Teoria informacji/TI Wykład 13: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
|||
Linia 24: | Linia 24: | ||
natomiast zapamietanie -- powiedzmy -- 10 stron ,,losowych" symboli | natomiast zapamietanie -- powiedzmy -- 10 stron ,,losowych" symboli | ||
wydaje się przekraczać możliwości zwykłego człowieka. No chyba, że | wydaje się przekraczać możliwości zwykłego człowieka. No chyba, że | ||
znowu -- | znowu -- znaleźlibyśmy jakiś ,,klucz", na przykład okazałoby się, ze | ||
jest to tekst w obcym języku, którego jednak | jest to tekst w obcym języku, którego jednak jesteśmy w stanie się | ||
nauczyć. | nauczyć. | ||
Jakie pojęcia matematyczne kryją się za tym zjawiskiem? W przypadku | Jakie pojęcia matematyczne kryją się za tym zjawiskiem? W przypadku | ||
liczb odpowiedź jest stosunkowo prosta: niektóre liczby | liczb odpowiedź jest stosunkowo prosta: niektóre liczby całkowite można | ||
opisać znacznie krócej niż podając ich rozwinięcia dziesiętne. | opisać znacznie krócej niż podając ich rozwinięcia dziesiętne. | ||
Oczywiście, | Oczywiście, pojęcie opisania liczby (czy czegokolwiek innego) wymaga | ||
ścisłego określenia, co zrobiliśmy na pierwszym wykładzie pod | |||
pojęciem | |||
[[Teoria informacji/TI Wykład 1#Notacja|notacji]]. | [[Teoria informacji/TI Wykład 1#Notacja|notacji]] | ||
(w przeciwnym razie narażamy się na paradoks Berry'ego). |
Wersja z 16:29, 22 sie 2006

Złożonośc informacyjna Kołmogorowa
Odwołajmy się do codziennego doświadczenia. Chyba każdy się zgodzi, że niektóre liczby można zapamiętać łatwiej niż inne i nie zależy to tylko od wielkości liczby. Bez trudu zapamiętamy liczbę czy nawet
natomiast zapamietanie 20 ,,losowych" cyfr sprawi nam kłopot. No, chyba, że to będą np.
31415926535897932384
wtedy, nawet jeśli nie ,,trzymamy" tych cyfr w pamięci, możemy je w razie potrzeby odtworzyć, np. korzystając z formuły Leibniza .
Nie inaczej ma się sprawa z tekstami. Mamy swiadomość, że przy odpowiednim nakładzie pracy i czasu potrafilibysmy się nauczyć na pamięć wybranej księgi ,,Pana Tadeusza" (a może nawet calego poematu), natomiast zapamietanie -- powiedzmy -- 10 stron ,,losowych" symboli wydaje się przekraczać możliwości zwykłego człowieka. No chyba, że znowu -- znaleźlibyśmy jakiś ,,klucz", na przykład okazałoby się, ze jest to tekst w obcym języku, którego jednak jesteśmy w stanie się nauczyć.
Jakie pojęcia matematyczne kryją się za tym zjawiskiem? W przypadku liczb odpowiedź jest stosunkowo prosta: niektóre liczby całkowite można opisać znacznie krócej niż podając ich rozwinięcia dziesiętne. Oczywiście, pojęcie opisania liczby (czy czegokolwiek innego) wymaga ścisłego określenia, co zrobiliśmy na pierwszym wykładzie pod pojęciem notacji (w przeciwnym razie narażamy się na paradoks Berry'ego).