Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 1: Zbiory liczbowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Gracja (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
 
Gracja (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
==Zbiory liczbowe==
==Zbiory liczbowe==


==Zadania==
{{cwiczenie|1.1.||
 
{{cwiczenie|[Uzupelnij]||
Sprawdzić, czy liczby: <math>\frac{3}{7}</math>,
Sprawdzić, czy liczby: <math>\frac{3}{7}</math>,
<math>\sqrt{2}-1</math>, <math>\sqrt{5}-2</math>, <math>\frac{1}{\sqrt{2}}</math>,
<math>\sqrt{2}-1</math>, <math>\sqrt{5}-2</math>, <math>\frac{1}{\sqrt{2}}</math>,
Linia 10: Linia 8:
}}
}}


{{cwiczenie|[Uzupelnij]||
{{cwiczenie|1.2.||
Wykazać równości
Wykazać równości


Linia 21: Linia 19:
}}
}}


{{cwiczenie|[Uzupelnij]||
{{cwiczenie|1.3.||
a) Sprawdzić, że
a) Sprawdzić, że
<math>\binom{n}{k}+\binom{n}{k+1}=\binom{n+1}{k+1}</math>, dla dowolnych
<math>\binom{n}{k}+\binom{n}{k+1}=\binom{n+1}{k+1}</math>, dla dowolnych
Linia 33: Linia 31:
}}
}}


{{cwiczenie|[Uzupelnij]||
{{cwiczenie|1.4.||
Za pomocą zasady indukcji matematycznej
Za pomocą zasady indukcji matematycznej
wykazać, że dla <math>n=0,1,2,3,...</math> zachodzą równości
wykazać, że dla <math>n=0,1,2,3,...</math> zachodzą równości
Linia 48: Linia 46:
}}
}}


{{cwiczenie|[Uzupelnij]||
{{cwiczenie|1.5.||
Uprościć wyrażenia
Uprościć wyrażenia


Linia 59: Linia 57:
}}
}}


{{cwiczenie|[Uzupelnij]||
{{cwiczenie|1.6.||
Rozwiązać w zbiorze liczb zespolonych równania:
Rozwiązać w zbiorze liczb zespolonych równania:



Wersja z 14:15, 21 sie 2006

Zbiory liczbowe

Ćwiczenie 1.1.

Sprawdzić, czy liczby: 37, 21, 52, 12, 13 należą do trójkowego zbioru Cantora.

Ćwiczenie 1.2.

Wykazać równości

a) Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \forall q\in \Bbb C : q\neq 1 \ \forall n\in \Bbb N : \ 1+q+q^2+...+q^n=\frac{q^{n+1}-1}{q-1}}

b) Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \forall a,\ b\in \Bbb C : a\neq b \ \forall n\in \Bbb N : \ \frac{a^{n+1}-b^{n+1}}{a-b}=\sum_{k=0}^{n} a^{n-k}b^k.}

Ćwiczenie 1.3.

a) Sprawdzić, że (nk)+(nk+1)=(n+1k+1), dla dowolnych liczb całkowitych nieujemnych n, k takich, że n>k.

b) Wykazać wzór dwumianowy Newtona

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \forall a,b\in \Bbb C \ \forall n\in \Bbb N \ :\ (a+b)^n=\sum_{k=0}^n \binom{n}{k}a^{n-k}b^k}

Ćwiczenie 1.4.

Za pomocą zasady indukcji matematycznej wykazać, że dla n=0,1,2,3,... zachodzą równości

a) 1+cosa+cos2a+...+cosna=sin(n+12)a+sina22sina2

b) 0+sina+sin2a+...+sinna=cos(n+12)a+cosa22sina2

Przypomnijmy, że równości te wyprowadziliśmy w ramach wykładu, korzystając ze wzoru de Moivre'a.

Ćwiczenie 1.5.

Uprościć wyrażenia

a) (21)5

b) (1+i3)6

c) 2+3+23

Ćwiczenie 1.6.

Rozwiązać w zbiorze liczb zespolonych równania:

a) z6+64=0

b) 1+z+z2+z3+z4+z5=0

c) 2z3=1+i

Wskazówki

Wskazówka
Wskazówka
Wskazówka
Wskazówka
Wskazówka
Wskazówka

Rozwiązania i odpowiedzi

Rozwiązanie
Rozwiązanie
Rozwiązanie
Rozwiązanie
Rozwiązanie
Rozwiązanie