodnij, że relacja <math>{\rho^r_T} \subset S^2</math> taka, że <math>\forall x,y \in S</math> | Niech <math>(S,\cdot)</math> będzie dowolną półgrupą, a <math>T \subset S</math> dowolnym podzbiorem <math>S</math>. Udowodnij, że relacja <math>{\rho^r_T} \subset S^2</math> taka, że <math>\forall x,y \in S</math> | ||
Linia 109: | Linia 109: | ||
)</math>. | )</math>. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{uwaga|[dla zainteresowanych ćwiczenie | {{uwaga|[dla zainteresowanych ćwiczenie 8]|| | ||
Określ minimalny zbiór generatorów monoidów: | Określ minimalny zbiór generatorów monoidów: | ||
Linia 124: | Linia 124: | ||
Najmniejszym zbiorem generatorów jest zbiór <math>\{-1, 1\}</math>, choć nie jest to jedyny możliwy taki zbiór generatorów: warunek ten spełnia również na przykład zbiór <math>\{-2, 3\}</math>. Aby to pokazać, wystarczy dowieść, że da się z niego wygenerować elementy '''1''' oraz '''-1''' i skorzystać z tego, że <math>\{-1, 1\}</math> jest zbiorem generatorów. Mamy <math>1 = (-2)+3</math> oraz <math>-1 = (-2)+(-2)+3</math>. | Najmniejszym zbiorem generatorów jest zbiór <math>\{-1, 1\}</math>, choć nie jest to jedyny możliwy taki zbiór generatorów: warunek ten spełnia również na przykład zbiór <math>\{-2, 3\}</math>. Aby to pokazać, wystarczy dowieść, że da się z niego wygenerować elementy '''1''' oraz '''-1''' i skorzystać z tego, że <math>\{-1, 1\}</math> jest zbiorem generatorów. Mamy <math>1 = (-2)+3</math> oraz <math>-1 = (-2)+(-2)+3</math>. | ||
</div></div>}} | </div></div>}} | ||
{{uwaga|[dla zainteresowanych ćwiczenie | {{uwaga|[dla zainteresowanych ćwiczenie 9]|| | ||
Dana jest półgrupa <math>\{a,b\}^+</math> oraz jej podpółgrupa generowana przez dwuelementowy zbiór słów <math>\{a, ba\}</math>. | Dana jest półgrupa <math>\{a,b\}^+</math> oraz jej podpółgrupa generowana przez dwuelementowy zbiór słów <math>\{a, ba\}</math>. | ||
Linia 133: | Linia 133: | ||
<math>bb</math>. | <math>bb</math>. | ||
</div></div>}} | </div></div>}} | ||
{{uwaga|[dla zainteresowanych ćwiczenie | {{uwaga|[dla zainteresowanych ćwiczenie 10]|| | ||
W monoidzie wolnym <math>\{a, b\}^*</math> rozważamy następujące podmonoidy: | W monoidzie wolnym <math>\{a, b\}^*</math> rozważamy następujące podmonoidy: | ||
Linia 149: | Linia 149: | ||
<center>ZADANIA DOMOWE</center> | <center>ZADANIA DOMOWE</center> | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|11|| | ||
Sprawdź, które z poniższych struktur są półgrupami, które monoidami, | Sprawdź, które z poniższych struktur są półgrupami, które monoidami, | ||
Linia 185: | Linia 185: | ||
}} | }} | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|12|| | ||
Które z półgrup i monoidów z zadania 1.11 są przemienne? | Które z półgrup i monoidów z zadania 1.11 są przemienne? | ||
}} | }} | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|13|| | ||
Niech <math>(S, \circ_S)</math> i <math>(T, \circ_T)</math> będą półgrupami. Sprawdź, czy półgrupami są także: | Niech <math>(S, \circ_S)</math> i <math>(T, \circ_T)</math> będą półgrupami. Sprawdź, czy półgrupami są także: | ||
Linia 202: | Linia 202: | ||
}} | }} | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|14|| | ||
Podaj przykłady: | Podaj przykłady: | ||
Linia 218: | Linia 218: | ||
}} | }} | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|15|| | ||
Podaj przykład półgrupy <math>S</math> i kongruencji <math>\rho</math> taki, że | Podaj przykład półgrupy <math>S</math> i kongruencji <math>\rho</math> taki, że | ||
Linia 224: | Linia 224: | ||
}} | }} | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|16|| | ||
Rozważmy monoid <math>S=(\mathds{Z}, +)</math> i ustalmy <math>k \in \mathds{N}</math>. Znajdź monoidy ilorazowe <math>S \slash \rho</math>, gdzie relacja <math>\rho</math> zdefiniowana jest następująco (najpierw sprawdź, czy <math>\rho</math> jest kongruencją!): <br> | Rozważmy monoid <math>S=(\mathds{Z}, +)</math> i ustalmy <math>k \in \mathds{N}</math>. Znajdź monoidy ilorazowe <math>S \slash \rho</math>, gdzie relacja <math>\rho</math> zdefiniowana jest następująco (najpierw sprawdź, czy <math>\rho</math> jest kongruencją!): <br> | ||
Linia 231: | Linia 231: | ||
}} | }} | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|17|| | ||
Niech <math>(S,\cdot)</math> będzie dowolną półgrupą, a <math>T \subset S</math> dowolnym podzbiorem <math>{S}</math>. Udowodnij, że: | Niech <math>(S,\cdot)</math> będzie dowolną półgrupą, a <math>T \subset S</math> dowolnym podzbiorem <math>{S}</math>. Udowodnij, że: | ||
Linia 245: | Linia 245: | ||
}} | }} | ||
{{uwaga|[dla zainteresowanych ćwiczenie | {{uwaga|[dla zainteresowanych ćwiczenie 18]|| | ||
W monoidzie wolnym <math>\{a, b\}^*</math> rozważamy następujące podmonoidy: | W monoidzie wolnym <math>\{a, b\}^*</math> rozważamy następujące podmonoidy: |
Wersja z 22:03, 24 sie 2006
Ćwiczenia 1
Ćwiczenie 1
Pokaż, że jeśli w zbiorze Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle \mathds{Z}} określimy działanie
Ćwiczenie 2
Udowodnij, że w monoidzie istnieje dokładnie jeden element neutralny.
Ćwiczenie 4
Niech będzie homomorfizmem półgrup. Pokaż, że jest kongruencją.
Ćwiczenie 5
Skonstruuj odwzorowanie Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle h: \mathds{Z}_{mod\ 4} \rightarrow \mathds{Z}_{mod\ 2}} tak, aby było homomorfizmem monoidu Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}_{mod\ 4}, \cdot, 1)} w monoid Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}_{mod\ 2}, \cdot, 1)} .
Ćwiczenie 6
jest homomorfizmem monoidu na wtw gdy
( Z faktów, że jest homomorfizmem półgrup i suriekcją należy wywnioskować, że jest elementem neutralnym w
).
Ćwiczenie 7
Niech będzie dowolną półgrupą, a dowolnym podzbiorem . Udowodnij, że relacja taka, że
W monoidzie wolnym rozważamy następujące podmonoidy:
- (1) ,
- (2) .
Które z tych monoidów są wolne? W rozwiązaniu wykorzystaj twierdzenie z wykładu ja-lekcja1-w.
Ćwiczenie 11
Sprawdź, które z poniższych struktur są półgrupami, które monoidami, a które ani półgrupami, ani monoidami. W przypadku monoidów wskaż element neutralny.
- (1) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}, +)} ,
- (2) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}, \cdot)} ,
- (3) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{R}, +)} ,
- (4) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{R}, \cdot)} ,
- (5) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}_{mod\;5}, +)} ,
- (6) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}_{mod\;6}, \cdot)} ,
- (7) ,
- (8) ,
- (9) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (M_n(\mathds{R}), +)} , gdzie Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle M_n(\mathds{R})} jest rodziną macierzy o wymiarze o elementach rzeczywistych,
- (10) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (M_n(\mathds{R}), \cdot)} , gdzie Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle M_n(\mathds{R})} jest zdefiniowane jak powyżej,
- (11) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (n\mathds{Z}, +)} , gdzie Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle n\mathds{Z}=\{mn:\ m \in \mathds{Z}\}} jest zbiorem liczb całkowitych podzielnych przez Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle n \in \mathds{N}} ,
- (12) zbiór wszystkich drzew binarnych wraz z działaniem , zdefiniowanym w następujący sposób:
RYSUNEK NR 1 (plik JA-lekcja1-c-rys1.bmp)
(czyli działanie na drzewach i polega na dodaniu jednego wierzchołka, który jest nowym korzeniem, a jego lewym i prawym dzieckiem są odpowiednio drzewa i ).
Ćwiczenie 12
Które z półgrup i monoidów z zadania 1.11 są przemienne?
Ćwiczenie 13
Niech i będą półgrupami. Sprawdź, czy półgrupami są także:
- (1) , gdzie ,
- (2) , gdzie i .
Ćwiczenie 14
Podaj przykłady:
- (1) jednoelementowego monoidu,
- (2) jednoelementowej półgrupy,
- (3) monoidów o 3, 5 i 11 elementach,
- (4) nieskończonej przeliczalnej półgrupy,
- (5) nieskończonej nieprzeliczalnej półgrupy.
Ćwiczenie 15
Podaj przykład półgrupy i kongruencji taki, że ale Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\slash”): {\displaystyle S \slash \rho} jest skończona.
Ćwiczenie 16
Rozważmy monoid Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle S=(\mathds{Z}, +)}
i ustalmy Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle k \in \mathds{N}}
. Znajdź monoidy ilorazowe Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\slash”): {\displaystyle S \slash \rho}
, gdzie relacja zdefiniowana jest następująco (najpierw sprawdź, czy jest kongruencją!):
wtw .
Ćwiczenie 17
Niech będzie dowolną półgrupą, a dowolnym podzbiorem . Udowodnij, że:
- (1) relacja taka, że
jest lewą kongruencją,
- (2) relacja taka, że
jest kongruencją.
W monoidzie wolnym rozważamy następujące podmonoidy:
- (1) ,
- (2) .
Które z tych monoidów są wolne? W rozwiązaniu wykorzystaj twierdzenie z wykładu ja-lekcja1-w.