Sztuczna inteligencja: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
=Autor sylabusa= | ==Autor sylabusa== | ||
dr inż. Jarosław Arabas | dr inż. Jarosław Arabas | ||
jarabas@ise.pw.edu.pl | jarabas@ise.pw.edu.pl | ||
=Nazwa zajęć= | ==Nazwa zajęć== | ||
'''Wstęp do sztucznej inteligencji''' | '''Wstęp do sztucznej inteligencji''' | ||
=Typ zajęć= | ==Typ zajęć== | ||
wykład (30 godz.) + projekt (15 godz.) | wykład (30 godz.) + projekt (15 godz.) | ||
=Opis= | ==Opis== | ||
Celem wykładu jest zarysowanie podstawowych technik sztucznej inteligencji i ujęcie ich w kontekście algorytmicznym. Omówione będa w skrócie metody wnioskowania dedukcyjnego i indukcyjnego. Po zakończeniu wykładu słuchacz powinien biegle się posługiwać technikami sztucznej inteligencji we wspieraniu procesów podejmowania decyzji, takich jak np. prognozowanie, planowanie, diagnostyka, sterowanie. W ramach projektu słuchacze będą samodzielnie implementować jeden z omawianych algorytmów lub badać właściwości algorytmów dla różnych danych testowych korzystając z gotowych implementacji dosarczanych w niekomercyjnych środowiskach testowych (np. R, Octave, OpenOffice) | Celem wykładu jest zarysowanie podstawowych technik sztucznej inteligencji i ujęcie ich w kontekście algorytmicznym. Omówione będa w skrócie metody wnioskowania dedukcyjnego i indukcyjnego. Po zakończeniu wykładu słuchacz powinien biegle się posługiwać technikami sztucznej inteligencji we wspieraniu procesów podejmowania decyzji, takich jak np. prognozowanie, planowanie, diagnostyka, sterowanie. W ramach projektu słuchacze będą samodzielnie implementować jeden z omawianych algorytmów lub badać właściwości algorytmów dla różnych danych testowych korzystając z gotowych implementacji dosarczanych w niekomercyjnych środowiskach testowych (np. R, Octave, OpenOffice) | ||
=Wymagania wstępne= | ==Wymagania wstępne== | ||
*Analiza matematyczna | *Analiza matematyczna | ||
*Logika matematyczna | *Logika matematyczna | ||
*Programowanie | *Programowanie | ||
=Sylabus= | ==Sylabus== | ||
*Znaczenie inteligencji, inteligencja naturalna i sztuczna, zakres badań nad sztuczną inteligencją | *Znaczenie inteligencji, inteligencja naturalna i sztuczna, zakres badań nad sztuczną inteligencją | ||
*Wnioskowanie - sformułowanie zadania, składnia i semantyka języka logiki, budowa systemu automatycznego wnioskowania | *Wnioskowanie - sformułowanie zadania, składnia i semantyka języka logiki, budowa systemu automatycznego wnioskowania | ||
Linia 28: | Linia 28: | ||
*Sieci neuronowe, problem uczenia perceptronu wielowarstwowego | *Sieci neuronowe, problem uczenia perceptronu wielowarstwowego | ||
*Uczenie ze wzmocnieniem - sfromułowanie zadania, dyskusja funkcji wartości, uczenie ze wzmocnieniem jako metoda aproksymacji funkcji wartości | *Uczenie ze wzmocnieniem - sfromułowanie zadania, dyskusja funkcji wartości, uczenie ze wzmocnieniem jako metoda aproksymacji funkcji wartości | ||
=Literatura= | ==Literatura== | ||
*G. Luger, Artificial intelligence, WNT, w przygotowaniu (lub wersja angielska). | *G. Luger, Artificial intelligence, WNT, w przygotowaniu (lub wersja angielska). | ||
*P. Cichosz. Systemy uczące się. WNT, 2000. | *P. Cichosz. Systemy uczące się. WNT, 2000. | ||
*S. Osowski. Sieci neuronowe w ujęciu algorytmicznym. WNT, 1999. | *S. Osowski. Sieci neuronowe w ujęciu algorytmicznym. WNT, 1999. | ||
*J. Arabas. Wykłady z algorytmów ewolucyjnych. WNT, 2001. | *J. Arabas. Wykłady z algorytmów ewolucyjnych. WNT, 2001. |
Wersja z 09:59, 21 cze 2006
Autor sylabusa
dr inż. Jarosław Arabas
jarabas@ise.pw.edu.pl
Nazwa zajęć
Wstęp do sztucznej inteligencji
Typ zajęć
wykład (30 godz.) + projekt (15 godz.)
Opis
Celem wykładu jest zarysowanie podstawowych technik sztucznej inteligencji i ujęcie ich w kontekście algorytmicznym. Omówione będa w skrócie metody wnioskowania dedukcyjnego i indukcyjnego. Po zakończeniu wykładu słuchacz powinien biegle się posługiwać technikami sztucznej inteligencji we wspieraniu procesów podejmowania decyzji, takich jak np. prognozowanie, planowanie, diagnostyka, sterowanie. W ramach projektu słuchacze będą samodzielnie implementować jeden z omawianych algorytmów lub badać właściwości algorytmów dla różnych danych testowych korzystając z gotowych implementacji dosarczanych w niekomercyjnych środowiskach testowych (np. R, Octave, OpenOffice)
Wymagania wstępne
- Analiza matematyczna
- Logika matematyczna
- Programowanie
Sylabus
- Znaczenie inteligencji, inteligencja naturalna i sztuczna, zakres badań nad sztuczną inteligencją
- Wnioskowanie - sformułowanie zadania, składnia i semantyka języka logiki, budowa systemu automatycznego wnioskowania
- Język PROLOG jako przykładowy system wnioskowania, realizacja zasady wnioskowania automatycznego, przykładowe predykaty, PROLOG jako język deklaratywny
- Rola niedoskonałej wiedzy we wnioskowaniu - wnioskowanie Bayesowskie, logika rozmyta
- Wnioskowanie jako zadanie przeszukiwania przestrzeni, strategie przeszukiwania w głąb i wszerz
- Metoda przeszukiwania przestrzeni "najpierw najlepszy", rola i pożądane własciwości funkcji oceniającej i funkcji heurystycznej
- Przegląd wybranych strategii przeszukiwania przestrzeni - metoda wzrostu, błądzenia przypadkowego symulowanego wyżarzania
- Strategie gier dwuosobowych, algorytm MINMAX i przycinanie alfa-beta
- Zadanie wnioskowania indukcyjnego, dyskusja własciwości atrybutów warunkowych, zasada uczenia z nauczycielem, pojęcie funkcji błędu, problem generalizacji, rola zbioru trenującego i testowego
- Metody konstrukcji drzew decyzyjnych
- Regresja liniowa i nieliniowa, reguła delta
- Sieci neuronowe, problem uczenia perceptronu wielowarstwowego
- Uczenie ze wzmocnieniem - sfromułowanie zadania, dyskusja funkcji wartości, uczenie ze wzmocnieniem jako metoda aproksymacji funkcji wartości
Literatura
- G. Luger, Artificial intelligence, WNT, w przygotowaniu (lub wersja angielska).
- P. Cichosz. Systemy uczące się. WNT, 2000.
- S. Osowski. Sieci neuronowe w ujęciu algorytmicznym. WNT, 1999.
- J. Arabas. Wykłady z algorytmów ewolucyjnych. WNT, 2001.