Języki, automaty i obliczenia/Ćwiczenia 1: Słowa, katenacja - elementy teorii półgrup, półgrupy i monoidy wolne: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
|||
Linia 22: | Linia 22: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Nie wprost. Rozważmy monoid <math>(M, \cdot)</math> i załóżmy, że istnieją co najmniej dwa elementy neutralne <math>e</math> oraz <math>e'</math>. Ponieważ <math>e</math> jest elementem neutralnym, zatem <math>\forall x \in M\ e \cdot x = x</math>; w szczególności dla <math>x=e'</math> mamy <math>e \cdot e' = e'</math>. Z drugiej strony, <math>e'</math> jest elementem neutralnym, zatem <math>\forall x \in M\ x \cdot e' = x</math>; w szczególności dla <math>x=e</math> mamy <math>e \cdot e' = e</math>. Łącząc te dwa wyniki otrzymujemy <math>e' = e \cdot e' = e</math>, czyli <math>e=e'</math>. Zatem jeśli istniałyby dwa elementy neutralne <math>e</math> i <math>e'</math> to musiałyby być sobie równe, a więc byłyby tym samym elementem. | Nie wprost. Rozważmy monoid <math>(M, \cdot)</math> i załóżmy, że istnieją co najmniej dwa elementy neutralne <math>e</math> oraz <math>e'</math>. Ponieważ <math>e</math> jest elementem neutralnym, zatem <math>\forall x \in M\ e \cdot x = x</math>; w szczególności dla <math>x=e'</math> mamy <math>e \cdot e' = e'</math>. Z drugiej strony, <math>e'</math> jest elementem neutralnym, zatem <math>\forall x \in M\ x \cdot e' = x</math>; w szczególności dla <math>x=e</math> mamy <math>e \cdot e' = e</math>. Łącząc te dwa wyniki, otrzymujemy <math>e' = e \cdot e' = e</math>, czyli <math>e=e'</math>. Zatem jeśli istniałyby dwa elementy neutralne <math>e</math> i <math>e'</math>, to musiałyby być sobie równe, a więc byłyby tym samym elementem. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 52: | Linia 52: | ||
Niech <math>f: S \rightarrow T</math> będzie homomorfizmem półgrup. Pokaż, że <math>\mbox{Ker}_f</math> jest kongruencją. | Niech <math>f: S \rightarrow T</math> będzie homomorfizmem półgrup. Pokaż, że <math>\mbox{Ker}_f</math> jest kongruencją. | ||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Niech <math>f: S \rightarrow T</math> będzie homomorfizmem półgrupy <math>S</math> w półgrupę <math>T</math>. Mamy pokazać, że <center><math>\forall x, y, z \in | Niech <math>f: S \rightarrow T</math> będzie homomorfizmem półgrupy <math>S</math> w półgrupę <math>T</math>. Mamy pokazać, że <center><math>\forall x, y, z \in | ||
Linia 58: | Linia 58: | ||
\mbox{Ker}_f yz.</math></center> | \mbox{Ker}_f yz.</math></center> | ||
Weźmy więc dowolne <math>x, y, z \in S</math> i załóżmy, że <math>x \mbox{Ker}_f y</math>. Z definicji <math>\mbox{Ker}_f</math> mamy, że <math>{f(x)=f(y)}</math>, zatem zachodzą także równości <math>f(x)f(z)=f(y)f(z)</math> oraz <math>f(z)f(x)=f(z)f(y)</math>. Ponieważ <math>{f}</math> jest homomorfizmem mamy <math>f(x)f(z)=f(xz)</math>, <math>f(y)f(z)=f(yz)</math>, <math>f(z)f(x)=f(zx)</math>, <math>f(z)f(y)=f(zy)</math>. Zatem zachodzą równości <math>f(xz)=f(yz)</math> oraz <math>f(zx)=f(zy)</math>, ale to oznacza, że <math>xz \mbox{Ker}_f yz</math> oraz <math>zx \mbox{Ker}_f zy</math>, a to mieliśmy pokazać. | Weźmy więc dowolne <math>x, y, z \in S</math> i załóżmy, że <math>x \mbox{Ker}_f y</math>. Z definicji <math>\mbox{Ker}_f</math> mamy, że <math>{f(x)=f(y)}</math>, zatem zachodzą także równości <math>f(x)f(z)=f(y)f(z)</math> oraz <math>f(z)f(x)=f(z)f(y)</math>. Ponieważ <math>{f}</math> jest homomorfizmem mamy <math>f(x)f(z)=f(xz)</math>, <math>f(y)f(z)=f(yz)</math>, <math>f(z)f(x)=f(zx)</math>, <math>f(z)f(y)=f(zy)</math>. Zatem zachodzą równości <math>f(xz)=f(yz)</math> oraz <math>f(zx)=f(zy)</math>, ale to oznacza, że <math>xz \mbox{Ker}_f yz</math> oraz <math>zx \mbox{Ker}_f zy</math>, a to mieliśmy pokazać. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie|1.5|| | {{cwiczenie|1.5|| | ||
Linia 140: | Linia 140: | ||
: (2) <math>M_2=\{aa, ba\}^*</math>, | : (2) <math>M_2=\{aa, ba\}^*</math>, | ||
}} | |||
Które z tych monoidów są wolne? W rozwiązaniu wykorzystaj twierdzenie <math>??</math> z wykładu ja-lekcja1-w. | Które z tych monoidów są wolne? W rozwiązaniu wykorzystaj twierdzenie <math>??</math> z wykładu ja-lekcja1-w. | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie punktu 1</span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie punktu 1</span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Niech <math>S=M_1 \backslash \{1\}</math>. Po pierwsze, zauważmy, że <math>\{ab,ba,a\} \subset S \backslash S^2</math>. Weźmy element <math>aba \in S</math>. Ma on dwa rozkłady na elementy zbioru <math>S \backslash S^2</math>, mianowicie: <math>aba=a \cdot ba = ab \cdot a</math>, zatem monoid <math>M_1</math> nie jest wolny. | Niech <math>S=M_1 \backslash \{1\}</math>. Po pierwsze, zauważmy, że <math>\{ab,ba,a\} \subset S \backslash S^2</math>. Weźmy element <math>aba \in S</math>. Ma on dwa rozkłady na elementy zbioru <math>S \backslash S^2</math>, mianowicie: <math>aba=a \cdot ba = ab \cdot a</math>, zatem monoid <math>M_1</math> nie jest wolny. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
<center>ZADANIA DOMOWE</center> | <center>ZADANIA DOMOWE</center> | ||
Linia 152: | Linia 152: | ||
Sprawdź, które z poniższych struktur są półgrupami, które monoidami, | Sprawdź, które z poniższych struktur są półgrupami, które monoidami, | ||
a które ani półgrupami ani monoidami. W przypadku monoidów wskaż | a które ani półgrupami, ani monoidami. W przypadku monoidów wskaż | ||
element neutralny. | element neutralny. | ||
Wersja z 15:59, 21 sie 2006
Ćwiczenia 1
Ćwiczenie 1.1
Pokaż, że jeśli w zbiorze Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle \mathds{Z}} określimy działanie
Ćwiczenie 1.2
Udowodnij, że w monoidzie istnieje dokładnie jeden element neutralny.
Ćwiczenie 1.4
Niech będzie homomorfizmem półgrup. Pokaż, że jest kongruencją.
Ćwiczenie 1.5
Skonstruuj odwzorowanie Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle h: \mathds{Z}_{mod\ 4} \rightarrow \mathds{Z}_{mod\ 2}} tak, aby było homomorfizmem monoidu Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}_{mod\ 4}, \cdot, 1)} w monoid Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}_{mod\ 2}, \cdot, 1)} .
Ćwiczenie 1.6
jest homomorfizmem monoidu na wtw gdy
( Z faktów, że jest homomorfizmem półgrup i suriekcją należy wywnioskować, że jest elementem neutralnym w
).
Ćwiczenie 1.7
Niech będzie dowolną półgrupą, a dowolnym podzbiorem . Udowodnij, że relacja taka, że
W monoidzie wolnym rozważamy następujące podmonoidy:
- (1) ,
- (2) ,
Które z tych monoidów są wolne? W rozwiązaniu wykorzystaj twierdzenie z wykładu ja-lekcja1-w.
Ćwiczenie 1.11
Sprawdź, które z poniższych struktur są półgrupami, które monoidami, a które ani półgrupami, ani monoidami. W przypadku monoidów wskaż element neutralny.
- (1) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}, +)} ,
- (2) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}, \cdot)} ,
- (3) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{R}, +)} ,
- (4) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{R}, \cdot)} ,
- (5) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}_{mod\;5}, +)} ,
- (6) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}_{mod\;6}, \cdot)} ,
- (7) ,
- (8) ,
- (9) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (M_n(\mathds{R}), +)} , gdzie Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle M_n(\mathds{R})} jest rodziną macierzy o wymiarze o elementach rzeczywistych,
- (10) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (M_n(\mathds{R}), \cdot)} , gdzie Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle M_n(\mathds{R})} jest zdefiniowane jak powyżej,
- (11) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (n\mathds{Z}, +)} , gdzie Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle n\mathds{Z}=\{mn:\ m \in \mathds{Z}\}} jest zbiorem liczb całkowitych podzielnych przez Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle n \in \mathds{N}} ,
- (12) zbiór wszystkich drzew binarnych wraz z działaniem , zdefiniowanym w następujący sposób:
RYSUNEK NR 1 (plik JA-lekcja1-c-rys1.bmp)
(czyli działanie na drzewach i polega na dodaniu jednego wierzchołka, który jest nowym korzeniem, a jego lewym i prawym dzieckiem są odpowiednio drzewa i ).
Ćwiczenie 1.12
Które z półgrup i monoidów z zadania 1.11 są przemienne?
Ćwiczenie 1.13
Niech i będą półgrupami. Sprawdź, czy półgrupami są także:
- (1) , gdzie ,
- (2) , gdzie i .
Ćwiczenie 1.14
Podaj przykłady:
- (1) jednoelementowego monoidu,
- (2) jednoelementowej półgrupy,
- (3) monoidów o 3, 5 i 11 elementach,
- (4) nieskończonej przeliczalnej półgrupy,
- (5) nieskończonej nieprzeliczalnej półgrupy.
Ćwiczenie 1.15
Podaj przykład półgrupy i kongruencji taki, że ale Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\slash”): {\displaystyle S \slash \rho} jest skończona.
Ćwiczenie 1.16
Rozważmy monoid Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle S=(\mathds{Z}, +)}
i ustalmy Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle k \in \mathds{N}}
. Znajdź monoidy ilorazowe Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\slash”): {\displaystyle S \slash \rho}
, gdzie relacja zdefiniowana jest następująco (najpierw sprawdź, czy jest kongruencją!):
wtw .
Ćwiczenie 1.17
Niech będzie dowolną półgrupą, a dowolnym podzbiorem . Udowodnij, że:
- (1) relacja taka, że
jest lewą kongruencją,
- (2) relacja taka, że
jest kongruencją.
W monoidzie wolnym rozważamy następujące podmonoidy:
- (1) ,
- (2) .
Które z tych monoidów są wolne? W rozwiązaniu wykorzystaj twierdzenie z wykładu ja-lekcja1-w.