ZZL Moduł 9: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 600: | Linia 600: | ||
Aby tego dokonać współczesnemu przywódcy niezbędna jest ulotna i trudno mierzalna charyzma, dzięki której będzie mógł przekonać pracowników organizacji do wszystkich modyfikacji i przeobrażeń. Jednak są zasadnicze różnice między liderem charyzmatycznym a transformacyjnym. | Aby tego dokonać współczesnemu przywódcy niezbędna jest ulotna i trudno mierzalna charyzma, dzięki której będzie mógł przekonać pracowników organizacji do wszystkich modyfikacji i przeobrażeń. Jednak są zasadnicze różnice między liderem charyzmatycznym a transformacyjnym. | ||
{| style="color:white" | |||
|- | |||
| bgcolor="#336699" align="center"|'''Lider charyzmatyczny''' || bgcolor="#336699" align="center"|'''Lider transformacyjny''' | |||
|- | |||
| bgcolor="#FFFF99" valign="top"| <span style="color:black">Charyzma jest koniecznym i wystarczającym warunkiem przywództwa charyzmatycznego</span> || bgcolor="#FFFF99" valign="top"| <span style="color:black">Charyzma jest koniecznym, ale nie wystarczającym warunkiem przywództwa transformacyjnego</span> | |||
|- | |||
| bgcolor="#FFFF99" valign="top"| <span style="color:black">Woli słabych i zależnych podwładnych</span> || bgcolor="#FFFF99" valign="top"| <span style="color:black">Wpływa na podwładnych przez budzenie silnych emocji</span> | |||
|- | |||
| bgcolor="#FFFF99" valign="top"| <span style="color:black">Często chce uzależnić od siebie podwładnych</span> || bgcolor="#FFFF99" valign="top"| <span style="color:black">Wzmacnia możliwości podwładnych i ich poczucie pewności przez rozwój ich umiejętności i niezależności</span> | |||
|- | |||
| bgcolor="#FFFF99" valign="top"| <span style="color:black">Wzmacnia i nagradza przede wszystkim lojalność podwładnych</span> || bgcolor="#FFFF99" valign="top"| <span style="color:black">Wzmacnia doskonalenie się podwładnych i organizacji</span> | |||
|} | |||
|} | |} | ||
Linia 607: | Linia 620: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd42.png]] | |valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd42.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|'''Przywództwo transformacyjne''' | ||
Przywódca transformacyjny, aby mógł spełnić pokładane w nim oczekiwania musi dysponować dalekosiężną wizją, która zapewnia mu siłę i dzięki której zdobędzie poparcie, zaangażowanie i zaufanie swoich podwładnych. | |||
W modelu przywództwa transformacyjnego formalne kwalifikacje konkretnej osoby, takie jak wykształcenie, zdobyta wiedza, ukończone kursy, schodzą na plan dalszy, a znaczenia nabierają cechy ważne w kontaktach interpersonalnych. Współczesny przywódca powinien zatem posiadać umiejętność porywania i przekonywania pracowników do rzeczy niemożliwych lub trudnych, zarażania ich własnym entuzjazmem, wywoływania euforii, podejmowania ryzyka, myślenia „na opak” itp. | |||
Przykładem transformacyjnego przywódcy jest Jack Welch – zwany też neutronowym Jackiem, od bomby, która zabija wszystkie żywe istoty w strefie swojego rażenia. Dostał go po tym, jak zwolnił z pracy dziesiątki tysięcy pracowników podczas pięciu lat szefowania Korporacji General Electric. Welch jest twórcą największych sukcesów GE. Welch sprzedał oddziały o łącznej wartości $16 miliardów, kupując inne firmy o wartości $46 miliardów. W ten sposób dokonał zmiany branż na te, które uznał za wzrostowe. Walczył z biurokracją „odchudzając” koncern i spłaszczając strukturę organizacyjną ,co poprawiło komunikację oraz realizował hasło „bądź pierwszy lub najwyżej drugi w tym co robisz”, czyli postawił na jakość. Uważał, że najważniejsza jest wizja – jasna, prosta, osadzona w realiach, zorientowana na klienta i umiejętność przekazania takiej wizji współpracownikom. | |||
|} | |} | ||
Linia 614: | Linia 634: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd43.png]] | |valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd43.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|'''Podsumowanie teorii przywództwa''' | ||
Przypomnijmy, teorii cech nie udało się zastosować w praktyce, bowiem trudno jest wyłuskać zbiór cech wyróżniających skutecznego przywódcę. | |||
Zaczęto identyfikować zachowania, które mogłyby charakteryzować idealnego przywódcę. To podejście do przywództwa – jako efektu wyuczonych zachowań i nabytych umiejętności nie udzieliło wystarczających wskazówek jak być skutecznym przywódcą. | |||
Wówczas zwrócono uwagę na wpływ sytuacji i usiłowano wyodrębnić krytyczne czynniki sytuacyjne, zgodnie z założeniem, że postawa - zachowanie przełożonego powinno uwzględniać sytuację, w jakiej się znajduje on i jego zespół. | |||
Celem badaczy, którzy w ten sposób podchodzą do przywództwa, było rozpoznanie zasadniczych warunków sytuacyjnych i pokazanie ich związku z danym stylem przywództwa. Próbowano zidentyfikować i opisać zależności pomiędzy konkretną sytuacją, a zachowaniem przywódcy, w celu wskazania wzoru właściwych reakcji, które z dużym prawdopodobieństwem będą przynosić przywódcy sukces. | |||
Jednak twórcy tych teorii nie dostrzegali że nie wszystkie zależności dadzą się tak prosto odtworzyć i ustalić. Nawet we względnie stabilnych systemach nie zawsze zależności przejawiają się zawsze w taki sam sposób i w związku z tym trudno jest je przewidzieć i stworzyć przepis na sukces. | |||
Współczesne przedsiębiorstwa, a wraz z nimi grupy i przywódcy działają w szybko zmieniających się warunkach - wraz z tymi zmianami ustalenia dokonane wcześniej często tracą swoją aktualność. Wnioski z przedstawionych koncepcji są następujące: | |||
*nie istnieje jeden uniwersalny styl kierowania efektywny w każdej sytuacji | |||
*nie ma przepisu na sukces przywódcy | |||
|} | |} | ||
Linia 621: | Linia 656: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd44.png]] | |valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd44.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|'''Przywództwo zorientowane na zasady''' | ||
Inny nurt myślenia o sprawowaniu przywództwa przedstawił Stephen Covey w swojej książce ''„Siedem nawyków skutecznego działania”'' (1989). Jest to koncepcja '''przywództwa zorientowanego na zasady'''. Lider pełni trzy funkcje: | |||
*'''łączy reprezentowane przez siebie cele z celami swoich ludzi''', jest promotorem zmian, określa kierunek działań i uświadamia, wskazuje innym, że wartości i wizja, którą przedstawia odpowiada ich potrzebom, pomaga odnaleźć ludziom znaczące cele życiowe | |||
*'''budzi motywację do realizacji przedstawionych celów swoim autentycznym entuzjazmem''' i przekonaniem o celowości i sukcesie danego przedsięwzięcia – „zaraża innych swoim entuzjazmem” | |||
*'''wydobywa z ludzi to co w nich najlepsze''' przez zapewnienie szansy rozwoju, wszyscy czując, że realizują swój potencjał podążają za człowiekiem, który im to ułatwił. | |||
|} | |} | ||
Linia 628: | Linia 669: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd45.png]] | |valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd45.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|'''Lista cech idealnego lidera''' | ||
Zdaniem Coveya kształtowanie przywódców polega na rozwijaniu charakteru, a nie tylko konkretnych umiejętności. Zwolenniczka poglądów Coveya – Iwona Majewska–Opiełka w swojej książce ''Umysł lidera'' (1998) stworzyła listę cech, które jej zdaniem składają na idealnego lidera. | |||
Są to: | |||
*Poczucie własnej wartości | |||
*Proaktywność | |||
*Samodzielność | |||
*Pozytywne myślenie | |||
*Współzależność | |||
*Spójność wewnętrzna | |||
*Poczucie obfitości | |||
*Umiejętność tworzenia wizji | |||
*Zdolność i wola ciągłego uczenia się | |||
*Intuicja | |||
|} | |} | ||
Linia 635: | Linia 691: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd46.png]] | |valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd46.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|'''Funkcją lidera jest:''' | ||
*wewnętrzny zapał, „zarażanie entuzjazmem” i przekonaniem o celowości i sukcesie danego przedsięwzięcia innych | |||
*wydobywanie z ludzi tego, co w nich najlepsze poprzez zapewnienie szansy rozwoju, tak, że wszyscy czując, że realizują swój potencjał podążają za człowiekiem, który im to ułatwił | |||
|} | |} | ||
Linia 642: | Linia 702: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd47.png]] | |valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd47.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|'''Podsumowanie idei przywództwa zorientowanego na zasady''' | ||
W tej koncepcji przywództwo nie jest darem, ani zestawem technik wskazujących jak się zachowywać, ale rezultatem ciężkiej pracy nad rozwijaniem swojego charakteru, co wymaga odwagi i konsekwencji. Doskonalenie umiejętności – sprawności i kompetencji jest ważne, ale nie wystarczające do pełnienia przywództwa. Warunkiem bycia skutecznym przywódcą jest połączenie zalet charakteru – kim jestem jako człowiek z kompetencjami – co wiem i umiem zrobić. | |||
Liderem jest człowiek, który w określonej grupie ludzi stymuluje proces wytyczania i osiągania celów, wyzwalając w sobie i innych entuzjazm oraz zdolności i najlepsze cechy charakteru. Potrafi połączyć reprezentowane przez siebie cele z celami swoich ludzi. Jest promotorem zmian, określa kierunek działań. Wskazuje, że wartości i wizja, którą przedstawia odpowiada potrzebom członków grupy. | |||
|} | |} | ||
Linia 649: | Linia 714: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd48.png]] | |valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd48.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|'''Przywództwo a zarządzanie''' | ||
Przywództwo nie oznacza tego samego co zarządzanie. Różnice między zachowaniami lidera a zachowaniami menedżera, który posiada formalną władzę wynikającą z pozycji zajmowanej w organizacji przedstawione zostały przez Warrena Bennisa. | |||
Możemy dokładniej zdefiniować różnicę między zarządzaniem a przewodzeniem, choć jest to łatwiejsze niż znalezienie sposobu na przemianę jednego w drugie. | |||
{| style="color:white" | |||
|- | |||
| bgcolor="#336699" align="center"|'''Zarządzanie''' || bgcolor="#336699" align="center"|'''Przywództwo''' | |||
|- | |||
| bgcolor="#FFFF99" valign="top"| <span style="color:black"><ul><li>planowanie i budowanie budżetu; szczegółowych posunięć i harmonogramów przeznaczania środków na realizację zadań</li><li>organizowanie struktury zatrudnienia i zdobywanie kadr, by obsadzić poszczególne stanowiska; delegowanie uprawnień</li><li>kontrolowanie; monitorowanie wyników w odniesieniu do planów, wychwytywanie usterek</li><li>tworząc porządek sprawia, że wyniki działań są przewidywalne</li></ul></span> || bgcolor="#FFFF99" valign="top"| <span style="color:black"><ul><li>wyznacza kierunek tworząc wizję przyszłości i strategie niezbędne do wprowadzenia zmian tak, by tę wizję urzeczywistnić</li><li>pozyskuje poparcie dla swojej wizji; przekonuje, tworzy zespoły i koalicje, które będą rozumiały i aprobowały wizję wierząc w nią bezgranicznie</li><li>motywuje i inspiruje ludzi, wydobywając z nich energię i zaangażowanie</li><li>przeobraża zastany porządek wprowadzając radykalne zmiany</li></ul> | |||
</span> | |||
|- | |||
| bgcolor="#336699" align="right" colspan="2"|'''za: J.P Kotter, A Force for Change, 1997''' | |||
|} | |||
Nie każdy musi być przywódcą, potrzebni są menedżerowie do bieżącego zarządzania, jednak dynamika zmian otoczenia, konieczność reagowania na nie powoduje, że jest zapotrzebowanie na liderów w organizacjach i w praktyce te obie funkcje się przenikają. | |||
|} | |} | ||
Linia 656: | Linia 738: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd49.png]] | |valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd49.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|'''Podsumowanie''' | ||
Niektórzy teoretycy stawiają pod znakiem zapytania w ogóle sens przywództwa i wskazują na sytuacje, gdzie przywódcy wydają się być zbędni. | |||
W takich przypadkach rola przywódcza jest neutralizowana lub zastępowana: | |||
*specyficznym charakterem grupy np. grupa nauczycieli potrzebuje raczej koordynatora niż przywódcy sensu stricte | |||
*umiejętnościami członków - osoby z wysoką motywacją do pracy, ambitne niezwykle doświadczone nie potrzebują nadzoru ani wsparcia od osób trzecich | |||
*typem zadań - pracownicy wykonujący zadania rutynowe i powtarzalne nie wymagają po zdobyciu niezbędnego doświadczenia specjalnego dozoru i ukierunkowywania | |||
*strukturą organizacji - organizacje o strukturze wysoko sformalizowanej i zintegrowanej nie wymagają przywództwa w tradycyjnym pojęciu | |||
Taki typ organizacji jest nowym wyzwaniem zarówno dla teoretyków, jak i praktyków przywództwa. | |||
|} | |} | ||
Linia 664: | Linia 757: | ||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd50.png]] | |valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd50.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd51.png]] | |||
|valign="top"|'''Pytania testowe – 1 właściwa odpowiedź''' | |||
'''Przywództwo:''' | |||
#to przede wszystkim szczegółowe planowanie harmonogramu działań i struktury zatrudnienia | |||
#można definiować w kategoriach zarządzania, ponieważ są to pojęcia, które opisują te same rzeczy | |||
#to wywieranie znacznego wpływu na osoby, z którymi łączy nas określony rodzaj więzi | |||
#występuje tylko w niektórych organizacjach i społecznościach, nie jest konieczne | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd52.png]] | |||
|valign="top"|'''Pytania testowe – 1 właściwa odpowiedź''' | |||
'''Zgodnie z teorią cech:''' | |||
#każdy, kto będzie nad sobą pracował może zostać skutecznym przywódcą | |||
#współcześnie skutecznymi przywódcami mogą być tylko mężczyźni ze względu na odpowiednie cechy | |||
#przywódca musi posiadać pewne wrodzone cechy, które będą go wyróżniać od innych | |||
#można zidentyfikować obowiązujący niezależnie od warunków model osobowości przywódcy | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd53.png]] | |||
|valign="top"|'''Pytania testowe – 1 właściwa odpowiedź''' | |||
'''Wyróżniono trzy klasyczne typy kierowania:''' | |||
#autokratyczny, który sprawia, że zarówno jakość, jak i ilość wykonywanej pracy są bardzo wysokie | |||
#demokratyczny, gdzie przywódca sam wyznacza procedury realizacji zadań, a zadowolenie pracowników jest wysokie, bo wiedzą dokładnie, co mają robić | |||
#niedemokratyczny, który wywołuje u pracowników marazm, bierność i apatię | |||
#liberalny, który polega w praktyce na rezygnacji przywódcy, że swojej roli | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd54.png]] | |||
|valign="top"|'''Pytania testowe – 1 właściwa odpowiedź''' | |||
'''Ewolucyjny model przywództwa:''' | |||
#zakłada dopasowanie postawy przywódczej do stopnia dojrzałości zespołu | |||
#zakłada dopasowanie postawy przywódczej do wieku pracowników | |||
#zakłada, że przywództwo ma charakter statyczny, bo utrzymuje się zawsze na takim samym poziomie | |||
#zakłada trzy orientacje przywódcze: nakazową, koordynującą i współdziałającą | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd55.png]] | |||
|valign="top"|'''Pytania testowe – 1 właściwa odpowiedź''' | |||
'''Sytuacyjne modele przywództwa:''' | |||
#stanowią odpowiedź na wyzwania XXI wieku | |||
#nie dają jednoznacznej odpowiedzi, który ze stylów jest najlepszy i uniwersalny | |||
#sądzą, że kultura, w której działa organizacja i przedsiębiorstwo nie mają znaczenia dla przywództwa | |||
#wskazują na konieczność konsultacji z pracownikami w trudnych sytuacjach | |||
|} | |} |
Wersja z 09:39, 23 sie 2006
![]() |
Wykład 9. Przywództwo
opracowanie wykładu: Izabela Stawowa opracowanie graficzne: Natalia Biedugnis |
![]() |
Tematyka wykładu:
|
![]() |
Przywództwo sytuacyjne wg K. Blancharda
Graficzny model zastosowania właściwych stylów wobec pracowników na określonym poziomie rozwoju przedstawia rysunek obok. |
![]() |
Przywództwo transformacyjne
Przywódca transformacyjny, aby mógł spełnić pokładane w nim oczekiwania musi dysponować dalekosiężną wizją, która zapewnia mu siłę i dzięki której zdobędzie poparcie, zaangażowanie i zaufanie swoich podwładnych. W modelu przywództwa transformacyjnego formalne kwalifikacje konkretnej osoby, takie jak wykształcenie, zdobyta wiedza, ukończone kursy, schodzą na plan dalszy, a znaczenia nabierają cechy ważne w kontaktach interpersonalnych. Współczesny przywódca powinien zatem posiadać umiejętność porywania i przekonywania pracowników do rzeczy niemożliwych lub trudnych, zarażania ich własnym entuzjazmem, wywoływania euforii, podejmowania ryzyka, myślenia „na opak” itp. Przykładem transformacyjnego przywódcy jest Jack Welch – zwany też neutronowym Jackiem, od bomby, która zabija wszystkie żywe istoty w strefie swojego rażenia. Dostał go po tym, jak zwolnił z pracy dziesiątki tysięcy pracowników podczas pięciu lat szefowania Korporacji General Electric. Welch jest twórcą największych sukcesów GE. Welch sprzedał oddziały o łącznej wartości $16 miliardów, kupując inne firmy o wartości $46 miliardów. W ten sposób dokonał zmiany branż na te, które uznał za wzrostowe. Walczył z biurokracją „odchudzając” koncern i spłaszczając strukturę organizacyjną ,co poprawiło komunikację oraz realizował hasło „bądź pierwszy lub najwyżej drugi w tym co robisz”, czyli postawił na jakość. Uważał, że najważniejsza jest wizja – jasna, prosta, osadzona w realiach, zorientowana na klienta i umiejętność przekazania takiej wizji współpracownikom. |
![]() |
Podsumowanie teorii przywództwa
Przypomnijmy, teorii cech nie udało się zastosować w praktyce, bowiem trudno jest wyłuskać zbiór cech wyróżniających skutecznego przywódcę. Zaczęto identyfikować zachowania, które mogłyby charakteryzować idealnego przywódcę. To podejście do przywództwa – jako efektu wyuczonych zachowań i nabytych umiejętności nie udzieliło wystarczających wskazówek jak być skutecznym przywódcą. Wówczas zwrócono uwagę na wpływ sytuacji i usiłowano wyodrębnić krytyczne czynniki sytuacyjne, zgodnie z założeniem, że postawa - zachowanie przełożonego powinno uwzględniać sytuację, w jakiej się znajduje on i jego zespół. Celem badaczy, którzy w ten sposób podchodzą do przywództwa, było rozpoznanie zasadniczych warunków sytuacyjnych i pokazanie ich związku z danym stylem przywództwa. Próbowano zidentyfikować i opisać zależności pomiędzy konkretną sytuacją, a zachowaniem przywódcy, w celu wskazania wzoru właściwych reakcji, które z dużym prawdopodobieństwem będą przynosić przywódcy sukces. Jednak twórcy tych teorii nie dostrzegali że nie wszystkie zależności dadzą się tak prosto odtworzyć i ustalić. Nawet we względnie stabilnych systemach nie zawsze zależności przejawiają się zawsze w taki sam sposób i w związku z tym trudno jest je przewidzieć i stworzyć przepis na sukces. Współczesne przedsiębiorstwa, a wraz z nimi grupy i przywódcy działają w szybko zmieniających się warunkach - wraz z tymi zmianami ustalenia dokonane wcześniej często tracą swoją aktualność. Wnioski z przedstawionych koncepcji są następujące:
|
![]() |
Przywództwo zorientowane na zasady
Inny nurt myślenia o sprawowaniu przywództwa przedstawił Stephen Covey w swojej książce „Siedem nawyków skutecznego działania” (1989). Jest to koncepcja przywództwa zorientowanego na zasady. Lider pełni trzy funkcje:
|
![]() |
Lista cech idealnego lidera
Zdaniem Coveya kształtowanie przywódców polega na rozwijaniu charakteru, a nie tylko konkretnych umiejętności. Zwolenniczka poglądów Coveya – Iwona Majewska–Opiełka w swojej książce Umysł lidera (1998) stworzyła listę cech, które jej zdaniem składają na idealnego lidera. Są to:
|
![]() |
Funkcją lidera jest:
|
![]() |
Podsumowanie idei przywództwa zorientowanego na zasady
W tej koncepcji przywództwo nie jest darem, ani zestawem technik wskazujących jak się zachowywać, ale rezultatem ciężkiej pracy nad rozwijaniem swojego charakteru, co wymaga odwagi i konsekwencji. Doskonalenie umiejętności – sprawności i kompetencji jest ważne, ale nie wystarczające do pełnienia przywództwa. Warunkiem bycia skutecznym przywódcą jest połączenie zalet charakteru – kim jestem jako człowiek z kompetencjami – co wiem i umiem zrobić. Liderem jest człowiek, który w określonej grupie ludzi stymuluje proces wytyczania i osiągania celów, wyzwalając w sobie i innych entuzjazm oraz zdolności i najlepsze cechy charakteru. Potrafi połączyć reprezentowane przez siebie cele z celami swoich ludzi. Jest promotorem zmian, określa kierunek działań. Wskazuje, że wartości i wizja, którą przedstawia odpowiada potrzebom członków grupy. |
![]() |
Przywództwo a zarządzanie
Przywództwo nie oznacza tego samego co zarządzanie. Różnice między zachowaniami lidera a zachowaniami menedżera, który posiada formalną władzę wynikającą z pozycji zajmowanej w organizacji przedstawione zostały przez Warrena Bennisa. Możemy dokładniej zdefiniować różnicę między zarządzaniem a przewodzeniem, choć jest to łatwiejsze niż znalezienie sposobu na przemianę jednego w drugie.
Nie każdy musi być przywódcą, potrzebni są menedżerowie do bieżącego zarządzania, jednak dynamika zmian otoczenia, konieczność reagowania na nie powoduje, że jest zapotrzebowanie na liderów w organizacjach i w praktyce te obie funkcje się przenikają. |
![]() |
Podsumowanie
Niektórzy teoretycy stawiają pod znakiem zapytania w ogóle sens przywództwa i wskazują na sytuacje, gdzie przywódcy wydają się być zbędni. W takich przypadkach rola przywódcza jest neutralizowana lub zastępowana:
Taki typ organizacji jest nowym wyzwaniem zarówno dla teoretyków, jak i praktyków przywództwa. |
![]() |
![]() |
Pytania testowe – 1 właściwa odpowiedź
Przywództwo:
|
![]() |
Pytania testowe – 1 właściwa odpowiedź
Zgodnie z teorią cech:
|
![]() |
Pytania testowe – 1 właściwa odpowiedź
Wyróżniono trzy klasyczne typy kierowania:
|
![]() |
Pytania testowe – 1 właściwa odpowiedź
Ewolucyjny model przywództwa:
|
Plik:ZZL M9 Slajd55.png | Pytania testowe – 1 właściwa odpowiedź
Sytuacyjne modele przywództwa:
|